2016 02 04 PRF NaimAudio

Společnost Naim Audio založil trochu bohémský Julian Vereker v roce 1969. Toho času byl automobilovým závodníkem a vývojářem elektroniky, aniž by však někdy získal titul na elektrotechnice. První úspěch značky přišel v roce 1973, když Vereker vybavil aktivními reprosoustavami tehdy začínající Capital Radio. Během dalších 10 let odstartoval řadu Nait, která funguje v portfoliu dodnes, ale stál třeba i za konceptem jednoho z nejznámějších britských bicyklů - skládacího kola Brompton.

Firma pomalu, ale stále rostla, až se z původních 4 zaměstnanců rozrostla na dnešních 175, byť stále ještě sídlí ve stejných dvou budovách na okraji městečka Salisbury (které má mimochodem úchvatnou katedrálu, velikostí ne nepodobnou chrámu svatého Víta kupříkladu), tak jako na začátku. Co je možná ještě překvapivější je fakt, že po roce 2000, tedy po smrti Juliana Verekera, je svou produkcí v řádu desítek tisíc kusů za rok a obratem Naim druhým největším ostrovním výrobcem high end audio techniky hned po Bowers&Wilkins a to s ne tak úplně velkým odstupem, což mimo jiné dokládá celkem prestižní Queen´s Award za exportní úspěchy (tu Naim získal v roce 1985 a v roce 2010).

Měli jsme možnost projít si výrobní kapacity firmy, stejně jako strávit den v jejich poslechové místnosti, kde jsou zastoupeny všechny produktové řady a kde je možné poslechnout si pohodlně rozdíly mezi jednotlivými černými krabičkami. Což, vzhledem k tomu, že Naim u všech svých produktů drží stále stejný černý industriálně-minimalistický design, ať už stojí třicet nebo tři sta tisíc, není úplně od věci.

Projděte se s námi továrnou Naim v komentované fotogalerii:

000 

Julian Vereker, zakladatel značky, v původním vývojovém koutku.

001 

První obchod firmy Naim, kde před 40 lety fungoval také servis značky. Nachází se poblíž centra Salisbury a dnes zde sídlí maličká restaurace zaměřená na fish & chips. A samozřejmě sloužící i jako zajímavá atrakce pro návštěvníky Naim :).

003 

Novější ze dvou budov firmy Naim, kde sídlí jak vedení (v horním patře), tak vývojové oddělení (v patře spodním).

004 

První, úplně původní budova, dnes spíše logistické centrum.

IMG 1538 

V této velké místnosti se ručně vytváří všechny komponenty i jejich jednotlivé součásti.

IMG 1539 

Poměrně ojedinělý přístroj, sloužící k simulaci elektronice nepříznivých podmínek. Aby se vývojáři ujistili, že navržený produkt nebo jednotlivé součástky jsou dostatečně odolné, položí ho sem a po 24 hodin vzdoruje teplotám od -30 do + 50°C, je natřásán (aby se simuloval vliv dopravy) a vystavován rozdílné vlhkosti vzduchu (jak říkají proto, aby fungoval v Dubaji i deštném pralese).

IMG 1540 

Stanoviště, kde se namátkou testují jednotlivé produkty a ověřuje se třeba i to, zda aktualizace softwarového vybavení neovlivňuje něco, co by neměla. Testuje se poslechem, měřením i počítačovými zátěžovými testy.

IMG 1541 

Přes tuto sestavu projde jeden každý vrcholný model Statement, aby bylo jisté, že funguje tak jak má. I díky tomu trvá produkce jedné sestavy (předzesilovač + monobloky) celý týden.

IMG 1542 

Hliníkové profily pro své produkty (zde chladiče Naim Statement) si firma nechává vyrábět na zakázku ve střední Anglii. Zrovna tyto začínají jako mohutný blok hliníku a frézují se přes 24 hodin.

IMG 1543 

Téměř složený Statement. Jedna věž váží přes 100 kg a vertikální uspořádání součástek je tu kvůli zajištění optimálních tepelných podmínek pro součástky v jednotlivých patrech. Celá kompletace probíhá ručně a zajišťuje jí dvojice specializovaných techniků.

IMG 1544 

Desky plošných spojů, filtrační kondenzátory a další součástky, připravené pro další kus sestavy Statement. Zrovna v době naší návštěvy se pro zaměstnance jedné velké americké banky připravovala poměrně neobvyklá sestava s předzesilovačem a 11 koncovými stupni z této řady.

IMG 1545 

Už od začátku technici ve výrobě vybírali a párovali součástky. Tato zvláštní "krabice" je určena pro párování tranzistorů - technik osadí celkem 100 kusů tranzistorů a přístroj je během 4 hodin roztřídí do nejvíce vyhovujících párů. Před tím, než si v Naimu tohle zařízení pořídili, probíhalo párování ručně za pomoci měření - paradoxně bylo ruční párování stejně rychlé jako to strojové (tedy 4 hodiny na 100 tranzistorů tak jako tak), nyní ale technik stráví 10 minut osazováním a následným vyhodnocováním výsledků, místo aby byl 4 hodiny přikován k židli.

IMG 1546 

Sklad součástek má několik uliček, tři první regály na fotce zaměstnanci interně označují jako "charakter Naimu", jsou to tedy součástky, které jsou důležité pro firemní zvukovou charakteristiku. Mezi jinými to jsou vybírané tranzistory, ale i kondenzátory s 1% tolerancí a další.

IMG 1547 

Osazené desky plošných spojů. Každá vyrobená deska se pečlivě kontroluje proti takzvanému referenčnímu kusu (na obrázku ten s cedulkou uprostřed), což slouží jako první stupeň výstupní kvalitativní kontroly.

IMG 1549 

Stroj na osazování komponentů na desky plošných spojů. Technik naplní součástkami malé "patrony", stroj je pak automaticky vkládá do příslušných míst. Pravda, vypadá trochu jako relikvie dávných časů, ale funguje skvěle a na produkci jedné desky ušetří oproti ruční práci cca 90% času.

IMG 1550 

V pravé části fotky je nad monitorem počítače vidět zásobník "patron" se součástkami. Tyto krabičky jsou určeny vždy pro jednu desku a musí být seřazeny pečlivě tak, jak je stroj bude brát.

IMG 1551 

Probíhající osazování.

IMG 1552 

Jedno ze stanovišť ve výrobní místnosti, zde konkrétně se finalizují magnetické puky držící disky v CD přehrávačích. I taková drobnost se dělá ručně v Anglii. I proto jsou mnohé přístroje prostě drahé, protože v průměru vyjde 1 hodina práce ve firmě na 100 liber na člověka.

IMG 1554 

Velmi ojedinělé stanoviště. Každý vyrobený kabel se zde připojí k ramenu, zavěsí a je 180x "proklepán", protože prý kabely hrají výrazně lépe, když se v nich uvolní mechanické napětí. Dokonce i při předvádění komponentů a přepojování kabelů technici každý kabel ručně kroutí a proklepávají.

IMG 1555 

SNAIC (kabel s DIN konektory) Shaker (což vysloveno zní stejně jako "naklepávač hadů") v celé kráse.

IMG 1556 

Tak jako se jednotlivé obvodové desky porovnávají s referenčním kusem, tak je tomu i u kompletních komponentů. Technik si při kompletování každého kusu vytáhne z police složený referenční kus a podle něj osazuje jednotlivé desky, připojuje kabely, dokonce musí dodržovat i přesné místo, kde jsou k sobě kabely svázány gumovými pásky, nebo orientaci transformátoru (tak aby nejslabší část magnetického pole vyzařovala dovnitř). Ačkoliv komponenty mohou vypadat jednoduše, dělají se od A do Z ručně právě kvůli dodržení i těch nejmenších jednotlivostí.

IMG 1557 

V polici jsou všechny aktuálně vyráběné produkty.

IMG 1558 

Pohled pod jinak neoslnivě vypadající černé šasi přístrojů odhalí spoustu zajímavostí - třeba to, že u citlivých komponentů typu phono předzesilovačů nebo vyšších modelů zesilovačů je celé obvodové řešení "plovoucí", vše je uloženo na odpružených podporách.

IMG 1560 

Pohled na celou výrobní kapacitu firmy - až se člověku nechce věřit, že s ruční prací lze v ne úplně velkých prostorách vyrábět tolik komponentů, kabelů a součástek, byť výroba běží na dvě směny.

IMG 1561 

Žádná automatizace (tedy s výjimkou osazování desek plošných spojů a proklepávání kabelů), poctivá ruční práce od A do Z.

IMG 1562 

Druhá fáze výstupní kontroly. Každý komponent je 24 hodin soustavně zapínán a vypínán, aby se odhalily případné chyby. CD přehrávače také roztáčí kontrolní disk a hledají na něm chyby, čímž se testuje kvalita opravy chyb při načítání.

IMG 1563 

Třetí fáze výstupní kontroly. Každý komponent je pečlivě proměřen na různých měřících přístrojích od osciloskopu po hloubkovou počítačovou analýzu (ta se týká softwarem vybavených přístrojů typu Uniti apod.). Každý technik denně zvládne několik desítek komponentů a to dokonce i když ke každé fázi testování vytváří kompletní tištěný protokol.

IMG 1579 

Poslechová místnost a sestava od základních integrovaných zesilovačů, přes streamery až po Statement.

IMG 1581 

V místnosti se testuje jak stereo, tak domácí kino. Poslouchá se přes nejvyšší modely Naim, ale zejména reprosoustav sesterské společnosti Focal.

IMG 1585 

Naim Statement má zároveň digitální i analogovou regulaci hlasitosti pro maximální plynulost.

IMG 1586 

V reálu je čtvrt tuny Naim Statement působivým kusem hmoty v prostoru.

IMG 1587 

Akrylová část slouží jednak pro vizuální efekt díky prosvícení, jednak ale i jako oddělující část mezi spodní částí s mohutným 30 kg transformátorem a horní částí s tranzistory a dalšími součástkami. Mimochodem, v každém Statement je v jednom kanále 38 dokonale identických tranzistorů - jejich identičnost vzniká díky odřezávání plátků silikonu z jediného kusu, což dělá na zakázku jeden ze subdodavatelů evropské vesmírné agentury ESA (kvůli zkušenostem s náročným zpracováním silikonu). I proto se v případě poruchy byť jen jediného mění všech 38 tranzistorů.

IMG 1588 

Celý poslechový aparát, který lze na přání posluchače díky docházkové vzdálenosti výroby snadno doplnit o cokoliv z firemní produkce.

IMG 1592 

Mu-so Qb. Malá kostička je o 1/3 levnější než velké Mu-so a nebýt rozdílu v objemu basu, neměli jsme šanci poznat mezi nimi rozdíl. Wow....

IMG 1999 

Na začátku zmíněná katedrála v Salisbury, kde jsme po ránu měli možnost poslechnout si varhanní koncert ve skutečně neuvěřitelně dobré akustice chrámového prostoru.

IMG 2000 

Jedna ze čtyř do kříže rozložených chrámových lodí, ta ve které zní varhany s cínovými píšťalami (přestože je použití cínu v Anglii zakázáno). Koncert v osm ráno ve zcela liduprázdné katedrále byl výjimečný.

Návštěva ve firmě Naim byla velmi poučná. Jednak proto, že jsme měli možnost zhodnotit každý postup firemním katalogem po zvukové stránce (jeden by nevěřil, jak obrovský rozdíl je třeba jen v použití externího napájecího zdroje), jednak proto, že jak vidno, tak platí ono okřídlené "to důležité je uvnitř". Na první pohled totiž téměř identické černé krabičky nedávají žádný pocit velkého rozdílu, kroky vzhůru ale byly úžasně zřetelné. Dost možná za tím stojí zajímavá kombinace ortodoxního anglického přístupu s garážovými kořeny a až fanatického přístupu k detailům - inženýři prý ladí umístění každé jedné součástky, ladí i to, kde jsou kabely svázány a kudy v přístroji vedou a podobně. Je také celkem obdivuhodně, že to společnost za 40 let dotáhla na druhého největšího výrobce audio elektroniky ve Spojeném království, i když stále zachovává domáckou pracovní atmosféru (třeba i proto, že ve firmě je pořád několik úplně původních zaměstnanců). Naim Audio jednoduše ztělesňuje tradici britského hi-fi v té nejklasičtější podobě.

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

200 300 mcintosh

200 200 pmc

200 200 normaaudio

200 200 studio spalicek

200 200 rpaudio

200 100 wdq

200 100 rodel

200 300 basys cs subpage

 

ŠÉFREDAKTORŮV NEPRAVIDELNÍK

Jak se hodnotí?

Recenze všeobecně (na hudbu, na jídlo, na filmy, na auta, na makeup nebo na hifi...) jsou většinou cílem uštěpačných poznámek ze strany těch, s jejichž názorem se neshodnou, to je ovšem v zásadě asi i v pořádku, jakkoliv snaha ventilovat svůj názor spíše konstruktivním, logicky formulovaným způsobem by zjevně byla ku prospěchu o něco více. Jinými slovy, vyjádřit svůj názor "že je to sračka" mohu i slušně, věcně a bez nutnosti okamžitě napadat.

Číst dál...

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 eurostar 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 horizontrading 200 200 kasaudio

200 200 elfton 200 200 mareka audio 200 200 ibdczech 200 200 walter kircher 200 200 4ce distribution

1024 200 audio video show praha