2016 05 03 TST DIXO R 2R DAC 1

Značku DIXO Audio jste patrně doposud nezaznamenali, snad jen pečliví návštěvníci Audio Video Show Praha 2016 mohli objevit prezentaci tohoto výrobce s oběma v současnosti dostupnými modely. Za touto firmou stojí v podstatě jen Dmitry Bandurian, sídlící v izraelském městečku Nahariyya, nacházejícího se kousek severně od Haify, v podstatě u severních hranic Izraele a Libanonu.

Pod jménem DIXO Audio najdete v současnosti dva produkty, oba zaměřené na přehrávání z počítačů pomocí USB do sluchátek. Vyšší model nabízí i fyzický ovladač regulace hlasitosti, nižší R-2R ale končí u USB vstupu a 3,5 mm sluchátkového výstupu, kdy regulace probíhá přímo v přehrávači (ať už je to PC, Mac nebo telefon či tablet - R-2R totiž nepotřebuje žádné ovladače, na druhou stranu díky tomu končí podpora rozlišení na 16 bitech a 48 kHz).

DIXO R-2R se ukrývá v nevelké a upřímně řečeno nepříliš pohledné kovové krabičce o rozměrech 11,8 x 7,3 x 2,6 cm (š x h x v) a s hmotností pouhých 150 g; šasi je ale poměrně slušně zpracované. Na jedné z nejkratších stran je dvojice USB vstupů (atypické Mini USB standardu 2.0 a standardní Micro USB standardu 3.0), musíte vždy použít jen jeden z nich. Na straně druhé je poměrně robustní 3,5 mm jack sluchátkového výstupu. Nepočítáme-li bílý potisk, definující horní stranu přístroje, je to skutečně industriálně účelný design.

2016 05 03 TST DIXO R 2R DAC 2

Dmitry Bandurian tvrdí, že ač za firmou stojí pouze on sám, probíhá vývoj a výroba výhradně v Izraeli. Obvodové řešení je postaveno kolem čipu D/A převodníku LTC2753 od Linear Technology Corporation, který je opravdu jednoduchý - žádné filtry, žádné převzorkování, přepočty či vysoké rozlišení. DIXO nabízí dvě varianty tohoto produktu - s rozkmitem 4V pp nebo 6V pp. Ta první je doporučena, pokud máte sluchátka s impedancí od 16 do 75 Ohm, ta druhá pro všechna ostatní.

Výrobce je také nepřítelem používání kondenzátorů, proto od DACu až k výstupu nenajdete ani jeden jediný. Sluchátkový výstup obhospodařuje čip LME49600 od Texas Instruments s šířkou pásma 110 MHz. Regulaci hlasitosti řídí hlavní výstup z počítače či jiného zařízení.

2016 05 03 TST DIXO R 2R DAC 3

Slabší z modelů nabízí výstupní výkon 250 mW na kanál do 16 Ohm, respektive 27 mW na kanál do 150 Ohm. To je také mezní impedance, s níž může zesilovač pracovat, takže pro velká sluchátka není R-2R úplně vhodný. Silnější model nabízí zhruba dvakrát tolik výkonu a končí až u 200 Ohm.

DIXO R-2R jsme poslouchali se sluchátky Sennheiser HD 26 Pro, Sennheiser IE 8, Koss Porta Pro CZ a porovnávalo se s Apogee Groove, ale i se sluchátkovými výstupy Naim Nait XS, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Cambridge CXA80. U materiálu s vysokým rozlišením probíhal ze zřejmých důvodů přepočet na rozlišení 16 bit / 44,1 kHz.

Možná byste malou, nepříliš estetickou krabičku měli tendenci v rámci její ceny podcenit, ale nedělejte to - jakmile se rozehrál kontrabas v Hobgoodově "First Song" ("When the heart dances" | FLAC | 24 - 192), bylo jasné, že hloubky se malý zesilovač určitě nebojí, stejně jako důrazu. Zvuk je velmi pevně kontrolovaný, možná až maličko tvrdý, zato má ale basová linka dobrou definici i nad poměry své třídy, stejně jako dokáže vzbudit pocit impulsu a důraznosti. Pravda, objemu je zato zase skromněji. Trochu tu také schází ono dřevité, hutné drnkání, je to trochu technicky podaný kontrabas, nicméně odlišení jednotlivých not je už slušné.

2016 05 03 TST DIXO R 2R DAC 4

Podobně také ve středním pásmu, konkrétně u hlasů v Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) je cítit, že Dixo R-2R DAC sází na technickou preciznost a analytičnost spíše než na muzikální nadhled. Do vokálů se vkrádala tvrdost, která by s ostřejšími sluchátky mohla být až nepříjemná. Přímý zvuk s sebou však nese velmi slušné rozlišení a se sboru začínají vystupovat i jednotlivci, ač stále převažuje dojem jednolitosti. Nicméně už alespoň sólové party jsou jasně oddělené. Hlasy mají spíše naznačenou plasticitu, zato rozhodně nešetří energií, vrhají se dravě kupředu a detailů vytáhne Dixo na svou třídu opravdu hodně. Trocha jemnosti by prospěla, zejména v dlouhodobém horizontu, nicméně pokud rádi studujete nahrávky a objevujete nové zvuky, Dixo k tomu poslouží dobře.

Popsaný charakter by mohl být přeci jen už přes hranu pohodové únosnosti, zejména třeba u výrazných kovových perkusí v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1). R-2R DAC si ale poradil vlastně dost dobře - objemově bylo výšek poměrně dost, možná i o něco víc, stejně jako byly údery do kovu poněkud zvonivé, ale energický přednes zajistil, že se neztrácely v pozadí a snaha o maximální rozlišení v rámci možností zase vedla k dobrému oddělení jednotlivých perkusí, takže už jasně slyšíte nikoliv souvislý šum, ale množství cinkajících kovových prvků. Dokonce i jen jemné doteky paličky v průběhu skladby jsou slyšitelné, což v této cenové třídě nedokáže každý komponent. Zmiňovaná tvrdost vedoucí k riziku ostrosti zejména při vyšších hlasitostech ale tak nějak nenastala - vše bylo sice výrazné a tvrdší, ale ne hrubé, ne vulgární a ne ukřičené.

V čem se Dixo R-2R DAC dobře daří, to je celková živost, důraznost a dynamika přednesu. "Lacrimosa" z Mozartova "Rekviem v D moll, K 626" (FLAC | 24 - 192) zazněla až nečekaně živě, energicky a s pocitem výrazného dramatu. Opět chyběla trocha objemu, zvuk byl hodně zpacifikovaný, pevný a jakoby pod neustálým tlakem. Možná by to u velkého orchestru chtělo i trochu více důrazu v nejnižších oktávách, přesto celkově dokáže Dixo zapůsobit suverénním dojmem a svým rychlým zvukem vám vlastně ani nedá moc čas hledat sofistikovanější nuance (byť byste je asi příliš nenašli).

Rozlišení malého přístroje je poměrně efektní - jinými slovy R-2R DAC sází na důraz, na vykreslení i drobných zvuků a na jejich zdůraznění. Ve "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon ("Chesky Ultimate Demonstration Disc" | FLAC | 16 - 44,1) tak bylo cítit, že se Dixo snaží nadstandardně tlačit na pilu, zaostřovat i zvuky v pozadí a držet velice pevnou ruku nad celou reprodukcí, jaksi trochu ohromovat detailností. Když se ale déle zaposloucháte, maličko chybí uvolněnější doznívání tónů a jemnější přístup k mikrodetailům. Celkově hodně výrazná prezentace ale rozhodně nenudí a analyticky přísná reprodukce vás jednoduše strhne.

2016 05 03 TST DIXO R 2R DAC 5

V "Diamonds" od Aanonymous Band ("Feelings" | FLAC | 24 - 48) bylo zřetelné odlišení pozic obou kytaristů, ačkoliv pocit hloubky nebyl nijak výrazný. Kontury nástrojů jsou - s ohledem na popsaný tvrdší, analytičtější a pedantsky kontrolovaný zvuk - dobře vykreslené, stejně tak hlas působí velmi zaostřeně. Cenou za tu spoustu energie a konkrétnost je tak trochu absence "těla" zvuk a pocitu plasticity, hloubky nástrojů i vokálu, je to rozhodně efektní přednes.

Pokud však něco Dixo R-2R DAC rozhodně umí bez připomínek, pak je to napumpovat zvuk a vystřelit vám ho do uší. U "Still Hurts" od Therapy? ("Disquiet" | FLAC | 16 - 44,1), která má k precizní zvukařině relativně daleko, dokázala tahle malá černá krabička vzít jednotlivé stopy, dát jim obrovskou porci pevnosti a konkrétnosti, celku nasypat požehnanou dávku důrazu a i když zejména činely byly už poměrně ostré a při vysoké hlasitosti bodavé (inu, špatná nahrávka...), celkově byla reprodukce až nad očekávání snesitelná a hlavně - opravdu strhující, parádně rytmická a naléhavá. Spousta dramatu, přetékající energie, pevnost, důraz a čitelnost, slušná přehlednost; tam kde se hodí energie, tam Dixo exceluje.

Malý D/A převodník a sluchátkový zesilovač začínající izraelské společnosti je takovým zvláštním exemplářem audio komponentu. Rozhodně mu nemůžete vyčíst, že by se snažil podbízet "trendy" záležitostmi - design je, řekněme, účelný, funkční vybavenost pak spíše až chudá, absence nejen DSD, ale i vyšších rozlišení PCM dnes přeci jen nepůsobí úplně dobře, zvláště máme-li na trhu dejme tomu Chord Mojo s jen o něco vyšší cenou a vším zmíněným, nebo Apogee Groove, který sice DSD neumí, ale vysoká rozlišení ano a navíc je levnější. Že Dixo nemá regulaci hlasitosti, to snad lze připsat minimalistické koncepci obvodů a není to výrazný problém (snad jen komfortní). Z těch dobrých stránek ale lze určitě zmínit energii, pevnost, solidní rozlišení (byť v poněkud technicko-analytickém nádechu) a vlastně fakt, že vás svou živostí dokáže zabavit tak dobře, že i když vám neumožní zkoumat ty nejjemnější nuance při nativním přehrávání špičkových DSD a PCM nahrávek ve vysokém rozlišení, zase tak moc to nevadí. Zvláště jste-li na pop, rock a vůbec na hudbu, kde se cení drajv a energie...

450 EUR = cca 12 500,- Kč

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadný provoz

+ spousta energie

+ drajv, rytmus a důraz

+ čistý přednes a rozlišení

ZÁPORY

- ne moc hezký design

- absence vysokého rozlišení

- konkurence má za podobnou cenu lepší výbavu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Dixo Audio | www.dixo-audio.com

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha