2015 04 10 VYST Gary Koh 1

V předvečer výstavy Audio Video Show jsem měl možnost povečeřet s výjimečně zajímavým a přitom skromným pánem. Jeho jméno je Gary Leonard Koh, pochází ze Singapuru, udělal v USA téměř tři dekády dlouhou zářnou kariéru v IT a poté odešel do důchodu. Protože ale chtěl na své australské vinici také poslouchat hudbu, rozhodl se koupit si reprosoustavy. Když ale fabrika těsně před dodáním zkrachovala a zavřela, naštval se a přerušil svůj důchod – aby dostal svůj vysněný pár, jednoduše firmu koupil a zase rozjel. A to není jediný zajímavý příběh majitele firmy Genesis.

HFV: Jak jste se vlastně dostal k hi-fi? Byl to vždy Váš koníček? Nebo business?
GLK: Po mnoha letech v IT jsem už byl v důchodu, užíval si svojí vinici a vlastně jsem jen sháněl nějaké dobré hi-fi. Po mnoha peripetiích jsem si vybral nejvyšší model od americké firmy Genesis, ale těsně předtím, než jsem ho objednal, dostala se firma do finančních potíží a zavřela. Dovedete si představit, jak mě to naštvalo... Rozhodl jsem se využít manažerských zkušeností, do firmy jsem zainventoval a rozhodl jsem se jí dát dohromady. Nejdřív jen proto, abych dostal svůj pár reprosoustav, nakonec se mi to ale zdálo jako zajímavá příležitost.
HFV: V čem si myslíte, že se Vám podařilo vytvořit výjimečnou firmu?
GLK: Myslím, že jdeme úplně jinou cestou, než ostatní. Věřím, že drtivá většina inženýrů nepřemýšlí správně. Používají jen to, co je někde někdo naučil, ignorují základní principy vědy, respektive nepodrobují je zkoumání. Já se snažím přemýšlet o samotných základech fyzikálních principů reprodukce zvuku. Já jsem začal se znalostmi řekněme na úrovni roku 1800 a snažím se projít si v hlavě celý ten vývoj od té doby dodnes a přemýšlet o tom, co by se dalo udělat jinak.
HFV: A co jste objevil? Co by se dalo udělat jinak a nikdo další to jinak nedělá?
GLK: Není to jediná věc, jak už jsem říkal, je to o celkové filozofii a přístupu k věci. Je to o tom, že většina inženýrů například přemýšlí o reprosoustavách jako o perfektním systému, nepočítají s vlivy reálného světa. Navíc neříkám, že to ostatní dělají špatně – jen je pro mne výzva to řešit po své, jinak. Podívejte se například na výhybky – při návrhu inženýři počítají s papírově dokonalými odpory, myslí jen v jedné dimenzi. Měnič ale rozhodně není dokonalý rezistor, je nutné na vše nahlížet ve třech dimenzích. Nejlépe dokonce ve čtyřech, včetně času, protože jen tak počítáte s podmínkami skutečného světa – ovšem vše se stává mnohonásobně komplexnějším a obtížnějším.

2015 04 10 VYST Gary Koh 2

HFV: To zní jako poměrně pokroková myšlenka...
GLK: Pokroková? Ne, myslím, že je to jen zapojení logiky a sledování trendů. Podívejte se třeba na dnes tak strašlivě populární přehrávání hudby z počítačů. Já jsem začal na výstavách používat počítač v roce 2006 a všichni na mě první rok koukali jako na exota. Pak ale slyšeli, že to vlastně docela hraje a další rok už se smáli méně a dneska kdo nehraje z počítače, jako by nebyl. Mám dokonce svůj vlastní server pro přehrávání digitálních souborů, kde jsem využil své znalosti z IT.
HFV: Zní to jednoduše a logicky, jak je možné, že to tedy nedělá více lidí?
GLK: Víte, každý pracuje na svém omezeném hřišti, je jen pár lidí, kteří myslí bez ohledu na hranice – na ty fyzické, geografické, fyzikální nebo dané společností. Já třeba své nápady a názory nijak netajím. Naopak. Dělám workshopy, své reprosoustavy a přístroje předvádím v praxi, a říkám, proč fungují, jak fungují. Neříkám, jak přesně pracují, to je moje know how. Ale dávám k dispozici recept na úspěch, aby podle něj mohl zkusit uspět každý. Jenže nikdo mi nevěří, protože jdu jinou cestou, ne tou, která se učí na školách a kterou jde většina méně i více úspěšných firem. Jenže nikdo z nich obor dál nerozvíjí, nepřináší nic nového, jen dělají variace na dané téma. Vlastně nevím, proč tak jednoduchou věc, jako je vzít návod a vyzkoušet jít podle něj, všichni ignorují...
HFV: Vyrábíte hlavně poměrně finančně náročné modely, byť působí relativně konzervativně. V čem je jejich hlavní hodnota?
GLK: Víte, udělat levnou reprosoustavu vlastně není těžké. Udělat jí pořádně ale stojí mnohonásobně více práce, která je jen těžko vysvětlitelná. Třeba péče o jednotlivé součástky ve výhybce – žádný výrobce na světě není schopen dodat třeba kondenzátory v tak přísné toleranci, tak kvalitní, aby je bylo možné vzít a jednoduše použít. Chceme perfektní hodnoty a perfektní výsledky, takže třeba ve vyšších modelech se jeden jediný pár kondenzátorů vybírá řádově 7 hodin. Nejdřív do nich pustíme proud, necháme je pár hodin ustálit a teprve pak je změříme a porovnáváme hodnoty. Snažíme se je vzájemně kompenzovat a párovat tak, aby výsledek byl opravdu téměř dokonale odpovídající teoretickému ideálu. Jenže to je neskutečné množství práce, respektive času – a čas stojí peníze.
HFV: Jak velká je vlastně Vaše firma? Říkáte, že spoustu věcí děláte sám, ale máte nějaký tým?
GLK: Ale samozřejmě, mám tým. Dělá se mnou má žena a mám i techniky. Je nás ale jen 5 a rozhodně nechceme dál růst. Není pro to důvod. Náš segment trhu je malý, navíc mám extrémní problém najít skutečně dokonale spolehlivé lidi. Prozatím mám jen jednoho takového inženýra, zbytek fluktuuje. Hledám lidi, kteří budou svou práci milovat a budou chtít být tak precizní jako já.

2015 04 10 VYST Gary Koh 3

HFV: Stíháte vůbec v tak malé skupině pokrýt poptávku?
GLK: Víte, Genesis jsou moje díla, moje vlastní. Třeba nejvyšší model Dragon vyrábíme devět měsíců, namáčíme a ohýbáme jednu vrstvu ozvučnice za druhou, postupně je skládáme a vytváříme dokonalý celek. Jak už jsem říkal, vybíráme součástky s maximální pečlivostí. Navíc o každý pár Dragon pečuji osobně, provázím ho každým krokem výroby. Tím chci říct, že si svých výrobků velice cením a své zákazníky si vybírám – neprodávám tomu, kdo dá peníze. Peníze nejsou všechno, musíte mít na svět určitý pohled a vědět co chcete a proč chcete zrovna Genesis, musíte mít vhodnou místnost. Pak je můžete mít.
HFV: Je nějaký hudební směr, pro který se Vaše produkty obzvláště hodí? Nebo se snažíte být univerzální?
GLK: My samozřejmě děláme maximálně transparentní, neutrální reprosoustavy. I proto vyžadují adekvátní špičkovou elektroniku. Protože ale ne vždy je ideální akustika nebo nahrávka, děláme na reprosoustavách přepínače, které mění jejich charakteristiku. Můžete si tak zvolit přesně takový charakter, jaký momentálně chcete a jaký odpovídá tomu, co a kde posloucháte.
HFV: Díky za podnětný rozhovor!
Osobní poznámka: Musím říct, že Gary Koh na mne udělal dojem. Nebavili jsme se pochopitelně při naší dlouhé večeři jen o tom, co je obsahem tohoto interview. Gary patří mezi lidi, kteří ví co hledají, ví, co chtějí a hlavně ví díky velkým praktickým zkušenostem napříč obory i to, že tu nikdy není jen jediná cesta a nebojí se být jiní. Je to, nutno říci, osvěžující pohled na věc. Je víc než zajímavé sledovat myšlenkové pochody, utříděné a jasně zformulované, podložené argumenty a logikou a hlavně prezentované skromně a přátelsky, bez vzbuzování pocitu, že je nebo že ví něco víc... Takovou malou večeři s Gary Leonardem Kohem by zasloužil každý posluchač i každý konstruktér.

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studiospalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha