Zeppelin. Ať už vám toto slovo evokuje cokoliv, vždy půjde o něco jedinečného a nezapomenutelného. Úchvatná vzducholoď, legendární kapela nebo odvážný a hlavně velmi úspěšný krok britské firmy Bowers&Wilkins, která ve svém Zeppelinu spojila ikonický design a to, po čem zjevně toužili majitelé neméně ikonických telefonů a přehrávačů od Apple. Hlavním akordem je tu styl a design, fakt, že tyto přístroje nabízí i velmi dobré zvukové vlastnosti je (když si trochu zapřeháníme) snad až vedlejší.

Právě spojení obsahu a formy do atraktivního a kvalitního celku podnítilo skutečně fenomenální úspěch, díky kterému se série odvozená od původního Zeppelinu rozrostla na solidní rodinku. Kromě inovovaného Zeppelin s přídomkem Air v ní najdeme decentní Zeppelin Mini, nebo třeba zajímavé modely A5 a A7. Nejnovějším přírůstkem pak je Z2, mírně zrevidovaná verze právě menšího Zeppelin, designově oproti originálu okořeněná a přitom začištěná, hlavně ale vybavená Lightning konektorem, určeným pro dokování nejnovějších zařízení z dílen Apple.

Zbytek konceptu však zůstal nezměněn – primárně jde stále ještě o iPod / iPhone aktivní reprosoustavu s dokem a „dodatečnou" možností streamování po drátech i po wi-fi z libovolného zařízení s podporou AirPlay (typicky tedy notebook s iTunes). Z2 je extrémně kompaktní přístroj (18 x 32 x 10 cm | v x š x h, váha pouhých 2,6 kg díky příměsi skelných vláken v ozvučnici), díky čemuž padne velmi snadno na jakýkoliv stůl nebo poličku. Čelní stěnu tvoří v podstatě výhradně průzvučná kovová mřížka, spodní hrana je ozdobena v minimalistickém duchu jen logem výrobce a miniaturní stavovou LEDkou. Horní strana je mírně prohnutá, centrální otvor pro usazení přístroje je poměrně hluboký. S křehkostí maličkého konektoru se u B&W vypořádali po svém – místo pevného usazení je „na pérku". Váleček s konektorem se vrací pružinkou do zadní pozice, takže ani při méně šetrném zacházení konektor nezůstane v drahocenném iPhone / iPod.

Zadní strana je pak zcela čistá, jediným narušením je bassreflexový otvor, neboli Flowport (rozdíl oproti klasickému plastikovému nátrubku je v tom, že zde je plast měkký a posetý drobnými prohlubněmi, optimalizujícími proudění vzduchu) a sada konektorů. Jeden pro LAN přípojku, jeden analogový 3,5mm jack (u toho je škoda, že nenabízí optický vstup) a jeden napájecí konektor pro externí spínaný zdroj.

Uvnitř Z2 najdeme dvoukanálovou koncepci, tedy dvojici zesilovačů, pracujících ve třídě D, místo předzesilovače digitální signálový procesor a o zvukový výstup se stará dvojice celopásmových reproduktorů s průměrem membrány 8,75 cm. Materiálem membrán jsou skleněná vlákna pro co nejnižší hmotnost při zachování pevnosti.

Díky pevné ozvučnici, dostatečným 20ti Wattům výkonu na kanál a dobře zvládnutému DSP nabízí Bowers&Wilkins Z2 úctyhodný záběr 50 – 20 000 Hz v toleranci + / - 3 dB, pokud povolíme na + / - 6 dB, je to dokonce 42 – 22 000 Hz. Pro běžný každodenní poslech je to plně dostačující.

Bowers&Wilkins Z2 jsme poslouchali jak přímo z Apple iPhone 5, tak přes bezdrátový AirPlay protokol se sadou FLAC souborů. Nastavení bezdrátového spojení je díky aplikaci pro Apple zařízení i PC otázkou sekund a je geniálně jednoduché.

Je potěšující, že oproti minulé generaci prošel zjevně úpravou i signálový procesor, projev Z2 je civilnější, ne tak aktivní a přitom zůstává zvuk v celém reprodukovaném pásmu čitelný a zábavný. Je pravdou, že když si poslechnete třeba album „This is War" od 30 Seconds to Mars, bas vám – tedy při očekávaném umístění přístroje poblíž stěny na desce stolu / polici – chybět rozhodně nebude. Kopák je kulatý a pevný, byť samozřejmě jen těžko očekávat vykreslení objemu nástroje a podobných atributů.

Projev Z2 trochu připomíná slušné studiové monitory, ovšem vybavené maličko sametovějším zvukem. Třeba „The Beat Goes On" od Patricie Barber je tak dobře prokreslná směs oddělených nástrojů, pulsujících na vlnách kontrabasu – je to až nečekaně dobrá reprodukce, kde snad jen o maličko více dominuje středobasová sekce. Kontrabas, piano a zpěvaččin vokál jsou tak centrem všeho dění, zvuk je velmi sytý. Hlas Pat Barber je hladký, prostý sykavek, snad trochu příliš tlačený kupředu, ale pro daný typ zařízení a člověka, který touží po kulisovém, každodenním, byť co nejlepším poslechu je to ideální.

Zvuk Z2 je díky solidnímu výkonu a lehkým, malým měničům také příjemně rychlý, takže ať už si chcete pustit nějakou pohodovou hudbu jako třeba UB40 a jejich předělávku „I Got You Babe" nebo sáhnete po elektronicky pevném „The Expert" od Yello, vše má řád a razanci, přitom zůstává navýsost hudební a příjemně poslouchatelné. Jde výhradně o dílo DSP, pomáhajícího šálit uši posluchače, ale ten se brzy přestane bránit, když výsledkem je tak podmanivý, pohodový zvuk, který si nemá co vyčítat s takovou 15ti tisícovou hi-fi sestavou (rozumějme zde zdroj signálu + zesilovač + reprosoustavy).

Snad jediný okamžik, kdy Z2 už ke zkrocení zvuku nestačí ani DSP jsme zaznamenali u „Velké brány Kyjevské", kde prostě mnohalitrový kotel a úder do něj svou energií a objemem buď podobný typ zařízení rozlomí (v doslovném slova smyslu), nebo se zařízení prostě nepodaří interpretovat celou hloubku a délku úderu. Bowers&Wilkins Z2 dle očekávání patří do kategorie, které se opravdu snaží –úder je přesný, hluboký a má váhu, nicméně cítíme, že „dech", který vnímáme u velkých reprosoustav s kvalitní elektronikou, tu lehce schází a zvuku ubírá na věrnosti. Je to ale poznámka trochu (dost) hnidopišská, protože ani žádné jiné zařízení podobného typu, včetně výrazně dražších, si nevede jinak.

Bowers&Wilkins ví, jak získat pozornost a pochvalu pro své stylové produkty. Ať už to byla geniální myšlenka původního Zeppelinu, nebo ať je to poslední přírůstek Z2, pokud máte tendenci najít něco zajímavého v logice, stylu a estetice Apple produktů, zahoříte pro libovolný z reprodukčních systémů od B&W. Maličký Z2 je prozatím jediným přístrojem, na němž si můžete pustit hudbu ze svého iPhone 5 opravdu pořádně. Pokud to okusíte, dost možná už pro běžný poslech nic jiného potřebovat nebudete – velký zvuk z malého objemu, přesnost a kontrola a přitom měkká vstřícnost celkového ladění tu doplňují moderní, čistý a originální vzhled, který přesto zapadne do každého prostoru a výrobní kvalitu, která odpovídá prémiové třídě. Když už kolébku pro nejnovější zařízení Apple, tak od Bowers&Wilkins.

Kč 9 790,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ mile stylový design a vynikající provedení

+ solidní zvuk

+ kombinace doku / AirPlay zařízení pokrývá běžné poslechové potřeby

+ nepřehnaná cena

+ chytře vymyšlená kolébka

+ jednoduché ovládání

ZÁPORY

- vlastně nic, pokud se vám líbí a máte iPhone 5

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha