Tento text vyšel v původním anglickém originálu na našem partnerském webu TNT Audio (www.tnt-audio.com)

Poslední dobou mne trochu trápí onen pověstný soulad systémových komponent. Vlastně přesně od chvíle, kdy jsem začal používat novou atraktivní reprosoustavu Cadence Anina. Kombinace gramofonu, tuneru a laptopu zní pořád skvěle, celý systém má bohatý a sytý zvuk (přesně podle mého gusta). Stejné kvality bohužel vykazuje i můj CD přehrávač Meridian 508-24. Výsledek: příliš hutný zvuk při přehrávání kompaktních disků, v nižších frekvencích až těžkopádný. Utrpěla kvalita hudby a já jsem svůj CD přehrávač kvůli tomu téměř přestal používat – v případě tak skvělého přístroje je to téměř zločin...

Nepomohly ani experimenty s výměnou kabelů, problém se mi nepodařilo odstranit. Když jsem před několika týdny procházel kolem místního obchodu s hi-fi aparaturou, probudila se ve mně zvědavost. Ve výloze jsem spatřil CD přehrávač Shanling nabízený v komisním prodeji za 399 liber. Majitel obchodu mne zná, a tak mi přehrávač zapůjčil na vyzkoušení domů. Výsledný zvuk se mi líbil a navíc se mi podařilo snížit cenu na 380 liber. Přehrávač je téměř úplně nový a běžně se prodává za cenu kolem 650 liber. Svůj původní CD přehrávač Meridian jsem prodal přes eBay za podobnou částku a nyní jsem spokojen – výměna přehrávače mne suma sumárum nestála téměř vůbec nic! Nabízí se však otázka: Neukvapil jsem se při tomto rychlém rozhodnutí (jak je tomu u mne zvykem)?

První dojmy

První dojmy po otevření krabice a vybalení přehrávače jsou nadmíru pozitivní. Objeví se přístroj klasické velikosti z překrásně zpracovaného leštěného hliníku. Na solidní hmotnost komponentu má svůj podíl na centimetr silný přední panel. V Číně dobře vědí, jak správně opracovat kov – celkový vzhled a dojem při dotyku prostě nemá chybu. Z hliníku je také dálkový ovládač, který v ruce dobře sedí. Něco takového nelze obvykle za cenu kolem 650 liber očekávat; mohli bychom se domnívat, že máme v rukou zařízení v hodnotě kolem 2 000 liber.

Nenecháme se samozřejmě oklamat pěkným zevnějškem, to jistě ne. Co kdyby se uvnitř nacházel jen obyčejný tuctový přehrávač? Naštěstí tomu tak není. Nejenže za své peníze dostanete spousty kovu, doprovází ho také záplava kvalitního zvuku. Rozhodně to není zvuk žádného přehrávače pod hranicí 1 000 liber, jež jsem měl možnost slyšet – více vám povím v průběhu článku. Mechanická část využívá transportu Philips CDM-12.10 a servo systém CD7 II. Hodnoty samplování jsou navýšeny na 24 bit/96 kHz (tato funkce je přítomna i na dálkovém ovládači). Koncový analogový stupeň používá pár dvojitých triod 6N3P zapojených v obvodu výstupu z převodníku typu Burr-Brown. To je celkem neobvyklé řešení, ale zdá se, že funguje spolehlivě, a firma Shanling ho používá i v přehrávačích vyšší cenové kategorie. Na rozdíl od některých cenově nákladnějších přehrávačů firmy Shanling, které mají možnost volby mezi elektronkovým a tranzistorovým koncovým stupněm, jsou zde elektronky zapojeny trvale a není možno je z obvodu odpojit. Co se mne týče, nemám s tím žádný problém!

Po připojení jsem vložil do přehrávače kompaktní disk a spustil skladbu „True Love Ways“ z alba „Buddy Holly Love Songs“. Musím přiznat, že to nebyl žádný náročný test – tato skladba je výborně nahraná a zní perfektně na každém průměrném systému. Na začátku skladby je slyšet rozhovor techniků ve studiu. Hlasy zde zní jasněji a vystupuje mnohem více detailů než obvykle – dobrý začátek. Když Buddy nasadil ke zpěvu, zněl jeho hlas sytě jako obvykle, ve středním pásmu však obsahoval mnohem více detailů. Hudba zněla přirozeně a bylo jasné, že došlo k výraznému zlepšení celého systému. Zvuk byl živější než v případě Meridianu – zpočátku jemnější náběhy zvuků působí jasněji odlišené a subjektivně „rychlejší“. Musím uznat, že tyto jasnější náběhy neměly žádný negativní vliv na celkovou kvalitu zvuku. Hudba zněla velmi transparentně – což je zvukový efekt často spojovaný s analogovými zdroji a samozřejmě elektronkami. Způsobily ho tedy elektronkové výstupní obvody? To bohužel nebylo možno jejich odpojením ověřit. Zkusil jsem experimentovat s funkcí, jež umožňovala navýšení hodnoty samplování, a musím připustit, že při její deaktivaci se ze zvuku vytratila část kouzla a připomínal svou kvalitou typické přístroje v cenové hladině kolem 650 liber. Takže se zdá, že tento příjemný transparentní analogový efekt je pravděpodobně způsoben vyšší hodnotou samplingu v kombinaci s použitým elektronkovým stupněm.

Testování pokračuje...

Dále to však nepokračovalo už tak hladce. Skladba skupiny Yello „Move, Dance, Be Born“ nabízela velmi uspokojivé hluboké basy, ale také odhalila mírné zvýraznění v pásmu nejvyšších frekvencí. Ve skladbách, kde tyto frekvence již převládaly, to působilo téměř rušivě. Hudebně to bylo opět bez problémů, ale vysoké frekvence byly jako by odděleny od zbytku spektra slabým syčením. Měl jsem pocit, že na něco takového bych si těžko zvyknul. Dále jsem také zjistil, že více používaná CD zde měly tendenci přeskakovat, což se mi jinde nestávalo...

Nyní nadešel čas k použití skvělého servisního kompaktu společnosti IsoTek. „System Enhancer & Rejuvenation“ CD je zahořovací a demagnetizační disk. Aktivoval jsem opakování a nechal disk spuštěný plné 3 dny. Když jsem přístroj znovu zapnul, jeho zvuk se proměnil. Byl celkově sladší, výrazně lepší po hudební stránce a problém ve vysokých frekvencích úplně zmizel. Zvuk byl nyní krásně čistý a všechno do sebe perfektně zapadalo tak, jak to má být. Super! Zbývalo vyřešit problém přeskakování, a tak jsem použil úplně nový čisticí disk pro laserovou optiku. Následkem bylo další zlepšení kvality zvuku, problém s přeskakováním se zlepšil, i když úplně nezmizel.

V tuto chvíli jsem začínal něco tušit. Bylo jasné, že předchozí majitel nenechal přístroj správně zahořet. Zbavil se ho, když zjistil problém s přeskakováním? Problém se bohužel stále zhoršoval a nyní se projevoval už i na zánovních a téměř nových kompaktech. Napadla mne možnost přístroj vrátit tam, kde jsem ho koupil, ale jeho zvuk jsem si až příliš zamiloval a nevěřím, že za podobně nízkou cenu bych nalezl vhodnou náhradu.

Zavolal jsem proto velmi ochotnému britskému distributoru produktů firmy Shanling, společnosti Real Hi-fi, kde se domnívali, že se pravděpodobně jedná o problém vadné laserové jednotky. Nabídli mi řešení, že kurýr vyzvedne přístroj u mne doma a doručí ho zpět s novou optickou jednotkou za velmi rozumnou cenu 120 liber. Za tento vskutku skvěle znějící a nádherně vypadající přístroj, který pracuje na 100 procent, je to opravdu cena velice výhodná.

Postupné řešení…

Nadmíru vstřícný Matthew Jameson ze společnosti Real Hi-fi (distributor produktů Shanling) zařídil výměnu laserové jednotky a opravený CD přehrávač od té doby funguje naprosto bezproblémově. Matthew mi navíc sdělil, že sériové číslo prozrazuje, že se jedná o takzvaný „šedý import“ – přístroj nebyl dovezen do země obvyklou cestou.

Předchozí vlastník zřejmě použil k nákupu internetovou službu eBay nebo objednal přístroj přímo z Číny. Jakmile pak zjistil, že přehrávač vykazuje občasný problém přeskakování, rozhodl se nekomplikovat si život složitou reklamací a u nejbližšího dealera se ho prostě zbavil. Muselo k tomu dojít velmi krátce po zakoupení, protože jak jsem již dříve uvedl, bylo stále slyšet mírné zvýraznění v pásmu vysokých frekvencí.To znamená, že přehrávač nebyl ještě dostatečně dlouho provozován, zahořen. Nemohu to ale mít předchozímu majiteli za zlé, díky němu se mi podařilo získat tento vynikající audiofilský CD přehrávač prakticky za pakatel.

Zdá se, že oficiálně dovezené modely procházejí jistou modifikací zdrojové části přímo u výrobce dle specifikací dovozce z Real Hi-fi. Mají také speciální sériová čísla, takže pokud uvažujete o nákupu použitého zařízení, máte možnost kontaktovat společnost Real Hi-fi a zjistit, zda se jedná o oficiálně dovezený přístroj se správně nastavenými parametry. Matthew uvádí, že tyto modifikace mají za následek zlepšení kvality zvuku o 15 až 20 procent. Sám za sebe však musím říci, že i bez těchto modifikací představuje Shanling CD přehrávač vynikající investici.

Dolaďování

Po dalších několika týdnech se výsledný zvuk ještě trochu zlepšil. Po návratu opraveného přístroje a opětovné integraci do systému se ale kvalita zvuku o něco zhoršila. To je podle mých zkušeností typické pro většinu přístrojů po přestálém transportu, takže není třeba podléhat panice. Během příštích 3 až 4 dní se vše vrátilo do normálních kolejí a zvuk se ustálil.

Dálkovým ovládačem je možno plynule regulovat také jas displeje. Na kvalitu zvuku nemá nastavení jasu ani nejmenší pozorovatelný vliv, nicméně to vše přispívá k celkovému vynikajícímu dojmu a potěšení z přístroje.

Další funkce, se kterou jsem experimentoval, je dálkově ovládaná a digitálně nastavitelná výstupní úroveň, což je podle mého názoru velmi užitečná věc, a to nejen z praktických důvodů. Obecně se uvádí, že přítomnost tohoto prvku dovoluje přímé připojení koncového zesilovače, čímž odpadne nutnost používání předzesilovače u všech systémů s jedním zdrojem signálu (já osobně si takový systém dokážu těžko představit!). Je zde však ještě jedno využití: téměř všechny CD přehrávače poskytují výstupní signál o úrovni kolem 2 V, což je výrazně vyšší než standardní linkový výstup tunerů a podobných zařízení. To by mohlo negativně ovlivnit zvukovou kvalitu. Tomuto problému se obšírně věnuje Russ Andrews a je to také on, kdo vám dokáže obstarat kabely se zabudovanými rezistory speciálně za účelem snížení tohoto 2V výstupního napětí, typického pro CD přehrávače, na standardní úroveň. I když jsou dnes předzesilovače údajně navrženy pro vstupní napětí kolem 2 V, přinesou tyto kabely víc než znatelné zlepšení. Já sám to mám potvrzeno z vlastní zkušenosti, i když to nedokážu zdůvodnit. Není proto náhoda, že špičkové CD přehrávače Zanden mají výstupní úroveň nastavenu mnohem níže, než je dnes zvykem. Digitální ovládání výstupní úrovně, které používá Shanling, ovlivní kvalitu zvuku v mnoha směrech, jakmile začnete snižovat maximální hodnotu („100“), takže je velmi důležité těmto změnám věnovat pozornost a nepřehnat to. Pro můj systém nejlépe vyhovovala hodnota nastavení „89“, při které byla úroveň zvuku srovnatelná s tunerem Arcam. Jakmile jednou úroveň signálu nastavíte, můžete hodnotu s klidem zapomenout a přístroj si ji bude pamatovat, i když ho odpojíte, což je velice užitečná funkce! Toto nastavení se také pozitivně projevilo na kvalitě zvuku, a proto následující poznatky toto nastavení plně reflektují.

Přišel čas užít si trochu muziky…

Tónově je přehrávač Shanling velmi dobře vyvážený – v žádném ohledu si nic nepřidává, ale také mu nikde nic nechybí. To, co slyšíte, je volně plynoucí přirozený zvuk v celém slyšitelném spektru s čistými výškami a podaný bez jakékoliv námahy. Toto jsou většinou atributy, které normálně spojuji s CD přehrávači mnohem vyšší cenové skupiny. Cenově nejbližší konkurencí, která podle mého názoru dokáže Shanling překonat, je AstinTrew 3500 a ten se prodává za více než dvojnásobnou cenu – 1 350 liber. Bez překvapení zjišťuji, že AstinTrew je také vybaven elektronkovými výstupními obvody! Všechny ostatní přehrávače, jež se dokáží vyrovnat tomuto bezproblémovému a čistému hudebnímu pojetí, stojí 2000 liber nebo více, takže to, co zde Shanling dokázal, je více než pozoruhodné.

Překrásně nahrané nové album od Julie Fowlisové (vítězky letošní ceny Two Folk udílené rádiem BBC, která zpívá nádherné skladby ze svého rodného ostrova North Uist na skotských Hebridách – vše zpíváno skotskou keltštinou) demonstruje, jak kouzelně se přehrávač dokáže vypořádat s ženským hlasem. Ryze čistý a sladký zvuk hlasu posazený v přesném středu je zvýrazněn na maximum. Záznam obsahoval více informací komplexní hlasové struktury včetně harmonických kmitočtů, než by se dalo očekávat od CD přehrávače přímo z Red Book (CDDA Standard), a to samé můžeme říci i o všech záznamech akustických nástrojů na celém albu. Nenechme se však příliš unést – harmonické detaily a textura zvuku se nevyrovná špičkovému gramofonu, s přehledem však strčí do kapsy většinu ostatních přehrávačů. Zvuk je tak přirozeně plynoucí a vyvážený, že to plně uspokojí vaše nároky, a vy můžete na vše ostatní zapomenout a hudbu si plně užívat. Není to přesně to, co od špičkového hi-fi přehrávače vlastně požadujete? Kéž by to tak bylo vždycky!

Přesuneme se k elektronické hudbě, a to k albu KLF „Last Train to Transcentral“, remixované verzi pocházející z výběru „Ambient House“, vydaného začátkem devadesátých let: tady mne zaujal lehce plynoucí z více složek poskládaný zvuk syntezátorů. Podobně i album „Beaucoup Fish“ skupiny Underworld, kde můžete slyšet komplexní organické vazby podané expertně ovládanými analogovými syntezátory. Nepochybuji o tom, že takto slyší hudbu ve studiu i sami muzikanti, nicméně je pak často při přehrávání na mnohých hi-fi systémech rozmělněná a utlumená.

Bohužel není vše dokonalé. Řekl bych, že basy, ačkoliv zní velmi živě a hudebně, postrádají sílu, kterou jim mohou poskytnout jen některé z přehrávačů vyšší cenové kategorie. Například již dříve zmíněný produkt AstinTrew spojuje přirozený charakter Shanlingu a v dolním pásmu navíc přidává mocné a hutnější basy. Cena je však více než dvojnásobná (i za takovou cenu však výborná hodnota). Šachta CD transportu se při vyjíždění zdá trochu chatrná (jak je to ostatně u většiny dnešních CD přehrávačů typické) – což je trochu škoda, když to srovnáte s jinak tak skvělým zpracováním a kvalitním materiálem použitým při výrobě tohoto přístroje. A nakonec otázka spolehlivosti. V mém případě bylo nutné vyměnit laserovou optickou jednotku u očividně nového přístroje. Nakonec ale i po investici do opravy jsem celkově utratil méně, než bych kdy očekával za přístroj tak vynikající zvukové kvality a luxusního vzhledu.

Několik slov na závěr

Tento CD přehrávač se svým téměř analogovým hudebním projevem je pro mne velkým objevem. Začal jsem znovu nakupovat kompaktní disky, činnost, které jsem víceméně téměř zanechal. Můj původní CD přehrávač Meridian 508-24 byl ve všech směrech překonán, což jen dokazuje, k jak převratným změnám během několika posledních let v oblasti přehrávačů došlo. Nové potěšení z poslechu a jediný přístroj v ceně pod 1000 liber, o kterém můžu říci, že svou kvalitou dokáže obstát mezi systémy náročnějších audiofilů.

Nakonec bych chtěl ještě vyjádřit díky Andymu Hayesovi, který mi poskytl informace o tom, že firma Chevron Audio Developments nabízí upgrade, jenž dále zvyšuje výkon systému – navštivte internetovou adresu www.chevronaudio.co.uk. Výměna elektronek je samozřejmě také jedna z dalších možností. Jakmile mi to finanční situace dovolí, pokusím se něco vymyslet. V současné době jsem však nadmíru spokojen s novým zvukem a necítím žádnou potřebu k dalšímu nákupu. Jaký bych to ale byl audiofil, kdyby mne tato možnost nechávala chladným? Člověk nikdy neví, jednoho dne se možná dočkáte nového pokračování…

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha