2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 1

Průmyslový gigant Yamaha má obří záběr, o tom není pochyb. Nově ale přeci jen našel další skulinu, kam se svými produkty proniknout – do světa stylového, možná až lifestylového audia. Vznikla tak řada elegantních produktů Relit, která kombinuje přenosnost, luxusní feeling a podporu atmosféry při poslechu náladovým osvětlením. Tak trochu se tím firma pouští do krajin, kde vládnou firmu jako Bang & Olufsen, případně i Bowers & Wilkins a pár dalších.

LSX-70 je základním modelem této série a již od pohledu působí tak trochu jako velká svíčka. Jde vlastně o kulatou základnu, z níž se zdvíhá až na laťku 24 cm krycí mřížka s velkým čepem na horní straně. Uvnitř je pak menší válec, v němž je uložena baterie a na jehož vršku najdeme kovovou membránu výškového reproduktoru a těsně nad ním pak špičkou dolů obrácený jehlan, sloužící k rozptylu zvuku i světla. Celá základna je velká akorát pro mužskou dlaň (průměr je 9,4 cm) a její povrch je potažen umělou kůží, která vypadá skutečně hezky.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 2

Kolem centrálního válce najdeme čtyři výrazně žlutě svítící LEDky, jejichž intenzitu můžete regulovat – barvou i intenzitou se také podobají větší svíčce, podobně jako celý přístroj. LSX-70 tak nemůžete vlastně považovat za světlo, ale skutečně jen za prvek, dotvářející klidnou a vřelou atmosféru.

Na zadní straně je na základně několik tlačítek a dva vstupy. Byť Yamaha LSX-70 primárně slouží jako Bluetooth reproduktor, má i 3,5 mm analogový jack, kterým lze dostat do reproduktoru signál třeba z tabletu, notebooku či jiného přenosného zařízení. Malá a ne úplně jednoduše jdoucí tlačítka slouží pak k zapnutí / vypnutí, regulaci intenzity osvětlení a regulaci hlasitosti. Poslední vstup patří napájecímu adaptéru; po plném nabití vydrží baterie (při zhasnutém světle) až na 8 hodin provozu. Se zapnutou hudbou a světlem vydrží zhruba polovinu času.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 3

Bluetooth jakožto primární zdroj signálu používá optimální kodek aptX, díky čemuž lze streamovat hudbu v CD kvalitě na vzdálenost až 10 metrů. Téměř kilový přístroj pak hraje dvěma reproduktory s kovovými kónickými membránami. Oba jsou označovány za celopásmové, ten v základně má průměr 5,5 cm a ten nahoře 4 cm. Ač má LSX-70 přední a zadní stranu, jde jen o estetickou záležitost, zvuk je vyzařován omnipolárně, aby ulehčil umístění přístroje v prostoru.

Aby ovládání bylo pohodlnější, je pro LSX-70 k dispozici také jednoduchá, ale dobře fungující aplikace – jde nejen o klasický přehrávač, ale také o dálkové ovládání, jímž lze regulovat jak světlo, tak zvuk. Zařízení samozřejmě funguje i bez aplikace jako standardní Bluetooth příslušenství, je ovšem škoda aplikace nevyužít. Aplikace může také nastavit timer, díky kterému se zvuk a světlo spustí a ukončí v přesně stanovených hodinách pro každý den v týdnu. LSX-70 se tak může stát elegantním a decentním budíkem.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 4

Nevelký sloupeček Yamaha LSX-70 dokáže díky DSP vytlačit bas jako menší regálové reprosoustavy, což je potěšující, samozřejmě ale cítíte, že třeba houpavá basová linka v „Get Lucky" od Daft Punk je trochu „navoněná", utažená a docela dost měkká. Z malých reproduktorů to ale jinak nejde a u Yamahy vsadili hlavně na velikost zvuku, spíše než na konkrétnost.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 5

Ne nečekaně je LSX-70 vyladěn tak, aby nejlépe fungovalo střední pásmo – hlas a akustická kytara Muddyho Waterse tak v podstatě zní tak, jak by asi hrál „plnoformátový" systém z jednotlivých komponentů a malých regálovek v souhrnné ceně LSX-70. Díky širokému omnipolárnímu vyzařování vám vlastně ani první chvíli nutně nepřijde na mysl, že hrajete pouze mono; zvuk je v menších prostorách všude, plný a dobře čitelný. Samozřejmě asi nebudete čekat prokreslení úplně do hloubky, základní linku kytary a vokálu ale shledáváme v dané třídě bez problémů – ještě před pár lety se o takové čistotě u podobných přístrojů nemohlo ani zdát.

Pronikavý a jasný vibrafon v „Like Minds" Garyho Burtona je v podání LSX-70 dosti umírněný, ale energie má vůči středům a basům dost. Celkově je zvuk ale laděný do měkka a do pohody, podobně jako barva osvětlení – cílem je neunavovat a přitom bavit. Činely se maličko ztrácí za plným vibrafonem a kontrabasem, Yamaha si prostě na jemnůstky příliš nepotrpí.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 6

O všechnu pocitovou dynamiku se tu stará DSP – ladí zvuk trochu na efekt, ale třeba Davisova trubka v „Cobra" z desky „Amandla" není špatná. Zvuk sice není úplně rychlý a řízný, ale nástroj v celkově uvolněném podání není dynamicky plochý.

Tvrdší skladba s ne úplně ideální zvukovou kvalitou typu „Guilty all the same" od Linkin Park byla při vyšších hlasitostech lehce mimo ideální záběr LSX-70 – hrubost činelů a kytar není příliš příjemná, spolu s měkkým zvukem a silným basem je poslech spíše než uvolňující trochu náročný.

2015 01 13 TST Yamaha LSX 70 7

Yamaha LSX-70 je zajímavým konceptem, byť tak jako u mnoha zajímavých lifestylových produktů i zda nacházíme na cenovce až příliš vysokou sumu. Pokud pro vás ale není zase tak zásadní a hledáte kompaktní, přenosný, pěkně vypadající a pěkně zpracovaný přístroj, který vám může dělat nenápadného, příjemného, neotravujícího společníka od probuzení po romantickou večeři a který umí zvukem a světlem navodit uvolněnou atmosféru, pak je LSX-70 rozhodně řešením, které nadělá dostatek parády.

Kč 8 490,-

--- --- --- --- ---

+ velmi pěkný design