Je mnoho audiofilů, kteří tvrdí, že není nad zážitek ze sluchátkového poslechu. Intenzivní, blízký poslech totiž dovoluje proniknout do nahrávky mnohem hlouběji, slyšet mnoho detailů a informací, které bychom s „klasickým“ systémem v dané cenové kategorii těžko hledali. Sluchátka jsou tak pro mnohé ideálním kompromisem mezi finanční náročností a kvalitou. K ideálnímu výkonu sluchátek je ale nezbytný dedikovaný sluchátkový zesilovač. Do kategorie těch rozumně dostupných zabrousil i Xindak, známý pro evropskou kvalitu výroby a ladění zvuku a asijský poměr ceny a výkonu.

Model H1 je malý, dostupný a jediný svého druhu v celém katalogu Xindak, ostatně obecně je podpora sluchátkového poslechu u této firmy dosti malá a výstup tak nenajdeme téměř na žádném jejím zesilovači. I proto stojí za to se podívat, jak si výrobce poradil s pro něj netypickým produktem.

Elektronika Xindak H1 je uzavřena v podlouhlém pouzdru na masivních gumových nožkách. Díky tomu je na sluchátkový zesilovač poměrně velký, zvláště hloubkou 23 cm, ale stále ještě ho lze umístit na pracovní stůl, aniž by výrazně překážel. Stabilní pozici na stole zajistí právě protiskluzové masivní nožky a hmotnost solidních 1,6 kg. Tu má na svědomí z velké části masivní, až „army-grade“ provedení exteriéru – masivní plech s velmi dobrou kvalitou zpracování i frézované prvky s čistými okraji působí mnohem více jako evropská, než asijská výroba. H1 není vysloveně ošklivý, ale rozhodně není pohledný – nazvěme to účelným a industriálním designem. Xindak se prostě soustředí spíše na výkon než na formu.

Za rozumnou cenu nabízí model H1 i rozumně bohaté vybavení – vpředu najdeme dvojici paralelně fungujících sluchátkových výstupů o průměru 6,3 mm a skromný, ale plynule jdoucí a ideálně citlivý regulátor hlasitosti. Zadní panel odhaluje masivní kolébkový spínač, vedle něj na tak malý přístroj netradiční standardní napájecí zásuvku – Xindak tedy nepoužívá externí spínané zdroječky. Máme také na výběr ze dvou typů vstupu – páru analogových RCA konektorů a USB konektoru typu B, díky němuž H1 působí jako externí zvukové zařízení s D/A převodníkem.

Nahlédneme-li do vnitřního uspořádání přístroje, objevíme pěknou a čistou stavbu, vcelku malé, ale plně dostačující trafo a tři páry masivních kondenzátorů. Vidíme také solidní čip pro USB D/A převod Burr Brown PCM2704. Řešení korekce hlasitosti má na starosti potenciometr ALPS. Tranzistory poskytují rozumný výstupní výkon 330mW při zátěži 16 Ohmů (byť výrobce doporučuje používat sluchátka minimálně s 32 Ohmy), takže se není třeba bát ani připojení (nejen) profi sluchátek s maximální doporučenou zátěží 600 Ohm. H1 pracuje ve frekvenčním rozsahu 10 – 100 000 Hz v toleranci +/- 1,5 dB a nabízí dynamiku / odstup šumu 100 dB.

Xindak H1 jsme poslouchali primárně jako USB D/A převodník / sluchátkový zesilovač přes WASAPI protokol ve Windows 7, sloužil ale určitý čas také jako řídící zesilovač pro Xindak PA-M a koncovou část NAD C370. Kvalitu interního USB D/A převodníku jsme poměřovali s KingRex UD384. Dalším zdrojem analogového signálu byl Pioneer BDP-LX71. K dispozici byla sluchátka Sennheiser IE8, Bowers&Wilkins C5, Koss GT-5, Koss Porta Pro 25th Anniversary Edition, ale také Shure SRH1840, Koss Pro DJ/200 a Goldring DR150.

Je vidět, že Xindak je zaměřen hlavně na uživatele, poslouchající přes USB – je-li připojeno, má prioritu nad analogovým vstupem a vzhledem k nemožnosti volby vstupů a výstupů je ideálním modelem práce s tímto sluchátkovým zesilovačem mít připojen vždy právě jeden zdroj signálu a vždy právě jeden výstup (ať už sluchátka nebo koncový zesilovač).

S připojenými sluchátky se H1 stává jasným pánem situace a na to, že vám svou cenovkou nezruinuje kapsu, rozhodně nebude ani trápit vaše uši. Přestože si drží svůj charakter, ať už pouští signál do sluchátek či do analogového výstupu, či ať už posloucháte zvuk z analogového zdroje nebo USB, nejlepší kombinací je – i když jen o chlup – USB vstup + sluchátka. Těch se nemusíte bát, Xindak s lehkostí uřídí libovolný model. Solidně ale fungoval i jako předzesilovač a (základní) rozumný partner i pro koncový Xindak PA-M.

H1 se ukázal jako příjemně laděný, muzikální kousek, který ovšem přesto nesklouzává k líbivým zabarvením. Hlas zpěvačky uskupení Jienat v „Andreas, André“ z alba „Mira“ je dobře artikulovaný, má realistický témbr a i když cítíme lehkou rezervu v oblasti samozřejmosti a nadhledu (v porovnání třeba s Benchmark DAC1 USB nebo beyerdynamic A1), v dané cenové třídě si není nač stěžovat. Třeba činely jsou ale kovové, „pachuť“ syntetiky tu nezní, ačkoliv snad o špetku uvolněnější podání by je nechalo vyniknout ještě přirozeněji.

Xindak potěší dynamickými schopnostmi, ať už se jedná o hutnou a razantní basu v „Gotcha“ (Patricia Barber – „Live: A fortnight in France“) nebo housle z Vivaldiho „La Stravaganza“ („Crystal Cable Arabesque“) či testovací tracky společnosti LessLoss s prostým názvem „Drums, drums, drums“ (volně ke stažení na www.lessloss.com).

Housle mají energii a řízný, ale naprosto neagresivní zvuk, basa zase disponuje pocitem těla tak moc, jak to lze přes sluchátka střední kategorie docílit, poctivě nahrané bubny nás zase prostřednictvím Xindaku informují o vzniku tónu, jeho objemu, průběhu i dozvuku – vše je přehledné, snadno čitelné a příjemně barevné a vřelé. Ano, jsou sice i sluchátkové zesilovače, které mají basovou odezvu přesnější, ale ty stojí klidně třikrát a více tolik peněz a rozdíl vynikne hlavně u špičkových sluchátek, ke kterým si asi nikdo Xindak H1 kvůli jeho cenovému zařazení kupovat nebude.

Na první poslech se může zdát, že model H1 není zrovna nejdetailnější, ale po delším poslechu se prokáže, že jde pouze o trošku menší objem výšek, respektive o jejich velmi jemné a neagresivní podání, které posluchači detaily „nevalí do hlavy“, ale musíte se k nim proposlouchat a na charakter si zvyknout. Ve finále jde ale o příjemné ladění, dovolující dlouhodobý poslech bez pocitu únavy.

Že je prokreslení výšek dostatečné, to napoví Diana Krall se svou „Where or when“, kde činely v úvodu šolichají metličky a my můžeme rozlišit jednotlivé údery (i když rozlišení nedosahuje hloubky „rozlišování jednotlivých vláken“ – jak se s oblibou v testech píše), nesplývají v masu šumu, rozlišení je tedy víc než slušné.

Xindak H1 je solidní sluchátkový zesilovač s bytelnou stavbou a zvukem, který vás při střední pořizovací ceně potěší. V dané cenové kategorii konkuruje namátkou třeba techničtěji znějícím produktům NuForce, jde ale trochu jinou cestou. Jeho příjemný, muzikální zvuk jde spíše za hudebními emocemi a potěšením z poslechu, přestože je dobrý i v předání detailů a kontrole nad nahrávkou. O jeho kvalitách vypovídá něco i skutečnost, že jej lze použít jako základní předzesilovač (samozřejmě v systému adekvátním jeho cenové kategorii). Skvělým, dostupným řešením bude pro ty, které zajímá kombinace USB D/A převodníku a sluchátkového výstupu, ostatní funkce budou spíše jako bonus. Trochu problematický je komfort obsluhy, kdy by možnost volby vstupů a výstupů o hodně zvýšila jeho užitnou hodnotu, ale s podobným problémem se setkáme i u několikanásobně dražších, podobně zaměřených přístrojů, takže ani to vlastně není nijak zásadní výtka. Ten, kdo hledá zaplatitelné řešení pro sluchátkový poslech má v Xindaku jednoho z velmi zajímavých kandidátů.

Kč 5 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi dobrý poměr ceny a výkonu

+ výborné výrobní provedení

+ čistý a plný zvuk

+ citlivá a plynulá regulace hlasitosti

+ funguje i jako jednoduchý, ale solidní předzesilovač

ZÁPORY

- nemá možnost volit aktivní výstup

- vstupy mají též pouze automatickou prioritu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.xindakaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 715 959

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha