Kolik peněz musíte minimálně vytáhnout z peněženky, abyste si mohli užít solidní reprodukci SACD formátu? 50 tisíc? 30? 20? Inu, inženýři v japonském Pioneer si myslí, že se svými zkušenostmi mohou nabídnout zážitek ze Super Audio CD v cenové třídě opravdu pro každého, proto jejich základní SACD přehrávač stojí pouhých osm tisícovek.

Pioneer se projevil jako férový „rodič", kvalitní provedení a moderní vzhled totiž oproti svým vlajkovým modelům u těch základních upravil jen minimálně. Výsledkem je estetický, minimalistický a čistý design, působící nadprůměrně hodnotným dojmem. I PD-10 je navržen jako „ramenatý" přístroj, nese se ve znamení pravých úhlů a čistých hran. Dominantou čela jsou velká dvířka poměrně robustní mechaniky, nad nimi je slušně velký a výborně čitelný displej. Vlevo od něj jsou kromě masivního spínacího tlačítka dvě stavové LEDky, pod nimi pak USB konektor. Ten oproti vlajkové lodi PD-50 není certifikovaný pro Apple přehrávače, takže si své oblíbené nahrávky pustíte pouze z flash disků a to ještě pouze v kompromisních formátech MP3 / WMA / MPEG-4. Alespoň že i tak kvalitě pomáhá Sound Retriever, poměrně účinná technologie, interpolující vynechaná data komprimovaných souborů a zlepšující slyšitelně výslednou kvalitu. K podobnému účelu slouží i Pure Direct mód, kde jsou výsledky ovšem na hranici rozlišitelnosti.

Zadní panel PD-10 odhalí to, že přehrávač je skutečně z nižších kategorií – kromě jednoho páru analogových RCA konektorů nabízí už jen digitální optický a koaxiální výstupy, napájecí zásuvka není určena pro klasický kabel, ale pouze pro malou „komerční" formu. Je pochopitelné, že výrobce nenabídne za danou cenu i digitální vstupy, napájení už je ale s tímto kabelem dost blízko integrovaného kabelu a je to škoda. Zase o TAK levný přístroj se nejedná.

 

Vnitřní koncepce přístroje je na danou třídu slušná, najdeme zde mechanické stínění napájecí a obvodové sekce, jeden poměrně velký transformátor a vůbec mechanicky kvalitní provedení. Oproti vyšším modelům nemá PD-10 subšasi pro maximální potlačení nežádoucích vibrací, ale rigidní konstrukce a váha 5 kg při rozměrech 435 x 128 x 329 mm (š x v x h) působí proti tomu samy o sobě. Rychlá a tichá mechanika si poradí se širokým spektrem disků, kromě tradičních CD a SACD můžete využít i DVD, byť mají primárně být určeny jako nosiče velkého množství komprimovaných hudebních souborů.

Na danou cenovou kategorii má elektronika slušné parametry – kromě toho, že potenciální frekvenční rozsah SACD z neznámého důvodu omezuje na 50 000 Hz (tento formát umí vystoupat až na dvojnásobek), nabízí solidní dynamiku 100 / 108 dB (CD / SACD) a odstup signálu a šumu 117 dB.

 

PD-10 jsme poslouchali hlavně s nejlepším z firemním integrovaných zesilovačů A-70, ale také se základním, výrazně adekvátnějším A-10. Konkurentem mu byl kromě Pioneer BDP-LX71 také PD-50. K dispozici jsme měli ještě integrovaný zesilovač NAD C370 a předzesilovač Denon DN-500AV. Zvuk vycházel z reprosoustav Harbeth Monitor 30, Tannoy Revolution DC6T SE, KEF R300 a Xavian Bonbonus, všechny se činily za vydatné podpory Bowers&Wilkins PV1D. Zkoušeli jsme poslech též přes sluchátka Audeze LCD3 a HiFiMAN HE-500, ať už přes sluchátkové výstupy (před)zesilovačů, tak přes samostatný sluchátkový zesilovač HeadRoom BUDA. Použitá kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a ProAc, kvalitu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.

Od prvního okamžiku nás zajímalo, jak moc velký rozdíl je u PD-10 v podání běžné a SACD vrstvy. Ideálním srovnávacím materiálem se ukázal sampler „KEF Ultimate Resolution Demonstration Disc No.2" - konkrétně část Bachových suit pro sólové cello BWV 1007, č. 4. Janos Starker struny svého nástroje rozechvívá jak na skvělé SACD vrstvě, tak na velmi zvukově solidní vrstvě klasického CD (a zvukové kvality disku obecně korespondují s v názvu slibovaným atributem vysokého rozlišení). V případě SACD podává Pioneer na danou třídu skutečně imponující výkon a PD-10 otevírá dveře k poznání a docenění tohoto opomíjeného formátu každému milovníkovi klasiky. Úvodní nezaměnitelná pasáž je rychlá, velmi přehledná a plná detailů, které prostě z CD v této cenové třídě nedostanete. Po přepnutí z SACD zvuk ztratí hodně ze své samozřejmosti a prokreslenosti, jako kdyby mu též ubyla autorita; jinými slovy, navrátí nás do reality a mezí daných cenovkou.

 

Stejně dobrý dojem jako u klasiky dělá SACD vrstva u „boxových" reedic celé klasické diskografie Genesis (zelený a modrý box), které nás kvalita PD-10 donutila poslechnout celé (ještě vícekrát pak kvalita vyššího modelu PD-50). Zvláště činely jsou nádherně hladké a rozlišené, nebývale přirozený na úroveň osmi tisíc je také Gabrielův hlas. Při přepnutí z formátu na formát u stejné skladby ale opakovaně narazíte na onen dojem, že vám někdo pod rukama vyměnil přehrávač za zcela jiný, tentokrát opravdu odpovídající cenovce. Je až s podivem, jak dokázal Pioneer vytáhnout kvalitu reprodukce Super Audio CD na takovou úroveň za tak málo peněz.

 

Zvukové podání PD-10 je na běžných CD trochu tenčí, jak zjistíte třeba u Čajkovského „Koncertu pro housle a orchestr v D dur, op. 35" (Anne-Sophie Mutter a Vídeňští filharmonikové | diriguje Herbert von Karajan | 1988 | Deutsche Grammophon | 419 241-2). Zvuk je rychlý, má o něco menší váhu, ale na svou pozici se snaží velmi poctivě dodržovat jak tonální vyváženost, tak respektovat dynamiku jednotlivých instrumentů. Proslulé Stradivárky Anne-Sophie Mutter tančí v moři tónů s nebývalou lehkostí, Pioneer v lehce chladnějším pojetí neztrácí tempo a nechává zvuk plynout. Snad právě jen trochu větší váha zvuku jako celku a o ždibec hlubší vhled do vzniku jednotlivých tónů a jejich průběhu dělí PD-10 od nejlepších přehrávačů základní kategorie (nad nimi má ale zase obrovskou výhodu v podobě velmi nadstandardní podpory SACD).

 

Rychlý a lehký zvuk přehrávače docela dobře sedí tvrdším žánrům – Dymytry se svou „Neonarcis" („Neonarcis" | 2012 | Metalgate | MGR-24312) tlačí rytmus skladby hradbou dvojitého kopáku a baskytary, obojí je v podání Pioneer PD-10 velmi přesné, i když snad opravdu maličko méně důrazné. PD-10 to ale velmi dobře vynahrazuje nadhledem a schopností celkové kontroly reprodukce. Zmiňovaný kopák je pěkně dávkovaný, opět nepříliš bohatý na objem, ale o to přesnější. Skladba si prostě tak plyne v přesném, rychlém tempu, až do porovnání třeba s firemním PD-50 díky vyrovnanému přednesu nepoznáte, že tónům schází trochu tu a trošku tam – PD-10 vás v podstatě svým rytmem a přesností vtáhne natolik, že nemáte potřebu hledat nedostatky. Nenabízí ale ani automaticky probuzené nadšení z nádherného zvuku, stále se nacházíme v kontextu nejdostupnějších hi-fi přístrojů.

Vokálu Kurta Ellinga ve „First Song" (Laurence Hobgood | „When the heart dances" | 2008 | Naim Jazz | naimcd112) schází jen trošku vytříbenosti a hloubky, abychom Pioneer PD-10 bezmezně chválili. I tak ale odvádí při rekonstrukci práce hlasivek slavného jazzového vokalisty slušnou práci. Tenčí, možná i trochu odtažitější podání nechává vyniknout klid skladby, umožní sledovat libovolnou linku a vůbec si můžete ve skladbě číst jako v otevřené knize, pokud se dá podobné přirovnání použít.

 

Takže co? Podařilo se inženýrům v Japonsku dát dohromady za 8 tisíc přístroj, který vám otevře brány Super Audio CD formátu na solidní úrovni? Ano. Jako SACD přehrávač by si mohl PD-10 nárokovat klidně dvojnásobnou cenovku a stále by byl výhodným vstupním bodem, přes který poznat kouzlo tohoto formátu. Neselhává ani jako „klasický" CD přehrávač, byť zde ničím nevybočuje od konkurence ostatních přístrojů z ranku pod 10 tisíc. Snad jen zajímavě čistým a robustním vnějším vzhledem, který evokuje dražší přístroj, případně technologií Sound Retriever, která docela dobře doplňuje komprimovaná data z kompromisních formátů, přehrávaných z předního USB nebo optických disků. Pokud nicméně hledáte hodnotný, zajímavý zdroj signálu a máte alespoň okrajový zájem o SACD formát (potažmo o klasickou hudbu, u níž je jeho přínos nejzřetelnější), je PD-10 v nejzaplatitelnější cenové třídě aktuálně patrně nejlepším řešením.

Kč 7 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ robustní, stylové provedení

+ přináší solidní SACD kvalitu do nejdostupnějších kategorií

+ celkově dobrý poměr ceny a výkonu

+ vyrovnaná reprodukce napříč pásmem

ZÁPORY

- CD vrstva je v podání Pioneer spíše ve vodách průměru

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 243 706 730

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies