2016 10 01 DK Dune HD Solo 4K 1

Milujete filmy? Chcete úplnou kontrolu nad reprodukovaným obsahem a nechcete žádné limity co se týká moderních rozlišení, kodeků, formátů a vůbec chcete přístroje rychlé a stabilní? Pak by pro vás mohla být zajímavou hračka Solo 4K od Dune HD, firmy už dlouhá léta platící za špičku mezi výrobci multimediálních domácích přehrávačů od těch jednodušších až po ty pro opravdu náročné.

Model Solo 4K je druhým nejvyšším ve firemním katalogu, jde o kompaktní stroj na čtvercovém půdorysu cca 13 x 13 cm s výškou 3,6 cm a váhou maličko přes půl kila. Na spodní straně se nachází otvory pro možnost vertikálního zavěšení, případně můžete Solo 4K postavit na čtveřici robustních nožek.

2016 10 01 DK Dune HD Solo 4K 2

Na přední straně je pouze USB konektor pro možnost komfortního připojení datových pamětí, na straně zadní je pak anténní konektor, dvojice šroubovacích konektorů pro antény bezdrátového síťového spojení, LAN konektor pro ideální cestu do sítě, další USB port pro datové paměti a pak samozřejmě HDMI konektor 1.4b, 3,5 mm jack zvukového výstupu a konektor pro připojení čidla dálkového ovládání (to pokud krabičku budete mít někde schovanou). Do šuplíčku vespod přístroje lze schovat malý notebookový harddisk.

Vnitřnosti Solo 4K ukrývají 1 GB operační paměti a 4 GB flash paměti pro ukládání obsahu. Přehrávač pak můžete lokální média (z USB) nebo média na síti přes protokoly od UPnP, přes SMB, NFS až po HTTP, v zásadě tedy jakkoliv. Samozřejmostí jsou i další zdroje videí typu YouTube a dalších. Hudbu pak Solo 4K přehraje i ve formátech FLAC či WAV a mnoha dalších.

Seznam kodeků a formátů zahrnuje vše nač jen pomyslíte - krom všech těch standardních a běžných i H.265 kodek nebo ISO soubory. Výstupní rozlišení jde až po 1080p při 60 Hz či 4K při 30 Hz a můžete si vybrat také upscaling až na 4K.

2016 10 01 DK Dune HD Solo 4K 3

Plný seznam podporovaných typů video (a audio) obsahu by vydal tak trochu na vlastní článek, kdo chce, jistě si detaily najde na webu.

Dune HD Solo 4K jsme měli možnost používat na televizi Samsung UE65KS8002T a projektoru Sim2 Crystal Cube. Poslouchalo se přes Naim Nait XS + Naim FlatCap XS a Harbeth Monitor 30, porovnávalo se pak s výstupem OPPO BDP-105D.

Celkově se nám líbilo, s jakými možnostmi vám Solo 4K umožní projít libovolně získanou videotékou - je jedno, zda soubory odněkud stáhnete, sami nagrabbujete nebo sami natočíte - v podstatě si můžete být jisti, že materiál přehrajete. Stejně tak si můžete být jisti, že pokud vás baví nastavováním doladit těch posledních několik procent k dokonalému obrazu, pak Dune HD nabízí pro hraní spoustu prostoru.

Ocenili jsem fantastickou ostrost 4K obsahu na solidní 4K televizi a i když třeba z OPPO přehrávače byl vizuálně fantastický "Timescapes" jaksi pocitově ještě konkrétnější, ještě jemnější. Ale byl to spíše celkový pocit, než nějaký vyslovený konkrétní nedostatek ze strany Dune HD. Barevný, sytý obraz byl také naprosto plynulý a obsah neposkakuje, nezadrhává se, stejně jako není cítit žádný nedostatek výkonu či jiné konstrukční chyby, které by neumožnili dostatečně dobře zpracovat mohutný datový tok UHD souboru.

2016 10 01 DK Dune HD Solo 4K 4

Upscaling méně kvalitního materiálu, typicky toho stahovaného s kvalitou i pod úrovní DVD, funguje velmi dobře, byť opět OPPO umí obraz z méně kvalitních zdrojů zpracovat lépe - však také stojí několikrát tolik. Třeba rip DVD "Matrix" měl stále slušně prokreslené tmavé gradienty, Dune HD sice při upscalingu spíše zdůrazní případné obrazové neduhy, ale určitě provádí upscaling citlivěji a pohledově čistěji a přesněji, než třeba námi použitá 4K televize.

Obraz na běžné FullHD televizi pak také vůbec nebyl špatný, bez zapojení úprav se Dune HD chlubí pixel-to-pixel přesným přenosem ze zdroje do zobrazovače a poznáte tak kvalitní nahrávku od té méně kvalitní. Solo 4K si naprosto bez problémů poradí i s výraznou barevností filmů jako je "Fontána", "Tygr a drak" nebo ""Pí a jeho život". A opět - jakýkoliv nedostatek snadno napravíte díky širokým nastavením.

2016 10 01 DK Dune HD Solo 4K 5

Dune HD Solo 4K je šikovné multimediální centrum, byť není tak úplně určené těm, kteří chtějí jen připojit a hrát - respektive i v této roli funguje bez problémů, ale možná je ho škoda. Skvěle totiž poslouží hračičkům a náročným, technicky zdatnějším uživatelům, kteří využijí množství nastavení i množství podporovaných kodeků a formátů. Možnost nahrávání třeba IPTV zdrojů může být zajímavá, byť v ČR poněkud okrajová, celkově je Solo 4K užitečným švýcarským nožem audiovizuálního segmentu pro náročné - splní vše, co po něm jen můžete chtít a bude to díky svému záběru plnit i v budoucnu, navíc 4K obraz prostě vypadá dobře a působivě.

Kč 11 990,-

--- --- --- --- ---

+ skvělý obraz a férový zvuk