Ačkoliv „BLU" v názvu jednoho z přístrojů základní série V90 od britské legendy Musical Fidelity jasně odkazuje na přítomnost Bluetooth technologie, tahle malá krabička je o něco víc. Jde totiž i o jednoduchý přepínač vstupů (byť v omezené formě) v minimalistickém balení. Můžete ho brát jako ideální zařízení, kterým dostat hudbu ze svého počítače, mobilu a tabletu do slušné hi-fi sestavy, ať už někde v obývacím pokoji, nebo třeba ve své pracovně – tomu nahrává vstřícná cena i rozměry.

V90-BLU plně ctí tvary a rozměry své domovské série – jen o málo víc než půlkilogramová krabička zabere pouze 17 cm na šířku, 11,7 cm do hloubky a 4,7 cm na výšku, takže je snadno umístitelná a přenositelná. Dvěma šrouby přidělané hliníkové čelo působí jako taková skoro roztomilá zmenšenina „velkého" hi-fi z produkce značky. Tvary jsou vskutku pravoúhle minimalistické, ale vyšší věž z vícero komponentů řady V90 má rozhodně své kouzlo – ostatně „minihifi" má na ostrovech tradici, ať už je to právě MuFi, nebo Cyrus či Chord (ale i další).

Celé ovládání V90-BLU je vlastně až nečekaně jednoduché – tvoří ho dvojice miniaturních, ale pěkně vyvedených páčkových přepínačů; tím vlevo se přístroj zapíná, tím vpravo se buď párování ruší, nebo se vymaže paměť spárovaných zařízení. Informaci o provozním stavu přístroje šíří dioda skrz otvor velikosti dírky po špendlíku.

Po tomto pohledu vás asi překvapí, že V90-BLU opravdu není jednoúčelovým přístrojem. Hlavně proto, že postrádá jakékoliv další ovládací prvky, které by se vztahovaly k dalším vstupům a výstupům. Množné číslo je na místě – je tu totiž vždy jak vstup, tak výstup. Optika a koaxiál zastupují digitální sféru, klasické RCA konektory zase analog. Mezi digitálními vstupy je dvoupolohové šoupátko, stanovující prioritu digitálních připojení. U pravého kraje najdete šroubovací terminál pro anténku, ta slouží pro maximální zisk při příjmu bluetooth signálu, dosah pro audio je teoreticky omezen na 30 metrů, v praxi ale v oblasti se zdmi a dveřmi činí tak „1 průměrný pokoj", tedy maximálně tak 10 metrů. Přístroji stačí 12 V napájení a 500 mA – můžete využít dodaný zdroj, nebo v podstatě libovolný jiný zdroj adekvátních hodnot.

Trochu problém skutečně spatřujeme v nemožnosti nějak sofistikovaněji volit aktivní vstup – prioritu má tedy pochopitelně bluetooth, pak analog a pak navolený digitál, což není úplně nejkomfortnější a navíc si stejně budete víceméně muset vybrat. I jednoduchý cyklický přepínač by posloužil v plné parádě. A proč si budete muset vybrat jedno připojení – V90-BLU nefunguje tak, že by digitální signál převedl na analog jako převodník, to je vyhrazeno jen pro Bluetooth. Vstupy jsou v podstatě jen průchozí, abyste mohli V90-BLU vložit snadno do signálové cesty existující sestavy. Bonus je tak hlavně v tom, že si můžete vybrat, zda přístroj zařadíte do analogové, nebo do digitální signálové cesty. V okamžiku, kdy se do přístroje dostane hudební signál přes Bluetooth, odpojí se vstup a prioritu na výstupu tedy získá „modrý zub". Je to škoda – schopnost fungovat jako přepínač vstupů pro dalíš zdroje signálu by hodnotu přístroje rozhodně vystřelila v této třídě hodně vysoko.

Co je uvnitř, to se nijak detailně nedozvíme, ale z toho, že koaxiální vstupy zpracují rozlišení až 32 / 192 a optika 32 / 96, půjde nejspíše o některý z čipů střední třídy. Celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,01%, odstup kanálů je 78 dB, odstup signálu a šumu je pak 80 dB. To jsou pro Bluetooth solidní hodnoty. Vstupní signál je pak při zpracování upsamplován na 96 kHz.

Poslechové dojmy a závěry najdete také v textu o Musical Fidelity V90-AMP, protože právě tam byl V90-BLU nejvíce „doma"; tahle kombinace si sedla nejen rozměry a stylem, ale i zvukem. Používali jsme ale i Naim Nait XS nebo NAD C370, jako alternativní zdroje signálu hrály Chord Hugo nebo ASUS Xonar Essence One Muses a to přes reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus a Jamo C97 (ty si sedly se sestavou V90 až neuvěřitelně dobře). Používali jsme propojovací kabely KrautWire Guru S a reprokabely ProAc Response Signature Black. Řídícím prvkem se stal Apple iPhone 5 a Vodafone Smart III.

Basová linka v Caveově „Red Right Hand" zazněla hodně bohatě, až překvapivě velká. Energii nepostrádala, kontrola je ucházející (odpovídající kategorii výrobku) a měkčí a vřelejší ladění činí poslech příjemným i po dlouhé době. Nečekejte od V90-BLU nějaké rány a drtivou sílu, tak jako V90-AMP hraje spíše poklidněji. Také se nesnaží budit umělý dojem akčnosti zvuku, za který občas takhle dostupné komponent platí ostřejšími artefakty ve výsledném zvuku. V90-BLU však nikoliv a to v žádném okamžiku.

V90-BLU je velmi dobrým důkazem, že bluetooth připojení s aptX protokolem už lze považovat za použitelný zdroj hudebního signálu (všichni víme, že tu nejde o high end, ale jako pohodlná, zvukově neurážející alternativa aptX rozhodně stačí). Vokál i bicí v „The Beginning of the End" od Nine Inch Nails jsou příjemně čisté, působí živěji, než většina CD přehrávačů v této cenové kategorii. Zvláště bicí pak mají i velmi slušnou porci energie. V90-BLU se jednoduše osvědčil, zvláště v kombinaci s měkčím zesilovačem, lhostejno, zda hovoříme o V90-AMP či třeba NAD C370.

V „Creep" od Radiohead zaznívají činely docela prezentně, velmi civilně a jednoduše. V90-BLU se nesnaží hrát příjemněji, než hraje samotná nahrávka, netají tak ani výraznější sykavky, ale není to nepříjemné či hrubé – naopak, Musical Fidelity V90-BLU se drží spíše muzikálního, uvolněného ladění a není tak problém. Asi bychom V90-BLU nekombinovali v podstatě s ničím jiným, kromě V90-AMP – musíme podotknout, že o řád lépe než s ostatními zkoušenými reprosoustavami si sestava sedla ještě s Jamo C97, kdy zvuk působil příjemně plně, hezky a přitom měkce. Pak zapomenete i na občasné zaznění sykavky či říznější činel.

Dynamika „Bubbles" od Biffy Clyro nás nezarazila do křesla, ale celkem hrdě se může měřit s libovolným zdrojem signálu s obdobnou cenovkou. Už jste nicméně v kategorii, že úder do bubnu má i vcelku sílu, není to plochá informace.

Potěší schopnost i průměrnou skladbu z teoreticky průměrného zdroje rozebrat a adekvátně zorganizovat; „They Say" od Scars on Broadway pěkně oddělila obě elektrické kytary, basu i bicí. Ne snad, že by šlo o holograficky přesné zobrazení, ale už to není chumel zvuků, už se můžete soustředit na jednu z linek a ostatní na sebe nestrhávají pozornost. V90-BLU také nechává vyznít říznou elektrickou kytaru, takže hudba má zajímavý drajv a sílu.

Co jde V90-BLU vysloveně skvěle (jakkoliv to neodpovídá typicky vnímanému audiofilskému podání), to je rytmika a naléhavost – „We are rockstars" od Does it offend you yeah? prostě šlape, táhne kupředu jako rozjetý vlak a docela přirozeně vás bere s sebou. Je to nepokrytě „hezké" naladění, vezmeme-li v potaz čistotu a to, že prostě posloucháme přes bluetooth (pravděpodobně) z nějakého mobilního zařízení, asi není cílem vysloveně audiofilsky vyrovnaný, až strohý přednes. V90-BLU hraje velice muzikálně.

Dobrý je také stereo obraz, ale dost se lišil skladbu od skladby – působí pevně a přehledně, byť poměrně pospolitě, se subjektivním těžištěm hodně v centru mezi kanály. „Passive" od A Perfect Circle nabízí lokalizaci, jakou byste asi tak dostali od CD přehrávače ve stejné cenové třídě – zvuk lze už bez problémů označit za věrný, za high fidelity. Příjemná je také plynulost přednesu.

Musical Fidelity V90-BLU je jednoúčelové zařízení s několika komfortními kompromisy. Pokud hledáte cestu, jak dostat do své sestavy Bluetooth signál (což se může hodit třeba na pracovním stole v V90-AMP) pro celodenní poslech nebo pro večírek a nemáte možnost použít funkci některého stávajícího komponentu, V90-BLU nestojí ještě tolik peněz, aby to bylo neadekvátní. Velmi příjemná je možnost zařadit ho do analogové i digitální trasy ve stávajícím systému bez nutnosti ji nějak složitě rozšiřovat. Ve chvíli, kdy budete chtít rychle přepnout na Bluetooth signál, prostě se připojíte a bez ručního zásahu hrajete. Nám se opravdu moc líbila jednoduchost, lehkost a pohoda, s jakou se set malého zdroj a zesilovače Musical Fidelity poslouchal. Pokud máte nějakých 15 tisíc na elektroniku do pracovny, ložnice, kanceláře nebo jednoduše kamkoliv, kde se má hrát „na dosah ruky", tak muzikální a uvolněný set V90-BLU a V90-AMP od Musical Fidelity mohou (s výjimkou vysokých hlasitostí) směle konkurovat i klasicky koncipovaným, velkým přístrojům za podobné peníze. Ba naopak proti mnoha z nich nepůsobí „obyčejně", ale je velmi příjemné s nimi žít.

Kč 6 790,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ snadné zakomponování do stávající digitální i analogové cesty

+ kompaktní rozměry a slušná kvalita zpracování

+ je to zaplatitelná a slušná cesta, jak dostat signál z Bluetooth do kvalitního hi-fi

+ podpora aptX kodeku

ZÁPORY

- rozhodně nemožnost využít i jako přepínač vstupů

- praktický dosah bez výpadků je omezen tak na jeden pokoj

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Smart HiFi | www.smarthifi.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha