Americký AudioQuest založil Bill Low v roce 1980 jako vyústění svých aktivit v oblasti audia, s kterým si potykal již o 8 let dříve. Že se od té doby značka etablovala jako jeden z těch známějších výrobců high fidelity kabeláže, to asi také není nutné připomínat. Až přelom první a druhé dekády jedenadvacátého století firmu přiměl překročit hranice obchodu s dráty a představit produkt neočekávaný – droboučký DragonFly řadí sám výrobce mezi USB D/A převodníky, sluchátkové zesilovače i předzesilovače.

Když vám poprvé přistane Vážka v dlani, dost možná budete chvíli přemýšlet, jestli TAKHLE malou věc opravdu někdo může považovat za audiofilní zařízení. Po vyndání z nádherného koženého obalu ale shledáte, že dost možná rozměry nejsou všechno. AudioQuest DragonFly přichází v podobně průměrně velkého flash disku, kovové tělo vzbuzuje jen libé pocity svým skvělým zpracováním.

Matný černý povrch je velmi odolný – na jednom konci se pod „čepičkou" skrývá bytelný USB konektor, na druhé straně se zase skví 3,5 mm analogový stereo konektor. Od toho se zhruba do poloviny přístroje táhne vypouklý „tunel" s logem výrobce. Zbytek ploché horní hrany zabírá kromě modelového označení elegantní silueta vážky – ta funguje hlavně jako indikátor stavu, pomocí čtyř barevných LEDek vám dává vědět aktuální vzorkovací frekvenci (zelená = 44,1 kHz, modrá = 48 kHz, oranžová = 88,2 kHz, červená = 96 kHz).

Exteriér DragonFly je tak velmi jednoduchý, čistě působící a inženýři AudioQuest odvedli znamenitou práci v oboru miniaturizace součástek a jejich integrace v minimální ploše. Srdcem je převodníkový čip od ESS, známý Sabre. Zvládá zpracovat signál s datovou hloubkou až 24 bitů (nejvyšší inkarnace ESS Sabre ale zvládá již 32 bitů), maximální vzorkovací frekvence činí 192 kHz – nativní rozlišení je ale 24 / 96 a právě tam je vyšší vzorkovací frekvence downsamplována. Důležité je, že do převodníčku se vešly dvoje hodiny, takže je možné bez matematických chyb a zaokrouhlování zpracovat všechny vzorkovací frekvence – právě to je pro kvalitu reprodukce jeden ze zásadních faktorů.

Obvody AudioQuest DragonFly nabízí zajímavé funkce. Výstup signálu lze nastavit jako fixní, nebo variabilní – v prvním případě (tedy při nastavené maximální hlasitosti v PC) má výstup typickou hodnotu 2 Vrms, stejně jako třeba CD přehrávač. Variabilní úroveň je pak regulována za převodníkem v analogové doméně. Úroveň lze regulovat celkem v 64 krocích.

Velmi důležitý je také způsob přenosu dat přes USB – AudioQuest šel za jedním z nejpovolanějších a vypůjčil si asynchronní Streamlenght protokol. To je dílo Gordona Rankina, zakladatele a inženýra firmy Wavelenght Audio a výrobce špičkových high endových USB D/A převodníků. A mimo jiné také jednoho z průkopníků asynchronního USB přenosu v audio aplikacích – převodník si tak sám řídí tok a časování zvukových dat z počítače a nespoléhá na neoptimalizované hodiny v PC.

K analogovému výstupu lze připojit libovolné zařízení, primárně to ale patrně budou sluchátka. Výrobce doporučuje dodržet minimální impedanci 12 Ohmů, což by neměl být žádný problém. Strop indikován není, ale 600 Ohmová sluchátka by asi nebyla úplně nejoptimálnějšími partnery. Hlavně proto, že maximální výstupní výkon činí 125 mW při 32 Ohmech. Na druhou stranu podobná energie v takhle kompaktním balení je víc než parádní.

AudioQuest DragonFly jsme poslouchali jak v roli sluchátkového zesilovače, tak v roli linkového zdroje, tak v roli řídícího komponentu pro koncové stupně. V prvním případě jsme měli k dispozici širokou paletu sluchátek – od Sennheiser IE8, přes Bowers&Wilkins C5 až po Koss Porta Pro či Koss GT5. Roli linkového zdroje plnil převodník s integrovanými zesilovači NAD C370 a Audiomat Opéra Reference 12, jako řídící komponent pak kontroloval AudioQuest koncové stupně zmiňovaného NAD. Kabeláž dodal Eagle Cable a Monster Cable, spolu s ProAc a QUAD. Na porovnání jsme měli USB D/A převodník KingRex UD384, zvuk se v těchto případech linul z Harbeth Monitor 30, Dali Fazon F5 a Quadral Signo Avantgarde 80.

Už když uslyšíte první tóny, které vám k uším pošle tahle malá, agilní vážka, bude vám jasné, že jde o Američanku – zvuk je pevný, ale také velký a sytý, hlavně ale příjemný. Když smyčec jemně rozvlní struny cella v úvodu „Wichita Lineman" (Barb Jungr | Naim Label | naimcs144 | 24/44,1 FLAC), DragonFly se nebojí jít až k poměrně subtilním detailům velkého nástroje, umí velmi dobře rozlišit jednotlivé prvky celkového dění, aniž by je vytrhoval z kontextu celé skladby. Všechno se snad jen zdá o něco málo větší, robustnější a plnější – zvuku je dost, je spíše trochu barevnější a dbá na to, abyste se při poslechu rozhodně nenudili a aby se vám líbil každý tón. Ani po celodenním poslechu ale tohle naladění neunaví, není to přehnané a povrchní zveličování všeho, AudioQuest udržel u naladění rozumné hranice.

AudioQuest DragonFly je na kompaktní rozměry velmi sebejistým zařízením. Maximální pohoda a doslova medově tekoucí zvuk věnoval tento kouzelný převodník skladbě „Privateering" ze stejnojmenného alba Marka Knopflera (Universal | 24/96 FLAC). Ukázalo se, že „Vážka" má skutečně skvělý talent na timing, na udržení tempa a na to, aby vás právě díky přirozenému plynutí skladeb dokázal vtáhnout do jejich nitra. Tonálně bohaté podání má již odspodu solidní sílu, dominující elektrická kytara a Knopflerův vokál jsou nádherně plné, a i když DragonFly nemá zrovna ve zvyku s patologickou důsledností extrahovat nejtintěrnější detaily nahrávky, působí dostatečně komplexně, aby bylo příjemné se jen tak vpít do muziky.

DragonFly se přímo vyžívá ve skladbách typu „Killing in the name" (Rage Against the Machine | „Rage Against the Machine" | Epic | 16/44,1 FLAC), tedy akčních, razantních, dravých a úderných. Právě taková hudba získá díky stejně laděnému charakteru D/A převodníku AudioQuest na přesvědčivosti a naléhavosti. De la Rochův hlas je intenzivní a agresivní, plný zloby hodné obsahového sdělení písně, stejně jako tóny naostřené elektrické kytary jsou dosti tvrdé, řízné. Váha a autorita zvuku jsou skutečně imponující, minimálně v kontextu velmi dostupné třídy.

To zjistíte i při poslechu dynamicky náročné „Velké brány Kyjevské" (Mussorgsky | Arabesque | Crystal Cable | 16/44,1 FLAC), kde se díky rychlému zvuku stačí všechny nástroje dobře prokreslit a oddělit, a i když opět vnímáme hlavně zvuk jako komplexní celek, dobře lze sledovat i jednotlivé linky. Velké kotle v závěru mají sílu a důraz pneumatického kladiva, žestě zase intenzivní kovový témbr, prořezávající se vzduchem s nevyčerpatelnou energií. Tady se ukazuje, že i když dnes už jsou k dispozici i levnější USB D/A převodníky, DragonFly má pořád co říct...

AudioQuest DragonFly přistupuje ke zvuku tak trochu po americku, bez větší delikátnosti, tak jaksi napřímo. Přesto není žánr, v němž by to bylo vysloveně nepříjemné, jakkoliv třeba poněkud velké a snad až příliš intenzivní housle ve Vivaldiho „La Stravaganza Concerto Op. 4 No. 3, Allegro" (Arabesque | Crystal Cable | 16/44,1 FLAC) působí už mírně přibarveným dojmem. Jinak ale umí převodník podat velmi pěkně barvy instrumentů i rytmus skladby.

Co DragonFly již nikdy nikdo nevezme, to je prvenství – byl to právě AudioQuest, kdo přinesl do světa USB D/A převodníků miniaturizaci, elegantní design a hodnotné provedení. A hlavně velmi akční, řízný a sytý zvuk, který i díky preciznímu timingu báječně rozhýbe celou vaši diskotéku, od popu až po death metal. Nechte hrát cokoliv od Elvise Presleyho, Davida Bowieho, Bad Religion nebo třeba U2 a lehký, sympatický exhibicionismus DragonFly vám ukáže, co znamená důraz, energie, život a zábava. Jenže tak jako ani na nejlepším večírku se nemůžete bavit donekonečna, pravděpodobně ani DragonFly s vámi nebude deset hodin denně celý týden. To ale není vada, svou práci odvede prostě intenzivněji a naléhavěji, než většina jiných a právě to snad některým nemusí být příjemné. Ti ostatní dostanou příjemně strhující zážitek od zařízení, které rozhodně není levné, ale určitě stojí za pozornost. Ti, kteří touží po nejdetailnějším možném přednesu nahrávek klasické hudby, asi budou zklamáni – AudioQuest DragonFly není pedantní chirurg, ale spíše akční hrdina.

Kč 6 390,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní provedení

+ maximálně jednoduché soužití

+ velmi robustní výrobní kvalita

+ příjemný, důrazný a dynamický zvuk

ZÁPORY

- trochu příliš „americký" zvuk není pro každého

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

AQ

www.aq.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 585 342 232

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha