Třípísmenná zkratka HRT značí High Resolution Technologies, kalifornský výrobce si ho nemohl vybrat přiléhavěji. Soustředí se totiž výhradně na produkci převodníků – digitálně-analogových, ale i analogově-digitálních, navíc sází i na to, že se do budoucna masověji rozšíří dostupnost stažitelných souborů s vysokým rozlišením (ostatně právě tak jako mnoho ostatních – vyrábět D/A převodník, pokud možno s USB, je prostě dnes „in"). Překvapivější je, že celý katalog má svérázné pojetí, které zprvu vybízí přístroje podceňovat – ale to by byla chyba.

Cílem druhého nejvyššího převodníku od HRT, modelu MusicStreamer II+ (a potažmo vlastně i drtivé většiny ostatních firemních kolegů), je vytvořit most mezi vaším počítačem a audio sestavou. I proto je koncepce těchto přístrojů maximálně jednoduchá – z jedné strany USB konektor, z druhé analogový výstup v podobě páru RCA konektorů, toť vše. Zapomeňte na optiku, nebo koaxiální přenos signálu, tady jsme na čistě počítačovém poli.

Pro pravověrného hifistu může být setkání s tímto převodníkem trochu šokující – přeci jen málo „vážně míněných" přístrojů se vejde do rozměrů 13 x 6 x 2,5 cm, tedy do věru kapesních hodnot. Navíc je i váha MusicStreamer II+ tak nízká, že byste ho v oné kapse mohli celý den nosit. Tělo přístroje je vlastně podlouhlý hliníkový tubus, ne nepodobný extravagantnímu pouzdru na dva doutníky, z každé strany je uzavřen destičkou s otvory pro konektory (a stavové LEDky), připevněnou bez okolků přiznanými šrouby. Zjevně se tu nehraje na vysokou estetiku, ale na odolnost, praktičnost a dlouhou výdrž.

Na těle samotném není mnoho co popsat – ze strany jedné, jak už bylo řečeno, teče dovnitř signál pomocí klasického čtvercového USB typu B (o aktuální vzorkovací frekvenci vás bude informovat jedna z celkem šesti diod hned vedle), z druhé strany vytéká hudba v podobě analogového signálu dvojicí vcelku bytelných zlacených RCA konektorů. To je vše. Už z toho musí být jasné, že při ceně 7,5 tisíce musí to důležité být rozhodně uvnitř – byť je fakt, že cena práce a materiálu bude v jižní Kalifornii, kde se HRT nejen navrhují, ale i od A do Z vyrábí, přeci jen vyšší než v asijských velkovýrobnách.

Vnitřní konstrukce také není nijak složitá; založená je hlavně na kvalitních součástkách, než na hypermoderních fíglech. Srdcem D/A převodníku je čip Burr Brown PCM1794, dobře známý i z výrazně dražších přístrojů, na výstupu ještě najdeme trojici operačních zesilovačů OPA1612A s bipolárními vstupy. Díky využití nativních ovladačů není nutné použít žádný dodaný software, HRT se objeví jako externí zvukové zařízení a je hotovo. USB je prostě velmi jednoduché na použití. Přenos dat z počítače probíhá v asynchronní podobě (chce se říci samozřejmě), kdy se minimalizuje vznik nežádoucího jitteru.

Trochu škoda je, že výrobce zvolil pouze koncept, do kterého se rozlišení nad 24 / 96 prostě nevejde. Přes prokazatelný fakt, že drtivá většina hudby ve vysokém rozlišení je právě v tomto „master" formátu, budoucnost určitě přinese změnu a již dnes lze (třeba u severských 2L) ochutnat i 24 / 352,8 a podobně. Výstupní napětí činí mírně vyšších 2,25 V, maximální celkové harmonické zkreslení pak zcela zanedbatelných 0,002%. I odstup signálu a šumu je tu skvělý – úroveň 115 dB prostě stačí.

HRT MusicStreamer II+ jsme měli možnost poslouchat s jeho stájovými kolegy MusicStreamer II a microStreamer, ale také s KingRex UD384 či ASUS Xonar Essence One MUSES. Zesilovači byl buď Naim UnitiLite či NAD C370, jako zdroj signálu kromě Naim sloužil i Pioneer BDP LX-71. Protože přístroj se napájí přímo z USB sběrnice, nebylo nutné mu s kvalitou napájení nijak pomáhat, ostatním komponentům sekundoval Xindak XF-2000B. Využili jsme signálovou kabeláž značek Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a KrautWire.

Navzdory tomu, že MusicStreamer II+ je zařízení maličké, neměli byste ho podceňovat (což dost pravděpodobně díky pořizovací ceně nebudete). Pokud se rádi u hudby uvolníte, HRT vás okouzlí – postrádá totiž víceméně úplně onu určitou chladnost, tak řečenou „digitálnost" přednesu mnoha D/A převodníků. Pomalejší „So Far Away" (FLAC | 16 / 44,1) z alba „Brothers in Arms" od Dire Straits plyne v nesmírně poklidném, relaxovaném tempu, bez sebemenšího pocitu tlaku. Cítit tu jsou maličko výraznější výšky, zdůrazňující činely a projasňující, odlehčující celý hudební zážitek.

Lehčí, poklidnější zvuk může, podobně jako třeba u „The Beat Goes On" z disku „Companion" Patricie Barber (FLAC | 16 / 44,1), působit až tenčím dojmem, ale díky menšímu objemu spodních frekvencí jsou tyto zase velmi dobře kontrolované. Kontrabas ani tak nezní nijak ploše, neschází mu energie. Adekvátní, na danou cenovou úroveň spíše dokonce nadprůměrná, je dynamika nástroje; umí být dostatečně velký, svižný a přístroj dobře reaguje i na rychlé změny.

HRT MusicStreamer II+ je také nástrojem, na kterém bylo dobře slyšet rozdíl mezi „obyčejným"a „vysokým" rozlišením. Měli jsme k dispozici „Constantinopole" (Patricia Barber | „Modern Cool") ve verzi 16 / 44,1 a 24 / 96; jednoduché porovnání ukázalo, že pokud je nahrávka dobře zpracovaná, vysoké rozlišení je rozhodně přínosem. Vyšší rozlišení tu je provázeno jasně slyšitelným zkonkrétněním jednotlivých tónů, lepší srozumitelností hlasu a celkově fantastickém prokreslení nahrávky. Charakteristika přednesu zůstává poklidná, relaxovaná a velice příjemná, jen jako v potůčku na povrch vybublávají další a další informace, které zprvu snad ani nevnímáte, ale v přímém porovnání je jasno – každý jeden aspekt je prostě o krůček lepší, což v souhrnném celku činí rozdíl velmi znatelný.

Ve vysokém rozlišení z HD Tracks jsme měli také k dispozici skladbu „Hotel California" od Eagles (FLAC | 24 / 96). Nezaměnitelné kytarové tóny jsou jednoduše fantastické – velice spořádané, uvolněné, ze skladby dýchá obrovský nadhled a klid, který byste od tak kompaktního a v zásadě dobře zaplatitelného zařízení nečekali. Snadno si tak můžete „procházet" skladbou, nástroje jsou precizně oddělené a vůbec je vše kultivovaně usazené v homogenním celku. Právě v této skladbě se ukazuje, že MusicStreamer II+ umí vzít i za spodní tóny – basa tu má skutečně pěkný důraz a celé spodní pásmo je přirozeně různorodé.

Malý „penál" MusicStreamer II+ je ztělesněním ne zrovna běžného přístupu ke konstrukci high fidelity. Bez okolků totiž dává najevo, že forma není to rozhodující, že tím důležitým je výsledný dojem. Také svými výkony potvrzuje skutečnost, že dobré hi-fi nemusí být nutně drahé – dovolíme si říct, že pokud byste chtěli dostat stejně příjemný a muzikální dojem z klasického CD přehrávače, museli byste investovanou částku plus mínus ztrojnásobit (ostatně to velmi zhruba odpovídá i tomu, kolik v poměru k celému přístroji stojí poctivě provedená převodníková část). Jestliže však cítíte (tak jako asi většina z nás), že budoucností poslechu budou dříve či později díky maximální jednoduchosti soužití a možnosti využít výrazně vyšší rozlišení hlavně počítačové převodníky, pak můžete HRT MusicStreamer II+ vzít jako ideální vzorek toho, jak by tato třída přístrojů měla být pojata. Jednoduché, ale odolné a rozumně hodnotné balení, v dané cenové třídě nejlepší možné součástky a poklidné, téměř analogové ladění se spoustou detailů. Sečteno a podtrženo – pokud si dosud nejste jisti, jestli stojí za to se zaobírat vysokým rozlišením a chcete mít pocit maximálně účelně vynaložených peněz, tak zkuste některý z produktů High Resolution Technologies. Zjevně totiž ví, co činí...

Kč 7 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi jednoduché soužití

+ kompaktní rozměry a praktické provedení

+ dobře rozlišený i kontrolovaný zvuk, je přínosem i v dražších sestavách

ZÁPORY

- škoda, že podpora vzorkovacích frekvenční nejde alespoň na 192 kHz

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Pure Sound | www.puresound.cz  & GOTHIC | www.gothic.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha