2015 09 08 TST Atlas EOS 4dd 1

Skotská firma Atlas vyrábí kabely s dobrým, místy až excelentním poměrem ceny a výkonu. Kromě signálových a reproduktorových kabelů, které tvoří většinu výrobního katalogu najdete v produkci i několik napájecích kabelů a dokonce i lištu, kterou můžete vybavit i poměrně účinnou filtrací. Nejnovějším přírůstkem právě do tohoto segmentu je inovovaný napájecí kabel EOS s přídomkem 4dd.

Je to trochu téma k zamyšlení, ale právě napájecí kabely mohou být v mnoha systémech nejslabším článkem. Platí to zejména kvůli masivnímu zarušení prostředí elektromagnetickým smogem, lhostejno zda jde o signál mobilních telefonů, Wi-Fi či množství dalších zdrojů, které najdete v téměř každé dnešní domácnosti a když ne tam, tak rozhodně u sousedů. Vzhledem ke své délce tak nabízí kabely spoustu plochy, do které se rušení může nachytat a proniknout do výsledné reprodukce, zejména u dostupnějších komponentů bez špičkově řešených napájecích sekcí. Mít dobrý, poctivě stíněný a kvalitně vyrobený napájení kabel je tak jednou z těch snazších cest, jak si minimálně v teorii pomoci k lepšímu zvuku.

2015 09 08 TST Atlas EOS 4dd 2

Jednou z ještě rozumně zaplatitelných cest jsou právě i modely Atlas EOS. Kabel ve výrazně modrém opletu je pěkný, hezky zpracovaný a i když je pevný, nepatří rozhodně mezi neohebné hadice. Na obou koncích vodiče jsou bytelné koncovky navržené přímo výrobcem, žádné sériové kousky. Kontaktní plochy jsou pro ideální vodivost potažené rhodiem, spoje jsou nepájené.

Materiálem vodičů je vysoce čistá bezkyslíkatá měď, byť nepoužívá techniku OCC jako některé vyšší firemní modely kabelů. Už ze jména kabelu lze vyčíst, že průřez vodičů činí 4 mm2. Jako dielektrikum je využit populární a dobře fungující Teflon. Stínění je převzato z vrcholných firemních modelů Asimi a Mavros, takže příchozí rušení přechází do zemnění.

Výrobce uvádí, že konstrukce kabelu je zaměřena zejména na co nejnižší odpor. Ten dosahuje 0,0045 Ohm /m, přičemž indukčnost je 0,566 uH / m a kapacita 95,09 pF /m, kabel zvládne přenést proud až 20 A.

Kabel Atlas EOS 4dd jsme používali jak k redakčním sestavám Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / CXC, kterým sekundoval ASUS Xonar Essence One MUSES MK II, tak i u T+A PA 2000 R / MP 2000 R a Yamahy A-S1100. Porovnávalo se s KrautWire Omega III a ZenSati Authentica, stejně jako běžným supermarketovým napájecím kabelem. Vše přímo do zdi. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Perla, komponenty a reprosoustavy byly propojeny kabeláží TelluriumQ řad Black a Silver.

2015 09 08 TST Atlas EOS 4dd 3

Po připojení Atlas EOS 4dd vždy vnímané změny hodně odvisely od základního charakteru sestavy (ostatně kde ne, že?), ale dalo by se říct, že velký vliv má zejména na basový základ. Třeba v Hadenově "23rd & Cherry" z alba "Helium Tears" (2005 | Gema | ne8707) se zdálo, že tónům kontrabasu dodal jak konkrétnost, tak zároveň hutnost a objem, takže nástroj postoupil kupředu a začal být ve skladbě lehce dominantní. Třeba u sestavy Naim zvuk citelně ztěžkl, byť zároveň i zkonkrétněl, například u T+A na druhou stranu kabel spíše jen přidal něco energie a šťavnatosti. Tak jako se to ve velkém počtu případů stává, ubyl o něco málo ve všech sestavách objem nástroje, zatímco se zpřesnila definice a bylo snazší rozeznat jednotlivé struny a na ně hrané tóny.

V předělávce Gabrielovy "In Your Eyes" od Renée Fleming ("Dark Hope" | 2010 | Mercury | 273 9699) se hlas posunul kupředu, zatímco nástroje udělaly jakoby úkrok dozadu, což vedlo k lepší srozumitelnosti a lepšímu prokreslení vokálu. Sice ubyla trocha bohatosti a vnitřní jiskry, zato byl hlas konkrétnější a lépe zaostřený. Po zapojení 4dd byl zvuk jaksi něžnější, hebčí, témbr působil věrohodněji, méně "malebně".

Lehoučké, až éterické činely a vibrafon v titulní skladbě alba Garyho Burtona "Like Minds" (2003 | Concord | SACD-1029-6) jako kdyby připojení kabelu přizemnilo, dalo jim váhu a tělo, aniž by jim sebralo znělost. Stejně tak se každý tón rozezněl rychleji, tvrději a přesněji, takže bylo snazší sledovat jeho průběh. Třeba KrautWire Omega III nechal zvuk činelů doznít o něco déle, zato s o něco menší energií a méně hladce. Atlas EOS 4dd měl tendenci spíše směřovat dění k civilnosti, nepřehnanosti a klidnosti.

2015 09 08 TST Atlas EOS 4dd 4

Co se týká dynamiky, je kabel svým vlivem spíše méně nápadný. V Berliozově "Fantastické, op. 14" v podání RSO Frankfurt pod taktovkou Eliahu Inbala byla znát zlepšení, ale zejména v náročných špičkách a zejména při připojení k zesilovačům, kdy pak sestava dokázala protlačit více energie, dokázala být jistější a dodat hudbě větší impuls. Lepší kontrola a jistota vám také dají pocit lépe vystižené mikrodynamiky nástrojů a lépe strukturovaného dění. Rozdíly nejsou dramatické, ale čím více opakování týchž pasáží si poslechnete, tím jasnější se vše zdá a tím hlouběji se dokážete do hudby ponořit. Atlas EOS 4dd nehraje na efektní důraz, spíše na odstranění bariér.

Neefektní, ale zřetelné přínosy měl kabel i v oblasti rozlišení. Ve Stingově "Have You Seen the Bright Lilly Grow" ze "Songs From the Labyrinth" (2006 | Deutsche Grammophon | 06025 170 3139) jako kdyby díky většímu klidu kabel vyčistil vzduch, což sice neprohloubilo rozlišení a nepřeneslo posluchačovo ucho až k jednotlivým nástrojům, zato však byly informace o průběhu tónů i o celkovém dění o něco snáze dostupné, lépe vnímatelné a i když sestava nikdy nešla více do hloubky, aby objevila dosud neslyšené vrznutí židle nebo lupnutí kloubu při přesunu ruky po pražcích, stejně máte pocit, že je všeho víc, protože se na to nemusíte tolik soustředit a vše je přirozeněji zasazeno do celkového kontextu.

2015 09 08 TST Atlas EOS 4dd 5

Prosto nahrávky "Speak Low" Dee Dee Bridgewater ("This Is Now" | 2002 | Emarcy | 06025 27040 400) zůstal téměř nedotčen co do šířky a hloubky, přesto díky větší čistotě byla znatelně lepší definice jednotlivých nástrojů a jejich lokalizace. Přibyl také vzduch mezi nimi a dění tak působilo přehledněji a jistěji. Šlo spíše o menší, ale dostatečně významný krok směrem k přirozenosti a lehkosti přednesu.

V "Rich Woman" Roberta Planta a Alyson Krauss ("Raising Sands" | 2007 | Decca | 475 9382) zase citelně přibyla hutnost a zátah odspodu, což skladbu odpíchlo a měla tak větší tah na branku a preciznější rytmus. Díky celkově o něco hladšímu a čistšímu zvuku bylo také snazší se do ní zaposlouchat a oprostit se od mechaničnosti reprodukce. Dalo by se říci, že ač se Atlas EOS 4dd nijak významně nevměšuje, dokáže podtrhnout atmosféru a více vás vtáhnout do hudby.

Napájecí kabel Atlas EOS 4dd patří spíše k levnějším modelům, na svou cenovou třídu však odvádí velmi dobrou práci. Jednak lze ocenit, že to není hadice, překonávající svou bytelností a tloušťkou vysokonapěťové vedení u temelínské elektrárny, takže se s ním dobře pracuje, jednak lze ale ocenit i to, že do hudby vstupuje spíše decentně a téměř výhradně v pozitivním duchu. Pokud nemáte sestavu s těžším, temnějším vyvážením, které má kabel v některých kombinacích tendenci zdůraznit, přinese spíše klid, lepší rytmiku, zejména v basech lepší definici a větší konkrétnost a celkově to, co od lepšího napájení čekáte - hudba je čistší a lépe srozumitelná, tedy snazší k poslechu. EOS 4dd nedělá zázraky, ale za investované peníze poskytuje adekvátní protihodnoty a v podstatně si u něj není nač stěžovat, takže palec vzhůru.

Kč 8 190,- (1 m)

Kč 11 490,- (3 m)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ osvědčil se zejména u zesilovačů

+ přidává do přednesu energii a živost

+ pěkné zpracování

+ rozumná cena

ZÁPORY

- u komponentů s těžším (temnějším) vyvážením může tento charakter až příliš zdůraznit

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha