Před týdnem jsme zhodnotili klady a zápory integrovaného zesilovače NAD C355BEE, dnes se podíváme na i v minulé recenzi zmíněný firemní CD přehrávač C545BEE. Jak již bylo řečeno, jedná se o druhý nejvyšší model mimo špičkovou M(aster) Series. N(ew) A(coustic) D(imension) vždy vyráběli naprosto skvělé zesilovače, ostatní přístroje ale tak povedené nebývaly. Přímý konkurent mnohem populárnějších a na pohled efektnějších modelů ze stáje Denon / Marantz má zvukové ambice nad svou třídou.

C545BEE

Podíváme-li se na tenkou, nevtíravě elegantní krabičku v duchu toho nejlepšího od NADu, tedy šedě zbarveného kvádru s nádechem designu, budeme patrně spokojeni. Je to pravý britský (no dobře, kanadský), nenápadně ustrojený gentleman, správný sluha, který nestaví sebe před náplň své práce. Grafitová barva kovového těla s pevným, dobře stavěným čelním panelem, velký, jasný a velmi snadno čitelný displej i všechna tlačítka v té přesně správné velikosti i tvaru pro pohodlné ovládání a jako jemný úsměv pak vypadá zaoblený kryt mechaniky. Měl-li bych jakkoliv vypodobnit slovo „decentní“, stačilo by zajít do obchodu a koupit tenhle přehrávač. Když už hovoříme o čelním panelu, rozveďme blíže přítomné ovládací prvky. Krom očekávaného knoflíku Standby režimu stojí stranou dvě tlačítka pro zrychlené přehrávání, kombinující i funkci přeskakování mezi skladbami. Dále pak už jen nejnutnější otvírání mechaniky, Play, Stop, ovládání displeje a nastavení režimu přehrávání, tj. jistě všeobecně známé funkce Random a Repeat. Jasné, čisté, bez potřeby učit se čemukoliv novému. Tomu se říká efektivní ovládání. Tentýž komfort samozřejmě nalezneme i na přiloženém dálkovém ovladači.

Zadní panel pak nabízí pohled na konektor napájecího kabelu, celkem standardní barevně odlišené RCA konektory a o kousek doprava pak výstupy digitální – konkrétně optiku a koaxiální verzi. Dva malé jacky pak zajišťují připojení pro dálkové ovládání a 12 trigger. Nyní je čas na technické specifikace, mezi nimiž je nejdůležitější přítomnost 24bitového D/A převodníku Burr Brown, frekvenční rozsah 5Hz – 20kHz, zkreslení pod 0,01%, oddělená vinutí toroidního transformátoru pro analogovou a digitální sekci a odstup signálu a šumu 118dB. Potud dobré. Potenciál tohoto necelých 5kg těžkého přehrávače s rozměry 43,5 x 7 x 28,5 cm je tedy papírově velmi slušný, vzpomeneme-li jeho pořizovací cenu.

Přehrávač umí zpracovat ve svých útrobách disk CD, CD-R i CD-RW, dokonce na nich mohou být skladby ve formátech MP3 nebo WMA s libovolným datovým tokem. Tím se přehrávač přibližuje k centru domácí zábavy, kde může sloužit pro vážný poslech i celodenní kulisu s ohledem na fakt, že při nižších bitrate dokáže hudba z CD hrát až 10 hodin.

První stisk tlačítka k otevření mechaniky provázelo zcela nečekaně….ticho. Byl jsem tak nějak připraven na hučení, škrábání, cvakání a další standardní zvuky levných CD mechanik z plastu, ale nedostavily se. Ne snad, že by vyjíždění bylo úplně bez zvuku, na to je šuplík přeci jen příliš subtilní a křehký, ale evidentně mu byla věnována péče náležitá pro vytvoření dostatečně dobrého dojmu. Vložil jsem tedy CD a nechal působit hudbu.

CD bylo načteno rychle, ač přeci jen s o něco větší gentlemanskou rozvahou než třeba u nedávno testovaného CD přehrávače Roksan Kandy K2. Přesto ani zde bylo nutno nějak zásadně řešit fyzickou kvalitu záznamového média, přehrávač se popasoval i s disky nevkusně poškrábanými léty padání, posouvání po stolech a točení v mechanikách.

U obyčejnějších přístrojů kategorie do 15 – 20ti tisíc snad poslech nebývá přímo problém, přesto se často stává, že některé skladby vás prostě za srdce nechytí (ač na kvalitnějších strojích v nich něco je) nebo jsou vysloveně obtěžující (přestože jindy a jinde problém nevzniká). NAD oproti tomu dokáže být nevtíravě příjemným společníkem při jakémkoliv poslechu. Zvuk je příjemně sytý a pevný, zvláště nižší frekvence jsou přítomny v množství opravdu štědrém. Při propojení s integrovaným zesilovačem C355BEE, jenž trpí stejnou zvukovou charakteristikou, tedy snad až přebytkem basu už je to za hranicí přirozenosti a zvuk se začíná podobat produkci nejbližší diskotéky, pěkně dunivý a bouchající. Není to sice na úkor nějaké přehnané nečitelnosti nejnižších frekvencí nebo jiné zvukové vady, vyváženost zvukové spektra se zde mění na nevyváženou preferenci basů. U ostatních testovaných zesilovačů jsme se ničeho takového nenadáli, tam byl projev sice stále ve spodních pásmech velmi plný, ale ne obtěžujícím způsobem.

Celkový dojem ze zvuku CD přehrávače C545BEE je hlavně příjemná mohutnost a síla. Zvláště patrné je to u symfonických nahrávek, kdy máte z dostatečně kvalitních nahrávek dojem skutečně mocného tělesa. Malý problém objevíte až na opačném konci hudebního spektra, u těch nejkomornějších nahrávek, ať už se jedná o sólové piano, folk či třeba jen zpěv. Vše zní poměrně temně a přes více než uspokojivé množství detailů na danou cenovou kategorii se nikdy nedopracujete k uvolněné lehkosti a pohodovosti, efektnost a síla mají prostě navrch před zvukovou neutralitou. Tím se ovšem nemíní to, že by snad NAD nějak výrazně barvil, měnil tóny nebo nedej bože nějaké tóny zapomínal, to určitě ne, jedná se prostě o určité zvýraznění určité části nahrávek, což je velmi příjemné pro běžný poslech i pro poslech kulisový, ale hodláme-li hudbu vnímat opravdu celým svým já a nechceme se nechat ničím rušit, známé nahrávky nezní tak jak by měly, není jim dáno tolik zapůsobit a řekněme vznést se k výšinám, snaží se uši až příliš nalákat na sladký a hutný zvukový nektar místo osvěžujícího a lehkého originálu.

Co je ale velmi povedené a co bylo dosud zmíněno jen slůvkem je podání detailů. Oblast, která si zaslouží bližší rozbor, protože zde je jedna z těch opravdu silných stránek NAD C545BEE. Ne snad, že množství detailů vytažených z nahrávky by bylo tím nejdůležitějším pro získání dobrého a příjemného pocitu z reprodukované hudby, přesto je třeba dosáhnout určité úrovně pro dobrý zážitek. NAD vás v tomhle vyloženě potěší, protože (skoro) každé cinknutí, (skoro) každé vrznutí i údery do strun, vše je naprosto konkrétně zobrazeno, každé zpěvákovo slovo jako by bylo vysloveno přímo před vámi, prostě vše je tam, kde má být a celková úroveň detailů, které NAD dokáže z nahrávky vydolovat je při jeho ceně vynikající. Stejně tak rozložení jednotlivých instrumentů v prostoru je výborné, posazení hudebníků nemusíte nijak luštit, vše přichází lehce a jednoduše. Plasticita celé zvukové scény je prostě přesně taková, jaká by měla být a v dané cenové kategorii nad očekávání dobrá, žádné slévání jednotlivých nástrojů, natož třeba příval všech zvuků z jednoho místa.

CD přehrávač NAD C545BEE je plnohodnotným vážně míněným produktem a na rozdíl od mnoha podobně finančně ohodnocených konkurentů vás nezklame. Ač nejsilnější stránkou kanadské značky jsou a asi také vždy budou zesilovače, tento přehrávač jim ostudu neudělá. Za své peníze dostane kupující poctivou výrobní kvalitu, jíž se v kategorii přístrojů pod 20 tisíc Kč nemůže rovnat téměř nic, zvuk mocný, efektní a detailní, ačkoliv to neznamená neutrální či reálný, přesto uspokojivý a opravdu dobrý. Za své peníze také dostává zákazník CD player schopný mnohahodinové neobtěžující kulisové reprodukce, stejně jako schopný uspokojit i náročné a soustředěné chvíle opravdového poslouchání hudby. A nakonec za své peníze posluchač dostává přístroj neunavující, zvukově příjemný a přitahující a ve správné společnosti nebývale zajímavý. Konečný verdikt tedy bude na slovo stejný jako byl u firemního integrovaného zesilovače C355BEE minulý týden - NAD může být výbornou startovní čárou do velkého světa hudby, ale dost dobře také cílovou páskou pro méně movité nebo méně náročné. Obé zvládne se ctí…

Cena: 14 990,-

K testu laskavě zapůjčila firma JBPtech ( www.jbptech.cz ).