2015 11 24 TST NAD C510 1

Pokud je některá z velkých, zavedených značek v hi-fi symbolem nadšení pro digitál (a je jedno, jestli zrovna myslíme signál z počítače nebo zesilovače pracující ve třídě D či cokoliv dalšího), je to NAD. Stačí se podívat na jejich malé a povedené "stolní" produkty řady D, nebo i na druhý konec spektra, do řady Masters, které vládne digitální předzesilovač s hybridním digitálním koncovým stupněm. Není tak divu, že to je právě NAD, u kterého se objevuje první dostupný čistě digitální předzesilovač s integrovaným D/A převodníkem.

NAD C 510 si spojíte s kanadskou značkou na první dobrou. Přístroj se ukrývá v nízkém šasi s mírně zaoblenými hranami a v podstatě "nijakým" designem - je tu jen to nejnutnější, žádné rozptylování a utrácení za pozlátka. To je koneckonců dlouholetá a úspěšná firemní strategie. Na čelní stěně přístroje s rozměry 43,5 x 9,9 x 30,9 cm (š x v x h) a váhou necelých 5 kg najdete dominantní, v rozích mírně zaoblený displej s velkými modrými znaky v jednom řádku a jen čtyři ovládací prvky - vlevo od displeje spínací tlačítko, vpravo pak dvě maličká tlačítka pro cyklickou rotaci vstupů a velký, jednoduchý knoflík pro úpravu poslechové úrovně. Veškerá indikace probíhá přes displej.

2015 11 24 TST NAD C510 2

Zadní strana je osazena celkem patnácti vstupy a výstupy; ač v dnešní době už není výjimkou, že výrobce integruje digitální vstupy do téměř libovolného komponentu, že NAD se spolehne VÝHRADNĚ na digitální vstupy byste možná nečekali. Jediný analog tu tak zastupuje výstup signálu ve dvou podobách - jako pár nesymetrických RCA a jako pár symetrických XLR. Vstupy (ještě jednou - všechny digitální) nabízí ale všechny myslitelné podoby snad s výjimkou BNC - od AES/EBU, přes koaxiální a optický až po asynchronní USB a co je nejneobvyklejší, to je dvojice HDMI konektorů. HDMI je tu ještě jedno, slouží jako výstup pro videosignál. Pak už jsou tu jen "technické" konektory - kromě napájecí zásuvky s kolébkovým vypínačem je tu USB pro zasunutí paměti s aktualizací software (to je v dnešní době stále se vyvíjejících digitálních standardů poměrně důležité), "chytré" konektory RS232 a 12V spoušť (jako vstup i jako výstup) a také jack pro vstup externího čidla dálkového ovládání.

2015 11 24 TST NAD C510 3

Vnitřní řešení je celé postavené na firemní topologii Direct Digital, ne nepodobně řešením nejvyšší řady Masters. Od vstupu až po plně symetrický výstup je signál zpracováván výhradně v digitální doméně (tedy včetně regulace hlasitosti), až těsně před výstupem je signál převeden a řízen operačním zesilovačem, pracujícím ve třídě A. Díky krátkým signálovým cestám a Direct Digital řešením dosahuje předzesilovač na danou cenu naprosto nevídaných technických parametrů - celkové harmonické zkreslení (THD+N) nepřekračuje hodnotu 0,002% (-60 dBFS), intermodulační zkreslení činí pouhých 0,0001% a tím nejdůležitějším je fantastický odstup signálu a šumu na úrovni 123 dB, dosahující k úrovni nejmodernějších převodníkových čipů současnosti.

2015 11 24 TST NAD C510 4

Nejzajímavější na architektuře Direct Digital je 35ti bitová hloubka zpracování digitálních dat. To znamená, že ani 24 bitový digitální signál není nijak omezen. Maximální podporované rozlišení jak přes USB, tak přes ostatní digitální vstupy činí 24 bitů / 192 kHz. Přes přítomnost HDMI vstupů není NAD C 510 uzpůsoben na multikanálový signál (a už vůbec ne na filmové kodeky). Na HDMI vstupech je oddělen audio a video signál, a zatímco video je dále přeposíláno (včetně 3D, ale už ne s podporou 4K), zvuk tady probíhá standardním zpracováním, byť v high endových receiverech najdete mnohokrát větší množství různých nastavení. C 510 je koncipován pro co nejjednodušší zapojení i používání. Na druhou stranu někomu může scházet třeba subwooferový výstup.

2015 11 24 TST NAD C510 5

NAD C 510 jsme poslouchali zejména s koncovým stupněm NAD C275BEE, ale také s koncovým stupněm NAD C 370 nebo Onkyo M-5000 R. Srovnávali jsme s pak s Naim Nait XS nebo Musical Fidelity M6si. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Fischer&Fischer SN/SL70, Wilson Benesch Square Two, Tannoy Revolution XT 6 nebo PMC Twenty 26. Propojeno bylo kabely TelluriumQ řad Silver a Black.

Při zapojení NAD C 510 jako kdyby basová složka trošku ubyla a třeba oproti Musical Fidelity se stala mnohem jasněji součástí hudebního celku a ubyla jí dominance. Přesto máte pocit, že i když je basu objemově spíše akorát, pouští se přirozeně hluboko a basa v "Now is the next time" z "If Summer had its Ghosts" Brufforda, Townera a Gomeze (1997 | Pony Canyon | 1162) byla přirozeně plná a sytá, se slušnou definicí, byť kontury jsou o dýchnutí měkčí a celek trošku nadýchanější - takový NADovský. Basové lince pak rozhodně nechyběla energie a byl cítit i důraz a přírůstek kontroly, autority.

2015 11 24 TST NAD C510 6

Titulní skladba Hedgesova alba "Aerial Boundaries" (1984 | Sony Music) je příkladem opravdu pěkně a čistě nahrané kytary. Digitální NAD udržuje jednotlivé tóny strun pod velmi precizní kontrolou s digitálním perfekcionismem, přesto tu není ani stopa po chladu či odosobnění zvuku. Popravdě řečeno je docela těžké vystopovat v reprodukci nějaké "digitální" charakteristiky. Struny kytary byly znělé a jasné, přednes jako celek vysloveně muzikální, snad jen trochu méně objemu a důraz na větší kontrolu ve středním pásmu odkazuje právě na rychlé digitální obvody. Nechybí tu ale rozumný objem, velmi dobrá přehlednost a dotek firemní laskavosti a muzikálnosti.

2015 11 24 TST NAD C510 7

Činely v "Played Twice" od Fred Hersh Trio z výběru "Chesky Ultimate Demonstarion Disc" (FLAC | 16 - 44,1) byly objemově dosti výrazné, znělé a podané v plné rozmanitosti a s velice dobrým prokreslením. Výšky jsou nevtíravé a jejich dozvuk je dlouhý, jemně a pozvolna uvadající a vysloveně hezký. Činely jsou také pod prvotřídní kontrolou, předzesilovač je evidentně velmi rychlý a dokáže si udržet v signálu snadný přehled. Kov činelu je pak přesvědčivý, jiskřivý a s pěkným kovovým charakterem. Je fakt, že právě na kovu je lehký dotek "digitálnosti" cítit nejvíce.

2015 11 24 TST NAD C510 8

Zvuk je rychlý a velmi dobře kontrolovaný, takže i dynamika Vivaldiho "La Stavaganza Concerto op.4 , č. 3" ("Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC200901) byla velice přesvědčivá a jen na opravdu vysokých hlasitostech byla cítit drobná dynamická rezerva ve špičkách, respektive tam nebylo cítit tak přesvědčivě to, že by do reprodukce předzesilovač dával všechno, že by uměl prosadit takový ten konečný puls - naopak tu byl lehoučký odstup. Kontroly má ale C 510 v kontextu třídy na rozdávání.

Rozlišení NAD C 510 je nečekaně dobré, respektive působí až nečekaně díky velmi klidnému a tmavému signálovému pozadí, díky němuž se vše zdá být jaksi blíž a čistší. Hobgoodova "First Song" ("When the heart dances" | 2008 | Naim | naimcd112) není nijak instrumentálně složitá, přesto v ní lze vystopovat spoustu drobných detailů, hrajete-li ji přes talentovaný systém. NAD vnesl do sestav nikoliv snad delikátní samozřejmost a vystoupení mikrodetailů, jako to umí ultimativní třída audio komponentů v cenách nemovitostí, ale jakousi suverénní přesnost a jasnost, přehlednost a i když ne dokonalou transparentnost, tak čistotu snoubenou s pocitem plnosti. NAD nezapomíná na svůj kanadsky kultivovaný charakter, ale přesto je tento konkrétní kousek velmi akurátní a precizní, takže nástroje jsou jednak dobře oddělené, jednak velmi dobře konturované a jednak máte celkově pocit přehlednosti a jistoty.

2015 11 24 TST NAD C510 9

I když rozlišení je velmi dobré, nemáte nikdy pocit, že by NAD C 510 příliš tlačil. Naopak, zvuk třeba ve "Where or when" Diany Krall ("Quiet Nights" | 2009 | HD Tracks | FLAC | 24 - 96) byl lehoučce sametový a jemný, předzesilovač dokázal vystihnout celkovou pohodu skladby, ale hlavně ji "prodat" plynule a laskavě.

Rytmika obecně by NAD C 510 šla; i když nemáte pocit, že hudbu odpálí jako z praku, dokáže udržet rychlost našlápnuté "Psychotron" od Megadeth ("Countdown to extinction" | 2012 | HD Tracks | FLAC | 24 - 96) a vlastně je to díky tomu pekelná jízda. Hudba má drajv a říz, díky celkové NADovské jemnosti je to neunavující.

2015 11 24 TST NAD C510 10

Předzesilovač NAD C 510 je odvážný pokus posunout hranice relativně dostupné audio elektroniky směrem do digitální budoucnosti. Je to ale pokus možná až příliš futuristický - většina moderních uživatelů bude stačit, nicméně pravověrný audiofil by rozhodně užil alespoň jeden analogový vstup, nebo třeba modulární koncepci pro možnost vstupy a výstupy si volit. Takhle C 510 oslovuje tak trochu specifickou skupinu zákazníků, byť jeho schopnost fungovat i jako jednoduchý přepínač HDMI vstupů z něj činí geniální komponent pro "2.0 kino". Je škoda, že firma k němu nemá úplně adekvátní koncový stupeň, který by dokázal na maximum vytěžit digitálně tiché signálové pozadí, precizní rytmiku a rychlost, kterou C 510 nabízí. Pokud vám nevadí typicky "nijaký" design a spíše rozumné, než pěkné zpracování přístroje a pokud se vám líbí čistě digitální skladba vstupů, je podle nás NAD C 510 velmi dobrý předzesilovač, jakkoliv zaměřený spíše na co nejsnazší život jeho uživatelů, než na "plný servis". Ceňme si ale toho, že NAD opět prošlapává neotřelou cestu do budoucnosti a rozhodně při tom neselhává.

PS: Až po dopsání recenze dorazila od dovozce zpráva, že je C 510 trvale k dispozici za cenu o 5 000,- nižší, než jakou jsme znali v době hodnocení. A to už je sleva natolik výrazná, že ze zajímavého, originálně pojatého přístroje činí tip na koupi...

Kč 26 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantastická výbava pro "moderní" domácnost

+ možnost využití i v roli základního přepínače video signálu

+ nenápadný, vkusný design s hezkým zpracováním

+ snadné, jednoduché použití s libovolným signálem

+ velmi temné pozadí signálu a dobrá dynamika

+ čistý, velmi jemný, detailní přednes

+ snížení ceny o nějakých 16%

ZÁPORY

- zpracování a vzhled tak úplně neodpovídají cenové třídě

- alespoň jeden analogový vstup by opravdu prospěl

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha