Digitálně-digitální převodník? Nepřepsali se někde? Zdá se, že ne... Důvod existence tohoto i podobných zařízení je jednoduchý - počítačové audio zažívá v posledních měsících a letech nebývalý boom, vydavatelství se snaží a dávají si práci s produkcí hi-res stažitelných souborů a formáty jako FLAC už procentuálně neukusují z našich pevných disků tolik kapacity. Jenže se zdá, jako by výrobci převodníků tyto skutečnosti téměř ignorovali a pokud už náhodou nějaký high-endový převodník má USB vstup, málokdy není limitován na 24 / 96 nebo nedej bože dokonce na 16 / 44,1. D/A převodníky s USB vstupem zvládajícím 32 / 192 jako UC192 se patrně dají spočítat na prstech jedné ruky. Situaci tak zachraňují množící se transporty, které pomohou obejít slabiny limitovaných vstupů 24 / 96 na „velkých" přístrojích.

UC192 ukrývá své obvody v luxuně působící a příjemně hmotné hliníkové schránce, velmi jasně popsané, aby náhodou uživatel nemohl zapomenout co že to vlastně používá. Na jedné straně nabízí KingRex napájecí konektor pro spínaný externí zdroj spolu s USB vstupem typu B a indikační diodou napájení, na straně druhé pak mini-AES/EBU konektor (redukce z malého XLR na velký konektor není přiložena), S/PDIF výstup přes masivní zlacneý cinch a také RJ45 koncovku pro standard přenosu IIS (http://www.nxp.com/acrobat_download2/various/I2SBUS.pdf ). Protože tento způsob přenosu nemá kanonizovaný typ konektoru, zvolil výrobce poměrně běžný a dobře použitelný konektor jako pro ethernetovou počítačovou síť.

Co je důležité, to je samozřejmě složení součástek uvnitř - ovšem zde příliš nepochodíme, neb King Rex kolem konstrukce dělá tajemno, hlavně co se týká obvodů USB části. Výrobce jde dokonce tak daleko, že odstraňuje označení čipů. Jedinou technickou specifikací, která tak stojí za zmínku je propustnost portu 400 Mbit. Aby bylo možno využít této plné kapacity připojení USB 2.0, je potřeba instalovat nejprve na počítači speciální dodávané ovladače. Vybrat si poté můžeme mezi Direct Sound, ASIO4ALL nebo Wasapi pro transfer zvuku. Nejlépe funguje volba ASIO4ALL (alespoň tedy s notebookem IBM R50e) - výrobce pak navrhuje využití programu Foobar 2000 pro Windows XP nebo iTunes pro Macintoshe. Ještě bychom mohli zmínit, že na rozdíl od stále populárnějšího a nyní patrně technologicky vedoucího výrobce USB DACů Wavelength Audio nepoužívá King Rex modernější asynchronní přenos dat, ale „klasičtější" isochronní.

Nabízí se otázka, jak vlastně nejlépe zhodnotit USB transport. Inu, jednoduše. Co bude potřeba je jen D/A převodník, mající jak USB vstup, tak S/PDIF vstup. Pakliže signál hnaný přes KingRex UC192 bude znít lépe než přímé přehrávání přes USB v převodníku, bude to známkou, že se transportu podařilo ubrat jitter, ničící počítačový signál, vedený do digitálních vstupů, zdaleka nejvíce.

Nejvodnějším testovacím nástrojem se nakonec ukázal Naim UnitiQute pro srovnání transportu přes počítač a transportu přímo z USB disku (1x Verbatim a 1x Western Digital) do UnitiQute a pak také USB převodník / předzesilovač NuForce HDP. USB kabel pocházel přímo od KingRex, digitální metalický kabel pak z produkce Monster Cable M-Series. Ve zbytku sestavy hrál NAD C370, interconnecty QUAD QA-900, reprokabely KrautWire Awakening a reprosoustavy Harbeth Monitor 30.

Testovací zvukový obsah byl pro tentokrát zvolen mírně odlišný oproti běžným sadám, hlavně kvůli možnosti streamovat hudební a zvuková data ve vysokém rozlišení. Mezi nahrávkami byl zastoupen jak sample velkého bubnu v kvalitě 24 / 192, tak také ve stejném rozlišení stažené nahrávky Michael Jackon - HIStory, Jazz Side of the Moon, poté Peter Gabriel - I ve 24 / 96 a několik vybraných, stějně nastavených tracků z kolekce Linn Records. V roli softwarového přehrávače figuroval nejčastěji doporučovaný Foobar 2000 a nejčastěji nedoporučovaný WinAmp.

Na první poslech se nedalo říct, že by se při střídání způsobů reprodukce nějakým jasně prokazatelným způsobem měnila kvalita reprodukovaného signálu. Až při vyšších provozních hlasitostech a velmi soustředěném zkoumání se projevila změna textur tónů, velmi jemný posun směrem k lepší čitelnosti a jasnějšímu ohraničení vokálů i nástrojů díky transportu KingRex. Rozdíl je ovšem v mezích změny charakteru reprodukce, ne až tak úplně kvality.

Po určitém odstupu a delším několikadenním poslechu se KingRex ustálil v roli USB transportu silněji než Icon HDP od NuForce. V jeho reprodukci je drobný, ale po čase slyšitelný rozdíl - je o něco světlejší, příjeměji poslouchatelná a vůbec o něco klidnější než Icon HDP, který zase disponuje o něco muzikálnějším projevem s trochu silnější basovou složkou. Ale tyto charakteristiky jsou skutečně na hraně rozumných poznávacích možností.

To co má KingRex UC192 za svou více než dostupnou cenu nabízet také nabízí. Rozšiřuje hranice většiny aktuálních přístrojů až k 24bitové hloubce a 192kHz vzorkování a to za nějakých pět šest tisíc, přepočteme-li cizokrajné ceny. Mnoho přístrojů za desítky tisíc tuto možnost nenabízí a tak se investice jeví velmi efektivní, zvláště máte-li přístup ke stále častějším downloadům souborů v kvalitě originálních master pásů. Dalo by se také říct, že to, v čem se zvuk na testovacích přístrojích zlepšil při použití UC192 byla oblast mikrodetailů v pozadí nahrávek. Tak či tak, pro ty, kteří to myslí s počítačovým audiem vážně a touží po co nejlepší kvalitě přenosu k D/A převodníkům, je KingRex UC192 řešením, které umí přehrát hudbu v klidu, v pohodě a bez pocitu, že jsme při poslechu rušeni. Jak už bylo řečeno, za nějakých pět až šest tisíc je to milá a dlouhodobá investice.

PS (22.03.2011): Začátkem března 2011 dorazil od King Rex nový firmware, prý mající výrazný vliv na kvalitu převodu z USB. Inu, pokud "výrazný" rovná se "rozpoznatelný, budeme-li se soustředit", pak ano, je tomu tak. Zvukové podání (bohužel bez možnosti zcela přímého srovnání dvou kusů s novým / starým firmware) se zdá být jemnější, poklidnější, snad i o malinko vřelejší, ale vše v řádu malých nuancí, které člověk musí opravdu hledat a upamatovávat se na drobné detaily z původního poslechu. Detailnost ani základní charakter zvuku se nezměnil, zkouška instalace (na jiném PC) ukázala - subjektivně - o něco rychlejší průběh instalace. Zda to je dílo nového firmware nebo jiného hardware těžko říci. Posun v charakteru by se snad dal docela slušně přirovnat k natankování víceoktanového benzínu - po většinu času nebude rozdíl nikterak do očí (uší) bijící, ale ve složitých okamžicích to prostě bude lepší...

EUR 220 (dle ceníku německého importéra)

USD 189 (dle ceníku amerického importéra)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ možnosti konektivity

+ čistý, dynamický a detailní zvuk

+ pevná a silná basová složka

+ muzikálnost a přesný timing

ZÁPORY

- poněkud se při provozu zahřívá

- nenapájí se přes USB

- vyžaduje zvláštní ovladače a jejich pečlivé nastavování

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KingRex

http://www.kingrex.com/ 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha