2015 07 28 TST Olive ONE 1

Není to zase tak dlouho, kdy malé all-in-one komponenty byly spíše věžičky supermarketového typu a pokusy o sofistikovanější řešení bylo možné spočítat každý rok na prstech ruky nešikovného truhláře. Technologický pokrok, miniaturizace a zvyšování efektivity však dovolilo udělat velký skok kupředu a dnes už na malém prostoru můžete vytvořit velké věci. A co víc - při zachování rozumné ceny. O něco takového, tedy šikovné funkce v elegantním a zaplatitelném balení, se snaží i americká firma Olive, která se jako jedna z prvních už před lety pustila do serverů, dotykových obrazovek a podobných, do té doby v hi-fi nevídaných řešení.

Jejím vlajkovým produktem je aktuálně model ONE, designově vyvedený, funkcemi prošpikovaný produkt se zaměřením na maximální komfort uživatele a to včetně možné multiroom aplikace. ONE má zajímavý kruhový tvar, horní strana mírně ubíhá směrem dozadu a nahoru, takže je přístroj mírně nakloněný směrem k vám. To zvyšuje komfort ovládání dotykového displeje, který zabírá většinu prostoru na horní straně. Pod ním je ještě spínací tlačítko, obklopené dotykovou kruhovou plochou; kroužením po ní se jak pohybujete v nabídkách, tak ovládáte hlasitost. Výjimečnou příležitost skýtá i výroba na míru - pokud nechcete základní provedení, v podstatě můžete vybrat libovolnou kombinaci barev tří prvků; hliníkového základu, podbarvení skla na horní straně a barvy pozadí displeje.

2015 07 28 TST Olive ONE 2

Ani ne tříkilový přístroj má tělo z hliníku a skla a je poměrně malý - jeho kruhovitý tvar má průměr 22,9 cm. Popravdě to je sice krásně kompaktní velikost pro umístění na stůl či pro celkovou nenápadnost, některá místa tím ale trpí. Platí to zejména pro zadní část přístroje, kde jsou v malé prohlubni natěsnány všechny konektory. Kvůli zachování minimální velikosti je i napájení z velké části venku, napájecí zdroj svou velikostí tak trochu připomíná kazetu od vína a budete mu muset najít trochu místa.

Horší je, že mezi konektory je skutečně těsno. V levé části jsou čtyři reproduktorové terminály, do kterých se teoreticky vejdou vidličky, banánky i holý vodič - jak byste tam koncovky krom banánků dostali pohodlně, to je otázka. Vedle je digitální výstup v podobě koaxiálního konektoru, to kdybyste Olive ONE chtěli používat jen jako multi-zdroj signálu. O další nevelký kousek doprava je servisní konektor a analogový výstup - ten má kvůli úspoře místa podobu 3,5 mm jacku. V dalším bloku o další kousíček doprava najdete konektor ethernetové sítě, těsně pod ním pak USB netypicky určené ne pro datové paměti, ale pro připojení vybraných externích USB D/A převodníků - pokud ale zapojíte LAN kabel s robustnější koncovkou a budete chtít použít jen trochu větší USB kabel, už to bude trochu problém. Úplně vpravo je konektor pro externí Wi-Fi anténu, tu výrobce dodává a připomíná trošku pádlo - je skutečně velká a má opravdu velký zisk, takže i tam, kde třeba notebook už má problémy se signálem, tam ONE ještě obstojně streamuje. Kabel je ale kabel, tohle platí bez výjimky. Doplňujícím zdrojem signálu je ještě Bluetooth - přes nějak jednak můžete hudbu přijímat, jednak ale i vysílat do bezdrátových sluchátek či reprosoustav.

2015 07 28 TST Olive ONE 3

Velká síla ale leží hlavně v softwaru přístroje - konkrétně v operačním systému Music OS s Linuxovým jádrem (na základě toho Olive nechává vyvíjet doplňky libovolné lidi, tj. kdokoliv může napsat zajímavé rozšíření). Nejen, že je rychlý a přehledný (byť některé prvky jsou vzhledem k velikosti displeje docela malé a natlačené do rohů, kde dotyk už občas zlobí), ale také zvládá skoro všechno, co si umíte představit. Plus existuje aplikace pro Android a iOS, která kopíruje vizuál rozhraní přístroje. Díky tomu také umí ONE převzít stream z libovolné aplikace, která není nativně integrovaná (tj. prozatím Pandora a Spotify). Máte tedy třeba TIDAL? Žádný problém, pusťte jeho aplikaci a můžete ji streamovat do Olive ONE.

Pokud chcete, můžete pořídit Olive ONE i s interním úložištěm až o velikosti 2 000 GB, takže ho lze využít i jako domácí hudební základnu. Můžete si pořídit i více těchto přístrojů a disk mít jen v jednom, do kterého si pak ostatní sahají - ONE má totiž docela dobře nastavené multiroom možnosti. Dokonce lze nahrávat internetová rádia, pokud chcete. Chytrý a komplexní systém se také učí a pokud máte širokou hudební sbírku, ale posloucháte převážně klasiku, pak bude nabízet přednostně jako tip opět klasickou hudbu. Pokud pak máte rodinu, můžete každému vytvořit uživatelský účet a zmíněné funkce budou personalizované podle aktuálně přihlášeného uživatele a jeho zvyků.

2015 07 28 TST Olive ONE 4

Díky rychlému procesoru zvládá Olive ONE bez problémů a plynule dekódovat i velké soubory s vysokým rozlišením - podporuje vše od MP3 a AAC, přes Ogg Vorbis a AIFF až po WAV a FLAC, tedy to nejběžnější, co je k dostání. Signál zpracovává v prvé řadě digitální signálový procesor s patentovanou technologií SMART. Tam se digitálně řídí třeba hlasitost a probíhá zde také osminásobné převzorkování. Poté jsou signály zpracovány pomocí čipu Burr Brown PCM5142, který je schopen "zchroustat" rozlišení až 32 bit / 384 kHz a disponuje nadprůměrným odstupem signálu a šumu 112 dB - to je v této cenové kategorii slušný parametr. Výstup mají na starosti dva zesilovače pracující ve třídě D, schopné dodat nevelký, ale dostačující výkon 32 Wattů do 8 Ohm.

Olive ONE jsme poslouchali zejména s reprosoustavami Harbeth Monitor 30 (na které stačil tak tak) a s Xavian Perla (což už bylo o dost lepší) a AQ Wega 52 (ty byly zase málo pro něj). Srovnávalo se s Naim Nait XS / Naim CD5si / ASUS Xonar Essence One MUSES MKII a T+A PA 2000 R / MP 2000 R. Propojeno bylo kabeláží TelluriumQ řad Black a Silver.

2015 07 28 TST Olive ONE 5

Zejména při mírně vyšší hlasitosti je cítit, že basům neumí Olive ONE dodat ten správný impuls a váhu, že mu nějaká ta energie schází a třeba kontrabas v "Imagination" od Hazeltina, Mraze a Drummonda ("Manhattan" | 2006 | Chesky | FLAC | 24 - 96) zní opatrněji, měkčeji a méně důrazně, než by měl. Zato má ale slušnou velikost a objem, stejně jako definice jednotlivých drnknutí není špatná. Zabroukání a fyzický tlak však ONE nedává. Už je však v kategorii, když bas není jen monotónní hmota.

Rychlý, lehký zvuk přináší i dobrou celkovou čitelnost; i když vokál Cary Dillon v "The Parting Glass" ("Live at the Grand Opera House" | 2010 | Bowers&Wilkins | FLAC | 24 - 48) nepůsobí úplně že má "tělo", je jí dobře rozumět a vokál je čistý, slušně zaostřený a jasný (výhoda rychlých digitálních obvodů), přitom tu však není digitální chlad a neosobnost. Na laskavost a vřelost (nebo "lidskost", chcete-li) Olive ONE tak nějak nehraje, přesto byste díky určité dávce měkkosti na první poslech na "digitál" netipovali.

2015 07 28 TST Olive ONE 6

Stejně tak výšky jsou spíše jemnější, hladší a nezvonivé, byť by možná chvílemi mohly mít více energie. Činely a kovové perkuse v "Misery" od Dave´s True Story ("Unauthorized" | 2010 | HD Tracks | FLAC | 24 - 96) nejsou úplně průrazné, ale rozhodně ani zapadlé v pozadí či opatrné. Přístroj je zvládá vykreslit přesně a rychle, byť na vás informace nebude zrovna chrlit, budete se muset zaposlouchat a najít si je. Výšky jsou ale zase dobře integrované a vůbec z celého pásma nic neční; Olive ONE prostě jen není určen pro mikroskopické analýzy nahrávek, ale spíše pro uvolněný poslech hudby jako celku.

Poklidný, neoslnivý, neefektně naladěný zvuk se může oproti mnoha all-in-one zdát dynamicky utaženější, ale zvuk rozhodně není plochý; jen na poměry podobných přístrojů nesází na drama a energii, ale spíše na nadhled a plynulost. Nástroje v "Question and Answer" Garyho Burtona z desky "Like Minds" nejsou ploché, přesto by dynamické špičky určitě snesly razantnější a aktivnější podání. Nicméně plynulost, s jakou hudba z reprosoustav vytéká a kontrola, s níž tóny vznikají, probíhají i zanikají je na daný koncept přístroje rozhodně fajn; mikrodynamické nuance vašimi reprosoustavami spíše neprotlačí, stejně jako Olive ONE asi nebude vhodným nástrojem pro rozmáchlé orchestrální kompozice, ovšem pop, rock, jazz či libovolný podobný žánr zahraje v pohodě.

2015 07 28 TST Olive ONE 7

Rozhodně dobré je rozlišení, které přístroj nabízí. Není to zvukový analyzátor, to ne, ale hudba je rozložena do vrstev a má svou hloubku, jasně definované hlavní linky a zvuky pozadí, které mají sice méně prostoru, než hlavní hudební linky, ale jsou rozpoznatelné. McMillanova "Missa Brevis Kyrie" zpívaná mnohohlavým sborem Capella Nova ("Tenebrae" | 2007 | Linn | FLAC | 24 - 88,2), postrádala vlastně jen dozvuky kostelního prostoru, sbor byl rozdělený do mnoha hlasů, jakkoliv ještě ONE neumí navodit pocit konkrétnosti jednotlivých hlasů, dává "jen" pocit, že to není jeden mužský a jeden ženský "mnohohlas".

Stejně tak prostor nahrávek podává Olive ONE nikoliv holograficky, ale již se slušným náznakem tří dimenzí. Katchého "Being Ben" z "Third Round" (2010 | Qobuz | FLAC | 24 - 88,2) byla dobře rozestavená do šířky, nástroje mezi sebou měly zřetelný prostor, byť v předozadním podání byly rezervy. Scéna byla vyrovnaná mezi reprosoustavami, ale dostatečně pevná a přehledná.

2015 07 28 TST Olive ONE 8

V čem se Olive ONE ale cítil jako doma, to byly hudební vzorky z oblasti rocku, popu a podobných "neudiofilských" žánrů. Díky měkčímu charakteru je i Osbournova hudebně i zvukově řízná (možná spíš řezavá) "Perry Mason" ("Ozzmosis" | 2014 | Qobuz | FLAC | 24 - 96) zbavená nepříjemných hran, aniž by pozbyla tahu na branku, hudba má razanci a dokáže vás bavit a vtáhnout. Není to úplně pohlcující koncertní atmosféra, stejně jako to není úplně ideální zážitek při vysoké hlasitosti, ale při středních poslechových úrovních je to rozhodně zábavný poslech.

Olive ONE není klasicky audiofilské zařízení a ani to nikde netvrdí, byť i audiofilům dokáže do jejich sestavy přinést zajímavé bonusy. Koneckonců je to spíše konkurence Denon HEOS, SONOS nebo Bluesound systémů. Jako celek včetně zesilovače je to ideální přístroj do pracoven či míst, kde chcete mít dobrý, čistý zvuk pro libovolnou hudbu, která vás ale nemá otravovat a má vám být celodenním společníkem; ruku na srdce, za dané peníze si ale můžete pořídit lepší zvuk. V místech a chvílích, kdy se budete chtít do muziky ponořit, je dobré vynechat zesilovací část přístroje a použít jej výhradně jako digitální centrum se spoustou možností a převést a zesílit jeho signál na "velké" sestavě. Pak naplno využijete jeho komfort, rychlost a pohodlnost, která dobře těží z moderních možností. Nejlepší je, že Olive ONE můžete využít v obou rolích, stačí pořídit ne jeden, ale dva (tři, čtyři... podle počtu prostor) a propojit je do elegantního, dobře fungujícího multiroom systému. Olive ONE je lifestylový společník na úrovni, nestojí sice úplně málo, ale rozhodně má velmi zajímavý potenciál.

AKTUALIZACE 31.7.2015: K dnešnímu dni firma Olive oznámila plán integrace nových zásadních funkcí. Během třetího kvartálu by měl model ONE dostat podporu DSD formátu a také funkci AirPlay.

Kč 18 990,- - základní model bez HDD
Kč 21 990,- - 1 TB HDD
Kč 25 990,- - 2 TB HDD

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá kombinace běžně používaných funkcí...

+ ...a některé příjemné neběžné funkce

+ rychlost reakcí a snadnost, s níž můžete začít poslouchat

+ multiroom aplikace

+ slušně čistý a detailní, byť trochu opatrný zvuk

ZÁPORY

- za něco kolem 20 000,- můžete možná poskládat o něco audiofilštější zvuk

- komfort 7" displeje je nevyužitý naplno díky některým malým a do stran nacpaným prvkům

- chybí DSD

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: HIFI GUIDE | www.hificz.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

ZESILOVAČE:

Naim Nait XS
Naim NAP250 (bi-amp)
Naim FlatCap XS
Norma Revo IPA-70B
Cambridge CXA80

ZDROJE SIGNÁLU:

OPPO BDP-105D
ASUS Xonar Essence One MUSES MKII
Apogee Groove
Cambridge CXC
The Little Black Box v2
COOD-E TV

REPROSOUSTAVY:

Harbeth Monitor 30
Xavian Perla
Xavian Premio

ANALOG:

VPI Scout
Pro-Ject Elemental
Naim Stageline
Pro-Ject Phono Box

KABELY:

ZenSati Authentica
TelluriumQ Silver (repro)
TelluriumQ Black (RCA)
KrautWire Guru S (RCA)
KrautWire zakázkové stříbrné USB
KrautWire Guru Digital (RCA)
EagleCable Condor Blue (RCA)
AudioQuest Big Sur (RCA)
ProAc Response Black Signature (repro)
Vincent Premium (XLR)
Monster Cable M1000 (toslink)
Monster Cable M1000 (HDMI)
+ řada standardních low-cost kabelů

SÍŤOVÉ FILTRY:

IsoTek EVO3 Solus
IsoTek EVO3 Initium
zakázková rozvodnice
Xindak XF-1000ES

SLUCHÁTKA:

Sennheiser HD 26 Pro
Sennheiser IE 8
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

zakázkové stojany pod Harbeth
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic
Naim Mu-so
SIM2 CrystalCube

MĚŘENÍ:

ATB PC Pro pro Windows 7
NAD C370
Pioneer BDP-LX71
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha