Německý Neyton nepatří zrovna mezi nejzavedenější značky v oblasti high-endové kabeláže, nicméně za těch několik desítek měsíců existence se stihlo toto jméno vtisknout na několik skutečně zajímavých produktů. Většina z nich pak patří do oblasti reproduktorových kabelů, vyznačujících se plochou konstrukcí. Neyton tedy nesází na žádné zázračné materiály, fascinující geometrie, budování jedinečné pověsti nebo unikátní supertajné výrobní postupy. Sází na rozumný výběr konstrukčních prvků, na typickou německou preciznost výroby a hlavně – na soudné ocenění svých produktů. Ostatně právě cena je high-endovým kabelům typu Nordost, KrautWire nebo jakékoliv jiné „nejlepší značce na světě“ vyčítána nejčastěji, takže Neyton se jim snaží vyrovnat za zlomek pořizovací ceny.

Novým referenčním kabelem nabídky Neyton se relativně nedávno stal zlatý model Berlin LS. Opět plochý, vyvedený ve žluto-bílé barvě, působí po vybalení z příjemného plastového pouzdra luxusním dojmem. Zpracování koncovek i samotného kabelu je bezchybné, obal navíc působí hodnotně a hlavně trvale – i při hrubším zacházení a namáhání materiálu patrně nebude problém s uvolněním masivních koncovek WBT nebo jinými nehodami. Za své nemalé, ale ani nepřehnané peníze tak nový majitel dostává patrně doživotní kabeláž.

Přestože kabel se zdá být díky své ploché konstrukci poměrně malý a tenký, celkový průřez vodiče je solidních 2 x 5 milimetrů čtverečních. Dráty vedoucí signál jsou vyrobeny ze slitiny zlata a stříbra (odtud ona zlato-žlutá barva obalu), ačkoliv příměs zlata činí pouhé jedno procento. Dielektrikum je částečně vzduchové a částečně je zde využit Teflon.


Tak jako není výjimečná koncepce samotného kabelu, ale „pouze“ je poctivě vyroben, tak ani udávané parametry nejsou nijak jedinečné – snad s výjimkou extrémně nízké kapacity, což je ale logickým důsledkem ploché koncepce paralelních vodičů. Kapacita je tak pouhých 16 pF na metr. Odpor v kabelu je také příznivých 7,9 miliohmu na metr, zatímco indukčnost je udávána na hodnotu 0,79 mikrohenry.

Celkově tedy parametry kabelu nejsou vysloveně oslnivé a mimo všechny tabulky, ale rozhodně patří k tomu nejlepšímu, co lze v současné produkci najít. Ve své cenové kategorii pak patrně nelze obdobou konstrukci s obdobnými hodnotami nalézt vůbec.

Neyton Berlin LS byl použit v několika různých sestavách několika různých úrovní, od těch skutečně levných až po skutečný high end. Nejlevnější sestavou byl CD přehrávač Denon DCD-710AE v alternaci se streamerem Denon DNP-720AE, pouštějící signál do integrovaného entry-level zesilovače Denon PMA-710AE. Signálová kabeláž Eagle Cable, QUAD a Monster Cable. Reprososutavy zde hrály Harbeth Monitor 30 a Xavian XN Piccola. Pro porovnání hrály reprokabely Eagle Cable a ProAc.

Druhá sestava zahrnovala Pioneer BDP-LX71, Naim CD5i, NAD C370 a stejnou sadu kabelů i reprosoustav. U obou sestav se o kvalitu elektrického proudu starala dvojice filtrů Xindak.

Třetí sestava hrála z referenčních KEF Reference 207/2 a to buď přes monobloky Ri Audio MK1 a předzesilovač Ri Audio AP100 nebo integrovaný zesilovač Arcam A38. Zdrojem signálu byl high endový Pioneer PD95 a Aram CD37. Jako alternativní reprokabel byl využit KrautWire Blanche Superbe.

Kabel byl také použit pro testování koncového zesilovače Audio Note Conqueror ve spojení s reprosoustavami Tannoy Kingdom Royal, kde ovšem spíše potvrdil dojmy z předchozích sestav, než aby byl samostatně důsledně zkoumán.

Logika by mohla napovídat, že kabel s průměrnou pořizovací cenou lehce nad sto třicet tisíc korun asi nebude určen zrovna ke střední třídě komponentů a reprosoustav. Ale paradoxně právě čím levnější sestava, tím výraznější je přínos tohoto reprokabelu. Samozřejmě, že ze zesilovače za pár tisícikorun neudělá high end, ale svou schopností přenést bez omezování plný potenciál každého komponentu „rozsvítí“ právě ty kompromisnější komponenty nejvíce.

Po porovnání všech sestav ale vyplývá na povrch hlavní kvalita Neyton Berlin LS a tou je talent neovlivnit průchozí signál svým charakterem. Protože – popravdě – Berlin LS doopravdy nemá žádný charakter, nebo se tomu alespoň proklatě blíží. Rozhodně v této oblasti překonává cokoliv, co za léta testování prošlo redakcí Hi-Fi Voice, počítaje v to i kabely 2x nebo 3x dražší. Jestliže skutečně platí „ideální kabel = žádný kabel“, pak (nejen) v dané cenové relaci je Neyton Berlin LS rozhodně korunním princem, ne-li přímo králem.

Mysleli-li byste, že třeba reprodukce lidského hlasu, toho člověku nejsrozumitelnějšího a nejpřirozenějšího akustického signálu, je na vašem systému bezproblémová, Berlin LS vás přesvědčí o opaku. Vždycky je tu rezerva. Tradiční kompilace „Best Audiophile Voices“ v šestém vydání nabízí provařenou Rebeccu Pidgeon s nádherně nahranou „Spanish Harlem“. Křehký, zvonivý hlas je najednou ještě o kus srozumitelnější, jako kdyby se kolem něj vzduch vyčistil, veškeré rušivé pozadí utichlo a tak každý tón, každou hlásku lze slyšet od jejího nejprvotnějšího vzniku v hrdle až po náraz na membránu snímacího mikrofonu. Barva hlasu, detaily a přirozené emoce berou dech, přesně stejným způsobem jako na živém koncertu.

I mužský hlas, nijak zvlášť školený, ale velmi upřímný v případě Hugha Laurie, je najednou o kus „lidštější“. Snad to způsobuje právě přesnější přenos detailů či je to něčím jiným, ale Dr. House tu na své poklidné desce zní nesmírně plasticky, plně a jako kdyby zpíval přímo do vašich uší. Opět jsou slyšet i drobné nádechy a detaily na krásně tichém pozadí (nebo na krásně výrazně šumícím, připojíte-li například elektronkový zesilovač). Nevýhodou takhle „neviditelného“ kabelu je ale samozřejmě to, že nikterak nemaskuje případné nedostatky sestavy. Je některá část frekvenčního spektra příliš ostrá nebo plochá? Tak přesně taková bude i při poslechu přes připojené reprosoustavy. Dalo by se tedy říci, že Neyton Berlin LS je výjimečně netolerantní, protože prostě jen předává dál obdrženou informaci – dobrou dobře, špatnou špatně.

Je těžké popisovat charakter tam, kde vlastně není. Tak by také tato recenze mohla skončit, ovšem mnohem zajímavější, než popisovat bezproblémový přednes tonality nebo čistotu zvuku, u něhož jako kdyby (bez ohledu na používanou sestavu) někdo prostě odstranil jakousi svrchní, dříve nevnímanou vrstvu a vše najednou bylo ostřejší, čistší, srozumitelnější a věrnější skutečnosti, je popisovat efekt, který kabel měl na přednes jednotlivých komponentů. V praxi by se dalo říci, že čím obyčejnější a dostupnější komponent, tím byl popisovaný efekt „rozsvícení“ a „očištění“ v relativním měřítku větší.

Například vcelku obyčejný Denon PMA-710AE se rázem subjektivně zklidnil, jeho prostorový obraz se jaksi více usadil a ustálil. NAD C370 zase pro změnu ukázal, že pod jeho sametovým charakterem se skrývá pevná ruka a řízný tón může být opravdu řízný, ale nikoliv řezající.

Subjektivně se zlepšila i dynamika, jako kdyby Neyton Berlin LS na rozdíl od jiných kabelů po cestě „neztrácel“ informace. Ač tento dojem je možná docílen jasněji čitelnějšími jednotlivými tóny a jejich preciznějším oddělením.

Sečteno a podtrženo, Neyton Berlin LS se řadí po bok těm nejlepším. Nemůžeme napsat, že je to ten nejlepší kabel, protože nic takového neexistuje – každá sestava je jiná a tak jako se na každé auto hodí jiné pneumatiky, ke každému hi-fi se hodí trochu jiný kabel. Ale prokazatelný přínosný efekt napříč sestavami od těch nejlevnějších až po ty téměř nejdražší opravňuje k tvrzení, že Berlin LS bude přínosem i pro vás. Co víc, je to jedna z nejlepších možných investic, protože i drahému zařízení dodá další kouzlo a katapultuje ho tak na úroveň, jež by za jiných okolností vyžadovala nákup jiného, lepšího a pravděpodobně výrazně dražšího přístroje. Neyton Berlin LS si tak právem zaslouží nálepku referenčního kabelu, zvláště proto, že v porovnání s kabely typu Kubala-Sosna nebo Nordost přináší bezkonkurenční hodnotu za vložený peníz. Možná je to dosud ne zcela zavedenou značkou, možná je to prostě jen filozofií firmy nepředražovat zbytečně své produkty z důvodů pochybného zvyšování image „highendovitosti“. Tak či tak, Neyton Berlin LS je fenomenálním reproduktorovým kabelem, který by rozhodně měl projít vašima rukama a ušima.

Kč 136 300,- (2x3 m) – testované provedení

Kč 59 500,- (2x1 m)

Kč 213 100,- (2x5 m)

+ Kč 38 400,- za každý další 2x1 m

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dost pravděpodobný kandidát na umístění v absolutním TOP3 mezi reprokabely

+ stylový vzhled

+ bezchybné výrobní provedení

+ více než nepřehnaná cenová politika v porovnání s konkurencí

ZÁPORY

- plochá konstrukce z měkkého materiálu může být náchylná na poškození

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Picture

www.perfectpicture.cz  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha