Značka Danish Audiophile Loudspeakers Industries alias DALI přišla za svět v roce 1983 jako následek přirozeného vývoje rostoucího nadšení jednoho skandinávského prodejního řetězce. Ze skromných začátků Dánové vyrostli a aktuálně Dali patří mezi známé, velké a významné hráče a ve svém katalogu má firma mnoho řad od těch opravdu dostupných až po ozdoby z high-endových sfér.
Řada Opticon patří zhruba doprostřed firemní nabídky a kraluje jí model s označením 8, který však díky svým rozměrům a také atypickému rozložení reproduktorů na čelní stěně není tak úplně pro každého. Zato jen o krůček níž postavená "šestka", to už jsou jednak naprosto klasické reprosoustavy, jednak pak i klasické Dali.
Vizuální pojetí Opticon 6 bezešvě zapadá do výrobního programu firmy. Klasické tvary ozvučnice, čelní stěna vyvedená v lesku nebo třeba vysokotónová sekce sestávající z kombinace páskového i kopulkového měniče, to vše spolu s cihlovým odstínem (středo)basových reproduktorů slouží jako nezaměnitelný podpis výrobce.
Opticon 6 jsou velikostí "tak nějak akorát" - kabinet má 100 cm na výšku a 33 cm do hloubky, robustnost zjemňuje šířka 19,5 cm, byť budete-li s reprosoustavami hýbat, hmotnost 18,9 kg vám připomene, že se skutečně jedná o kus hmoty.
Zadní panel vám otevře pohled na dvojici bassreflexových nátrubků se zaoblenými konci, dole u spodní hrany je pak klasická vanička s terminály. Se skutečně robustními, pevnými a krásnými terminály ve dvou sadách pro bi-wiring / bi-amping.
Vůbec celkové zpracování skříně je elegantní a na pomezí moderní čistoty a klasiky. Dali Opticon 6 jsou, dalo by se říct, ztělesněním toho, jak si většina lidí myslí, že by měly vypadat reprosoustavy. Ozvučnice jsou vyráběny z MDF profilů přímo ve firemní továrně v Dánsku, na jejich povrchu se nachází přesvědčivě působící vinylová fólie. Nejtlustší čelní stěna má 2,5 cm.
O nejvyšší tóny, jak už bylo řečeno, se stará firemní hybridní tweeter, tedy něco, co je pro Dali velmi charakteristickým prvkem. Ve velkém kovovém bloku je zasazený poměrně vysoký páskový tweeter (1,7 x 4,5 cm) a pod ním si v nevelkém zvukovodu hoví měkká kopulka (2,8 cm).
Tuto sestavu doplňuje dvojice kónických středobasů, jejichž cihlový odstín má na svědomí použití dřevěných vláken v papírovém základu membrány a jejich vzhled podtrhuje stříbrný rámeček. Pohonný systém obstarává velký ferritový magnet a dvouvrstvá kmitací cívka. Všechny měniče pochází z vlastních výrobních kapacit firmy.
Dali Opticon 6 mají udávaný frekvenční rozsah 49 - 32 000 Hz (+/- 3 dB) při naladění bassreflexu na 42 Hz, výrobce u nich udává nadstandardní citlivost 89 dB / 2,83 V / m a jmenovitou impedanci 4 ohmy. Výhybka dělí dvou a půl pásmovou koncepci na úrovni 800, 2 200 a 14 000 Hz.
Reprosoustavy Dali Opticon 6 jsme poslouchali v pražském studiu Long Play, kde s nimi hrál Naim Uniti Nova, ale třeba i streamer Naim ND5 XS ve společnosti Micromega M-One 150, propojeno bylo kabely Atlas (napájení a signál) a QED Supremus. Srovnat jsme mohli s mnoha reprosoustavami, nejintenzivněji to bylo s Focal Sopra No.3.
Prakticky všechny reprosoustavy Dali staví na mírné zvukové specifičnosti bohatého, kulatého a měkkého basového základu, tu víc, tu méně - i Opticon 6 zvládly rychlé brnkání baskytary v "Riders on the Storm" od The Doors ("The Very Best of The Doors" | 2007 | Rhino | 081227999582) v poklidu, laskavě, mohutně a s vřelou pohodou, zvuk ale ani tak není valivý, spíše šťavnatě temný. Velký basový základ má ale slušnou kontrolu a čitelnost, vnímáte jednotlivé tóny, byť hlavně jako součást velkého hlubokého celku.
Středy umí Opticon 6 utkat ze stejně sladkého, hebkého, jemného a něžného materiálu jako basy. Energickým a plnotučným vokálům Carrerase, Dominga a Pavarottiho v "O Sole Mio" ("3 tenors in concert" | 1990 | MFSL | UDCD 587) bohatý, kultivovaná klidnost slušela, reprosoustavy umí naplnit místnost a vykouzlit velký, rozmáchlý zvuk, plynoucí si svým vlastním stylem a tempem s velkou hudebností a zábavností. Všechno je pěkně propojené, soudržné a přesto nemáte problém rozlišit jednotlivé hlasy nebo nástrojové linky, byť nejsou nikterak akcentované.
Linka činelu a výšky v Brubeckově "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2) byly hodně objemné a výrazné, dvojitý tweeter podal velmi zněle, jasně a otevřeně, zejména jemnost a detailnost cinkotu na horním konci je skvělá a i když je vlastně cinkot trochu dominantní, prokreslení je prostě skvělé.
Ač Opticon 6 nemají dramatickou a efektní dynamiku, jejich podání "Voodoo Child" od Turtle Island Quartet ("Have you ever been" | 2010 | Telarc | TEL-32094-02) mísilo klid, uvolněnost, sytost a razanci, zejména vespod má zvuk i váhu. Celkově se umí Opticon 6 pěkně nadechnout a zatlačit, umí vás obklopit, ale přitom nic neuspěchávají.
Dali nemají zvuk naladěný na prezentaci těch nejjemnějších detailů, sází spíše na celek a jeho jakousi elegantnost. V Claptonově "Before You Accuse Me" ("MTV Unplugged" | 2013 | Reprise | 8122796367) bylo ale vše vkusně přehledné, homogenní celek je dobře čitelný, nemáte ani pocit, že by reprosoustavy rozkrajovaly nahrávku na jednotlivé tóny, stejně jako to není smotaná koule, je to právě tak akorát detailní a nenásilná prezentace, aby se dobře poslouchala.
Co se týká podání prostoru, v "Need you now" od Lady Antebellum ("Need you now" | 2010 | Capitol | 509996 33641 2 5) se ukázala mírná směrovost Opticon 6, nicméně s pravidlem, že páskový tweeter by vám měl mířit na uši se pravděpodobně nespletete. Pak se hudební scéna propojí a roztáhne v předozadním i pravolevém směru, zvuk je velký a je v něm poměrně dost vzduchu. Nemáte pocit, že by to byl zaříznutý hologram, ale jaksi se příjemně rozlévá do prostoru.
Zvuk Dali obecně a Opticon 6 nevyjímaje je silný v tom, že hraje tak trošku na "hezký" efekt. V Cashově "Ain´t No Grave" ("American Recordings VI" | 2010 | american | B001395402) bylo cítit, jak celková zvukomalebnost ohlazuje ostré hrany nahrávky, ale hudba se sunula kupředu svým tempem, barevná, bohatá a vlastně velmi příjemná, lhostejno při jaké hlasitosti, Dali prostě hrají a jsou naprosto nekonfliktní, plynulé a snadno poslouchatelné, byť ne úplně intenzivní.
Charakter Dali Opticon 6 by se dal snad dobře shrnout do slov jako "elegantní", "bezkonfliktní" či "sytý" a "poklidný". Reprosoustavy jsou vlastně až nenápadné, dají se snadno integrovat do běžného interiéru a neméně snadno se dají integrovat do poslechových nároků běžného člověka. Mají totiž schopnost díky mírnému zdůraznění na obou koncích pásma znít "hezky", přitom netahají za uši, jsou jemné, barevně syté a kulatě příjemné. Opticon 6 vás nezkouší strhnout nějakým efektním dramatem a důrazem, ale nechávají hudbu prostě tak v pohodě plynout a je to hezké.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 49 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/1789-thorens-td-203-a-ortofon-2m-blue.html#sigProIdb3f553963c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkný vzhled
+ plný a barevný zvuk
+ příjemně poslouchatelný, nekonfliktní a kulatý charakter
+ hrají prakticky s čímkoliv
ZÁPORY
- je to specifická zvuková charakteristika směrem "do hezka"
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Long Play | www.longplay.cz
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu