Líbí-li se vám neotřelý designový styl Lifestyle řady od Bowers&Wilkins, oceňovaný pro svou originalitu, modernost a čistotu, toužíte-li poslouchat kvalitně svou hudbu, uloženou v některém ze zařízení s nakousnutým jablkem ve znaku a „velký“ Zeppelin je pro vás příliš extravagantní, zatímco jeho mini verze pak příliš jednoduchá, mohla by vás oslovit dvojice nových přístrojů série „A“. Vyšší 7 je funkcemi a elektronikou nabitý drobeček, ale i nižší, lehce zjednodušený model A5 nabídne víc audio technologie, než bývá za danou cenu obvyklé.

Vzhledově navazuje A5 na počítačové USB reprosoustavy MM1, oproti Zeppelinům tak zastává podstatně konzervativnější linii a je nenápadný, ač elegantní. Jedná se vlastně o kvádr s mírně zaoblenými rohy, celkové kompaktní rozměry nepřekračují 30 x 12 x 18 cm (š x h x v), i když přístroj váží solidních 3,6 kg. Celý přístroj je zahalen v průzvučné černé tkanině, až na horní hliníkový panel, úzký proužek s v horní třetině těla s logem výrobce a zapuštěným spouštěcím tlačítkem. Látku nenajdeme také na maličkém kousku zadní stěny, kde se na panelu z rigidního plastu ukrývá maličký flowport (firemní bassreflexová technologie, vylepšující proudění vzduchu pomocí množství prohlubní) a pod ním ethernetový konektor, resetovací tlačítko síťových prvků, analogový aux pro 3,5 mm jacky a vstup napájení – to je vedeno přes externí spínaný zdroj. Nic víc už na přístroji nenajdeme – tedy žádná kolébka pro Apple zařízení, žádný USB konektor, nic.

B&W A5 je tedy, jak z řečeného vyplývá, určen pouze pro streamování pomocí technologie AirPlay,doplnkově lze využít analogové připojení libovolného zařízení. Výrobce sice dodává k A5 typické „vajíčkové“ dálkové ovládání, ale většinu času budete stejně systém ovládat přímo z iTunes nebo iPhone / iPod / iPad.

To důležité se nicméně skrývá uvnitř – oproti Zeppelin Mini zde najdeme výrazně více technologických prvků. Srdcem je i nadále digitální zesilovač, respektive v tomto případě dokonce čtveřice koncových stupňů, regulace hlasitosti probíhá v digitální doméně. O vyvážení zvuku se stará integrovaný DSP čip. Výkon 4x 20 Wattů se může zdá nevelký, na druhou stranu polovina určená výškám a polovina středobasům (tedy jeden koncový stupeň pro jeden reproduktor) vůbec nezní v kontextu velikosti a zaměření přístroje špatně.

O nejvyšší frekvence se stará dvojice tweeterů, využívající dozadu protažené ozvučnice typu Nautilus, membrány o průměru 2,5 cm jsou vyrobeny z hliníku – tedy jde o léty osvědčenou koncepci, kterou můžeme najít i v high fidelity řadách tohoto výrobce. Středobasové měniče s průměrem membrány 10 cm mají zase firemní technologii zavěšení, umožňující dlouhý zdvih. Dvoupásmová bassreflexová aktivní koncepce je v takto kompaktním zařízení velkým příslibem zajímavého zvuku.

V tolerančním pásmu + / - 3dB dokáže A5 reprodukovat tóny od 47 Hz až po 22 kHz, uvolníme-li toleranci ještě o další 3dB, dostaneme se na 40 – 24 000 Hz. Na skutečně kompaktní přístroj to nejsou špatné výsledky a pro běžnou každodenní reprodukci naprosto dostačující.

Poslechové testy jsme prováděli pomocí iPhone a iTunes, nainstalovaných v PC s Windows 7. Zdrojem všech souborů byl čerstvý RIP vlastních CD v Red Book formátu.

Díky tomu, že každý z měničů má svůj vlastní koncový zesilovač a díky dobře nastavenému DSP čipu je zvuk maličkého přístroje překvapivě agilní. Moderní technologie umožňují příjemně „ošidit“ naše zvukovody, takže se dočkáte i solidního basu. Basa v „Another one bites the dust“ od „Queen“ z jejich „Greatest Hits“ má šťávu a precizní rytmiku, navíc je díky kombinaci rychlých digitálních zesilovačů a DSP korekcí perfektně kontrolovaná. Pravdou je, že při opravdu vysokých hlasitostech narazíte na fyzikální limity ozvučnice a zesilovačů, ale A5 prostě není systém na ozvučování koncertních sálů nebo diskotéky.

Pocit, že reprodukci má A5 skutečně hodně pevně v rukou – zvuk rozhodně nemůžete označit za rozbředlý či měkký – přetrvává i ve středním pásmu. Ať už jde o dobře vykreslenou a hodně razantně, ale také barevně podaná kytara Chrise Jonese v „No Sanctuary“ z „Roadhouses and automobiles“. Cosi ve zvuku, jakési kouzlo vás baví a dává vám zapomenout na to, že jde o jaksi „uměle navozenou přirozenost“, dohnanou elektronikou a ne pocitem nadhledu. Při poslechu je to ale jedno – zvuk „jde za vámi“, je hodně aktivní a zábavný. Přitom se ale dostatečně drží dobrých mravů high fidelity a není od věci přirovnat kvalitu reprodukce A5 k entry level systémům v ceně nějakých 10 tisíc, jakkoliv „klasické“ malé reprosoustavy mají trochu víc vzdušnosti díky prostému faktu litrového objemu ozvučnice. Ale vůbec samotná možnost srovnat zvukovou kvalitu A5 s plnohodnotným systémem něco napovídá.

Také výšky ukazují na povedený koncept. Jemné, výborně čitelné činely v „Concorde“ od Modern Jazz Quartet ze stejnojmenného alba jsou uvěřitelně podané a přes – opět – razantní a energické podání nepůsobí nepříjemně a nacinkaně. Spousta životní energie dodává reprodukci také pocit čistoty a vtahuje vás do děje.

Bowers&Wilkins A5 dokázal díky moderním měničům a dobře navržené elektronice posunout kvalitativní limity ve své kategorii. To, co ještě nedávno u jiných prémiových výrobců bylo k dispozici za dvacet a více tisíc nyní přichází od Angličanů v designově sice nikterak vzrušujícím, ale skvěle zpracovaném balení. Uvnitř pak najdeme až nečekané množství schopností – čtveřice aktivních reproduktorů je dynamicky talentovaná, při všech úrovních krom těch opravdu hodně, hodně vysokých velmi čistě znějící a zvuk má život, drajv a zábavnost, kterou přesně od takového zařízení očekáváme. Pokud jste tedy Apple-pozitivní a svou hudební sbírku rádi posíláte vzduchem či drátem ze svých přenosných zařízení, Bowers&Wilkins A5 je momentálně skutečně skvělou volbou.

Kč 12 290,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nenápadně elegantní a kompaktní vzhled

+ technologie AirPlay pro naprosto snadné streamování (i když to je spíš zásluha Apple)

+ solidní zvuk díky čtveřici poměrně velkých reproduktorů a dobře fungujícímu DSP

ZÁPORY

- při maximálních hlasitostech přestává zvuk být příjemný

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha