2015 02 03 TST naim mu so 1

V západních zemích na mnoha úrovních stylové all-in-one systémy s bezdrátovým připojením pomalu v každodenním poslechu v našich uspěchaných dnech nahrazují klasické „velké" hifi, které se stává víkendovou či jednoduše volnočasovou záležitostí. A vlastně proč nakonec ne – výzkum a vývoj posledních dekád dovedl kvalitu malých zesilovačů i reproduktorů do stavu, kdy už rozhodně netýrají sluch ani náročných posluchačů, navíc při tom všem čas (a konkurence) také stlačil cenovky do přijatelných mezí.

Není tedy divu, že poslední roky vídáme posun all-in-one produktů z portfolia lifestylových, ale zvukově kompromisních výrobců i k těm mnohem konzervativnějším, kteří si na kvalitě zvuku zakládají. Souvisí to rozhodně i s šířením takzvaného „počítačového" poslechu, různých streamovacích služeb a vůbec konečně všeobecně přijímané skutečnosti, že „digitální hudba" už dávno není jen CD a MP3.

2015 02 03 TST naim mu so 2

Britský výrobce Naim Audio se pak chytnul tohoto trendu s vervou a velmi úspěšně ve svých streamerech a řadě Uniti spojil komfort, klasické audiofilské hodnoty a moderní trendy. Ne snad, že by podobných počinů nebylo více, ale jak se zdá, je to právě Naim, kdo slaví největší úspěchy – snad je to také tím, že se nebojí bourat zažité konvence a i ortodoxnější posluchači zjišťují, že dříve nepoužitelná řešení vlastně již dnes docela dobře fungují.

2015 02 03 TST naim mu so 3

Nejnovějším počinem Naim směrem do této lifestyle oblasti je mu-so, bezdrátový all-in-one systém, který by svým pojetím měl vyhovovat hlavně mladým (a mladě smýšlejícím) a přinést hodnoty high fidelity tam, kde dosud vládly „bum-bác" produkty komerčních značek, případně značky s přídechem snobství.

2015 02 03 TST naim mu so 4

Mu-so je pojato jako vysoce industriální, minimalistický produkt (ostatně ne nepodobně jednoduchosti všech přístrojů Naim). Designová linie jasně odkazuje na nedávno uvedený referenční dělený (i když vlastně nedělitelný) zesilovač Naim Statement. Jde hlavně o bohaté žebrování zadní strany, nebo ostré hrany hliníkové skříně v přírodním provedení. Do oblasti lifestylu pak odkazuje systém vyměnitelných průzvučných krycích mřížek na přední straně – ne nepodobně jako třeba u některých produktů Bang & Olufsen, což by patrně mohl být jeden z hlavních konkurentů.

2015 02 03 TST naim mu so 5

Působivý je také zapuštěný kruhový ovladač, sloužící pro přístup k základním funkcím přístroje. Horní strana je dotyková, okruh je pak otočný a reguluje hlasitost. Efektně pak Naim mu-so vypadá v přítmí – to totiž plně vychutnáte jinak nenápadný akrylový podstavec s nevtíravým podsvícením (díky tomu mu-so trochu působí, jako kdyby levitovalo na moři světla), stejně jako zmíněný kruhový ovladač, kolem kterého se kalná záře rozlévá také.

2015 02 03 TST naim mu so 6

Všechno zásadní dění se koná bezdrátově, tedy přes Bluetooth či WiFi, ovládání pak spoléhá s výjimkou zmíněných prvků výhradně na aplikaci dostupnou pro Android a iOS. Tím rozhodně cílí na mladší publikum, které nedá tablet či telefon z ruky, ale také do našich kanceláří, kuchyní, dětských pokojů či prostě všude tam, kde je maximální jednoduchost a komfort ovládání velkou výhodou.

2015 02 03 TST mbl 1611 f 7

2015 02 03 TST naim mu so 8

Naim mu-so nabízí připojení po Wi-Fi, Bluetooth kodek aptX, USB vstup pro připojení datových pamětí, ale také analogový a digitální vstup v podobě 3,5 mm jacku. Důležitá je také podpora protokolu AirPlay i standardu UPnP, nekonečné zásoby internetových rádií v čele s velmi dobře dramaturgicky pojatém „firemním" Naim Radio, stejně jako populární streamovací služby Spotify.

2015 02 03 TST naim mu so 9

Mu-so výrobce vybavil celkem šesticí dopředu hrajících reproduktorů a ke každému z nich je připojen vlastní koncový stupeň s výkonem 75 Wattů. Jak zesilovače, pracující ve třídě D, tak všechny tři typy měničů, jsou produktem vývojového oddělení firmy Naim.

2015 02 03 TST naim mu so 10

Co vás rozhodně překvapí, to jsou schopnosti mu-so v oblasti basu – na to, že měniče nejsou nikterak dramaticky velké, umí tenhle přístroj zaplnit při vyšší hlasitosti basem i 50 čtverečních metrů se suverenitou, kterou nenajdete ani u většiny regálových reprosoustav s cenou do 30ti tisíc. Na rozdíl od všech ostatních all-in-one, s nimiž jsme měli tu čest, tu také kontrabas v „The Beat Goes On" (Patricia Barber | „Companion" | FLAC | 16 – 44,1) nepůsobí hnaný kupředu digitálním signálovým procesorem, ale jako produkt skutečně extrémně pevné ozvučnice (ostatně MDF základ a hliníkový obal dělají svoje). Kontrabas má velice slušnou kontrolu, byť při vyšší hlasitosti trochu měkne – v kontextu obdobných zařízení je to ale v současnosti bezkonkurenční podání, které snese srovnání s „opravdovým" high fidelity.

2015 02 03 TST naim mu so 11

Střední pásmo je snad o dýchnutí méně energické (s vyrovnáním pásma lze do určité míry čarovat i přes nepřítomnost ekvalizéru zapnutím a vypnutím funkce loudness – ta opravdu pomáhá a i poslech na průměrné hlasitosti je díky tomu pocitově čistší), zato ale příjemně otevřené a znělé. V „True Color" Evy Cassidy („Best Audiophile Voices vol. 7" | FLAC | 16 – 44,1) vládne pěkná organizace a jistota, plynoucí z výborného sladění všech součástí mu-so. Vokál je velmi soustředěný, hebký, harmonický a bohatý. Třeba oproti reprosoustavám s větším objemem ozvučnice tu je o ždibec méně vzdušnosti, ale kytara je parádní, ne zvonivá, ale rozhodně výrazná. Dojmu plasticity pomáhá i skutečně poctivá porce energie, kterou mu-so vyzařuje (byť zvukové tsunami z JBL Authentics L16 se třeba nevyrovná – to je ale nakonec možná i dobře).

2015 02 03 TST naim mu so 12

Bez použití funkce loudness se mohou třeba činely v "Monuments" od Smashing Pumpkins („The Monuments to an Elegy" | FLAC | 24 – 96) mohou zdát trochu tenčí, po zapnutí loudness (nebo po otočení mohutného, nádherného ovladače hlasitosti směrem doprava) se jejich energie vyrovná se zbytkem pásma a vše je v pořádku. Zajímavé byly také nejvyšší polohy kláves a jejich ostrých syntetických zvuků – právě zde je cítit, že měniče mají dostatečnou oporu v modulech zesilovačů, definice je vynikající a ostatně i prokreslení bylo velice dobré.

2015 02 03 TST naim mu so 13

Co je v kontextu třicetitisícových sestav (a s přihlédnutím k velikosti ozvučnice ještě víc!) parádní, to je dynamika. Tak jako u všech all-in-one systémů, i zde je cítit lehký akcent na zdůraznění pocitu dynamičnosti, respektive právě zde vstupuje do hry DSP nejvíce a balancuje zátěž měničů tak, aby podaly své maximum. Nu – daří se. Dokonce i komplexní „Tanec akrobatů" z Korsakovovy „Sněhurky" (FLAC | 24 – 96 | Minnesota Orchestra pod taktovkou Eiji Oueho) byl poslouchatelný, míněno tak, že ani orchestrální skladba tu už není „utažená" a neuvadá, alespoň dokud nehrajete opravdu hodně, hodně nahlas. Spodní tóny si již umí také dýchnout, byť tady má klasická reprosoustava s velkým litrovým objemem pořád ještě trošku navrch, alespoň v pocitu fyzického tlaku.

2015 02 03 TST naim mu so 14

Komponenty značky Naim jsou vychvalovány často za pocit plynulosti a rytmičnosti, nejinak je to i u mu-so. „Good Morning Little Schoolgirl" Muddyho Waterse („Folk Singer" | FLAC | 24 – 192) zazněla živě, se skutečně parádním rytmem a energií. Dobrému pocitu pomáhá také čistota přednesu, díky které se k vám snadno dostane velké množství informací a akustická kytara i hlas už začínají působit hezky plasticky. Snad jediné, čeho se nedočkáte, je velká stereo báze – z koncepce, kdy jsou kanály takhle blízko u sebe, to prostě ani nejde. Mu-so už ale není ani malý přístroj, takže pravolevý prostor i hloubka jsou přeci jen trochu naznačeny. Zase tolik to však nevadí, mu-so stejně bude nejspíše stát trochu stranou, ne přímo před posluchačem a důležité je, že zvuk je poslouchatelný v podstatě kdekoliv v místnosti.

2015 02 03 TST naim mu so 15

Co je nejdůležitější, to je lehkost, s níž se naim mu-so poslouchá. Zvuk by v určité chvíli mohl být tu pevnější, tu třeba i prezentnější, ale mnohem důležitější je, že je otevřený, čistý a snadno přístupný – nenaléhá, ale snadno si vás získá. Hlavně tím, že ho pocitově nesvazuje práce DSP. Mu-so se také dobře používá, ukazuje směr, kterým se patrně velká část lidí bude chtít při běžném poslechu vydat; směr k síťovým službám, streamování a digitální hudbě. Aplikace na ovládání, na jejímž komfortu také záleží spokojenost uživatele, by časem mohla dostat ještě několik dalších funkcí, v základu je ovšem její jednoduchost, rychlost a přehlednost naprosto dostačující, ke své hudbě se dostanete během pár kroků a během výběru jednoho dvou alb se naučíte vše potřebné. To, že si můžete hrát s intenzitou podsvícení, že je tu vcelku užitečná funkce loudness, nebo že je tu přehrávání bez mezer, to v tomto segmentu asi zásadní není. Přesto to potěší a je tu cítit přístup nikoli lifestylového výrobce, ale dlouholetého producenta skutečného hi-fi. Snad právě proto se naim mu-so (nakonec i svou cenou) daří dostat v současnosti rozhodně nejblíže běžnému hi-fi, jak jen si to lze u all-in-one představit. Za své peníze dostanete opravdu hodně muziky v hodně zajímavé kvalitě... Ostatně, v redakci se jedno mu-so pro celodenní kulisový poslech také uhnízdilo.

Kč 34 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ minimalistický, ale stylový design

+ asi nejlepší současný „stylový all-in-one" bez ohledu na cenu

+ špičkové výrobní provedení

+ až překvapivé množství basu a jeho slušná kontrola

+ ideální soubor funkcí pro každodenní poslech

+ parádní šíření zvuku po celém prostoru

+ dobrá dynamika, dobré rozlišení – vlastně žádná slabina

+ podpora HD souborů

ZÁPORY

- mohlo by tu být více přípojných míst, třeba pro využití i v centru audiovizuální sestavy či v roli převodníku apod.

- aplikace má některé limity v komfortu (skok ve skladbách apod.)

- stereo scéna je rozhodně menší, než u klasické hi-fi sestavy

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha