Mám rád testování celých funkčních systémů, které se povedly. Je radost strávit čas s produkty jakékoliv cenové kategorie a jakéhokoliv zaměření, pokud jen jim byla věnována dostatečná pozornost a pokud jejich provedení bylo promyšleno s láskou k hudbě. To je i případ v posledních třech týdnech testované sestavy z relativně nové 15 Series japonského Rotelu – začali jsme CD přehrávačem, pokračovali předzesilovačem a dnes končíme představením výkonového dvoukanálového zesilovače RB-1582, který je mezi „koncáky“ od Rotelu pomyslným Olympem.

Kvádr výkonového zesilovače o výšce 3U (tedy 5.25“ neboli tři patra racku) na oko pasuje ke všech stájovým kolegům, dobře vymyšlený systém chlazení umožňuje dokonce komponenty štosovat na sebe a – světe div se – opravdu se navzájem neuvaří (prakticky ověřeno – samozřejmě s tím, že výkonový zesilovač by i tak měl být nahoře), takže si můžete pořídit velmi elegantní věžičku (kdo nevěří, nechť vyhledá fotky interiéru v Abbey Road Studios, kde takováto „mini věž“ krmí Bowersy řady 800, pravda jako alternativa k produktům Classé). S celou sérií 15 sdílí elegantní přední panel z kartáčovaného hliníku, motiv kulatého spínacího tlačítka s modrým svítícím okružím a první dojem robustnosti a spolehlivosti. RB-1582 navíc působí na oči jako silák, protože 15 masivních chladících průduchů přímo uprostřed čela tak trochu připomíná chladič některého ze slavných amerických muscle car. Jednoduchý, technicistní vzhled se také svou čistou elegancí hodí do moderních „chladných“ interiérů.

Pokud byste snad očekávali od top zesilovače z 15 Series nějaký přehršel vybavení, budete zklamáni – koncák je evidentně koncipován pro spolupráci s kolegy ze stejné stáje a série, takže se neobtěžuje nabízet jiné než základní sady konektorů po vzoru ostatních přístrojů. Hovořím o dvou pozlacených pevných RCA konektorech, 12V triggeru pro zapojení do domácích instalací typu „inteligentní dům / byt“ a hlavně dvou párů výkonových terminálů „WBT kvality“ pro každý kanál, takže můžeme připojit dva páry reprosoustav holým vodičem nebo banánky (vidličky jsou pouze pro manuálně šikovné a trpělivé). Toť vše. Je trošku škoda, že nenabízí třeba také pár symetrických XLR konektorů, ovšem protože stejně bude ve většině případů spojen s již testovaným předzesilovačem Rotel, u něhož toto vybavení též absentuje.

V principu je Rotel RB-1582 klasicky koncipovaným tranzistorovým zesilovačem s výkonem 200W na kanál do zátěže 8 Ohm a pravděpodobně větší do zátěže poloviční (výrobce neuvádí) – navíc Rotel umožňuje zároveň připojit reprosoustavy s rozdílnou impedancí. Špičkový výkon se zdá být subjektivně alespoň dvakrát vyšší a komprese bicích je jen minimálně znatelná. A to už je dostatečné pro řízení téměř jakkoliv složitých reprosoustav, zesilovač své výkony odevzdává ve třídě AB. Z hodnot frekvenčního rozsahu 15 – 100 000 Hz (v úzké toleranci -1dB) lze pak usuzovat na dostatečnou rychlost zesilovače, ačkoliv rychlost přeběhu není nikde k dohledání, hodnota celkového harmonického zkreslení (měřeno při zátěži 8 Ohm v rozsahu 20 – 20 000 Hz) činí velmi slušných 0,03%. Abychom doplnili výčet technických parametrů, odstup signálu a šumu činí také příznivých 116dB a všechny tyto hodnoty skrývá skříň o hmotnosti nějakých 20ti kilogramů, takže i ti, kteří kvalitu zesilovače posuzují hlavně podle hmotnosti a rozměrů mohou být spokojeni.

Během soužití jsem k Rotelu připojil na zkoušku dobrý tucet různých reprosoustav všech cenových kategorií – snad krom té úplně nejvyšší. A se všemi si poradil, včetně těch se složitou a „zákeřnou“ impedanční křivkou. Stabilita zesilovače má své základy v masivním toroidním transformátoru vlastní výroby a bez známek problémů se tak dá hrát i tak nahlas, že vám ochraptí repráčky. V roli předzesilovače vždy sloužil Rotel RC-1580, spojený s výkonovým zesilovačem buď Monster Cable M1000i nebo KrautWire Guru S, alternoval mu KR Audio P-150. Zdrojem signálu byl Roksan Kandy K2 a hlavně pak Rotel RCD-1520, propojený stejnou kabeláží jako předek – konec. K ověření závěrů posloužil koncový zesilovač KR Audio Antares VA320 a Denon PMA2010AE. K reproduktorům vedly energii KrautWire Awakening. Nejvíce dojmů jsem získal s distributorem doporučenými sloupky Canton Vento 880 DC, ale abych nespoléhal pouze na ně, poctivě jsem je točil s Harbeth Monitor 30.

Dvořákova „Z nového světa“ je jednou z nejlepších skladeb, které kdy napsalo pero českého skladatele a patří také mezi nejhranější – patřila také mezi první, které jsem si sehnal, když jsem objevil existenci série „Esoteric Masters“, kde se staré, ale hudebně výborné nahrávky dočkávají stejně výborného zvukového kabátku. Istvan Kertesz dirigující Vídeňské filharmoniky předvádí obdivuhodný výkon a původní nahrávka Deccy je díky péči Esoteric / JVC zvukově srovnatelná s dnešní produkcí. Když orchestr začne tiché úvodní Adagio, je cítit dostatečná kontrola zesilovače, cit pro detail a jeho otevřenost, i když někdy kolem páté minuty, kdy celý orchestr zabere je cítit, že bas je maličko tenčí než u drahých koncových zesilovačů, otevřenějších do třídy A. Přesto dynamice a rychlosti zvuku nich neschází, stejně tak prostor kolem jednotlivých nástrojů a sekcí orchestru dává pocítit dojem velkého prostoru, v němž se nahrávalo. Prvním dojmem z tohoto koncového zesilovače je příkladná neutralita, po delším poslechu jsem nabyl dojmu, že se pohybuje o půl kroku na světlejší straně, že zvuk sice pořád spadá do kolonky neutrální, ale občas – třeba u Alegra, tj. čtvrté části – nemá úplně tu správnou hutnost, kterou dokáží imponovat velké a silné zesilovače.

Pro milovníky typicky na basovém základu postaveného rockového nářezu nemusí být patnáct set osmdesát dvojka úplně tím pravým, protože neumí vytvořit takový ten dunivý, valivý hluk, který podle spousty posluchačů k tomuto žánru patří. Zde se dočkáme zvuku, který jako by například u „St. Anger“, ne úplně ideálně nahraného, ale hudebně slušného alba Mettalicy, ztratil trochu na ponurosti, zato hodně získal na přesnosti, kontrole a detailnosti. Rotel vůbec tak trochu tlačí na detaily, takže u typicky „radiových“ nahrávek, které musí dobře znít z autorádia, aby se prodávaly, může být problém s dojmem ostrosti, kdy zdůraznění detailů působí až rušivě.

Ne tak u relativně komorní jazzové produkce typu Diany Krall a jejího posledního alba „Quiet Nights“, které je – slovy jedné z jejích písní – „Příliš báječné pro slova“. Talent rotelu nahrávky otevřít a pročistit se zde projeví v tom, že ačkoliv basa zde nejde tak do hloubky jako třeba u nedávno testovaného Accuphase A-45, dokáží naopak detaily a živost metliček dopadajících na činely vzbudit úplně jiný druh nadšení z poslechu. Stejně hlas hlavní interpretky, který nemá problém s přirozeností ani sykavkami.

Z úplně jiného soudku pak je „God Given“ z alba „Year Zero“ Trenta Reznora, respektive jeho kapely Nine Inch Nails, postavená na prolínání mnoha vrstev hlasů, detailů, ruchů a elektronicky generovaného basového rytmu, který pulzuje hodně hluboko. U nahrávek elektroniky samozřejmě nejde hledat přirozenost nebo neutralitu, protože nikdo neví, jak původní zvuk vlastně doopravdy zněl, ovšem co posoudit lze a to zrovna u Nine Inch Nails hodně dobře, to je rytmika. Bicí nástroje spolu s již zmíněným pulzujícím basem odsýpají s příkladnou pravidelností, lehkostí a dostatečnou razancí, což z celého poslechu činí vtahující zážitek, obecněji nazývaný „pořádná jízda“.

Rotel RB-1582 je povedený koncový zesilovač, který odpovídá svým provedením, zvukem i možnostmi své cenové kategorii. Jedinou jeho opravdovou slabinou je (protože nedostatek konektorů a další podobné odpadají v tom okamžiku, kdy si přiznáme, že těžko bude využit s nějakým jiným než „roteláckým“ předzesilovačem) fakt, že pokud jediným žánrem, který posloucháte je bigbeat v kterékoliv své inkarnaci, jsou i lepší přístroje jako například Naim NAP155XS, který má přeci jen větší talent pro rytmus nahrávky i pro kontrolu a objem basu. Pokud ale hodláte poslouchat také klasiku, jazz, folk či prostě jakýkoliv žánr, který budí emoce pomocí lidského hlasu či akustických nástrojů, Rotel RB-1582 vám nedá důvod cítit se nespokojeně. Pár kroků a trochu víc uvěřitelnosti při budování prostorové iluze zvukové scény ho dělí od high-end třídy, ale neutralita, přesnost, přenos detailů i víc než potřebná dávka výkonu i stability z něj činí hi-fi pro dospělé.

Kč 33 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ dostatečný výkon

+ vzorná neutralita a stabilita

ZÁPORY

- optimálně hraje a spolupracuje hlavně s firemními kolegy

- nejsou zde XLR konektory

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Eurostar Ostrava

www.eurostar-ostrava.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 323 606 877

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
EverSolo DAC-Z8 [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies