Navzdory tomu, že Amar Gopal Bose už je nějakou chvíli na pravdě boží, firma nesoucí jeho odkaz (jak filozofický, tak přímý v podobě jména) utěšeně chrlí jeden stylový a populární produkt za druhým. Ač se to puristům často zajídá, výrobky s logem BOSE často předznamenávají směr, kterým se za nějaký čas vydají i „seriózní" značky – z poslední doby jmenujme třeba dnes doslova explodující segment přístrojů „soundbase", tedy černých, nenápadných skříněk pod ploché televize.

Silnou stránkou značky vždy bylo poskytování velkého zvuku z malých rozměrů, většinou také ve stylové skořápce. Stejné hodnoty jsou vlastní i nové řadě produktů SoundTouch. Ty reflektují čím dál tím rozšířenější servírování hudby pomocí sítě – ať už domácí, nebo internetové – a pomocí počítačů. Po všech stránkách je BOSE SoundTouch 30 určen pro pohodlné poslouchání hudby pro „normálního člověka".

SoundTouch 30 je poměrně velké zařízení, ačkoliv černá tkanina z obou stran, vpředu narušená jen vertikálním pásem s informačním displejem, dojem robustnosti značně zmenšuje. I tak si pro tento přehrávač připravte alespoň 43,5 cm na šířku, 24,7 cm na výšku a 18,1 cm do hloubky. Rozměrům odpovídá i hmotnost téměř 8,5 kg.

Elegantní vizuální podobu přístroje kromě jednoduchých prohnutých linií podtrhuje i bílý povrch horní a bočních strany – ten horní se honosí výraznou strukturou, ne nepodobnou krokodýlí kůži. Veškerá elektronika je ukryta v základně přístroje a v ještě vyklenutější zadní části.

Samotné nastavení přístroje je extrémně jednoduché – stačí připojit napájení, spustit aplikaci SoundTouch na telefonu či počítači a sledovat jednoduché pokyny. Jste-li zkušení, připojení je otázkou minuty či dvou, méně zkušení uživatelé se i tak vejdou třeba do 10 minut. To za předpokladu, že chcete přístroj připojit na bezdrátovou síť. Klasickým ethernetovým kabelem je to skutečné Plug&Play.

Ačkoliv na zadní straně najdeme analogový 3,5 mm jack pro vstup signálu z externích zařízení, nelze přehlédnout, že maximální soustředění jde směrem za streamováním digitálních dat. Konektory USB jsou určeny výhradně pro úvodní konfiguraci, SoundTouch 30 tak neslouží jako externí zvukové zařízení.

O vybavení měniči a elektronikou se nikde blíže nedočtete, u tohoto typu přístroje je to ale trošku jedno – z váhy a rozměrů přístroje lze usoudit, že podobně jako u Rolls Royce lze u BOSE uvést pouze to, že „výkon je dostatečný". Snad jediné, čeho je ve výbavě BOSE SoundTouch 30 škoda, je menší podpora formátů souborů, zjevně cílená na (patrně stejně nejběžnější) spolupráci s platformou Apple a iTunes. SoundTouch 30 umí zpracovat stream souborů MP3, WMA, AAC a Apple Lossless. Kdyby výrobce přidal ještě čím dál běžnější FLAC (který už si dnes snadno zakoupíte třeba i u Supraphonu), nebylo by co řešit.

Samotná ovládací aplikace je perfektní, jak už se dá u přístroje, který je na ni téměř výhradně odkázán, vcelku čekat. V přístroji si můžete uložit celkem šest nastavení, která pak snadno vyvoláte – ať už to bude spuštění streamování ze serveru, oblíbené internetové rádio, režim AirPlay (což nakonec bude nejspíše nejpoužívanější mód) nebo cokoliv jiného.

Rozměrná, pevná ozvučnice umí vygenerovat imponující množství basu a energie vůbec – rocková „My God is the Sun" od Queens of the Stone Age nabízí mechanicky přesnou basu, jiskřící, hodně dopřednou elektrickou kytaru a přesvědčivý vokál. Ze SoundTouch 30 prostě sálá energie a i když cítíte, jak jí DSP dopuje, je to trošku jedno, protože se to opravdu dobře poslouchá. Zvuk je veliký, dravý a úderný.

Meatloafova „I´d Do Anything For Love" zase ukazuje zářivé piano, snad až trochu moc jiskrné a znělé, ale zato zábavné. I při vyšších hlasitostech přitom máte pocit dramatu, jednotlivé nástroje jsou efektní a velmi živé, velmi barevné, vše zůstává přehledné a organizované, že si ani nevšimnete, jak umně software reprodukci koriguje, aby se v každém okamžiku dobře poslouchala.

„Kyrie" z Rybovy „České mše vánoční" se stále nese v trochu specifickém „BOSE" zvuku s nadstandardním pocitem dynamiky a na tak malý přístroj je zátah jednoduše obdivuhodný. Zvuku je vlastně tolik, že bude-li SoundTouch 30 zcela přilepený ke zdi, či prostě nebude mít dost prostoru k „dýchání", může být obzvláště spodních oktáv prostě až příliš. Až matematicky precizní čistota nenechává prostor k uvolnění a žene zvuk kupředu, nicméně umí zato vykouzlit i drobné detaily a vynést je pěkně na světlo.

Vysloveně parádní je ale poslech poprockových moderních nahrávek. Je jedno, jestli „Mmm mmm mmm" od Crash Test Dummies, nebo „You Know My Name" Chrise Cornella, či „Black Hole Sun" od Soundgarden. BOSE SoundTouch 30 umí prodchnout energií celé pásmo, pěkně od baskytary až po činely. Navíc svým neútočným, měkkým, ale přesto aktivním projevem do velké míry přebije jakoukoliv případnou hrubost a problematičnost mainstreamovných nahrávek. Jinak řečeno, prostě se dobře poslouchá – přesně podle klasických hodnot firmy BOSE, od kterých prostě víte co očekávat.

Samozřejmě chvíle, kdy svému vytříbenému uchu pustíte třeba „Toscu" s Marií Callas v titulní roli, ucítíte lehce přebujelé barvy i trochu nadopovanou dynamiku, ale to už by se snad tak nějak dalo očekávat. Je pravda, že SoundTouch 30 je trochu jako hyperaktivní dítě nebo workoholik, prostě nezná odpočinku a uvolněnosti.

Přehrávač SoundTouch 30 se snadno ovládá a vůbec je kompletně koncipován pro maximální pohodlí uživatele, v čemž je velká síla podobných koncepcí, zvláště těch z téhle firmy. Je hezky, byť nijak zázračně vyrobený, disponuje velmi dobrou ovládací aplikací a elegantně zapadne jako modernistický kousek do libovolného interiéru. Navíc BOSE SoundTouch 30 umí, tak jako vlastně jakýkoliv produkt BOSE, vykouzlit zvuk zábavný, dramatický, barevný a dravě akční. Díky tomu se dobře poslouchá, protože je ho hodně, je rozhodně muzikální a je úplně jedno, jestli posloucháte pop, rock, jazz, funk, metal nebo cokoliv jiného – přistoupíte-li na tuhle hru a budete poslouchat jednoduše pro zábavu, bude to víc než fajn.

Kč 19 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ elegantní, moderní design

+ velmi dobré provedení

+ snadné ovládání a soužití (i díky AirPlay)

+ dramatický, energický a dynamický zvuk

ZÁPORY

- nepřehraje sofistikovanější hudební sbírku (bezztrátové formáty, vysoké rozlišení,...)

- blízko zdi může být basové pásmo příliš výrazné

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: BaSys CS | www.basys.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha