650 200 loewe

Katalog výrobcků se značkou Arcam není z nejrozsáhlejších. Dokonce se ani nijak drtivou rychlostí neobměňuje a nerozrůstá. Snad právě proto v něm vlastně nejsou žádná hluchá místa – chcete-li CD přehrávač, máte na výběr levný a jednodušší nebo středně drahý a plně vybavený. Stejná situace se v zásadě opakuje u stereo zesilovačů a také u A/V receiverů. Doteď na sebe většinu pozornosti strhával král celé řady s typovým označením 600, muskulaturní stroj, který konkuruje i opravdu drahým kouskům jiných značek za poměrně přijatelnou cenovku. Na druhém konci řady AVR se pak nachází relativní novinka, neméně muskulaturní, ale přeci jen trochu jednodušší model 400.

Arcam AVR400 sdílí jednoduchý, čistý a v zásadě prostě elegantní a moderní styl všech produktů britské značky. Čistý a přehlední čelní panel s poměrně malý, ale dobře čitelným displejem, sadou nejnutnějších tlačítek a dvěma velmi nenápadnými otvory o průměru 3,5mm – jedním pro auxiliary vstup a druhý pro sluchátkový výstup. Jsou tak šikovně umístěné mezi množstvím piktogramů, označujících schopnosti receiveru, že si jich patrně na první pohled vůbec nevšimnete. Zbytek vzhledu nijak nevybočuje ze standardní představy zesilovače pro domácí kino – masivní kvádr s jednoduchými liniemi, na vrchním plátu „prošpikovaný“ množstvím větracích otvorů.

Zadní strana je pak v porovnání s většinou konkurence poměrně málo obsazená, přesto se nezdá, že by konektory byly příliš těsně u sebe nebo jich bylo málo. Možná je to ale přeci jen otázka rozestupu na hranici pohodlnosti – rozhodně vedle sebe nepoužijete více kabelů s masivnějšími koncovkami. Jinak tu ale najdeme vstupů a výstupů tak akorát pro jakoukoliv běžně představitelnou sestavu. Nejdůležitější jsou určitě HDMI – jeden výstupní, vedle něj pak pět vstupů. Dále pak čtyři sady S-Video vstupů a jeden S-Video výstup pro druhou zónu, tři komponentní sady vstupů a jedna výstupní, čtyři digitální RCA a dva optické vstupy, pre-out výstupy pro kompletní surround osazení, nadstandardních šest párů analogových RCA vstupů pro zvuk (což by mohl závidět leckterý stereo zesilovač) spolu s jedním výstupem pro druhou zónu a pak už to druhé nejdůležitější, sedm párů reproduktorových terminálů. Ty ničím nevynikají v porovnání s jakýmkoliv existujícím konkurenčním receiverem, jedná se o velmi obyčejné, malé a šroubovací terminály. Zrovna jejich rozestup – ale to je ostatně nešvar drtivé většiny produkce v této kategorii přístrojů – by mohl být tak zhruba dvojnásobný pro pohodlnou manipulaci. Kabely nicméně po zašroubování drží a to patrně nároky na podobnou aplikaci uspokojuje. Nepočítejte ale s využitím tlustších kabelů či nedej bože dokonce zapojení „audiofilních hadic“. Že na zadní straně přístroje pak najdeme i LAN konektor, USB vstup (oba zmiňované vstupy umí streamovat data z připojeného úložiště), konektor DAB antény a RS232 porty pro ovládací systémy a firemní dok pro Apple produkty, to už dnes asi není nikterak překvapující a oslňující skutečnost. Stejně tak je téměř zbytečné informovat o konektorech pro AM / FM rádio.

Z technické dokumentace pak můžeme vyčíst něco o udávaných výkonech a schopnostech tohoto nejnižšího z AV přístrojů Arcam. Jedná se o dnes již běžnou konfiguraci 7.1, mírně nadstandardní je pak vybavení všemi HDMI konektory standardu 1.4a, umožňujícího využít nejnovější hity v oblasti audiovizuální reprodukce. Celý přístroj je pak také dle módní vlny „3D ready“. Samozřejmostí je pak také přizpůsobování a přepočítávání obrazu na vyšší rozlišení, nutno říci, že i ze standardního DVD typu Matrix vytvoří Arcam slušnou obrazovou podívanou, byť samozřejmě kvality nových DVD či dokonce Blu-ray disků nemá šanci dosáhnout ani fungujícími algorytmy. Díky velkému toroidnímu transformátoru je 7 x 90 Wattů dodáváno s velmi slušnou jistotou i při vyšším zatížením.

Doba pokročila a s ní i technický vývoj. Do strojů i přijatelné cenové kategorie se tak dostávají velmi propracované systémy měření a korekce akustických neduhů prostoru. Že se tedy taková kalibrace nachází v přístroji za pět desítek tisíc je prostě povinnost. AVR400 se musel během testovacích procedur vypořádat se dvěma odlišnými poslechovými prostory a velmi odlišným usazením 5.1 sestavy, systém nicméně zafungoval vždy na výbornou. Plně automatizovaný proces od uživatele vlastně vyžaduje jen správné umístění mikrofonu a schopnost přečíst pokyny. Po dokončení receiver kompenzuje i z pohledu akustiky velmi nedokonalé umístění repro třeba do rohu a druhého kanálu ve volném prostoru tak, že je to k poznání jen velmi obtížně, v zápalu filmové produkce pak vůbec.

Test Arcamu probíhal ve společnosti konkurenčního receiveru Pioneer SC-LX83 a v kombinaci s „podomácku“ sestaveným kinem, v němž hrály Harbeth Monitor 30, Xavian Primissima, Pioneer S-31-LR-K, ProAc Studio 115 a Quadral Megan VIII. Jako subwoofer pak duněl Xavian Basso. Kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, ProAc, QUAD a KrautWire. Televizor byl 37“ Full HD zobrazovač značky Samsung, zdrojem signálu pak Blu-ray Pioneer BDP-LX71. O kvalitu napájení se staraly velmi dobré filtry Xindak z dostupné kategorie.

Arcam na rozdíl od většiny momentálně existující konkurence vyniká jakousi živou „šťavnatostí“, energičností projevu. Ačkoliv není vysloveně tvrdý ve svém projevu, rozhodně působí, že má pod kontrolou každý takt, každý tón, každý zvuk v každé vrstvě. Samozřejmě hovoříme teď o reprodukci v kategorii domácího kina – zejména Blu-ray filmech jako je Constantine, Asterix a Olympijské hry nebo třeba seriál Tudorovci. Nejnovější integrované zvukové dekodéry zajišťují u každého filmů maximální možnou kvalitu. Třeba náraz automobilu v úvodní scéně prvního zmiňovaného trháku je při vyšší hlasitosti je impozantní – třeskot, rachot a dokonce i šustot prachu jsou jasně slyšitlené, nezabalené do zvukové koule, perfektně čitelné. Arcam sází spíše na decentní přítomnost basu oproti například Pioneeru LX-83, nicméně o to více důrazu klade na každý zvuk.

Neznamená to však, že by basová složka nebyla přítomná – je rychlá, pevná a úderná, zdá se však, že výšek a středů je v celku o maličko víc. To má ale také za následek pocit vzdušnosti a čistoty zvuku. I u koncertních DVD se tak Arcam vyznamenává jako velmi slušný stroj pro přenos energie z podia. Zvuk u fimových produkcí je prostě příjemně chytlavý, je směrovaný podobně jako ten v kině – opravdu na efekt a sílu, tak jak se patří.

Od receiveru by patrně v reprodukci čisté hudby žádný jeho majitel nechtěl nikterak oslnivé výkony, jaké by dostal od dvoukanálového zesilovače stejné cenové úrovně. Přesto má Arcam slušné výsledky i tady – dá-li se věřit paměti, pak hraje poměrně podobně jako dva levnější firemní integrované zesilovače, nebo jinými slovy jako slušné zesilovače s cenovkou někde mezi 20ti a 30ti tisíci. Jako primární zesílení pouze pro hudbu se tak sice – logicky – nehodí, ale pro její občasný poslech....proč ne. Základní zvukový vzor zůstává zachován i zde, hudba z Arcamu prostě tak nějak živě a „nabitě“ odsypává, chybí jí snad trocha relaxovanosti a pohody, nicméně to prostě není účelem podobného přístroje.

Obraz ve vysokém rozlišení na Full HD televizoru, vedený přes HDMI výstup pak nemá žádnou chybu. Patrně za to mohou již zmíněné dobře vymyšlené a fungující algorytmy zpracování a upscalingu obrazového materiálu. Blu-ray filmy jsou téměř „kinozážitkem“, i postarší DVD je prostě v pohodě koukatelné a to s vyšším kontrastem a sytější barevností než přímo z přehrávače. Komu by to pak nebylo z jakéhokoliv důvodu po chuti, téměř nekonečná kombinace korekcí se o to postará. Ostatně, HDMI prostě není co vytýkat – zkazit přenos digitálního signálu tímto vstupem ze slušného přehrávače snad už dnes nedokáže žádný receiver hodný toho názvu.

Arcam AVR400 je sice nejlevnějším zástupcem řady audiovizuálních receiverů, nabízí přesto už plnohodnotné vybavení na pomezí high endu tohoto typu přístrojů. Stojí tedy v tuto chvíli za to připlatit si tři desítky tisíc za vyšší model? Patrně ne, když navíc v praxi dostanete jen o pár Wattů navíc a jeden HDMI výstup, který využije jen minimum spotřebitelů. Arcam tak vytvořil přístroj, který za padesát tisíc nabízí vše, co v každodenní konzumaci filmového a hudebního materiálu i náročný zákazník může využít. Nezklame v kombinaci s nejnovějšími formáty, potěší elegantním a moderním designem, dobrým zpracováním a skutečně energickým a atraktivním zvukem. Dokonce ani pro občasné či kulisové poslouchání hudby není špatný, což je příjemný bonus. Nejpříjemnější je pak cena – obdobná konkurence je víceméně ve všech případech o něco dražší. Pokud tedy hledáte stoprocentní receiver do své sestavy, AVR400 naplní vaši sbírku filmů atraktivitou a chutí všechny je znovu shlédnout. Ve střední třídě prostě velmi dobrá varianta, pokud toužíte po efektním a silnm projevu.

Kč 50 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ energický a pevný zvuk

+ dostatek výkonu i pro náročnější sety domácího kina a vysoké hlasitosti

+ umí přesést energii pěkně od basů, přesto leží hlavní síla v horních 2/3 pásma

+ dobře fungující kalibrace

ZÁPORY

- to co u téměř všech ostatních receiverů – ne zcela ideální reproterminály

- nečekejte, že je to ideálně vyrovnaný stroj pro reprodukci hudby

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha