650 200 loewe

Svět domácího kina dnes nabízí možnosti nevídané a neslýchané. Respektive nabízí technologie a kvalitu, za něž jste ještě ne tak dávno museli zaplatit klidně o řád vyšší cenovku, než dnes, pokud vůbec byla k dispozici. Dobrým důkazem je třeba 4K rozlišení, nebo tolika kanálové zvukové stopy, že pokud pro ně poctivě rozmístíte reprosoustavy, nebudete doma potřebovat tapety. A to vše je k dispozici v přístrojích, které nestojí o moc víc, než si průměrný Čech vydělá za měsíc.

Zvláště výrobci A/V receiverů v posledních letech nebývale zatlačili na výbavu svých strojů a už dávno neplatí, že ty nejaktuálnější technologie nejprve dostávají vlajkové modely a postupně „probublávají" do spodních pater výrobního programu. Často se to zdá být dokonce spíše naopak. Ačkoliv TX-NR838 patří spíše do spodní třetiny mezi 10 aktuálně dostupnými modely AVR Onkyo, už v jeho výbavě jen sotva najdete nějaké slabé místo.

Receiver TX-NR838 výrobce obdařil „svalnatými" křivkami, byť velikostně přístroj zapadá do klasických rozměrů obdobných zařízení. S klasickou šířkou 43,5, výškou 26,1 (bez wi-fi antén 19,8) a hloubkou 40 cm a vahou 15,5 kg je to prostě běžný exemplář A/V přijímače. Méně obvyklé je „nepřetlačítkované" čelo. Se zdviženým krytem, který zabírá vlastně skoro celou šířku a téměř celou spodní polovinu vidíte jen široký a na informace bohatý displej se spíše průměrně čitelnými znaky, vidíte jednoduše, ale nápaditě provedené diody s indikací aktivního vstupu, vidíte malé spínací tlačítko, známé z dvoukanálové elektroniky Onkyo, vidíte ještě menší tlačítko pro aktivaci přímé signálové cesty pro co nejčistší zvuk a hlavně vidíte opravdu robustní ovladač hlasitosti, za který by se provedením nemusel stydět ani pětkrát dražší komponent.

Za zmíněným velkým krytem se skrývá až překvapivě málo tlačítek, vlastně jen jedna řada toho nejnutnějšího – výrobce si je zřejmě vědom, že jím bohatě vybavené dálkové ovládání (které by snad šlo na rozdíl od samotného přístroje trochu vizuálně dotáhnout...) bude hlavním komunikačním kanálem. Důležitější než samotné ovládací prvky tak jsou na přední straně přítomné vstupní konektory – USB, kompozitní video a analogové stereo RCA a pochopitelně také HDMI – tento jediný vstup zvládá podle manuálu MHL (byť právě tak je to logické). Možná nejdůležitějším, byť ve většině případů jen jedinkrát použitým se určitě stane vstup pro kalibrační mikrofon.

Vlastně ani zadní stěna není přeplněna konektory, jako u některých jiných receiverů – zásoba konektorů je naprosto dostačující, ale rozumně nepřehnaná. Za zásadní v dnešních dnech lze považovat počet HDMI vstupů i výstupů – těch prvních je celkem 6, byť proklamovaných schopností zpracovat 4K se dočkáte jen u čtyř z nich. Výstupy jsou dva, ten hlavní opět zvládá HDCP 2.2 a bezproblémové 4K, stejně jako zpětný audio kanál, ten druhý pak končí u FullHD a zjevně poslouží hlavně druhé zóně, nebo projektoru – dost pravděpodobně si zatím nebudete k takovému receiveru pořizovat UHD televizor a 4K projektor za stovky tisíc, ale spíše nějaký více „při zemi".

Bezdrátovou konektivitu pro Bluetooth (bohužel bez aptX) a Wi-Fi pak zajišťuje dvojice pevně přidělaných antének, kabelové připojení přes konektor RJ45 je samozřejmě také možné. TX-NR838 má právě dost reproduktorových terminálů, aby poskytl sedmikanálový výstup, doplňkové kanály pro výšku a šířku můžete obětovat ve prospěch bi-ampingu předních kanálů a napájení druhé zóny.

Do receiveru dostanete signál celkem ze sedmi analogových linkových zdrojů, případně přes trojici koaxiálních a dvojici optických digitálních vstupů. Obraz pak přes trojici komponentních a jeden kompozitní vstup, obě verze mají ve stejném provedení i monitorovací výstup.

K dispozici máte také analogový pre-out pro přední, centrální a surroundové reprosoustavy, další pár RCA konektorů můžete přiřadit zadním, výškovým či šířkovým kanálům, to vše doplňuje dvojice subwooferových výstupů. K dispozici jsou nicméně ještě dva neregulované linkové analogové výstupy, označené jako Zóna 2 a Zóna 3.

Samozřejmostí jsou tu pak ještě konektory pro AM a FM rádiovou anténu. To vše doplňuje ještě několik „technických" konektorů – jednak je to vstup v podobě 3,5 mm jacku, určený externímu přijímači dálkového ovládání (dokonce ve dvou podobách – firemním RI a klasické podobě), jednak je to RS 232 pro plnohodnotnou integraci do systémů domácí automatizace. Onkyo TX-NR838 není vybaven vlastním vstupem 12V spouště, je nicméně vybaven výstupem a tedy umí spínat na dálku jiné komponenty – typicky třeba koncové stupně v druhé zóně.

Uvnitř receiveru jsou všechny důležité proprietární zesilovací technologie Onkyo – je tu velký transformátor, jsou tu obvody s koncepcí WRAT (Wide Range Amplifier Technology) a také napájecí zdroj se schopností dodat vysoké proudy pro bezproblémové řízení mnoha i náročnějších reprosoustav. Stejně tak tu najdete kompletně diskrétní provedení koncových stupňů a pro digitální vstupy čištění jitteru pomocí PLL (Phase Locked Loop). Dík tomu všemu dodává Onkyo TX-NR838 při zátěži 6 Ohm velmi solidních 180 Wattů do každého ze svých kanálů ve třídě D (tedy pokud hraje 1 kanál - v reálném prostředí je to zhruba poloviční hodnota při zatížení všech kanálů).

Kromě toho, že tento AVR Onkyo disponuje podporou všech zásadních kodeků pro reprodukci libovolného dnešního audiovizuálního materiálu, potěší i podporou aktuálně nastupujícího Dolby Atmos a také certifikací THX Select2 Plus, kterou by ještě na začátku 21. století nedostala patrně ani technika v kdejakých velkých kinosálech. Inu, doba jde kupředu. Ony čtyři zmíněné HDMI terminály, kterou jsou schopné zvládnout 4K rozlišení, umí tuto kvalitu přednést se 60 snímky za sekundu. Pokud nevíte, co je ono také již zmíněné HDCP 2.2, tak tento protokol umožňuje (či spíše v budoucnu by měl) streamování 4K rozlišení a stahování studiových bonusů – tak trochu jako BD Live. Do 4K můžete také receiver nechat příchozí signál přepočítat pomocí výborných Qdeo algoritmů od Marvell. 3D asi není třeba zmiňovat, to je jednoduše samozřejmost.

Budete-li chtít občas využít TX-NR838 také jako dvoukanálový zesilovač, je zde tlačítko Pure Audio, které vyřadí většinu signálové cesty a od vstupu pošle signál nejkratší cestou ke koncovým stupňům, přičemž vypne všechny obvody, které nejsou nezbytně nutné pro dvoukanálovou reprodukci. Dostanete se tak na „hifi kvalitu" dvoukanálového zvuku.

Receiver díky připojení na internet nabízí také internetová rádia a populární hudební služby, i u nás si tak už můžete vychutnat třeba Spotify. Ze síťových zařízení pak zvládne streamovat nejen mp3 a další komprimované formáty, ale i FLAC, WAV či dokonce DSD128, LPCM a Dolby TrueHD stopy. Dekódování zajišťuje celkem osm čipů Burr-Brown s rozlišením 24 / 192. Je tu pochopitelně také DSP, které optimalizuje zvuk a dokonce má několik nastavení jen pro hraní videoher.

Komfortní a zajímavé je aplikování technologie InstaPrevue, nabízející „živý" obraz ze všech vstupů, takže už nemusíte přepínat zdroje po paměti či podle pojmenování, ale vidíte přesně to, co se na nich odehrává.

Každopádně soupis funkcí by mohl ještě pokračovat, ale není to v silách tohoto článku. Zájemci si jistě najdou oficiální stránky výrobce či dovozce a mohou se pídit po detailech. Snad stačí říct, že pokud na nějakou funkci pomyslíte, s velkou pravděpodobností tu bude.

A/V receiver Onkyo TX-NR838 jsme zkoušeli s reprosoustavami Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, porovnávat jsme mohli s Denon AVR-X1100 a Gryphon Mojo. Poskládali jsme z nich provizorní domácí kino, byť většina poslechu probíhala v klasickém dvoukanálovém zapojení. Zdrojem videosignálu byl Pioneer BDP-LX71, zdrojem zvuku ASUS Xonar Essence One MUSES či Naim CD5si. Použitá kabeláž nesla značky KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable, TelluriumQ, QUAD a ProAc.

Hodně se nám líbilo, jak si TX-NR838 poradil se zvukovou stopou filmů jako je „Prométheus" či „Gravitace" na Blu-ray discích. Onkyo totiž oproti většině obdobně situovaných receiverů postrádá náchylnost k chladnějšímu podání, k jakési přísné digitálnosti. Dokonce by se dalo říct, že základním charakterem je určitý nádech vřelosti a bohatosti. Každopádně i pro vyšší hlasitost se hodí a pomáhá příjemnému filmovému zážitku. Líbilo se nám, že Onkyo hraje čistě a dialogy jsou tak srozumitelné, ale i přes tendenci k občasnému zdůraznění sykavek (zvláště u českého dabingu) zůstávají hlasy neútočné a bez nádechu ostrosti.

Když se spustí rachot v dramatických scénách na konci „Prométhea", Onkyo udrží ve zvuku pořádek a klid, přitom ale díky rychlým digitálním koncovým stupňům umí také zaznít dostatečně důrazně. K filmům tedy dobré, byť vcelku logicky Onkyo bude slušet spolupráce hlavně s reprosoustavami ze střední třídy – i když má Onkyo dost síly, skutečně velkým mnohapásmovým soustavám se vyhněte, pokud chcete udržet sílu i ve vysokých hlasitostech. Věřte, že i skrze litrově menší reprosoustavy umí TX-NR838 efekty protlačit.

Celkově je zvukový přednes velmi neopulentní, jak se ukázalo třeba i při hudební části testování – třeba dynamika Haydnova „Smyčcového kvartetu D dur, op. 76 č. 5" je solidní, byť nemáte pocit, že by Onkyo zvedlo zvukovou vichřici. Na to, že jde o A/V receiver za něco přes 30 tisíc, je tu také slušné rozlišení. Přednes je také prostý chladu, velmi plynulý, byť uvolněnější a rozhodně ne tak svižný, jako u dvoukanálových modelů obdobné ceny.

Na rozdíl od sterea tu také kvality objevíte hlavně u středních hlasitostí a výše – pokud si třeba chcete vychutnat tenké kovové perkuse v úvodu „Wichita Lineman" od Barb Jungr, musíte otočit volume přeci jen trochu doprava. Zato basová složka je silná a dostatečně autoritativní už níže, s každým posunem hlasitosti cítíte, jak se zvuk vyrovnává a otevírá. Někde na úrovni mírně hlasitějšího rozhovoru už je zvuk vyrovnaný.

„Oh! Darling" od Beatles potvrzuje vše řečené – hudba je kontrolovaná a dobře organizovaná, basu je dost, kopák je velký a energický, výšky pak plné a i když necinkají, nejsou (minimálně při běžné hlasitosti a výše) utopené. Pokud srovnáte zvuk se stereo zesilovačem s cenou kolem 20ti, možná i 25ti tisíc, budete mít slušnou představu o možnostech Onkyo TX-NR838.

A/V receiver Onkyo TX-NR838 nás příjemně překvapil. Nejen tím, že je dobře vyrobený, ale hlavně tím, co nabízí po stránce výbavy a audiovizuální reprodukce. Sada vstupů a výstupů, stejně jako podpora kodeků a formátů vám za rok nebudou připadat zastaralé (ba naopak, možná i pár let se udrží v mezích aktuálnosti), což také není v oblasti AV techniky úplně samozřejmé. Zajímavé je také zvukové naladění, které příjemně balancuje mezi silnou a důrazem, vhodnými pro filmové efekty a muzikálním klidem a měkkostí, která se příjemně poslouchá při reprodukci hudby. Jinými slovy – není to tvrdý, chladný a „digitální" zvuk, který je fajn pro křišťálově čisté filmové efekty, ale u hudby přeci jen trošku unavuje. Nebýt poněkud nekomfortního dálkového ovládání, nebylo by za dané peníze tomuto všeumělovi co vytýkat. A v tom důležitém, tedy kvalitě obrazu a zvuku, skutečně není.

Kč 32 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ ještě v dostupné kategorii už nabízí vlastně všechno, co si můžete přát

+ pro současnost i budoucnost dostačující kodeky

+ měkký, klidný a příjemný zvuk

+ dostatek síly i pro komplexnější filmové efekty

ZÁPORY

- dálkové ovládání není zrovna vzorem komfortu

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ:CPT Praha | www.cptpraha.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha