Že písmena T+A v názvu jednoho z tradičních německých výrobců znamenají teorii (Theory) a praxi (Application), to jistě není tajemstvím. Však se to snaží zdůrazňovat všichni členové firmy, kteří říkají, že zvláště vývojové oddělení je vlastně vědecká laboratoř a vývojáři vlastně vědci. To znamená mimo jiné i to, zvláště pak v kombinaci s německou národní precizností, trochu jiný přístup ke konstrukci reprodukční elektroniky. Maximálně tento svůj přístup zužitkovali při tvorbě řady 3000 HV, kde HV znamená High Voltage a značí to, že v obvodech panuje mnohonásobně vyšší napětí, než v klasických tranzistorových konstrukcích.

Cílem tohoto řešení, ke kterému se dosud žádná jiná firma v běžně produkovaných přístrojích nepřiklonila, má za úkol přiblížit zvuk polovodičů zvukovému projevu elektronek. Hlavně té části jejich projevu, díky které máte onen fantastický pocit živosti a věrnosti. Technologie HV dává smysl hlavně u zesilovačů, ale výrobce ji zařadit právě i do tohoto svého all-in-one přehrávače, o kterém prohlašuje, že jde o „nejlepší zdroj signálu, který kdy vyrobili".

MP 3000 HV se drží designu vnějšího skeletu, charakteristického pro všechny přístroje 3000 HV. Jde tedy o masivní kvádr s vysloveně muskulaturními tvary. Hmota a robustnost z těch linií přímo dýchají. Přehrávač má při rozměrech 46 cm (š) x 46 cm (h) x 17 cm (v) hmotnost solidních 26 kg. Stavba přístroje je jednoduše fantastická. Hliníkovým profilům vládne hlavně mocný čelní panel s tloušťkou zhruba 4 cm v nejužším místě. Přístroj stojí na čtyřech masivních nohách, horní strana je plná průduchů (což u zdrojů signálu nebývá zase tak zvykem) a sympatické je třeba i to, že na horní straně je velký skleněný kruh s logem T+A, skrz nějž se můžete dívat do nitra obvodového království MP 3000 HV. Nejdůležitější je ale celkový dojem a ten je luxusní, při doteku přímo cítíte tu úžasnou strojovost.

Čelnímu panelu rozhodně vládne černý prosklený obdélník, skrývající jednak víceřádkový displej s parádně čitelnými znaky, kterých je tolik, že se na první pohled dozvíte všechny více či méně důležité informace, jednak jsou tu dvířka mechaniky (ta není nijak pompézní, jde v podstatě o obyčejný, poctivě vyrobený kovový odlitek) a zcela dole pak osmička dotykových ovládacích prvků. Vlevo je opravdu veliký a robustní hliníkový knob, kterým si můžete vybrat zdroj signálu, vpravo pak stejný ovladač, kterým se pohybujete v nabídkách a volbách. Zcela vpravo dole je ještě USB vstup pro připojení flash disků nebo třeba iPodu s hudbou.

Zadní stěna je skoro stejně plná, jako ta přední, tentokrát však rozličných přípojných bodů. Právě tady si uvědomíte, co všechno vám může T+A MP 3000 HV nabídnout. Že to bude klasický analogový výstup v symetrickém rozložení pro pravý a levý kanál, to je u zdrojového komponentu celkem jasné. V oblasti high endu se zase dá očekávat, že tu budou jak symetrické XLR, tak nesymetrické RCA konektory. To je splněno, všechno je v pořádku. Až překvapující je to ostatní.

Nejvíc vás zaskočí dvojice napájecích konektorů – nebýt u nich napsáno „Power Supply Analog" a „Power Supply Digital" (tedy jasně a fyzicky, nejen na papíře, oddělené napájení pro analogovou a digitální sekci), asi bychom si druhé zdířky ani pořádně nevšimli. Vstupy a výstupy jsou pak rozděleny a ohraničeny s dokonalou německou precizností. Je tu dokonce dvojice konektorů H LINK, díky nimž MP 3000 HV může komunikovat přes jediné ovládání i s ostatními firemními přístroji, je tu druhý USB konektor pro připojení datového úložiště s hudebními soubory, je tu na výběr buď drátové či bezdrátové síťové připojení, jsou tu všechny formy digitálních vstupů (MP 3000 HV můžete využít i jako high endový D/A převodník). Konkrétně je tu dvojice optických, jeden koaxiální, jeden AES/EBU a dvojice BNC digitálních vstupů, to už poslouží naprosto každému naprosto kdykoliv. Pokud byste snad náhodou považovali D/A převod v tomto zařízení za nedostatečný (což není pravděpodobné – jde o čtyřnásobného „šampiona", který vychází z modelů v CD/SACD přehrávačích starších řad V a R), je tu ještě koaxiální digitální výstup. Působivou sadu konektorů doplňuje vstup externího přijímače pro sofistikované dálkové ovládání FD100 (s vlastním displejem) a také konektor tunerové antény. Třešničkou na dortu je „kostička" USB portu, díky kterému se MP 3000 HV umí nahlásit jakožto externí zvukové zařízení s rozlišením až 32 / 192. To v asynchronním módu, ale tenhle přehrávač v nouzi umí fungovat i v tom synchronním.

Uvnitř přístroje, v šasi z čistého hliníku bez feromagnetických materiálů, rozděleného vnitrně na pět stíněných komor, jsou obvody rozděleny striktně symetricky do dual mono konstrukce, kromě již zmiňovaného převodníku s čtveřicí čipů na kanál je tu ještě řešení pro upsampling – veškeré signály jsou převedeny na rozlišení 32 / 384. Můžete si dokonce vybrat jednu ze čtyř metod upsamplingu. Zajímavé jsou i ostatní technické parametry – třeba odstup signálu a šumu nad 116 dB, celkové harmonické zkreslení menší než 0,001% či pracovní frekvenční rozsah 2 – 80 000 Hz. To by se bývalo hodilo pro reprodukci SACD, bohužel mechanika je určena výhradně pro obyčejné kompaktní disky. Přístroj vám to však alespoň částečně vynahradí u ostatních svých funkcí – třeba streamovací klient zvládá (po LAN, u WiFi je omezení 24 / 96) přehrát soubory mp3 / WMA / AAC / Ogg s běžným rozlišením a s vysokým rozlišením 32 / 192 FLAC, WAV, AIFF a ALAC (zde jen do 24 / 96). Tuner, pravděpodobně trochu okrajová záležitost v kontextu „digitálních" funkcí pak patří mezi slušně citlivé, jeho hodnota citlivosti 1,3 µV patří k mírnému nadprůměru.

T+A MP 3000 HV jsme používali v kombinaci s firemním integrovaným zesilovačem PA 3000 HV, k porovnání byly stabilní redakční kusy Naim CD5si, Naim Nait XS, NAD C370, Pioneer BDP-LX71, Pro-Ject Elemental (s předzesilovačem Pro-Ject Phono Box) a ASUS Xonar Essence One MUSES. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Tannoy Precision 6.1, Xavian Bonbonus, částečně pak za podpory Velodyne EQ-Max. Využívali jsme pro propojení symetrické i nesymetrické kabely značek Vincent, Eagle Cable, Studio Connections, Monster Cable, TelluriumQ či QUAD.

MP 3000 HV se budete muset naučit ovládat, řekněme to bez obalu. Struktura navigace a ovládacích prvků včetně logiky jejich použití je tak trochu specifická a „jiná". Netrvá dlouho tuto odlišnou logiku přijmout, ale první chvíle se možná ponesou ve znamení většího či menšího zmatení. Když už si ale zvyknete a pustíte si třeba něco málo ze svého síťového úložiště, komunikace a práce s přístrojem je rychlá a bezproblémová. Software včetně toho pro ovládání na mobilních zařízeních se navíc stále vyvíjí a jde kupředu.

Jestliže zesilovač T+A PA 3000 HV je silný a autoritativní, MP 3000 HV jde v podobných kolejích. Třeba bicí v „Come Together" z „Abbey Road" od The Beatles jsou úžasné přímé, kontrolované a nabízí až fyzický důraz a přebytky energie. Celý přednes je tu přirozený, snad lehce muzikálnější, nijak přísný a chladný. Z hudby tu dýchá život a pohoda.

Univerzální přehrávač od T+A umí dát prostor také velmi subtilním detailům a umí „dýchat". Tak například „Pie Jesu" z Rutterova „Requiem" („Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) ukazuje naprosto nádherný sbor, plný detailů, kouzelně propojený a jednotný soubor mnoha a mnoha hlasů. Ačkoliv 270 000,- rozhodně není málo a máte právě vyžadovat rozhodně high-endové kvality reprodukce, ta komplexnost a vzdušnost, ta hloubka prokreslení, kterou umí MP 3000 HV vytáhnout z obyčejného (byť dobře nahraného) kotoučku, to vše vás nesmírně pozitivně překvapí. Popravdě dosud asi žádný „all-in-one" zdroj signálu nebyl takhle precizní. Vlastně se vyrovná i odděleným produktům. Cítíte nádherný, nádherný vzduch a lehkost, provázenou objemem a hloubkou varhanního pedálu. To je přesně ten okamžik, kdy se vám zježí všechny chloupky po celém těle.

T+A MP 3000 HV servíruje zvuk velmi exaktním způsobem – „Sex Without Bodies" ze stejnojmenné desky Dave´s True Story (1998 | Chesky | JD164) dominují excelentně kontrolované perkuse, šlehnutí paličkou do napnuté blány má úžasnou sílu a rychlost, navíc koexistuje zcela přirozeně s vokálem a ostatními nástroji v propojeném, přirozeném celku. Z hudby dýchá všechna ta obsažená pohoda díky opravdu vynikající čistotě a rychlosti zvuku. Velmi pěkně je podaný hlas – subjektivně je lhostejné, zda posloucháte z roztočeného kotoučku, nebo z uložené bitové kopie přes síť. Pokud se hodně soustředíte, jako kdyby stream byl hladší a jeho pozadí klidnější, všechny vstupy jsou ale velmi vyrovnané.

Ve chvíli, kdy máte k dispozici dobrý a čistý FM signál, velmi slušné je dokonce i rádio. Vlastně se poslouchá tak dobře, že jsme jej používali jako plnohodnotný poslechový zdroj, což je věc, která se od příchodu dostupných kvalitních internetových rádií rozhodně nedá nazvat obvyklou.

Fantastická kontrola přehrávače se nedá rozhodit ani komplexní orchestrální skladbou typu Wagnerovy „Walkürenritt" z „Die Walküre" (1988 | Telarc | CD-80154). Podmanivá je jak prvotřídní organizace, kterou by si snad člověk od all-in-one zdroje signálu ani netroufal očekávat, tak lehkost a exkluzivní dynamika, tlačící zvuk sebejistě dopředu. Je to jednoduše jízda – díky mimořádné transparentnosti vynikají i drobné detaily, nástroje jsou samozřejmě konturované a zasazené v přesvědčivé zvukové scéně. Uchvacující jsou zejména klouzající smyčce, zvuk je parádně zaostřený a přitom zůstává neútočný, byť výrazný.

Když otočíte volume doprava, užijete si audiofily zbožňovaný vrtulník v úvodu „Another Brick in the Wall" (Pink Floyd | „The Wall" | Columbia | C2K 36183). Plný, energický a fantasticky kontrolovaný zvuk prověří důkladně závěsy vašich reproduktorů. Přednes je maximálně sebejistý, tóny pevné a jako vysoustružené – přesnost a konkrétnost jsou obrovskými přednostmi MP 3000 HV. S tím souvisí také časová přesnost, rytmus šlape precizně jako srdeční puls.

„Telegraph Road" od Dire Straits („Love Over Gold" | 1996 | Vertigo | 800 088-2) nabízí s lehkostí a samozřejmostí kytaru s vynikajícím rozlišením, i ve složitějších chvílích zůstává vše parádně přehledné a sugestivně jasné a zřetelné. Sám o sobě občas MP 3000 HV může působit trochu analyticky, v kombinaci s PA 3000 HV ale nastává jednoznačný synergický efekt a všechno je krásně průzračné a výborně vybalancované.

Hobgoodova „First Song" z alba „When the heart dances" (2008 | Naim Jazz | naimcd112) odkrývá velmi precizně a věrně vykreslený kontrabas Charlieho Hadena v plné velikosti, se zcela přirozeně vyvstávajícími konturami a váhou tónů. Když se zapojí vokál Kurta Ellinga a Hobgoodovo piano, máte s přivřenýma očima už takový ten okouzlující pocit, že jste právě „tam", v místě nahrávání a instrumenty jsou kolem vás. Precizní oddělení kanálů a přesnost tónů pomáhají vytvořit pocit velmi široké a hluboké scény.

Ač analytický, není zvuk MP 3000 HV tenký, ba naopak působí velmi bohatě – i díky tomu je atmosféra éterické skladby „Come to me" od Vangelise („Voices" | 1995 | East West | 0630 12786 2) jednoduše okouzlující. Nemáte sice pocit, že se snadno zanoříte to vřelosti a pohody, tenhle přehrávač opravdu sází spíše na přesnost a rafinovanost. Syntetické tóny jsou však plné a energické, což dohromady vytváří jednoduše úžasně zábavnou kombinaci.

Konstruktéři v T+A se s novou řadou přístrojů 3000 HV rozhodně vytáhli. Dokonce i z tak netypické (alespoň v high endových kruzích) kombinace funkcí v jediném šasi dokázali vymačkat maximum možného a upřímně řečeno, kterákoliv ze součástí by se mohla směle poměřovat s jednoúčelovými přístroji. Je tu velmi slušný tuner, abychom začali od toho nejokrajovějšího, je tu skvělý D/A převodník, vynikající streamer a plnohodnotný high-endový CD přehrávač. Navíc získáváte patrně nejdokonalejší a nejrobustnější šasi bez ohledu na cenovou třídu – tenhle přehrávač by patrně přežil i dopad balistické rakety. Je opravdu škoda, že mechanika není schopná číst také SACD, pak by audiofilský dojem byl naprosto dokonalý. Nicméně i tak, vzhledem k v podstatě výhodné ceně a vzhledem k tomu, že se konstruktérům podařilo i díky velmi vysokému napětí v obvodech vytvořit skutečně ojediněle dobře poslouchatelný, přesný a věrný přístroj. Nebýt poměrně nekomfortního ovládání, kterému se ale prostě časem přizpůsobíte, nebylo by vlastně MP 3000 HV co vytknout, protože široko daleko nemá žádnou konkurenci.

Kč 267 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantastická stavba

+ perfektně organizovaný, čistý zvuk

+ kombinovaný přístroj, který se vyrovná těm děleným

+ skvělá dynamika

+ široká škála funkcí pro každého

+ rychlost všech funkcí

+ parádní dálkové ovládání

ZÁPORY

- poněkud svébytná logika ovládacího systému

- mohl (a asi by i měl) umět přehrávat i SACD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha