World music je oblast specifická, bohatá, jedinečná a nabízející nekonečné obzory k objevování. Je pak zvláštní, jak vlastně moc málo je oblíbená a rozšířená, když vezmeme v potaz, že v nalézáme kořeny a odkazy, které naši předkové poslouchali stovky a možná i tisíce let před námi. Skupina Jienat se pak chlubí tím, že tvoří world music na nejsevernějším místě na světě (tedy ne z hlediska geografického, ale čistě nahrávacího), ve městě Hammerfest v Norsku, 150 metrů od Arktického oceánu a jen pár délkových stupňů od pólu.

Dozvíme se od nich také fakt, že využívají tradiční severskou hudbu a jazyky, jimiž mluví v současné době už jen pár až pár stovek rodilých mluvčích. Co je však minimálně stejně zajímavé je technologická stránka věci, kterou dámy a pánové z Jienat neváhají použít. Zásadní je určitě trojice formátů, jež používají na distribuci - v jedné krabičce dostanete po zakoupení obyčejné CD, Super Audio CD a Blu-ray Audio disky. Nejslabším článkem je pochopitelně standardní kompaktní disk, byť i zde se jedná o jeden z nejlépe sejmutých záznamů, s nimiž jsem měl tu možnost se setkat. SACD i Blu-ray jsou pak nahrány v kvalitě 24 bitů / 96 kHz, navíc si můžete vybrat z mixu 2.0 či 5.1. V oblasti modrých kotoučků se jedná o jeden z prvních počinů, nahraných v nativním 5.1 formátu (všem doporučuji video na webu http://www.jienat.com /, kde je jasně zachyceno jak vypadá nahrávání pěti mikrofony). To ovšem samozřejmě předpokládá, že ideální reprodukčního výsledku dosáhnete se špičkovým 5.1 systémem, kdy teprve dokonale doceníte lokalizaci v prostoru a dokonalou věrnost nahrávky.

Celá nahrávka Mira je až na několikrát použitou elektrickou basovou kytaru plně akustická, v zásadě je postavena na rytmice bicích nástrojů, chřestítek, cinkátek a všech těch malých, bez encyklopedie těžce pojmenovatelných nástrojů. Klíčovým mužem projektu je Andreas Fliflet, který hraje na většinu nástrojů, vše napsal a naaranžoval a často zpívá, také funguje jako zvukový inženýr, producent........ Přesto kapelu kolem něj tvoří jen na tomto disku na desítku dalších hudebníků, o jejichž existenci jste patrně dosud neměli nejmenší (no, minimálně to platí pro mne).

Na desce nalezneme dvanáct skladeb, z nichž každá je jiná než ta předchozí, každá mluví jinou řečí, každá jako kdyby byla od jiných autorů a přesto je něco, co je všechny spojuje a co se špatně popisuje. Přesto bychom to mohli nazvat třeba „osobitost", snadno demonstrovatelná na titulní skladbě, vyprávějící o fence a v zásadě je celá štěkaná. Dosud jsem, přiznávám, netušil, kolik emocí se dá předat štěkáním...

Ideálním představitelem typicky „vážně" míněné skladby je hned ta první, kdy slyšíme pouze dramatické perkuse, občas rytmicky podpořené elektrickou basou (jak už bylo řečeno, jediným elektrickým nástrojem na celé nahrávce), do čehož se vplétá Flifetův hlas, vytvářející místy neuvěřitelné kreace.

Další skladby pak udržují podobný styl, tu se přidají ženské vokály jako v Dancehall, tam zase „neznámý pouliční výtečník s megafonem" či „podkovy neznámého koně", prostě cokoliv, co se dá použít, co je ve světě okolo nás a v čem uvolněný a vyrovnaný člověk slyší rytmy, melodie a hudbu.

Pokud máte zrovna volných 30 dolarů, vřele doporučuji na webových stránkách Jienat disky objednat a pak vyposlechnout - nejenže pro hifisty a audiofily dávají fantastickou možnost vyslechnout rozdíly v kvalitě toho kterého formátu, neb si s nimi zvukoví inženýři skutečně vyhráli a vydolovaly z každého z nich zvukové maximum, pro milovníky hudby pak představují tyto nahrávky skvělou příležitost objevit další rozměr světa severské mytologie, tradic, umírajících jazyků a hudby „odstrojené" k samotným základům, útočících na základní vnímání a podvědomí, skrývající tisíce let staré kořeny civilizace. Problém vidím u „Miry" pouze jediný - kterou skladbu si pustit teď.

--- --- --- --- ---

+ tři formáty - CD / SACD / Blu-ray

+ fantastický zvuk