Je to malé, je to těžké, má to anténku a umí to pobavit. Co je to? Přeci Arcam rDAC. Arcam se v odvětví high fidelity pohybuje již přes 30 let a za tu dobu přivedl na svět množství zajímavých produktů. rDAC je reakcí na množící se požadavky konzumentů po jednoduchém zařízení, které sjednotí všechny jejich zdroje zvukového signálu… Televizi, Blu-ray přehrávač a hlavně PC (či „jablíčko“, dle chuti). Ideálním řešením se tak stává jednoduchý USB D/A převodník. O to lépe, když je – tak jako Arcam – vybavený WiFi připojením.

Přestože Arcam rDAC KW ke svým majitelům přichází v hliníkové krabičce velikosti střední bonboniéry, váží skoro dva kilogramy. Při rozměrech 16 x 11 x 4 cm (šířka x hloubka x výška bez antény) tvoří slušnou cihličku. A to i přesto, že napájení je řešeno formou externího pulsního zdroje. Exteriér nese neklamné znaky designérského pera této tradiční britské značky – jednoduchost, čistotu a přehlednost. Zaoblené rohy dodávají prostému tvaru eleganci, gumová základna pak spolu s váhou téměř dokonalou stabilitu na každém místě a povrchu. Při pohledu zepředu je vidět pouze čtveřice indikačních diod, označujících aktuálně využívaný vstup – diody jsou zalomeny přes okraj až k horní ploše, kde se také nachází jediné tlačítko celého přístroje, přepínající cyklicky mezi čtyřmi dostupnými zdroji signálu. Trochu škoda, že není možné navolit vstup nějakým přímějším způsobem, ale je potřeba „proklikat“ je vždy všechny.

Zadní strana je pak stejně jednoduchá jako zbytek přístroje – jeden pár zlacených RCA konektorů pro výstupní analogový signál, hned vedle, tak trochu dost natěsno, koaxiální, optický a USB digitální vstup. Dále pak ještě kolébkový vypínač a zdířka napájení. Nic víc, nic míň. Ostatně – v jednoduchosti je síla. U rozsáhlejších sestav by pak možná nebylo úplně od věci mít dva koaxiální a dva optické vstupy. Dálkové ovládání (alespoň na vstupy) už je na danou cenovou kategorii požadavek těžce nadstandardní, ovšem když už je celek tak povedený, vkrádá se do mysli i taková hříšná myšlenka. Případně by mohlo být zajímavým řešením automatické navolení vstupu, který zrovna do DACu posílá signál.

Co se instalace v PC týká, Arcam je totálně bezproblémový – žádné ovladače, během pěti vteřin od zapojení je rDAC aktivní a nastavený jako primární zvuková karta. A voilá – můžeme hrát. Kéž by úplně každý, včetně těch drahých USB D/A převodníků fungoval takhle snadno. Dost možná to má co dělat s tím, že bylo použito USB řešení renomované firmy dCS, výrobce jedněch z nejlepších (a nejdražších) aparátů na světě. Podle nejlepší tradice posledních let pracuje USB v asynchronním režimu – v této cenové kategorii ještě nedávno nevídané.

Uvnitř rDAC bije srdce z dílen věhlasných Wolfson – konkrétně model 8741. Díky tomu Arcam dokáže zpracovat signál o délce 16 nebo 24 bitů a samplovacích frekvencích 44,1 až 192 kHz (pro koaxiální vstup). Optika pak končí na 96ti kHz, stejně jako USB. Skrz WiFi pak „protlačíte“ jen signál o standardu Red Book (16 / 44,1) – je to omezením bezdrátového donglu.

Testovací poslech probíhal na PC s operačním systémem Windows XP a poté na sestavě NAD C370 v roli zesilovače, Pioneer BDP-LX71 v roli zdroje signálu s digitálním výstupem a s Harbeth Monitor 30 či Quadral Megan VIII na pozici reprosoustav. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire a ProAc. Z PC se přehrávalo přes Foobar 2000 a ASIO ovladače, hudba pak převážně WAV a FLAC, některá ovšem také „jen“ v MP3 s tokem 320 kbps. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak XF-2000B a XS-1000ES.

Kupodivu, nejlepší výsledky má rDAC, je-li zapojen přes USB. Ne že by koaxiální nebo optický vstup měly problémy s kvalitou zvuku, ale ta samá nahrávka, pouštěná z disku v přehrávači nebo přes Foobar v PC zněla prostě o něco lépe z USB. Dost možná je to dar technologie dCS.

Vzhledem k pevnému a rychlému zvukovému projevu tomuto převodníku nejvíce „sluší“ moderní hudba – cokoliv od popu, přes rock až po tvrdé žánry má říz a šmrnc. Placebo s jejich „Julian“ z alba „Battle for the sun“ pulsují energií, hlavně jasně čitelná linky bicích a basy vytváří strhující sílu, lehce a čistě, snad trochu suše podaný hlas Briana Molka pak dotváří výborný zážitek. Velmi dobře si rDAC vede v oblasti spodní třetiny pásma, což je znát například na baskytaře Johna Deacona z Queen v jejich proslulé „Another one bites the dust“. Na danou cenovou kategorii neuvěřitelné přesně odměřené tóny dokáží pořádně „kopnout“.

Transparentnost projevu se u dobrých nahrávek dá poměrně v pohodě srovnat s povedenými CD přehrávači cenové kategorie 20 – 30 tisíc. Podání činelů, kovových perkusí nebo třeba xylofonu na nahrávce „Concorde“ slavných Modern Jazz Quartet je vynikající. Snad jen mu schází trochu větší hloubka a plnost, která se ale dostavuje při poslechu přístrojů tak stotisícové a vyšší kategorie. Arcam je celkově trochu sušší a přímější, nelze od něj čekat naleštěný projev a mohutný zvuk. Ale to vůbec nevadí.

Detailnost projevu plně odpovídá pořizovací cenovce – neschází nic podstatného, mikrodetaily a komplexní prokreslené pozadí nahrávky pak ovšem očekávat nemůžeme. To zvládají se ctí až přístroje typu Wavelength Audio Cosecant v3, ovšem v úplně jiné cenové kategorii. Pro běžné každodenní použití je ovšem rDAC víc než výborný. Diskové přehrávače do dvaceti tisíc mu v této oblasti nejsou konkurenty, což je dostatečná vizitka.

Ani v podání akustických nástrojů nemá rDAC problém a v porovnání s konkurencí typu Cambridge Audio DACmagic hraje otevřeněji a lehčeji, na první poslech mu snad schází trocha chytlavosti, ale to je právě charakter, který posluchač ocení při dlouhodobém poslechu. Nebude ho totiž unavovat, na rozdíl od projevu přístrojů s „naleštěným“ zvukem. Kytarové duo Jackman / Žáček předvádí na desce originálně nazvané „Guitar Duo“ vynikají práci – zvláště Mussorgského „Obrázky z výstavy“ mají grády a Arcam dokáže každý tón definovat přesně a čistě, také nebývale důrazně. Ve spojení s prezentním charakterem zbytku systému to nemusí být úplně příjemné, ale v partnerství s měkčím zvukem sestavy to bude vynikající.

K Arcamu rDAC se toho mnoho říci nedá – pokud hledáte přesný, pevný a neúnavný zvuk, Arcam se vám bude líbit. Pokud hledáte levný a přesto pro každodenní poslech dostatečně dobře hrající převodník, rDAC je právě pro vás. A pokud chcete nenáročně a elegantně spojit sbírku hudby ve svém počítači s plnohodnotným hi-fi systémem, hádejte co? Arcam rDAC to zvládne na jedničku. Největší devizou tohoto převodníku je jednoznačně kvalita jeho USB vstupu v kombinaci s dobře vybraným čipem pro D/A převod. Příjemným bonusem je elegantní a vysloveně povedený vzhled. Pokladem pro ty, kteří se pak nechtějí vázat dráty je možnost wi-fi připojení. Tedy ideální kombinace pro toužící po dobrém zvuku i pohodlí zároveň.

Arcam rDAC je momentálně nejlepším převodníkem ve své cenové hladině, dalším rozumným krokem ke zlepšení zvuku se může stát až přístroj typu Benchmark DAC1 USB za téměř trojnásobnou cenu. Britský výrobce tu prostě a jednoduše odvedl vynikající práci a i když s podobným řešením přišel mezi posledními (což je u Arcamu ostatně poměrně tradiční přístup), povedlo se mu posadit tento přístroj na špičku mezi existující konkurencí. Za jedenáct tisíc téměř povinná výbava pro každého „počítačofila“.

Kč 11 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní konstrukce

+ uživatelský komfort

+ dobrý poměr cena / výkon

+ v dané cenové kategorii nejvěrnější a nejpřesnější zvukový projev

ZÁPORY

- snad jen vstupy (koax a optika) by mohly být zdvojené

- možná ještě cyklické přepínání vstupů je (opravdu jen maličko) nepohodlné

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha