2015 07 07 TST Creative Labs X7 1

Velcí výrobci světa počítačového ozvučení pomalu začínají objevovat kouzlo high fidelity, respektive začínají vyrábět i produkty z vyšších cenových kategorií, které se dají jako hi-fi označit, jakkoliv nezapřou svůj původ od jedniček a nul. Pionýrem se stal před nějakou dobou ASUS, který se svým top modelem sahá dokonce po high endových vodách, nyní se stejným směrem vydali i v Creative Labs, jakkoliv na naší svaté půdě zatím našlapují ještě výrazně opatrněji. Nicméně model X7, přestože nese tradiční počítačové označení Sound Blaster, aspiruje i na oslovení náročnějších posluchačů.

O průnik do světa věrného zvuku se Creative Labs pokouší s modelem X7, atypicky tvarovaným stolním přístrojem, který by snad šlo nazvat all-in-one. Kromě primární funkce D/A převodníku je v malém těle o rozměrech 14,7 x 15 x 13 cm ukryt i zesilovač pro klasické reprosoustavy stejně jako sluchátkový zesilovač. Ač by rozměry naznačovaly téměř krychlové tvary, ostře řezané linie se zužují směrem k vrcholu a vlastně tak X7 nepůsobí neatraktivním dojmem, byť ze svých rysů tradici počítačových komponent nevymaže. To platí i pro celkové zpracování, tělo je plastové a jednotlivé prvky působí na poměry hi-fi a dané cenové kategorie jednoduše a lacině. Fér je říct, že nemáte na druhou stranu ani pocit, že by se vám mělo zařízení rozpadnout pod rukama.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 2

Čelní stěně dominuje velký, ale pohříchu opět plastový knob pro regulaci hlasitosti. Pod ním je za řadou otvorů dvojitý mikrofon, X7 tak lze používat skutečně univerzálně. Ještě o kousek níž leží trojice tlačítek - to vlevo přístroj zapíná, ve své druhé funkci aktivuje párování Bluetooth, to prostřední se vztahuje k dekódování multikanálového Dolby Digital, to vpravo s označením SBX aktivuje příliv energie do basového pásma, tedy dunění vhodné tak možná pro filmy a hry - opět funkce, která má zjevné kořeny ve světě jedniček a nul.

Pod touto řadou tlačítek najdeme ještě trojici jacků - dva jsou malé, 3,5 mm, jeden velký, 6,3 mm. Ten malý vlevo je určen vstupu pro mikrofon, ty dva vpravo jsou pak paralelními výstupy pro sluchátka. Z levé strany pod zalomením boční stěny najdete USB konektor pro připojení datových pamětí. Zvláštně nepraktické místo.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 3

Na zadní stěně je pak vcelku plno. Tady vládnou čtyři maličké šroubovací reproterminály, které ovšem vcelku s klidem pojmou jak banánky, tak lopatky i holý vodič. Vlevo od nich je dvoupolohový přepínač, kterým optimalizujete výstup ze zesilovačů pro 4 nebo 8 Ohmovou zátěž. Vpravo od nich je vstup pro externí spínaný zdroj 24 V / 6 A. U paty přístroje najdeme trojici analogových linkových výstupů - jeden v podobě klasického páru RCA konektorů, dva jako 3,5 mm jack. Ten první slouží jako výstup pro efektové reprosoustavy při zpracovávání Dolby Digital signálu, ten druhý je buď centrální reproduktor, nebo subwoofer - to podle konfigurace v dodávaném software. Tyto výstupy doplňuje ještě klasický linkový analogový vstup (opět jako RCA) a pak dvojice optických konektorů - jeden vstupní, druhý výstupní. Posledním prvkem je asynchronní USB, díky kterému se X7 stane plnohodnotným externím zvukovým zařízením pro váš počítač - zejména díky nízkolatenčním ASIO ovladačům. Vstupem, který není vidět, je pak Bluetooth ve standardu 4.1 s podporou aptX kodeku.

Možnosti spojení jsou tedy poměrně štědré, až nečekaný potenciál má ale i vnitřní výbava. V prvé řadě je to sluchátkový zesilovač, který "udrží" i sluchátka s impedancí 600 Ohm díky čipu Texas Instruments TPA6120A2. Možná ještě zajímavější je však cesta, kterou signál urazí od digitálního vstupu (uvnitř je vše digitální, takže i analogový vstup je převeden do digitálu) až po reprosvorky. V prvé řadě totiž narazí na poměrně sofistikovaný digitální signálový procesor SB-Axx1, který díky více jádrům zvládá bezproblémově i dekódování multikanálového Dolby Digital. Tento čip je pak zodpovědný i za případnou aplikaci množství efektů, které si můžete softwarově nastavit - včetně třeba poměrně dobře provedené ekvalizace; to už jsme ovšem daleko za hranicemi puristického poslechu - dovedeme si však představit, že to může být relativně užitečný nástroj při kompenzaci akustiky blízkého poslechu v neideálních "stolních" podmínkách, kam tak nějak X7 cílí.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 4

Srdcem Creative Labs X7 je D/A převodník Burr Brown PCM1794; který i ve světě hi-fi patří ke slušnému standardu. Zpracuje pouze PCM signál, trendy DSD se tak nekoná. Na druhou stranu maximální rozlišení 24 / 192 je dostatečné. Velmi dobrá je dynamika tohoto čipu s teoretickým maximem 127 dB. Tak jako již zmiňovaný ASUS, i X7 umožňuje uživatelskou výměnu operačních zesilovačů, takže si můžete zvukové podání případně vyladit pro své ucho.

Posledním částí obvodového řešení jsou koncové stupně, malé moduly TPA3116D2, pracující ve třídě D. V té dávají výkon až 50 Wattů do zátěže 4 Ohm.

Creative Labs X7 jsme měli možnost poslouchat ve všech jeho rolích, zejména pak jako D/A převodník. Poslouchalo se zejména proti ASUS Xonar Essence One MUSES MK II, zdrojem signálu byl ale i Pioneer BDP-LX88 nebo Yamaha BD-A1040. Zesilovali ještě Naim Nait XS, Yamaha RX-A3040 či Pioneer SC-LX78. Sluchátkový poslech zajistily Sennheiser HD 26 Pro a Koss Porta Pro CZ. X7 krmil reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Xavian Perla i velké Yamaha NS-F901. Nutno říci, že stačil jen na Bonbonus, ty ostatní byly mimo jeho možnosti plnohodnotné kontroly. Ale to nevadí - plánovaným partnerem jsou hlavně reprosoustavy ze stáje Creative Labs, které mohli návštěvníci vidět třeba i na pražské Audio Video Show.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 5

"Sonáta pro sólové cello č . 8" Zoltána Kodályho v podání Alisy Weilerstein ("Solo" | Qobuz | FLAC | 24 - 96) ukázala, že malý přístroj ani přes reprosoustavy, ani přes sluchátka nedokáže vygenerovat dostatek sil ve spodním části frekvenčního rozsahu cella. Nástroj tak působí menší, méně důrazný. Vyšší bas má ale poměrně pevné podání i s rozumným množstvím energie, bráno s ohledem na desetitisícovou kategorii.

Krásně procítěný vokál Kurta Ellinga v Hobgoodově "First Song" ("When the heart dances" | Naim | FLAC | 24 - 192) byl pod slušnou kontrolou, sice bez hloubky a bez nuancí, přesto čistý a nepostrádající určité kouzlo; opět v rámci cenové třídy jen málo můžete chtít víc. Zvukové podání by možná sneslo trochu měkkosti a uvolněnosti, třeba klavír je totiž až příliš řízný a chvílemi tvrdý, ale zvuk je pocitově rychlý.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 6

Vibrafon a činely v "Question and answer" sestavy Burton / Corea / Mehteny / Haynes / Holland ("Like Minds" | HD Tracks | FLAC | 24 - 88,2) hrály lehce, tenčeji a hodně pronikavě, výrazně. Díky tomu ale také s nečekaným množstvím informací, kdy nebudete mít pocit, že vám detaily nějak schází. Dozvuk je spíše kratší, cinknutí je ovšem v kontextu cenové třídy konkrétní.

Dynamika se překvapivě docela výrazně liší v poslechu na sluchátka a v poslechu přes reprosoustavy i v roli D/A převodníku. Nejlépe byla vystižena dynamika nástrojů v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | HD Tracks | FLAC | 24 - 96) na velkém sluchátkovém výstupu. Tak je i švih do bubnu poměrně razantní a kontrolovaný. Ostatním výstupům by slušel větší zátah od podlahy a větší hloubka, všechny výstupy mají ale společnou rozumnou kontrolu signálu; hudba by prostě mohla jen trochu víc "dýchat".

2015 07 07 TST Creative Labs X7 7

Díky živějšímu, svižnějšímu podání s prezentnějším charakterem (ale ne s ostrostí) se rozlišení na první poslech jeví až překvapivě veliké. X7 detaily poměrně zdůrazňuje, takže i zvuky v pozadí v "The Parting Glass" Cary Dillon ("Live at the Grand Opera House" | Bowers&Wilkins | FLAC | 24 - 48) jsou vytažené vpřed. Vše je ale spíše v jedné hladině, ne rozložené do vrstev a X7 tak funguje trochu jako zvuková lupa.

Utaženější podání s menší dávkou volnosti a uvolněnosti se promítá i do prostorovosti zvukové scény v "Gadamaylin" od I-Ching ("Of the March and the Moon" | HD Tracks | FLAC | 24 - 96). Zpěv ptáků i švitoření lidí tak nejsou výškově oddělené, jsou nicméně již separované a scéna je přehledná a drží pohromadě.

2015 07 07 TST Creative Labs X7 8

Creative Labs X7 nemá ve svých genech vtištěnou muzikálnost a pohodu, spíše technickou preciznost. Proto i laskavá, něžná "El Condo Pasa" od dua Simon a Garfunkel ("Bridge over troubled water" | HD Tracks | FLAC | 24 - 192) spíše přesná, s analytickým laděním, ale ne agresivní či přibroušená. S měkčími reprosoustavami nebo sluchátky je to pak slušně vyrovnaná kombinace.

Že "počítačový svět" objevil high fidelity, to je vlastně i dobrá zpráva. Přináší totiž do světa hi-fi jiné pojetí, pro jinou generaci posluchačů a také ještě (tak úplně) nepronikl k systému, kterým mnohé značky stanovují ceny svých produktů - rozuměj, milý čtenáři, nejde o věci dražší, než by za svůj výkon měly být. Proto i Creative Labs X7, nabízející vlastně tři produkty v jednom těle, není špatný. Má, pravda, spíše analytické, technické podání, na denní běžný poslech na pracovním stole ale poslouží dobře, ať už to bude zrovna na sluchátka, nebo do nějakých malých, snadno rozehratelných reprosoustav. A také ať už to bude v podstatě jakýkoliv žánr, i když nejlépe X7 sluší rock, pop a elektrifikovaná hudba obecně. Trochu na pováženou je plastové provedení přístroje, i když není problematické. A škoda, že výrobce nezakomponoval podporu DSD signálu, s tou by měl cestu k audiofilům přeci jen snazší...

Kč 10 899,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ spousta funkcí v kompaktním balení

+ příjemné volný, lehký přednes

+ v kontextu cenové třídy rychlost a slušná čistota

ZÁPORY

- kvalita zpracování je poněkud "plastová"

- nepodporuje DSD signál

- trochu pitomé spínání sluchátkového vstupu zapojením jacku

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Creative Labs | http://cs.creative.com/p/sound-blaster/sound-blaster-x7/ 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha