650 200 loewe

Zdánlivě nejsou A/V receivery zrovna vděčným tématem ke zkoumání – nakonec drtivá většina jich je dostupná téměř každému, drtivá většina jich pak na papíře zvládá to samé. Stereotypní předstva receiveru je zhruba následující: objemná krabice s ještě objemnější sadou tlačítek a ovládacích prvků, nemluvě už o přehršli složitých konektorů. Čas od času ale některý z výrobců udá nový trend – tak jako v poslední době třeba Pioneer a nebo Marantz, dávající uživatelům alternativu k oněm stereotypním cvalíkům. Takzvané slim receivery jsou sice trochu „ořezané“ oproti svým rozměrnějším sourozencům, ale dávají za to komfort ve „standardních“ rozměrech.

NR1602 je pokračováním prvních krůčků Marantzu v tomto segmentu, povdeného modelu 1601. Osmikilový receiver přišel do redakce v černé barvě a dokázal, že Marantz design svých přístrojů umí podat. Elegantní tvary s nezaměnitelnými prvky této značky je potěchou pro oko. Netřeba asi popisovat veliké množství ovládacích prvků na čelním panelu, rozděleném prohlubněmi na středovou a dvě boční části (to je onen typický rys Marantzů). Dva masivní knoby slouží pro regulaci hlasitosti a pro výběr vstupu. Za zmínku stojí USB port pro připojení Apple přehrávačů nebo třeba flash disků s komprimovanou hudbou.

Samozřejmostí tu je velký a přehledný displej, kam se vejdou všechny údaje jak o přehrávaných datech, tak o všech potřebných nastaveních. Nevtíravná stříbrná barva písma i jeho font se dobře čtou i na větší dálku. Celý přístroj vůbec působí hodnotně a povedeně, není tu žádný velký rozdíl oproti high endovým přístrojům (dobrá, snad jen ovládání vstupů a volume na předním panelu skutečně nemuselo být z levného plastiku). I dálkové ovládání je přehledné a příjemné.

Jestliže prvky na přední straně se ničím neodchylují od zaběhnutých standardů, stejně tak tomu je i na zadním panelu. Potěší čtyři HDMI vstupy specifikace 1.4 s plnou podporou 3D zobrazování. Ještě zajímavější je na nich možnost přepočtu obrazové informace na Full HD 1080p rozlišení. Dále stojí za zmínku LAN konektor, který z NR1602 dělá streamer a tím pádem přístroj dobře připravený na moderní způsoby přehrávání hudby. Kromě obligátních tří RCA analogových vstupů je tu ještě jeden koaxiální a jeden optický za digitál. Rozhodně potěší i pre-out a to jeden v klasické dvojici RCA konektorů a jeden pro subwoofer. Zmiňovat se o tom, že reproterminály pro všech sedm kanálů nedosahuje nijak slavné úrovně (tak jako u 90ti procent všech receiverů), to je asi nošení dříví do lesa. Ani jejich odstup není nijak zázračný a po první aplikaci drátů s jinými koncovkami než úzkými banánky je rozumné dále se jejich výměnou nezabývat. Ale zde by se to dalo připsat na vrub malým rozměrům přístroje.

Marantz NR1602 je koncipován jako klasický 7.1 receiver se síťovými funkcemi, dnes už v této oblasti nezbytnými. S tím souvisí i vybavení přístroje taktéž nezbytnou funkcí AirPlay, která umožňuje nejen dokonalou spolupráci s produkty Apple, ale hlavně ji umožňuje po bezdrátové síti. U receiverů je také již standardem automatická kalibrace podle poslechového prostoru, Marantz sází na nejdostupnější a nejrozšířenější řešení – Audyssey.

Kdo by si chtěl počíst v seznamu kodekové výbavy, měl by se ujistit, že mu v práci dají den volna. NR1602 přes svou velmi zaplatitelnou cenovku zvládá vše, co moderní fanoušek videa a zvuku potřebuje. NR1602 je připraven pro běžného konzumenta i v tom smyslu, že nabízí MDAX2, technologii alespoň částečné obnovy kvality komprimovaných formátů. Samozřejmostí je možnost streamovat pomocí protokolu DLNA komprimované soubory z počítače. Co samozřejmost ale není, to je schopnost streamovat i „audiofilské“ formáty WAV a FLAC. Že k síťovým funkcím patří i internetové rádio, to už také asi málokoho překvapí, stejně jako možnost online aktualizace ovládacího software. To v Marantzu funguje jednoduše a příjemně. FM tuner pak odpovídá své cenové relaci.

Uvnitř přístroje najdeme průměrné EI trafo a sedm separátních diskrétních koncových stupňů o výkonu 50 Wattů na kanál. Převodníkový čip Analog Devices SP21487 zvládá rozlišení až 24 bitů / 192 kHz. Žádné další konkrétnější technické údaje nenajdeme a asi nemají ani u podobného zařízení s danou cenou a zaměřením valný smysl. Důležité je, že „na palubě“ nenajdeme žádné z high endových technologií Marantzu typu topologie s proudovou zpětnou vazbou nebo hyperdynamické moduly zesilovačů (HDAM).

Marantz NR1602 hrál v kombinaci s televizí Samsung střední třídy (přes HDMI kabel Monster Cable), Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP-LX71 (opět HDMI Monster Cable) a počítačovým systémem v čele s King Rex UD384 D/A převodníkem (a IBM R50e s Windows XP a foobar2000 s ASIO ovladači). Kabely byly střídavě Eagle Cable a Monster Cable. Do reprosoustav Dali Zensor 1 a Harbeth Monitor 30 dováděl zesílený signál ProAc Response Signature Black, ale i metrážový kabel HAMA.

První setkání se zvukem provází pocit absolutní nenápadnosti NR1602 – všeobecně značka Marantz preferuje u svých přístrojů jemnost a nevtíravost projevu, u vyšších modelů se ale tato prostá charakteristika mění v pocit příjemnosti a pohody. NR1602 sice nesplňuje tato high endová kritéria, ale zůstává v jakékoliv situaci neobtěžujícím a neagresivním.

Je ovšem znát (třeba na „Let them talk“ Hugh Laurieho), že NR1602 je v prvé řadě receiver, mající za úkol spojit mnoho funkcí v dostupné krabičce, než tříbit ucho posluchače. Při rázech bicí nebo brnkání basy se člověk neubrání dojmu, že trochu více energie by zvuku prospělo – snad by stačilo trochu zvýšit výkon zesilovačů, protože při běžném domácím poslechu na běžně citlivých bednách je hlasitost nebezpečně blízko úrovni 0dB. Co je na druhou stranu záhodno vyzdvihnout, to je podání mužského vokálu hlavního protagonisty. Jeho jasně artikulovaný hlas je sametový a plný života. Ve středním pásmu se tedy Marantzu daří.

Stejně tak je na danou cenu velmi slušné oddělení jednotlivých instrumentů ve zvukové scéně a vůbec její celkové podání. Spojitý prostor má znatelné tři dimenze, jednotlivé nástroje pak nesplývají v jednolitou zvukovou hmotu, ale jsou dobře rozděleny, na kategorii levných A/V receiverů až překvapivě. „Quiet Nights“ Diany Krall dává nahlédnout na stage, kde tu jasně vidíme klavír a za ním další nástroj, přitom vokál Diany tu zní nad tím vším, aniž by nástroje odsunoval do role pouhého pozadí a příliš se vyděloval. Zvuk je homogenním celkem, o tohle NR1602 jde s přehledem.


Už zmiňovaný zvukový charakter, plný poklidu a spíše bojácnosti než agresivního sebeprosazení, nahrává dojmu menší dynamiky přístroje. Třeba náběhová hrana tónu hi-hatky nebo naopak pěkně napnuté blány bubínku je přeci jen trochu méně ostrá a rychlá, než by bylo ideální. Samotný úder – třeba na nahrávkách LessLoss Drums, tedy referenčním nahrávkám čistých bicí – je ale dobře kontrolovaný a nezní rozměkle.

U komorní klasické hudby typu Yo-Yo Mova neuvěřitelně emotivního sóla na cello ve skladbě J.S. Bacha je NR1602 důstojným zástupcem své kategorie, prokreslení zvuku i barvy tónů jsou příjemně dobře zvládnuté. Dech začíná docházet přístroji teprve u složitých velkých děl. U Mussorgského „Obrázků z výstavy“ pro velký orchestr je místy znát příliš malá rezerva výkonu a z toho plynoucí ne zcela ideální přirozenost barev, textur...

Pro účely domácího kina a hlasitého sledování filmových produkcí je ale charakter Marantzu velmi vhodný. Často přebuzené stopy s násilně vytaženými bombastickými efekty NR1602 trochu „učeše“ a zcivilizuje, takže se ani na levných reprosoustavách nestanou nepříjemně ostrými nebo agresivními a tím unavujícími. Je radost se přes NR1602 dívat na filmy, neb po vizuální stránce nic neošidí a po zvukové dá posluchači přesně to, co chce – tedy relaxaci.

Co se hudební stránky věci týká, je třeba přihlédnout jednak k ceně a v druhém sledu k tomu, že tento přístroj má být univerzálním domácím centrem, nikoliv čistě zesilovačem reproduktorové hudby. Za těchto podmínek odvádí slušný výkon a případného zájemce za nějakých patnáct tisícovek rozhodně nezklame. Trochu více života a energie v jeho zvukovém projevu by doladilo i celkový dojem z „dobrý“ na „skvělý“, ale i tak – ti, kteří ocení přednosti malých rozměrů, nízké ceny a slušného zvuku nemají moc velkou šanci takovou kombinaci najít kdekoliv jinde. Právě pro takové lidi bude NR1602 skutečně skvělou volbou.

Kč 14 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ slim provedení zabírá málo místa

+ frekvenční pásmo je (při Pure Direct) příjemně vyrovnané

+ dobrý poměr ceny a výkonu – hodně funkcí, nízká cenovka, slušný zvuk

ZÁPORY

- drobné detaily v provedení (např. přepínače a regulátory na čelním panelu)

- zvuku by prospělo trochu energie a zesilovačům trochu výkonu

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 700

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha