650 200 loewe

Tento text vyšel na našem partnerském webu CANADA HiFi.

Narůstající prodej televizních přijímačů s plochou obrazovkou, spolu s rostoucí popularitou přehrávačů nosičů formátu Blu-ray nastartoval během posledních několika měsíců zájem zákazníků o A/V receivery. Jedná se hlavně o nové kupce a také zákazníky, kteří si přejí modernizovat své stávající zařízení. Abyste totiž využili všech nabízených funkcí těchto nových zdrojů video signálu, budete k jejich integraci do systému potřebovat moderní A/V receiver. Ačkoliv můžete v dnešní době takový A/V receiver, nabízející všechny základní funkce, pořídit již za několik set dolarů, k nákupu výkonného přístroje s nejnovějšími funkcemi bude třeba sáhnout hlouběji do kapsy a pořídit si o stupínek lepší model. Počátkem letošního roku jsem získal privilegium otestovat druhý nejlepší A/V receiver společnosti Onkyo - TX-SR876. Jeho cena se v té době pohybovala kolem 2099 kanadských dolarů.

Receiver Onkyo TX-SR876 nabízí nejvíce funkcí ze všech modelů, které kdy byly testovány v laboratoři kanadského časopisu CANADA HiFi. Je certifikován pod zařazením THX Ultra2 Plus a každý z jeho sedmi kanálů může do reproduktorů s impedancí od 4 do 8 ohmů dodat výkon až 140 wattů. Zabudovaný video procesor dokáže konvertovat obraz ze zdrojů o rozlišení 480p, 720p, 1080i nebo 1080p oběma směry na výstupu HDMI a do rozlišení 1080i na komponentním výstupu. Receiver TX-SR876 je také jedním z prvních, jenž nabízí kalibraci videa normou ISF (Imaging Science Foundation), což umožní optimalizaci výkonu pro každý připojený zdroj signálu. Základní obrazové prvky, jako je jas, kontrast, odstín, saturace, činitel gamma a rozlišné úrovně redukce šumu, mohou být přesně nastaveny v menu receiveru. Pro zákazníky, kteří by chtěli využívat připojení dvou displejů, například plazmové televize a projektoru, nabízí receiver TX-SR876 dva výstupy typu HDMI. Jak se dá očekávat od moderních receiverů, dokáže i tento model zpracovat všechny nejnovější zvukové formáty včetně Dolby TrueHD a DTS-HD Master Audio. Pro zlepšení akustiky je využita technologie Audyssey MultEQ XT, jež analyzuje a upravuje zkreslení způsobené akustikou místnosti. Dlouhý seznam funkcí doplňuje AM/FM tuner a možnost příjmu satelitních rádií typu XM a Sirius. Škálu video vstupů tvoří 4 HDMI vstupy (verze 1.3a), 3 komponentní video vstupy, 6 S-video a 6 kompozitních video vstupů. Dále je zde zastoupeno 9 RCA audio vstupů, 1 phono vstup pro gramofon a rovněž multikanálové analogové vstupy typu 7.1.

Přední panel receiveru TX-SR876 se drží klasického vzhledu, jenž se výrazně nezměnil již několik generací. Obsahuje jen některé ovládací prvky, zatímco většina z nich je ukrytá za velkým odklápěcím panelem. Svou váhou 22,68 kg se řadí mezi nejtěžší receivery, s jakými jsem se při svém hodnocení měl možnost setkat. Dálkový ovladač nabízí úplné podsvícení a poskytuje pohodlné ovládání přístroje.

K testování jsem použil důvěrně známé komponenty, včetně plazmového televizoru Pioneer PDP-6020FD KURO, Blu-ray přehrávače Pioneer Elite BDP-95FD a reprosoustavy KEF iQ. Na druhý HDMI výstup receiveru jsem připojil referenční projektor Epson PowerLite Home Cinema 1080 UB, který používám v kombinaci s promítacím plátnem Elite Screens Home90IWH2 a které má úhlopříčku 230 cm. Všechny komponenty byly propojeny pomocí HDMI kabelů.

Výrazného grafického zdokonalení oproti předchozí generaci se dočkal také systém on-screen menu. Jednoduchý text na tmavém pozadí byl u TX-SR876 nahrazen barevnou grafikou, ačkoliv stále pouze v rozlišení 480p. Konkurenční systémy dnes již nabízejí on-screen menu v plném rozlišení 1080p.

Duální HDMI výstup je dnes téměř nezbytná funkce pro zákazníky s více než jedním displejem. Tento výstup však bohužel není možno přepínat pomocí dálkového ovladače - k tomu slouží pouze tlačítko ukryté za odklápěcím panelem receiveru. Ze strany výrobce se toto jeví jako dosti velké opomenutí, protože mnoho zákazníků nerado opouští svá pohodlná křesla jen proto, aby změnili tento výstup.

K hodnocení jsem si vzal na pomoc Blu-ray kopii filmu Temný Rytíř, který se k tomuto účelu výborně hodí. Zvuk rozbíjejícího se skla v úvodních scénách byl tak realistický, že jsem vyskočil z křesla. Hlasy bankovních lupičů byly zastřeny maskami na obličejích, přesto však obsahovaly všechny detaily a zněly přesvědčivě ve srovnání se všemi ostatními postavami. Mocný výstřel z pušky bankovního ředitele zněl až děsivě a ozvěna rezonovala celou atmosférou banky. Hned od začátku bylo jasné, že si receiver dokáže výborně poradit se zvukovými kulisami akčních hollywoodských filmů. Díky mocnému výkonu a schopnosti produkovat skutečně realistické, 360 stupňů široké zvukové pole jsem se cítil jakoby posazen přímo doprostřed filmové akce. Ve scénách s projíždějícími auty byl zvukový přechod mezi kanály naprosto bezchybný - zvukový vjem byl naprosto dokonalý a v této testovací místnosti jsem zatím nic lepšího neslyšel.

Jako další jsem zvolil film Iron Man na Blu-ray nosiči. Zvuky hučení větru a zvedající se prach v úvodních scénách filmu zněly tak přesvědčivě, že jsem měl pocit, jako bych se nacházel přímo venku v poušti. Na krátkou chvíli jsem si při poslechu skladby "Back In Black" skupiny ACDC pokyvoval hlavou do rytmu, jako kdybych poslouchal jejich CD na klasické stereo soupravě. Rozhovor mezi vojáky byl velice čistý a ozýval se přímo z centra obrazovky, ačkoliv neobsahoval tolik detailů jako jinde. První akční scéna trvá sotva několik minut, když je Tony Stark a jeho doprovod náhle přepaden teroristickou skupinou. Jejich obrněné vozidlo Humvee je zasaženo raketou a ohromná exploze ho zvedne do vzduchu. Celá místnost se náhle otřásla a bylo slyšet kovový zvuk kulek zarývajících se do země v kruhu kolem mne, jak si reproduktory podávaly zvuk po celé místnosti. Výbuchy několika větších raket doslova otřásaly okolním vzduchem velmi hlubokými basy. Později při sledování prezentace Apogee Award jsem měl dojem, jako bych opravdu seděl mezi publikem přímo uprostřed všeho dění. Tento bezprostřední dojem byl velice efektní právě ve chvílích, kdy hosté tleskali.

Vysoký výstupní výkon zesilovače tohoto receiveru se velmi pozitivně projevil na zvuku mých reproduktorů typu KEF iQ3. Tyto regálové reprosoustavy jsou větší a výkonnější, než je obvyklé pro klasické regálové reproduktory, a jejich plný zvuk připomíná širokopásmové soupravy. Také zvuk přicházející ze zadních kanálů byl bohatý na detaily a dodával vysoký výkon i v nízkých frekvencích. Výsledkem byl příznivý dojem při poslechu detailů zvukového doprovodu. Soundtrack je pak mnohem realističtější a obsahuje zvuky, které u jiných levnějších produktů neuslyšíte.

Před započetím všech testů jsem nastavil všechny parametry, ověřil vzdálenost a hlasitost reproduktorů pomocí měřiče decibelů. Později jsem také použil vestavěný automatický program Audyssey MultEQ XT a provedl setup s mikrofonem na třech poslechových místech (nabízí se možnost až osmi měřicích pozic). Systém správně nalezl počet připojených reproduktorů, včetně všech parametrů a vzdáleností (přesnost odhadu s tolerancí asi patnácti centimetrů). Jakmile systém dokončil svá měření, objevilo se znatelné zlepšení kvality zvuku ve všech třech měřených lokalitách - hlavně se zlepšilo pokrytí a frekvenční odezva mezi poslechovými místy. Při zapnutých funkcích MultEQ XT a Dynamic EQ zněla hlasová stopa ve skladbě "Right Where It Belongs" na Blu-ray nosiči skupiny Nine Inch Nails Live: Beside You In Time mnohem čistěji a ostřeji. Také přítomnost obecenstva v koncertní hale byla najednou mnohem přesvědčivější. Naproti tomu při vypnutí funkce Dynamic EQ byly vokály slyšet jakoby z větší dálky a zvuky obecenstva už nebyly tak bezprostřední. Tyto výsledky byly ještě nápadnější při poslechu při nižší úrovni hlasitosti, což je přesně to, co je funkce dynamického ekvalizéru schopna korigovat. Zlepšení kvality audio signálu bylo stejné i při sledování filmu "Blade Runner" na Blu-ray nosiči. Obecně řečeno, funkce Audyssey MultEQ XT poskytuje výrazné zlepšení celkové kvality zvuku celého systému.

Stejně jako mnoho moderních receiverů, můžete TX-SR876 použít ke konverzi videa oběma směry až do rozlišení 1080p. K této funkci je zde používán obrazový čip HQV Reon-VX, který se těší výborné reputaci u všech příznivců videa. Proč by ale měl mít někdo zájem zpracovávat video signál, když už to všechny televizní přijímače a zdroje signálu, jako jsou přehrávače DVD a Blu-ray, dokáží? Odpověď zní, že kvalitní upscaling a de-interlacing dokáže zatím provést málokterý z nich. Takže receiver nabízející opravdu kvalitní zpracování video signálu může mít na kvalitě obrazu vašeho displeje opravdu lví podíl.
K testu zpracování video signálu jsem použil standardní DVD a Blu-ray nosiče Silicon Optix HQV. Receiver Onkyo správně provedl de-interlacing obrazu 1080i. Došlo k úspěšné eliminaci zubatých hran (jaggies) v obou testech a rozlišení filmu i videa splňovalo normu. Pro srovnání zde uvedu, že můj Blu-ray přehrávač v tomto testu neprošel a ani jeho eliminace zubatých hran není nijak přesvědčivá. Onkyo TX-SR876 také dokázal skvěle provést de-interlacing signálů 480i. Odstranil zubaté hrany u všech testů a prošel také u filmového a video materiálu s tímto rozlišením. Kromě toho také nabízí 3 typy nastavení velmi efektivního odstranění obrazového šumu. Použil jsem je při sledování nepříliš čistého DVD skupiny Collective Soul a výsledky byly velmi příznivé - obraz se téměř úplně vyčistil, a to za cenu nepatrné oběti na jeho rozlišení. Celkově můžu říci, že tento Onkyo receiver dokáže zpracovat obrazový signál mnohem lépe než můj stávající Blu-ray přehrávač. Kvalitou se dá srovnat s mojí plazmovou televizí Pioneer PDP-6020FD, která nabízí v dnešní době jedno z nejlepších zpracování video signálu.

Ukázalo se, že optimální řešení je pro mě nastavit Blu-ray přehrávač jako zdroj signálu v původním rozlišení a pak nechat receiver nebo plazmovou televizi provést další zpracování video signálu.

Dalším krokem bylo sledování několika kapitol z DVD verze filmu Star Wars III: Revenge of the Sith. Nastavil jsem výstup svého Blu-ray přehrávače na nativní rozlišení (480i), takže konverze na 1080p byla teď úkolem TX-SR876. Na 60palcové obrazovce vypadal výsledný obraz opravdu skvěle: Minimální obrazový šum a dostatečný počet detailů. Na obličejích postav bylo znát vyšší rozlišení a i látky a kosmická loď obsahovaly více jemnějších detailů. Řekněme si to na rovinu - dokud George Lucas nevydá Star Wars na Blu-ray nosiči, musíme se všichni spolehnout na staré dobré konverze videa. Po zvukové stránce musím říci, že zvuky úvodní bitvy byly velice efektní - vibrace motorů kosmické lodi se šířily z reproduktorů obrovskou rychlostí, výstřely raket a laserových zbraní bylo slyšet všude kolem mého křesla. Nicméně jedna věc mi tam chyběla, jmenovitě to byla hloubka a rozlišení audio signálu, kterou jsem popisoval již dříve u soundtracku filmů Temný Rytíř a Iron Man. Rozdíl mezi těmito dvěma soundtracky a soundtrackem Star Wars byl nadmíru zřejmý a přesně ukazoval výhody receiveru, jenž dokáže dekódovat nejnovější zvukové formáty jako Dolby TrueHD a DTS-HD Master Audio. Pokud vlastníte starší zařízení, které tyto formáty ještě dekódovat nedokáže, nevíte, o co přicházíte!

K závěrečným testům jsem si vzal na pomoc několik hudebních koncertů na Blu-ray nosičích, prvním z nich byl koncert skupiny Collective Soul a jejich koncert nahraný společně s hudebním tělesem Atlanta Symphony Youth Orchestra. Jedná se totiž o jeden z mých oblíbených koncertů na DVD a při každém sledování si přeji, aby konečně vyšel i na Blu-ray s obrazem a zvukem ve vysokém rozlišení. Díky funkci HQV pro konverzi videa se mi teď alespoň dostalo druhé nejlepší řešení, tedy co se obrazu týče. Ten není u tohoto disku zrovna nejkvalitnější a projevuje se to ve zvýšené míře při sledování na 50palcové a větší obrazovce. Díky obrazovému čipu Reon-VX nabízí ale receiver TX-SR876 tři druhy redukce obrazového šumu, z nichž každý může být jemně nastaven v menu. Měl bych se také zmínit o tom, že při jakémkoliv nastavování se na obrazovce objeví přehrávané video, takže okamžitě vidíte, jak se nastavení projeví. Rychlé doladění redukce obrazového šumu se projevilo jako výrazné zlepšení kvality obrazu tohoto disku. Obrazový šum téměř úplně zmizel, zatímco na rozlišení obrazu se to skoro nijak neprojevilo. Tuto funkci jsem dále testoval na několika dalších discích a s výsledky jsem velmi spokojen. Skvělých výsledků jsem dosáhl i u některých disků typu Blu-ray, ačkoliv nejlépe tato funkce pracuje s klasickými DVD. Zvuková prezentace tohoto disku nabízí to nejlepší z obou světů: Energie rockového koncertu spolu s bohatým zvukem symfonického orchestru. Hudba skupiny Collective Soul se přirozeně nabízí ke spojení s orchestrem - na velkém množství jejich alb můžete slyšet strunné nástroje. Při hlasitém poslechu jsem měl pocit, že sedím přímo v centru obecenstva. Středy a výšky zněly přirozeně, zatímco basy zazněly přesně tam, kde bylo třeba. Zvuk vokálů byl bohatý a velmi poutavý. Celkový zvuk byl velmi čistý a měl jsem pocit, jako bych tu sledoval živé vystoupení.

Další hodnotící položkou byl Blu-ray disk Jazzové legendy s Ramsey Lewisem. Nemohl jsem přehlédnout sytost a frekvenční rozsah Dolby TrueHD soundtracku tohoto disku. Hlasy interpretů zněly bohatě a velmi přirozeně. Receiver TX-SR876 poskytoval v tomto případě úplný zvukový vjem, který se přesně shodoval s polohou každého nástroje a interpreta na obrazovce.

Na závěr jsem se rozhodl užít si trochu legrace s živou Blu-ray nahrávkou skupiny Nine Inch Nails: Beside You In Time. Trochou legrace v tomto případě myslím nastavení ovladače hlasitosti do vyšších poloh, někde kolem úrovně 115 decibelů. Skladby jako "Terrible Lie", "Only" a "Head Like a Hole" dostaly najednou rozměr skutečného koncertu. Zvuková stopa Dolby TrueHD odhalila velké množství zvukových vrstev u klidnějších skladeb, jako je "Right Where It Belongs". Během některých pasáží jsem znova nabyl dojmu, jako bych se přenesl přímo mezi diváky na koncertě. TX-SR876 dokázal navodit přesvědčivou atmosféru velmi energického rockového koncertu přímo v mých domácích podmínkách.

Receiver Onkyo TX-SR876 nabízí největší množství funkcí ze všech A/V receiverů, které jsme do dnešního dne testovali. Dvě hlavní funkce, jež stojí před ostatními, jsou video procesor HQV Reon-VX a video kalibrace ISF. Pokud tedy hledáte výrobek schopný zajistit veškeré zpracování obrazu, který je navíc po všech stránkách konfigurovatelný, je pro vás TX-SR876 maximálně vhodný. Navíc také nabízí duální HDMI výstup, což je funkce v této cenové relaci a v současné době velmi vzácná a pro vaše domácí kino může být nezbytná. Onkyo TX-SR876 dokáže poskytnout vysoce výkonný zvuk pro domácí kino. Zvukové vlastnosti neposkytují tak maximální detail jako některé cenově srovnatelné receivery, které jsem měl možnost slyšet, nicméně jsou také velmi zajímavé. Celkově je však nabízen za velmi zajímavou cenu 2099 kanadských dolarů.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha