Hi-Fi Voice - hifi a high-end recenze a testy - reprosoustavy, CD přehrávače, zesilovače, analog, hudba

SACD: více hudby za méně peněz Tisk
Napsal Bc. Petr Janošek   
Friday, 26 June 2009
Článek Jiřího Petráka „CD vs. SACD vs. DVD-A vs. UŠI posluchače“, který jsme si mohli nedávno na stránkách Hi-fi Voice přečíst, nevyzněl pro SACD příliš dobře. Podle jeho autora tento formát po technické stránce nepřevyšuje nijak výrazně klasické CD, což měl potvrdit i srovnávací poslech několika CD a SACD nosičů.

Při zhodnocení zvukového přínosu SACD pan Petrák vycházel z recenze top CD přehrávače Nagra CDP (330 000 Kč) a vlastní zkušenosti s CD/SACD přehrávačem Sony SCD-Xe670 (11 990 Kč). Pochyby jsou tedy v jistém ohledu oprávněné, protože nejlepší CD přehrávače na světě jsou již dostatečně kvalitní na to, abychom jiný formát než kompaktní disk nemuseli řešit; a Sony SCD-Xe670 nenadchne ani s SACD nahrávkami.

2009-06-26 - TEO - SACD 1.jpg

Jenže zůstalo bez povšimnutí, kolik musíme zaplatit např. za Nagru nebo jiné špičkové CD přehrávače, abychom překonali SACD režim mnohem levnějších výrobků. A tedy i to, že Sony, velmi kompromisní přístroj nižší třídy, soupeřil s uznávaným převodníkem Benchmark DAC1 s původní cenou kolem čtyřiceti tisíc korun.

Přitom právě mimořádná kvalita reprodukce SACD u multiformátových přehrávačů z vyšších tříd a jejich náskok před CD přehrávači ze stejné cenové kategorie jsou hlavní důvody, proč mnozí posluchači nedají na SACD dopustit. Cílem tohoto článku je proto seznámit čtenáře blíže s okolnostmi, za kterých má SACD nad kompaktním diskem výraznou převahu. 

SACD a klasická hudba

Při pohledu do statistik prodaných nosičů z posledních let se nechce věřit, že SACD přišlo na svět s ambicemi stát se nástupcem kompaktního disku. Těžko říct, zda vůbec mohlo uspět na trhu, kde je rozhodující většina. Tedy posluchači, kteří berou hudbu pouze jako kulisu, a kvalitní reprodukci proto nepotřebují. Jak ukazují kompresní formáty, vytlačující kompaktní disk, důležitá je pro ně praktičnost a mobilita.

2009-06-26 - TEO - SACD 2.jpg

V klasické hudbě se ale to podstatné objeví pouze při soustředěném poslechu, pro který je špičková kvalita zvuku nezbytná. Její příznivci se také v koncertních síních seznamují se skutečným, nezprostředkovaným zvukem akustických nástrojů, takže obvykle dobře vědí, jak úzce souvisí plnohodnotný umělecký zážitek s věrností reprodukce. Není proto překvapením, že SACD našlo útočiště právě v tomto žánru.

SACD je sice mnohými považováno za mrtvý formát, ale stále se objevují jak další modely SACD přehrávačů různých kategorií, tak především stále nové, často prvotřídní nahrávky. Stojí tedy za to posluchači klasické hudby soustředit se na tento formát alespoň v době, kdy je ke koupi dostatečné množství zajímavých titulů?

Denon DCD-2000Ae

Denon DCD-2000Ae (50 390 Kč) patří do novější generace SACD přehrávačů, u kterých již reprodukce CD nezůstala okrajovou záležitostí. S dvojkonverzním on-line záložním zdrojem Opti Ds 1000B (9 560 Kč), který zajistil čisté napájení, signálním kabelem Krautwire Cameo X (14 990 Kč), síťovými kabely Krautwire Omega (4 990 Kč), sluchátkovým zesilovačem Zama Hpa-1 (31 960 Kč) a sluchátky Akg K 701 (8 990 Kč) podal v CD režimu velmi dobrý, i pro náročnějšího posluchače uspokojivý výkon.

Kompaktní disky mnoha různých žánrů jsou podávány velmi precizně, s důrazem na detail; snadno lze odlišit dobré nahrávky od špatných. Díky barevnému střednímu pásmu a jemnému, vyváženému zvuku je ale také poslech zároveň působivý a dlouhodobě neúnavný; i technicky horší záznamy znějí snesitelně. 

V SACD režimu s výrazným zlepšením všech jednotlivých parametrů získává hudba na přirozenosti. Lyrické pasáže orchestru jsou ještě vroucnější, housle zpěvnější, sbor zpěváků přesvědčivější atd. Přes velmi dobrou úroveň reprodukce CD je rozdíl dost velký na to, abychom při nákupu preferovali umělecky i technicky kvalitní nahrávky na SACD. 

SACD přehrávače obecně 

Kvalitativní rozdíl mezi reprodukcí obou formátů je společný pro povedené přehrávače všech tříd (Marantz Sa7001, Denon DCD-1500Ae, Pioneer Pd-D9-J, Denon DCD-Cx3, Yamaha CD-S2000, Ayre C-5Xe, Audionet Vip G2, Emm Labs CDsa Se, Lindemann 820, Wadia 581i Se, dCS Puccini atd.). Jak si můžeme ověřit na internetu v mnoha recenzích a uživatelských příspěvcích, také majitelé těchto přehrávačů, kteří poslouchají klasickou hudbu, jednoznačně upřednostňují SACD. Důvodem pro to je i obvykle vysoká technologická úroveň nových SACD nahrávek tohoto žánru. 

2009-06-26 - TEO - SACD 3.jpg

U většiny těchto přístrojů se ale musíme smířit s tím, že reprodukce CD bude více nebo méně zaostávat za CD přehrávači ve stejné ceně. U levnějších výrobků bude spíš průměrná; uspokojivou poskytuje např. výše zmíněný Denon DCD-2000Ae, podmínkou je ale kvalitní síťový kabel a adekvátní zbytek řetězce. Opravdu prvotřídně si s kompaktními disky poradí až přehrávače jako Ayre C-5Xe (170 000 Kč) nebo Audionet Vip G2 (210 000 Kč). 

Závěr 

U nejlepších přehrávačů na světě za astronomické částky nemusí být otázka volby formátu nějak zásadní. U cenově příznivějších přístrojů se ale SACD vyrovnají pouze o mnoho desítek tisíc dražší CD přehrávače. Novější technologie SACD tak umožňuje získat za stejné peníze o několik tříd lepší zvuk. 

Díky SACD je kvalitní zdroj signálu dostupný i pro méně movitého audiofila. Můžeme proto jen litovat, že kvůli preferencím většiny současných posluchačů vedle kompresních formátů stále dominuje kompaktní disk. Přístroje za pár desítek tisíc korun, specializované pouze na reprodukci SACD nosičů, by totiž hrály ještě mnohem lépe.

» 18 x Komentář
18"komres. formáty,CD a SACD"
v Thursday, 25 March 2010 17:04napsal/a Milan
Myslím,že je velmi nebezpečné,když se výrobci soustřeďují na ty jimš stačí Audio a Video typu a kvality stavebnice Junyj Elektronik,kde se dala sestrojit krystalka,kterou jsem měl jako dítě.Poslouchat totalně ořezanou MP3 nahravku nebo koukat na film ve formátu AVI jsou přímo utrpením a kroky naprosto zpět..Tak jenom doufám že "hifisti" jednou nezakniknou jako nějací podivíni a že nám firmy zachovají svou přízeň . Z toho důvodu beru každý lepšií format a to i SACD jako krok dál, nemusí zrovna vyjít ale pořád lepší než komprimace
17Komentář
v Tuesday, 16 March 2010 06:31napsal/a Karel
SACD umí "jen" prostorový zvuk a reprodukci až do 100 Hz, ale nějakým způsobem je hudba z něj plynulejší a ne tak ukřičená. Proč, to nechť vysvětlí odborník, já to jen poslouchám :-). Jo a zbytečná investice to fakt není - nestojí to o mnoho víc a nabízí to, zvlášť pro klasiku, docela o dost víc.
16"DOTAZ"
v Monday, 15 March 2010 21:24napsal/a David
Zdravím,chtěl jsem se zeptat zdali SACD je 24 a 32 bitová nahrávka nebo je rozdíl oproti cd jen v pásmu,pokud jen ve frekvenčním pásmu tak je to zbytečná investice pro mě.-)  
Díky za odpověď
15"staci cist!"
v Thursday, 10 December 2009 13:21napsal/a Permon
to Federmann: priste cti pozorneji! Za SACD playerem nasledovalo toto: sluchátkovým zesilovačem Zama Hpa-1 (31 960 Kč) a sluchátky Akg K 701 (8 990 Kč
14"staci cist!"
v Thursday, 10 December 2009 13:20napsal/a Permon
TO Federmann: priste cti pozorneji, za SACD playerm byl zarazen: sluchátkovým zesilovačem Zama Hpa-1 (31 960 Kč) a sluchátky Akg K 701 (8 990 Kč
13"Zdání občas klame"
v Sunday, 15 November 2009 20:37napsal/a Federmann
Pěkný článek, ale nějak mi uniká to, co pokračovalo za přehrávačem. Zeptal bych se, zda zesilovač a reprobedny byly schopny přenést frekvenční pásmo, které SACD nabízí? Já se na to dívám trochu odjinud, za odkaz se omlouvám http://www.federmann.cz/index.php/nf-technika/81-h qqf-a-teorie/237-sacd-blie-vinylu, ale ten pohled není rozhodující, mělo by se nakonec dojít ke stejnému výsledku.
12"Souhlas s Martinem"
v Monday, 12 October 2009 11:43napsal/a VS
Souhlasím s Martinem. 
SACD mne nepřesvědčilo, tak to slyším já.
11"kompromis"
v Friday, 07 August 2009 02:13napsal/a Peter
Ja to mám vyriešené takto : CD / DVD Audio / SACD / Pioneer DV 989 - Vanity modul / Casea / - Benchmark DAC 1 .....
10"Teorie?"
v Monday, 06 July 2009 10:02napsal/a merhaut
Doporučuju pro podobné články zavést kategorii Názory, anebo Praxe.
9"SACD vs. CD"
v Saturday, 04 July 2009 16:22napsal/a Jiří Petrák
Velmi rozumně napsáno - Martine.
8"Preferuji SACD"
v Sunday, 28 June 2009 14:29napsal/a Kylie
Jsem pravidelná dlouhodobá posluchačka převážně KLASICKÉ hudby a trochu NEchápu že si někdo "dobrovolně" vybere "jen" CD systém oproti SACD. Záleží samozřejmě na konkrétních modelech (a ceně) a "objektivní" posouzení může být trochu "složité", ale pokud vyzkoušíte STEJNOU nahrávku na "stejném" zařízení (např. "obyč." transport MBL 1621 a SACD transport MBL 1622 - máte tajenku "vyřešenu")
7"Janošek"
v Saturday, 27 June 2009 18:03napsal/a Petr
Dobrý den Martine, 
 
jmenuji se Janošek, nikoliv Janoušek :). V případě sacd se nejedná určitě o nějaké umělé zvýraznění, zkrátka se víc přiblížíte cd přehrávačům o mnoho tříd výše (a realitě). Bohužel právě cd je i u poměrně drahých přehrávačů stále ochuzeno... Rozdíl cd oproti sacd je opravdu jednoznačný, ať už v množství hudebních informací a přirozenosti hudebních nástrojů (menší zkreslení).
6"Pavlu Macurovi"
v Saturday, 27 June 2009 17:50napsal/a martin
Pro CD reprodukci používám Benchmark,vlastní SACD přehrávač nemám- 
poslechy mě nepřesvědčily.A nekonaly se na kombajnech:-))) 
Ale každý vnímá zvuk (i ten živý) jinak..A osobně mám často pocit, že si přejeme to, co se nám na hudbě líbí, mít jaksi "zvýrazněno".. 
 
 
"lyrické sceny ještě lyričtější, housle zpěvnější.." 
 
ale je to můj subjektivní názor, pochopitelně.. 
 
jinak díky panu Janouškovi za článek,rozhodně je zajímavý
5"Pavlu Macurovi"
v Saturday, 27 June 2009 17:48napsal/a martin
Pro CD reprodukci používám Benchmark,vlastní SACD přehrávač nemám- 
poslechy mě nepřesvědčily.A nekonaly se na kombajnech:-))) 
 
Ale každý vnímá zvuk (i ten živý) jinak..A osobně mám často pocit, že si přejeme to, co se nám na hudbě líbí, mít jaksi "zvýrazněno".. 
 
"lyrické sceny ještě lyričtější, housle zpěvnější.." 
 
ale je to můj subjektivní názor, pochopitelně.. 
 
jinak díky panu Janouškovi za článek,rozhodně je zajímavý
4Komentář
v Saturday, 27 June 2009 07:47napsal/a Petr Janošek
Dobrý den, 
 
pane Macuro, Vašeho komentáře ke článku si samozřejmě cením a děkuji za něj.
3"to martin"
v Friday, 26 June 2009 19:48napsal/a Pavel Macura
to platí jen u levných kombajnů DVD/SACD/CD. Jsem též častý návštěvník koncertů symfonických a komorních těles.
2Komentář
v Friday, 26 June 2009 16:46napsal/a martin
Jsem posluchač klasické hudby, ale SACD nepreferuji.Jsem častý návštěvník koncertů a operních představení. 
Naopak bych řekl, že zdařilý CD zní věrněji než SACD.Můj dojem je, že SACD zní "pěkně".Takový "smoothovaný"-vyhlazený zvuk.
1Komentář
v Friday, 26 June 2009 09:16napsal/a Pavel Macura
Velmi rozumně napsáno.
» Zaslat komentář
Email (nebude publikován)
Jméno
Nadpis
Komentář
 zbývá znaků
 
Advertisement

Poslední články

Nejčtenější články

Všimli jsme si...

Nahrávka dne

Glenn Gould - Bach Goldberg variation 1955 a 1981
V recenzi na CD Brad Mehldau - Places se mi trošičku "rozutíkala" písmenka ve zmínce o GLENNu GOULDovi. Zaujala-li vás tato (alespoň maličko), dnes tamní úvodní informaci o jednom z největších géniů klavírní interpretace všech dob trochu doplníme. A bude to doporučením:

a) jeho nejznámější nahrávky vůbec

b) jedné z nejoceňovanějších nahrávek klasické hudby všech dob

c) obojím dohromady

Samozřejmě c) je správně.

Celý článek...
 

Ankety

Uvítali byste pravidelné soutěže o CD a LP?

Sociální sítě

Hi-Fi Voice na FacebookuHi-Fi Voice na TwitteruHi-Fi Voice na Youtube

Počítadlo

Počet duší od 1.1.2009




TOPlist