2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 1

Japonské SONY si vybudovalo mezi ortodoxními vyznavači dobrého zvuku svou pověst již před několika dekádami, během posledních dvou o ni zase ale z valné části přišlo kvůli mohutnému ústupu od dvoukanálové techniky k (nic moc) A/V receiverům a vysloveně komerční elektronice. A ačkoliv poslední jednotky let se ve firemním katalogu objevují velice zajímavé zesilovače, převodníky a dokonce i reprosoustavy, jaksi se jim ale nedostává zaslouženého docenění.

Nicméně nezaujatýma očima je v portfoliu SONY rozhodně z čeho vybírat i z pohledu náročnějšího posluchače. Pro ty, kteří preferují sluchátka je to třeba zesilovač PHA-1AEU, určený pro stolní i mobilní nasazení.

Zesilovač s převodníkem je vlastně velice jednoduchý, ukrývá se v bytelném hliníkovém šasi se zaoblenými boky, kopírujícími křivku knobu na ovládání hlasitosti (pohybem z nulové hladiny se přístroj zapíná). Na čelní straně s tímto prvkem je ještě informativní dioda a zlatou barvou orámovaný 3,5 mm jack.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 2

Na protilehlé straně najdete dvě malá USB typu B a jedno velké typu A. Jedno "béčko" slouží čistě pro napájení, druhé čistě pro přenos zvukových dat z PC nebo Android zařízení, velké USB pak slouží pro propojení s iOS přístroji.

Mobilní pojetí zesilovače podtrhují rozměry 10,9 x 6,2 x 1,8 cm (h x š x v) a váha jen 145 gramů včetně baterie - ta vydrží po zhruba čtyřhodinovém nabíjecím cyklu v provozu přes 6 hodin i při hlasitějším hraní.

Výrobce se nijak zásadně nerozepisuje o vnitřnostech zesilovače, snad jen že díky čipu Wolfson WM8790 podporuje pouze PCM signál, zato o rozlišení až 24 bit / 192 kHz, výstupní zesilovač TPA6120 s teoretickým výkonem až 1,5 Wattu na kanál pak prý utáhne libovolná sluchátka s impedancí od 8 do 600 Ohm (250 Ohm bychom po poslechu možná ještě uvěřili, 600 už ale zcela určitě bude příliš potichu) a pracuje ve frekvenčním rozsahu 10 - 100 000 Hz s dynamikou až 125 dB.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 3

PHA-1AEU jsme poslouchali se sluchátky od Sennheiser HD 26 Pro, přes Sennheiser IE 8 až po Koss Porta Pro CZ a chvíli také na Meze Classic 99, PRYMA, Bose QuietComfort 35 nebo Audeze LCD-4. Srovnávalo se jak s redakčními Apogee Groove a ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, tak s AudioQuest DragonFly Red a Black či Arcam irDAC-II, ale také sluchátkovými výstupy Naim Nait XS + Naim FlatCap XS, Cambridge CXA80 či OPPO BDP-105D.

Na cellu Alisy Weilerstein v Kodályho "Sonátě pro sólové cello op. 8" ("Solo" | FLAC | 24 - 96) bylo znát, že by zesilovač přeci jen mohl jít do nejhlubších tónin tak nějak odvážněji a autoritativněji, protože nejhlubší polohy nástroje jsou přeci jen takové jakési trochu línější, měkčí a ne stoprocentně konkrétní - na druhou stranu, v rámci dané cenové třídy je to stále víc než slušný standard. Celkově je podání basových tónů spíše velmi uvolněné, klidné, přitom ale vnímáte solidní kontury, solidní vykreslení tónů a celkově panující adekvátní kontrolu. Tóny tak vyznívají dostatečně konkrétně, ačkoliv trošku postrádají potřebnou váhu - Sony až překvapivě hodně sází na realističnost, ne na efekt.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 4

Zdaleka nejlépe ovšem PHA-1AEU hraje v pásmu středních kmitočtů; kytary de Lucii a Di Meoly v "Mediterranean Sundance" ("Friday Night in San Francisco" | FLAC | 24 - 176,4) měly velice pěkně, zněle a jasně podané struny se skvěle vystiženou kovovostí a drnčivostí, kytary jsou správně jadrné, velmi slušně oddělené jedna od druhé a i když opět cítíte, že celkově je reprodukce posunutá spíše lehounce do měkka a do klidu, čím více a déle posloucháte, tím více detailů vystupuje na povrch, tím hlouběji se noříte do hudby (tady stojí za to říct, že PHA-1AEU vás do ní tak úplně nevtahuje a nechává zaujetí na hudbě samotné a na vás). Přednes není vysloveně dokonale transparentní, je spíše maličko hutnější, ale dostatečně otevřený a přesný, aby byl nenásilně přehledný.

Tak jak neefektně a realisticky přistupuje zesilovač ke střednímu pásmu, tak spíše trochu s efektem přednáší pásmo nejvyšší - na činelech a vibrafonu v "Question and Answer" z "Like Minds" Garyho Burtona (FLAC | 24 - 88,2) bylo znát, že PHA-1AEU chce tóny maximálně znělé, energické a neošizené, že chce, abyste slyšeli jeden každý detail a měli pocit, že výšek je opravdu hodně - a to funguje. Činel je trochu šumivý, s lehkým nádechem šumivosti místo precizního tikání. Pokud vám ale nevadí lehounce světlejší a tenčí podání, které ale přesto má už alespoň náznak plochy činelů, bude se vám PHA-1AEU líbit.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 5

Dynamika v "St. Thomas" Sonyho Rollinse ("HDTracks 2014 sampler" | FLAC | 24 - 96) byla až překvapivě dobrá - zejména pak bicí měly drajv, energii a i potichu bylo cítit, že zvuk není prázdný, ale že už vcelku dýchá. Když se pak rozezněl Rollinsův saxofon, byl vysloveně úžasně živý, vezmeme-li v potaz pořizovací cenu. Mohl být ještě o něco přímější a říznější, dynamika ale se slušnými sluchátky bude velice solidní, zvuk energický a sytý.

Jak už bylo řečeno, rozlišení není zlé, ačkoliv PHA-1AEU dává svůj vhled do nahrávek mnohem méně ostentativně najevo, než konkurence. V první chvíli se tak může zdát, že rozlišení je vlastně dost průměrné, ale tu a tam zaslechnete nové, netušené zvuky a tóny. Sony vlastně velice pěkně rozložilo "Aleluja" z Händelova "Mesiáše" (John Butt a Dunedin Consort | FLAC | 24 - 88,2) do vrstev, bylo cítit spoustu vzduchu, spojitost celku a hlasy, rozpletené skoro až na úroveň jednotlivců. Vlastně se dá ve skladbě velice dobře orientovat a za sedm tisícovek je rozlišení excelentní, snad jen opravdu natolik neefektní, že bude dobré jednak připojit klidně i ostřejší, techničtější sluchátka a jednak dát zesilovači čas, aby na vás zapůsobil.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 6

Jaksi uvolněná a nenásilná přehlednost panuje jak v pravolevém, tak ale i v předozadním směru. Ve "Vision of Her" Davida Eliase ("The Window" | FLAC | 24 - 88,2) sice máte pocit nějaké extrémní šířky a hloubky hudební scény, ale vše se tak nějak samovolně poskládá, lokalizace je jednoduchá a mezi nástroji je vzduch a citelné místo, takže nic nesplývá.

To nejlepší na Sony PHA-1AEU je ale schopnost "prostě hrát". V "Sexy but sparkly" od Deerhoof ("Masters from their day" | FLAC | 24 - 48) bylo snadné poslouchat nahlas i potichoučku, hudba neuspěchaně proplouvá do vašich uší a všechno je dvěma slovy nádherně muzikální. Sony se nestydí za svou kombinaci věrnosti, čistoty a efektnosti a výsledek je snadné a radostné poslouchat, nic víc, nic méně už vám do mysli nevstupuje.

2016 08 16 TST Sony PHA 1AEU 7

Pokud hledáte kompaktní, přenosný USB D/A převodník a sluchátkový zesilovač s minimem uživatelských i zvukových komplikací. Za své peníze tak dostanete spoustu velice zábavné muziky a z pohledu náročného posluchače je škoda snad jen v tom, že chybí podpora DSD, což u jednoho z hlavních tahounů tohoto formátu trošku zamrzí. Jinak je však PHA-1AEU velice solidní nástroj pro mobilní, ale i stolní domácí sluchátkový poslech - a upřímně, je to příjemné překvapení znovu potvrzující, že i dnes je v katalogu Sony něco, co rozhodně patří do kategorie solidního hi-fi.

Kč 6 990,-

FOTOGALERIE

 


FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI

 
--- --- --- --- ---

KLADY

+ solidní konektivita

+ v dané ceně velmi příjemně přirozené

+ plynulá a příjemně jemná regulace hlasitosti

+ pro mobilní / venkovní nasazení dostatek energie a kontroly

+ celkově super muzikální a radostný poslech

ZÁPORY

- regulace hlasitosti při pohybu zřetelně šumí

- nepodporuje DSD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: SONY | www.sony.cz 

200 300 mcintosh

200 200 xavian 20let

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 optoma

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Kolik peněz musím doopravdy utratit?

Je to časté téma vašich dotazů směrem na redakci Hi-Fi Voice. "Kolik musím utratit, abych dostal zvuk co chci?", "Vyplatí se připlatit za X nebo za Y?" nebo třeba "Má vůbec cenu kupovat to, když to stojí jen ZZZ?". Neméně časté je pak nadšení nad tím, že to produkt za pár tisíc "natře" produktu za desítky a stovky tisíc (ovšem mám podezření, že pisatel nevěnoval poslechu a vzájemnému srovnání zase až tak moc času...). Takže kolik peněz vlastně je třeba DOOPRAVDY utratit?

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 ketos 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 elac 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 20 voice 200 200 elfton 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 pmc 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 altei 200 200 4ce distribution