800 150 voix

napsal: Vladimír Širlo

Jako za(vy)sloužilý hifista jsem se rozhodl po mnoha letech obnovit svůj hifi park a kromě jiného si pořídit i nová sluchátka. Nejprve jsem přelouskal na internetu desítky nejrůznějších příspěvků na toto téma. Autoři těchto článků se ovšem většinou nezabývají takovými triviálnostmi, jako je kmitočtová charakteristika, zato slyší teplotu, dynamiku, rychlost, naléhavost, spojitost a další prapodivné věci, jako kdyby sluchátka nebyla obyčejným elektroakustickým měničem, ale obydlím hrajících skřítků, takže to příliš nepomohlo.

Novinkou pro mě byla uváděná nutnost speciálního sluchátkového zesilovače, to za našich časů nebylo. Abych si to ověřil, pořídil jsem si Caseu Lyru digital. Rozdíl v kvalitě mezi tímto zesilovačem a normálním sluchátkovým výstupem kvalitního zesilovače slyšitelný je, ovšem je tak malý, že vzhledem k nesrovnatelně větším rozdílům mezi sluchátky a mezi nahrávkami je celkem zanedbatelný (pro lidi, kteří si pořizují sluchátka na poslouchání a ne k diskuzi na internetu). Samozřejmě koupí takového zesilovače nic nezkazíte, ani já toho nelituji, jen chci říct, že žádné zázraky se nekonají a nutné to není.

Pak tedy přišla na řadu sluchátka. Vybral jsem AKG K702, Denon AH-D7000 a Sennheiser HD 800. Cíl je jasný: aby sluchátka přehrála co nejvěrněji to, co je na hudebním nosiči. Jak to ale zjistit? Lidské smysly jsou velmi dokonalé při srovnávání, ale jinak se dají opít rohlíkem. Mít tak opravdu skutečná referenční sluchátka, to by se to hodnotilo, bohužel každý výrobce o svých nejdražších sluchátkách tvrdí, že jsou referenční... Porovnám je tedy alespoň mezi sebou. Po stránce finanční to vypadalo na nerovný souboj, vždyť AKG stojí třetinu! Zpočátku tomu vše i nasvědčovalo: když jsem měl na uších Denony a vyměnil je za AKG, měla AKG málo basů, když jsem měl na uších Sennheisery a vyměnil je za AKG, měla AKG málo výšek. Tady recenzenti většinou končí s výsledkem, že AKG K702 jsou dobrá sluchátka, ale přece jen nestačila (vždyť i cenově je to přece zřejmé), a s doporučením, aby si každý vybral z těch dvou zbývajících typů podle svého vkusu, tečka. Já jsem však v porovnávání pokračoval a vybral ze své sbírky tři CD, která se zvukově diametrálně lišila. První CD mělo basy, středy a výšky v rovnováze, ve druhém silně převažovaly výšky a ve třetím silně převažovaly basy. Každé CD jsem si poslechl postupně ve všech třech sluchátkách.

Začal jsem Denony, dobře v nich zněly skladby z prvního a druhého CD, ale ve třetím basů bylo tolik, že zastínily celý zvukový obraz a bolely z toho uši. Následovaly Sennheisery, v nichž dobře zněly skladby z prvního a třetího CD, ale ve druhém výšek bylo tolik, že ostatní zvukové barvy chyběly, hlasu chyběl spodek, zněl výš a bylo jasně patrné zvýraznění výšek, což je i důvodem nepřesvědčivých basů těchto sluchátek. Nakonec přišla na řadu AKG K702 a ejhle, hrála v nich dobře všechna tři CD. Možná řeknete: no a co, zjistil, že má dvě špatná CD. Zjistil jsem však toho mnohem víc, a když to zjednoduším a shrnu do výsledku: AKG K702 mají nejvyrovnanější průběh frekvenční charakteristiky, a tudíž i nejvěrnější reprodukci. Denony AH-D7000 zvýrazňují basy, Sennheisery HD 800 zvýrazňují výšky. Takové zvýraznění je však dobré jen pro marketingové účely, protože jakoby profiluje a vylepšuje výrobek (u Denonů má každá nahrávka basy, u Sennheiserů každá výšky), ale ve skutečnosti se tím vzdaluje od základního požadavku co nejvěrnější reprodukce.

Jako požadavek pro věrnou reprodukci se u sluchátek (i reprosoustav) uvádí pásmo ± 3 dB pro základní (pro lidské ucho nejdůležitější) kmitočtovou charakteristiku 40 Hz - 15 kHz.

Všichni výrobci z komerčních důvodů uvádějí kmitočtovou charakteristiku sluchátek mnohem širší, například 5 Hz - 50 kHz, ale už nenapíšou, že je to v pásmu třeba ± 20 dB, takový údaj je tudíž pro posouzení věrné reprodukce k ničemu. Navíc frekvenci nad 20 kHz už člověk neslyší. Na stránce http://www.headphone.com/ lze najít grafy frekvenční charakteristiky většiny vyráběných sluchátek nezávisle změřené. Výše uvedený požadavek pro věrnou reprodukci tam splňují pouze jediná sluchátka...

Výrobci budou donekonečna vymýšlet nové a pokud možno dražší technologie, propagovat je a trefovat se do vkusu potenciálních a po novinkách dychtících zákazníků. Nic proti tomu, ale uši bychom měli mít řádně nastražené...

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies