2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 1

Bluetooth (nebo obecně aktivní) reproduktory jsou, zdá se, zejména pro mladší super atraktivním artiklem. Jsou jednoduché na obsluhu, povětšinou snadno přenosné a dost často z nich zní soudobá populární a rocková hudba dobře kvůli frekvenčnímu vyladění směrem k "hezkosti", ale také kvůli možnosti aktivně do zvuku zasahovat dnes již dostatečně výkonnými DSP. Krom hi-fi značek jako JBL, Harman/Kardon nebo Bowers&Wilkins (a dalších) vyrábí podobná zařízení i značky někde na rozhraní konzumu a "lepšího" zvuku, mimo jiné Creative Labs.

Některé pokusy této firmy o průnik blíže do světa hi-fi se docela povedly, některé zase tak moc ne. Sound Blaster ROAR Pro je pak přenosný reproduktor, který o sobě tvrdí, že je ideální kombinací pro poslech hudby, činnosti jako je telefonování, ale díky svému řešení prý dobře zvládne fungovat i jako malý PA systém (Public Address - systémy pro prezentace, konference, koncerty...).

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 2

Soudn Blaster ROAR Pro je malá, jednoduchá, pravoúhlá krabička bez zvláštních designových perliček, v podstatě celé tělo je pokryté kovovou mřížkou, vzadu je tělo plné a jsou na něm ovládací prvky. Na horní části je plocha pro snadné NFC spárování, ukazatel baterie, tlačítko pro aktivaci Bluetooth a přijetí hovoru, ovládání hlasitosti, aktivace ROAR profilu ekvalizéru (větší hlasitost, výkon i dramatičnost) a spínací tlačítko. Vzadu je pak krom nabíjecího konektoru (uvnitř je totiž baterie s výdrží cca 10 hodin, takže zařízení je vždy napájeno přes baterii) ještě 3,5 mm jack analogového vstupu, USB konektor pro napájení externích zařízení, malý USB port pro spojení s počítačem, slot na MicroSD kartu a dále pak řada nastavovacích prvků.

Je tu jeden sloužící zapnutí / vypnutí mikrofonu, k aktivaci nahrávání, další k přehození režimu přehrávání na Repeat a Shuffle vedle tlačítek pro základní ovládání přehrávání (Play, předchozí a další skladba), je tu přepínač poloh ekvalizéru (energický / neutrální / vřelý), aktivační tlačítko pro další zdůraznění basů a pak ještě přepnutí režimu USB konektivity mezi Mass Storage (přehrávání z USB disku) a USB Audio (externí zvuková karta).

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 3

Zhruba kilogram vážící zařízení má rozměry 20,2 x 11,5 x 5,7 cm (š x h x v), vejde se tak snadno na stůl i se snadno přenáší. Nenápadně vypadající otvory po stranách hostí basové radiátory obdélníkového tvaru, směrem vzhůru míří středobasový měnič a na úzké přední straně najdeme vysokotónové měniče. Výšky pohání jeden zesilovač, středobas nahoře pak druhý modul, pochopitelně ve třídě D.

Integrovaný DSP dokáže reagovat pomocí předem nastavených křivek (ty volíte tlačítky a šoupátky přímo na přístroji), můžete si ale dosyta vyhrát se zvukem pomocí dodávaného softwarového vybavení. To je poměrně zajímavé a umožňuje poměrně šikovné doladění vyvážení a doladění podle vkusu či polohy reproduktoru.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 4

Signál do přístroje dostanete přes Bluetooth s aptX protokolem, analogově nebo pomocí USB, které vyžaduje instalaci ovladačů. Použít lze i příplatkový mikrofon, to pro zmiňovanou roli PA systému.

Creative Labs ROAR Pro jsme porovnávali hlavně s "válečky" od JBL, ale také s Naim Mu-so.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 9

Když přijde na bas, vždycky nás u těchhle moderních maličkých krabiček překvapí, jak mohutný objem a důraz jsou schopni návrháři v kombinaci s výkonnými DSP dnes dostat z malých repráčků. Kontrabas v "The Beat Goes On" Patricie Barber byl hodně hutný, dokázal předat důraz a sílu, byť oboje v značně zdůrazněné míře, zvuk je vlastně na basech zjevně přebuzený, navíc definice, kontury, utaženost a další hifistické hodnoty tu nejsou důležité - důležitý je jen objem, hutnost a efektní výbušnost.

Na vokálu Cary Dillon v "The Parting Glass" bylo cítit silné zpracování DSP, dávající jakýsi pocit syntetičnosti, vyhlazenosti. Také by si střední pásmo určitě zasloužilo o něco plnější a transparentnější přednes, možná by stačilo přeci jen trochu ubrat na efektu basů. Srozumitelnost nám ale ve finále přišla lepší, než u konkurenčních bluetooth reproduktorů.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 5

Nejklidněji a nejčistěji rozhodně ROAR Pro zahraje výšky, ať už je to čím chce. Cinkání kovových perkusí ve "Wichita Lineman" od Barb Jungr sice bylo zjevně také efektně podané, zvonivé a cinkavé, ale vlastně celkem klidné a přirozenější, než podání zbytku pásma.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 8

Pečlivě řízená, kontrolovaná a pevnou rukou DSP ovládaná je dynamika - malá krabička s malými měniči si nemůže dovolit sázet na objemy, průměry a prostou fyziku, takže mohutné výpočetní operace řídí každou reakci na signál - a úspěšně. ROAR Pro rozhodně budí nejdynamičtější pocit, jaký jsme prozatím u obdobného typu zařízení slyšeli a třeba i dynamika houslí v Haydnově "Smyčcovém kvartetu op. 76 č. 5" v podání Engegardkvartetten působila jako kdyby přicházela spíše z klasických menších regálovek, než z malého kvádru. I tady ale chybí nadhled, je to jednoduše zvuk svázaný a přefiltrovaný DSP.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 6

ROAR Pro není rozhodně žádný analytický, super detailní přístroj, ale o to ani nejde - na poměry své kategorie a typu odvádí slušnou práci a Eliasova "Vision of Her" měla rozumně oddělnou kytaru, hlas i slyšitelné sem tam nějaké zvuky v pozadí, byť větší transparentnost by asi nebyla ku škodě.

Podání prostoru u podobných zařízení se většinou rovná nule, u ROAR Pro není výjimka. Krabička je značně směrová, řešením je poslouchat ji přímo zepředu a zblízka, nebo naopak hodně zdálky. Pak se třeba i Brittenova "Festival Te Deum" tak nějak rozprostře a dá alespoň trochu pravolevý smysl. Vylepšit situaci ale na rozdíl od většiny konkurence můžete použitím druhého ROAR Pro a vytvořením stereo páru, což pak už třeba k počítači není špatné, ale už ani cenově výhodné.

2016 07 21 TST Creative Labs ROAR Pro 7

Pro náročnějšího audiofila není Creative Labs ROAR Pro řešení zajímavé asi ničím. Hutný, těžký, velký bas, koncertně laděný, efektní, dravý zvuk, orientace spíše na výbušnost, než na čistotu a detailnost, to vše je spíše ideální na poslech méně kvalitních nahrávek, koncertních záznamů nebo třeba i ono ozvučení menších akcí - tam všude funguje ROAR Pro jako jedno z nejlepších řešení podobného typu a cenové třídy. Pokud tak je ve vašem nákupním seznamu z nějakého důvodu kompaktní aktivní řešení za málo peněz, schopné fungovat na cestách, na stole, s telefonem, s počítačem, ale i vlastně spoustou dalších způsobů, pak proč ne ROAR Pro - k dokonalému zvuku má daleko, ale pořád je lepší, než většina konkurentů.

Kč 4 899,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ malé, hlasité a hutné

+ dynamika a důraz

+ funkce

+ kontrola

ZÁPORY

- přednes by rozhodně mohl být lehčí a čistší

- vliv DSP je příliš cítit

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Creative Labs | http://cs.creative.com/ 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha