2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 1

Elektronkové koncové stupně M-180 od Rogue Audio patří k tomu nejlepšímu, co si můžete pořídit ve čtvrtmilionové kategorii (pokud zrovna nepotřebujete ultimativní výkon nebo strojově dokonalou analytičnost). Co by ale byl výkon bez kontroly? Proto k nám s monobloky doputoval také řídící zesilovač stejného výrobce - model RP-5, patřící zhruba doprostřed současné produkce.

I když výrobce říká, že RP-5 je i z vnějšího pohledu inovativní, je tento předzesilovač takový spíše na poměry ortodoxního elektronkového producenta. Třeba tím, že má displej. Ale to je v pořádku, elektronkový předzesilovač je spíše hračkou pro zralé a klasiku vyznávající jedince a právě pro ty by třeba zrovna VF displej mohl být tím vhodným krokem směrem k "moderně".

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 2

Rogue Audio RP-5 je ale jinak skutečně celkem klasickým, nepřekvapivě pojatým předzesilovačem. To znamená, že se nachází jen v mírně nadstandardně velkém šasi (13,5 kg při rozměrech 47 x 37 x 11,5 cm), které je na zaoceánské poměry pěkně vyrobené. Na silném čelním panelu jsou prvky rozloženy pěkně symetricky, všemu dominuje oválný průhled k dvouřádkovému displeji s příjemně čitelnými světlomodrými znaky. Vlevo i vpravo od displeje najdete příjemně pevné a bytelné knoflíky pro regulaci hlasitosti a vyvážení kanálů, ostatní ovládání realizuje uživatel řadou devíti tlačítek, nad nimiž jsou stavové diody (tlačítka pod displejem volí vstup, tlačítka vlevo zapojují do signálové cesty buď obvod s vyvážením kanálů a smyčku pro signálový procesor, tlačítky vpravo pak přístroj zapnete a nebo přepnete do režimu monofonní reprodukce). Pak už je tu jen velký vyfrézovaný název výrobce a na druhé straně 6,3 mm sluchátkový výstup, u nějž výrobce slibuje vysokou kvalitu.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 3

Při pohledu zezadu najdete mírně atypické složení konektorů, byť jde bez výjimky o masivní cinche, určené výhradně pro analogový signál. Je tu čtveřice standardních linkových vstupů, jeden linkový výstup, smyčka pro signálový procesor (vstup a výstup), průchozí vstup pro domácí kino a konečně dva páry konektorů, určených pro připojení koncových zesilovačů. V rohu se pak skromně krčí ještě jeden pár cinchů pro signál z gramofonu. Předzesilovač lze vypnout i "natvrdo" kolébkovým přepínačem nad standardní napájecí zásuvkou.

Vhled pod kapotu vám ukáže na poměry elektronkových zesilovačů neuvěřitelně čistě a přehledně zpracované obvodové řešení. Základem je tu středně velký toroidní transformátor, pochopitelně je tu také celá baterie filtračních kondenzátorů z velké části od Mundorf. Podstatou jsou ale čtyři lampičky 12AU7, které řeší i signál pro sluchátkový výstup a dodává je známý výrobce JJ. Když se pozorně podíváte, uvidíte řadu přepínačů, díky kterým si můžete doladit provozní parametry přenoskového předzesilovače právě pro svůj systém, respektive právě pro svou přenosku (jde o možnost regulace zátěže a také zisku v rozsahu 40 - 60 dB, průběh RIAA korekce je perfektní v toleranci 0,1 dB).

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 4

Pracovní frekvenční rozsah Rogue Audio RP-5 je na elektronkovou konstrukci atypicky veliký - 1 - 100 000 Hz v toleranci +/- 1 dB, stejně tak celkové harmonické zkreslení nepřekračuje solidní hodnotu 0,1 %. Předzesilovač má v linkové části zisk 10 dB a na výstupu standardně naměříte 1 V, ač přístroj by prý měl zvládnout až 27 V RMS. Součástí obvodového řešení je také soft start, který odpočítává necelou minutu a nechá lampičky řádně prohřát, aby prodloužil jejich životnost a zajistil optimální funkčnost. Stejně tak vypnutí je pozvolné a šetrné.

Rogue Audio RP-5 jsme poslouchali jednak s firemními monobloky M-180, ale také s Audionet MAX. Porovnávali jsme pak zejména s Audionet PRE G2, ale také s Naim Nait XS nebo Cambridge CXA80. Zdrojem signálu byl Naim CD5si a Cambridge CXC přes ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, ten pak byl zdrojem signálu i sám o sobě. Nejvíc jsme ale naposlouchali přes Electrocompaniet EMC 1 MKIII. Poslouchali jsme přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, GoldenEar AON 3 nebo GoldenEar Triton Three. Používali jsme kabely TelluriumQ řad Silver a Black, ale i ZenSati Authentica, k napájení pak i KrautWire Omega III. Čistotu proudu zajišťovaly filtry ProPower.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 5

Rogue Audio RP-5, byť elektronkový, vnáší do reprodukce v libovolném systému jen poměrně malou signaturu. Přesto lze přednes charakterizovat jako hutný a bohatý, basa v "Message to a friend" (Charlie Haden a Pat Metheny | "Beyond the Missouri Sky" | 1997 | Verve | 537 130-2) tak byla velká a objemná, jdoucí do hloubky s tóny dobře oddělenými, byť celkově je bas o něco gumovější, měkčí. Bylo cítit i lehoučký přídech tepla. Basového základu bylo rozhodně dost, ale ne příliš moc, aby se v něm ostatní frekvence utopily.

S velmi příjemnou muzikálností, ale také s mírným akcentem zazněla akustická kytara a hlas Melody Gardot v "Baby I´m a Fool" z "My One and Only Thrill" (2009 | Verve | 1796781). Struny kytary se zdály být na dosah blízko, krásně prokreslené a znělé, hlas pak plynul tak krásně sladký, hladký a plastický, že máte pocit, že opět stačí natáhnout ruku a dotknout se zpěvačky. Přednes je otevřený a čistý, ale ne až krystalicky transparentní jako u některých čistě tranzistorových systémů. Je opět trošku měkčí a působí jako jedno propojené tělo, spojitá zvuková hmota.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 6

Vlasově tenká cinknutí kovových perkusí v "Dr. Capo" z alba "Third Stream" Modern Jazz Quartet (2012 | Atlantic | 8122797197) byla zreprodukována spořádaně, visela ve vzduchu tak akorát dlouhou dobu a dozvuk byla plynulý, ač ne tak dokonale analyticky vytažený až do nejposlednějšího okamžiku jako třeba u technicky precizního Audionetu. Přesto spíše než akcentaci jednotlivých detailů vnáší RP-5 do vašeho domova hudbu jako celek, činely jsou prosté plechovosti, bohaté a ševel už se rozpadá na snadno čitelné tóny, byť nejsou prezentovány příliš energicky, spíše s nadstandardním objemem a uvolněností.

Rogue Audio RP-5 zvládl Vivaldiho "Koncert v D-dur, RV234" v podání I Solisti Italiani (1995 | Denon | CO-78824) s už přesvědčivou dynamikou, byť bez pocitu výrazné dynamické rezervy. Nástroje dýchaly a orchestr jako celek v dynamické špičce dokázal vydat velké množství energie, která ale předzesilovač nerozhodila a nezahltila. Zvuk byl rychlý a kontrolovaný, dynamicky kontrastní, až byste neřekli, že jsou v signálové cestě přítomny lampičky. RP-5 umí velký zvuk, se slušnou kontrolou, byť s na danou cenovou třídu spíše adekvátním důrazem a autoritou.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 7

Hudba není rozhodně prezentována s výrazným zaostřením detailů a nuancí, není nijak zdůrazňována a jde zcela mimo moderní trend až krystalické (a občas trochu přehnané) čistoty. Do Hobgoody "First Song" ("When the Heart Dances" | 2008 | Naim | naimcd112) vnesl rozlišení hodné high endového přístroje, ale nepřehnané, nevypíchnuté; byť se středy zdály být maličko bohatší a energičtější (ale skutečně jen o maličko), hlavní byl dojem celkové propojenosti, souvztažnosti nástrojů a prostoru, nějakým způsobem RP-5 budí dojem intimity a blízkosti. Snad je to tím lehkým puncem vřelosti, snad právě tím nepatrně zdůrazněným pásmem, v němž většina dění probíhá. Rozhodně je to ale příjemně relaxovaný, sytý a muzikální přednes, v němž dobré rozlišení a dobrá přehlednost jsou jaksi samo sebou - což je velmi dobré, přihlédneme-li k "jen" stotisícové kategorii.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 8

Stingova "Englishman in New York" z alba "Symphonicities (2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) je dobrým materiálem na posouzení schopností vykreslení prostorové scény. RP-5, zdá se, opět hraje na strunu celkové spojitosti a propojenosti, přednes je hutný a vynikajícím způsobem roztažený do šířky, nástroje si snadno udrží prostor kolem sebe a netěkají po scéně, byť jsou seřazeny stále ještě spíše v jedné linii jen s náznakem hloubky. Není to vyslovený trojrozměrný hologram, ale plasticita tu je cítit, nástroje mají tři rozměry a zřetelná, pevná těla, byť s ne úplně plnou vahou.

Rogue Audio RP-5 je rozhodně muzikálně hrající předzesilovač, vokál Toma Waitse ve "Flower´s Grave" z "Alice" (2002 | Anti | 6632-2) byl blízko, sytý a "lidský". Vysloveně výborně si RP-5 poradil s překonáním špinavosti nahrávky, s její relativní plochostí. I když hraje trochu "na pohodu", proniká k hudbě a soustředí se jen na přenos atmosféry a neúnavnosti.

2015 10 20 TST Rogue Audio RP 5 9

Rogue Audio RP-5 je zajímavý, ortodoxní předzesilovač, v kontextu dnešní cenové politiky nemalé části high-endových výrobců se dá říci, že vlastně "jen" za sto a něco tisíc. Je dosti americký ve smyslu trochu zvláštního estetického pojetí a poměrně velkých rozměrů, je ale trochu americký i svým bohatým, sytým přednesem. Na to, že jde o "lampáč" ovšem nese jen malou elektronkovou signaturu a přidává jen málo tepla a "kouzla" do signálu. Elektronky snad mohou za o dýchnutí výraznější střední tóny, ale není to nic, co by bylo nepříjemné. Je velká škoda, že RP-5 nemá i symetrické vstupy, zvláště když je jejich protipóly vybaven odpovídající koncák M-180. Výměnou má ale velice dobrý elektronkový sluchátkový zesilovač, který lze považovat za naprosto plnohodnotně použitelný i pro náročný poslech. A má také velice dobrý gramofonový předzesilovač, který si opět nezadá s dobrými samostatnými produkty, ač nemá jejich rozsah přizpůsobitelnosti. RP-5 je po zvukové stránce neoslnivě "normální", nezklame vás v žádném ohledu (pokud je pro vás esteticky přijatelný) a nabízí za vložené peníze férovou hodnotu, i když jde trochu svou cestou.

Kč 115 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ muzikální a čistý zvuk

+ vynikající sluchátkový výstup

+ velice solidní gramofonový předzesilovač

+ nenese výraznou "lampovou" signaturu...

+ ...přesto je příjemně bohatý a sytý

+ dobré, bytelné zpracování

ZÁPORY

- není stoprocentně "rovný"

- nemá symetrické vstupy

- není to zrovna excelentní příklad moderního designu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: SoundStyle | www.soundstyle.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha