S řadou 851 od věhlasné společnosti Cambridge Audio jste se na těchto stránkách již mohli setkat, konkrétně v podobě děleného zesilovače 851E / 851W, omračujícího svým neobvykle hodnotným poměrem kvality a ceny. V poslechovce pražského Studia ESO jsme ale při příležitosti takových soukromých „TYKON dnů" mohli kromě této dělené sestavy (a několika fascinujících převodníků a dalších zdrojů signálu) přiložit ucho také k modelu 851D, což je digitální předzesilovač, mnohými využívaný ale hlavně jako D/A převodník.

Model 851D byste si na první pohled jednoduše spletli s 851E, ale vlastně i s jakýmkoliv jiným firemním integrovaným zesilovačem. Jak se píše v produktovém popisku, Cambridge Audio 851D je určen těm, kteří preferují moderní digitální cestu reprodukce. Tenhle přístroj bychom tak vlastně mohli prohlásit z D/A převodník s variabilním signálovým výstupem – výrobce o něm říká, že je to „ten nejlépe hrající DAC, jaký jsme kdy vyrobili". A není důvod pochybovat, zvláště po zkušenostech s až fascinující kvalitou (v poměru k ceně) dělence třídy 851.

CA 851D se skrývá v typickém firemním šasi, výrobně zpracovaném, designově si na nic nehrajícím. Přístroj váží nenápadných 7,5 kg a zabere nedramatických 43 x 36 x 11,5 cm (š x h x v), nejde tedy o žádnou dominantu poslechového prostoru. Ostatně to ani po čistě optické stránce – čelní panel je robustní, ale zase ne moc, jeho vizuálním těžištěm je nevelký, decentní, dokonale přehledný displej s příjemně nastaveným kontrastem a velký, příjemný regulátor hlasitosti.

Až při druhém pohledu si všimnete maličkých tlačítek po obou stranách displeje, vztažených k popiskům na tom kterém řádku obrazovky. Primárně slouží k přímému přístupu ke zdrojům signálu. Nejkrajnější levou třetinu zabírá čtveřice stavových diod, praktické tlačítko „Menu", jímž se přesunete do hlubších sfér ovládání téhle digitální hračky a nakonec je tu velké spínací tlačítko a stejně velký výstup pro sluchátka s jackem o průměru 6,3 mm – ten mimochodem plnohodnotně „utáhne" sluchátka s impedancí až 600 Ohm, ačkoliv poloviční hodnota je maximální doporučená. To je ostatně rozumné – „studiová" 600 Ohmová sluchátka stojí už za pořízení některého z povedených sluchátkových zesilovačů typu Wadia 121.

Zadní panel přístroje nabízí pohled na ztělesněnou precizní organizaci – jednotlivé bloky vstupů a výstupů mají kolem sebe dost místa pro pohodlnou manipulaci s kabely a navíc to vše vypadá ještě velmi důvěryhodně a hezky. Budeme-li postupovat od levé hrany, je tu napájecí zásuvka s možností vypnout přístroj zcela a úplně z napájení pomocí kolébky, pak je tu sada konektorů pro základní i pokročilou integraci se systémy domácí automatizace.

Tu základní zastupují jednak vstup externího přijímače dálkového ovládání, jednak firemní „Control Bus" (v podobě vstupu i výstupu). Sofistikovanou variantu plnohodnotného ovládání má na starosti konektor RS 232. Důležitější jsou ale ostatní dostupné přípojné body, ty signálové. Je tu možnost připojit USB kabel s koncovkou typu B, který promění Azur 851D v externí zvukové zařízení s vysokým rozlišením (za předpokladu, že máte nainstalovány dodávané ovladače). Dokonce si můžete zvolit formu uzemnění tohoto konektoru, což je skvělé – právě USB je hodně náchylné na průchod brumu ze špatně uzemněného spojení. Je tu ještě dalších 6 digitálních vstupů ve všech běžných i méně běžných formách.

Čísla 1 a 2 se dělí o koaxiální a optickou formu, připojená samozřejmě může v jednom okamžiku být jen jedna. Čísla 3 a 4 jsou výhradně v optické podobě. Číslo 5 je zase pouze v podobě koaxiálního BNC konektoru pro maximální přesnost (v této třídě rozhodně úžasně chvályhodné) a číslo 6 pak využívá „poloprofi" formy AES/EBU konektoru. Výstupy jsou pak dostupné ve třech podobách (respektive čtyřech) – jedna forma je digitální (koax a optika), to pro případ, že chcete z nějakého důvodu signál před dál, například do signálového procesoru pro úpravu akustiky. Druhá a třetí forma je již klasicky analogová a téměř si říká o připojení koncového stupně 851W. Je tu možnost jak propojení přes nesymetrické RCA, tak symetrické XLR konektory. Jak vidno, není tu ani jediný analogový přípojný bod, což je možná trochu škoda – být tu třeba jeden XLR a jeden RCA pár konektorů v analogové podobě, byl by to přístroj, po kterém by nebylo možné se neutlouct kvůli jeho totální univerzálnosti a dostupné ceně. Ale nevadí, v dnešní době lze vyžít i s digitálem. Mimochodem – jako bonus je tu dokonce Bluetooth připojení s v současnosti nejlepším dostupným protokolem aptX. Jak už bylo řečeno – jde o ideální sestavu pro moderní domácnost.

Digitální obvody Cambridge Audio 851D umožňují také slušný stupeň uživatelské interakce a tedy i možnosti nastavení specifických parametrů. Mezi těmi hlavními je to volba digitálního filtru – CA uživatelům zpřístupnilo celkem tři: fázově lineární, s minimální fází a strmý. Můžete si také vybrat, zda má D/A převodník vstupní signál převzorkovat na pracovní rozlišení 24 bit / 384 kHz. Vliv není nijak dramatický, ale rozhodně je znatelný - hodně záleží na kvalitě použitého vstupu. Nejlepší je samozřejmě vždy využít co nejkvalitnější, pak není třeba upsampling nijak zvlášť řešit. Kvalitu této úpravy zajišťuje technologie ATF2 (Adaptive Time Filtering druhé generace), vyvinutá za pomoci Anagram Technologies ze Švýcarska, kteří jsou známi svými progresivními A/V řešeními.

Cambridge Audio Azur 851D jsme poslouchali ve společnosti koncového zesilovače Audia Flight Strumento No 4, řízeného primárně pasivním Music First Audio Silver. Ten jsme střídali buď právě s Azur 851D v roli předzesilovače, nebo také s Wadia 121 či Wadia 321. Tyto dva přístroje fungovaly také v roli D/A převodníků, kde jim sekundoval Meitner MA-1. K propojení přístrojů jsme měli AudioQuest King Cobra, k připojení reprosoustav Bowers&Wilkins 803 Diamond a hlavně Avantgarde Acoustic Uno Fino sloužil reprokabel KrautWire.

Od první chvíle máte jasno – Azur 851D patří rozhodně do té množiny přístrojů, které míří za čistotou, lehkostí a přesností, nikoliv za líbivostí a „hezkým" zvukem. Třeba v porovnání s 851E, svým analogovým protějškem, působí trochu přísněji a také o něco jistěji v oblasti výšek, celkově ale přeci jen méně muzikálně.

V oblasti nejvyššího pásma projevil ještě vcelku dostupný převodník od Cambridge Audio solidní sebevědomí – „Wichita Lineman" od Barb Jungr ve svém úvodu přímo hýří znělými kovovými tóny jemných perkusí a 851D k nim přistupuje velmi věcně a konkrétně. Objemově jich není moc ani málo (byť oproti většině přístrojů podobné třídy je jich méně), jejich decentní, nepříliš cinkající charakter osloví hlavně vyznavače klidného a neúnavně nevtíravého podání. Nemáte však pocit, že by výšky byly „uťápnuté", vnímáte perkuse naprosto jasně a čistě, přirozeně. Mimochodem – za zmínku tu stojí i vokál, zaznívající velmi příjemně živým a jasným způsobem.

Tentýž dojem, tedy velmi příjemné vykreslení vokálu, jsme získali i u „Grandma´s Hands" Livingstona Taylora, kteroužto skladbu najdete na precizním výběru „Chesky Ultimate Demonstration Disc", kde slouží právě jako příklad čistého, věrného středního pásma. Cambridge Audio 851D umí na svou cenovou třídu přímo výborně vystihnout jak hlasy (každý z nich udržuje v jeho vlastním prostoru, pevně a s nadhledem), tak tleskání dlaní. Už to není jen plochý, trochu ostrý zvuk, s jakým se často můžeme setkat u levné elektroniky, 851D si poradí velmi dobře s hloubkou tohoto zvuku, s přirozeným vyzněním. Už jednoduše cítíte, že v tomto ohledu má CA Azur 851D nakročeno směrem k high endu. Tomu vlastně odpovídá i to, že i při vysokých hlasitostech si zachovává klid a neinklinuje k hrubosti, zrnitosti či nepatřičné prezentnosti přednesu, což opět nejlépe poznáte na Taylorově vokálu.

I když se přednes tohoto převodníku nedá popsat zrovna jako muzikální, vůbec se neposlouchá nepříjemně a i přes lehkou absenci vřelosti nese reprodukce akustické kytary v Rufallově „Even Santa Gets the Blues" (ve formě FLAC souboru s rozlišení 24 / 192) charakteristiky, díky nimž se zvuk Cambridge Audio jednoduše poslouchá. Je to hlavně měkkost a neútočnost, s jakou tóny zaznívají. Basová kytara má velký objem, bas není sice studiově suchý a přísně autoritativní, má však dost síly a autority. Ani zde necítíte žádnou dramatickou dravost a uspěchanost, naopak je vše dosti klidné a uvolněné. Díky vysokému rozlišení oceníte také velmi slušnou porci detailu, kterou 851D extrahuje z nahrávek. Sice se dozvíte i o maličkém doteku sametovosti, ten však z přístroje dělá velmi tolerantního partnera do každého systému, aniž by se zvuk „mazal".

Nejen na svou cenovku odvádí Cambridge Audio Azur 851D velmi solidní práci také v oblasti dynamiky – dokonce i velmi živý Haydnův „Smyčcový kvartet v D, op. 76, č. 5" působí v podání tohoto nenápadného převodníku velmi samozřejmě, nenuceně. Nemáte sice pocit, že by hudebníci byli přímo s vámi v místnosti, jak se tak říká, ale v cenové třídě do 50 000,- patří dynamikou, živostí a transparentností 851D rozhodně k tomu výbornému. Ideálu věrnosti se tu v rámci možností blíží také barvy strun. Opět nemáte pocit nějaké rozevláté, „krásné" muzikálnosti, ale spíše cítíte věcný, přímý přístup a snahu nabídnout přesně to, co je nahráno v jedničkách a nulách zdrojového signálu. Když pak všechny čtyři smyčce zaberou, zvuk se na vás téměř exploduje, autorita je skutečně působivá a nelze ji v dané cenové třídě nepochválit.

Digitálnímu předzesilovači a D/A převodníku CA 851D se nemusíte bát svěřit ani umělé tóny. Více než chvalitebná kontrola totiž svědčí třeba syntetickým zvukům v popíkové „Summertime Sadness" Lany del Rey. Zvuk je pevný a znělý, navíc dokonce i kompresory a počítači důsledně propraná skladba má i přes důraz na čistotu a přehlednost jistou příjemnou atmosféru a kouzlo, Cambridge Audio se neprojevuje „digitálně" či chladně.

S výše řečeným pak nepřekvapí určitě ani to, že také výškové pásmo je „nedigitální", tedy decentní a vůči zbytku frekvencí nezdůrazněné. Poznat se to dá dobře v „Dis-Le" od Baz-Baz, kde stejný civilní nadhled provází také střední pásmo. Vlastně máte celkově pocit, že nic nepřebývá a nic neschází. Na svou třídu předvádí Cambridge Audio 851D opravdu solidní klid a jistotu, byť na druhou stranu nešíří muzikální pohodu zrovna ve velkém.

Mussorgského „Velká brána Kyjevská" v podání Minnesotského orchestru napnula na maximum dynamický potenciál tohoto převodníku a ukázalo se, že výsledek není špatný. Zvuk orchestru se vzdouvá, a i když vnitřní drama hudebního děje je pocitově velké, cítíte, že high endové přístroje jdou přeci jen ještě dál. Stejně tak žesťová sekce sází spíše na poklidnost, než na výraznou expresivitu, energie ale málo není.

D/A převodník Cambridge Audio 851D je jedním z nemnoha řešení na rozhraní mainstreamu a high endu, které umožňuje jednak zpracování digitálních zdrojů signálu (nevýhodou pak je, že opravdu POUZE digitálních) a jednak také přímé řízení koncových stupňů díky variabilním výstupům. To vše navíc ve slušné kvalitě díky transparentnímu, rychlému, čistému a detailnímu přednesu. CA 851D pak i přes svou „digitálnost" netrpí chladem či odstupem. Nemá ale ani vysloveně muzikální charakter. Je to prostě vyrovnaný, přesný zvuk, o něco méně „hezký" než jeho analogový kolega 851E, ale pro mnohé možná při kratším poslechu dokonce zajímavější, protože dokáže hudbu naservírovat velmi zpříma a sebejistě. Je jedno, zda ho využijete jen jako DAC, nebo rovnou jako digitální předzesilovač, jeho poměr vstřícné ceny a výborného hudebníhovýkonu je rozhodně fajnový.

Kč 34 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ dobrá náhrada za analogový 851E, pokud chcete čistě digitální cestu

+ velmi dobrá cena vzhledem k výkonu

+ čistý, rychlý zvuk

+ tonální vyrovnanost

+ decentní vzhled a velmi slušné zpracování

ZÁPORY

- není tu ani jeden jediný analogový vstup (protože co kdyby...) a nejde ani přikoupit modul

- k absolutní dokonalosti za dané finance by přístroj dotáhla podpora DSD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: TYKON | www.tykon.cz 

200 300 xavian

200 200 koss

200 200 tykon

200 200 soundstyle

200 200 grandinote

200 200 wdq

200 200 audiofeel

200 100 optoma

200 200 duban

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO UDP-205
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV
Pioneer BDP-LX71

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio
Fischer&Fischer SN-70

GoldenEar SuperSub X

ANALOG:

VPI Scout
+ Jelco SA-250
+ Hana EH
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline (MC)
Pro-Ject Phono Box
Grandinote Celio

KABELY:

ZenSati Authentica (XLR)
ZenSati Authentica (repro)
Nordost Heimdall 2 (repro)
Chord Signature XLR-DIN
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Sirius
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica
Nordost Red Dawn
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube
65" Philips 65PUS7101

MĚŘENÍ:

Clio Pocket
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 bose

200 100 emotiva

 

200 200 basys 200 200 horn 200 200 hifiguide 200 200 rpaudio 200 200 spalicek 

200 200 audio visual 200 200 voice 200 200 psg 200 200 ketos 200 200 kasaudio 

200 200 yamaha 200 200 cptpraha 200 200 naimstudio 200 200 aq 200 200 mareka audio 

200 200 4ce distribution 200 200 altei 200 200 ibdczech 200 200 elfton 200 200 eurostar 

1024 200 audio video show praha