Pokud váš zájem o high end neopadl před více než 30ti lety (a soudě podle toho, že čtete tyto řádky, tak tomu tak nebude), jméno Dietera Burmestera kolem vás muselo proletět již mnohokrát, neboť právě takhle dlouho již značka s jeho jménem na trhu působí. Od těch, kteří se s jeho produkty osobně setkali, byla pak jistě zmínka o zvukových kvalitách jeho přístrojů víc než pozitivní. Ostatně téměř všechny jeho modely se drží na předních příčkách svých cenových kategorií.

CD přehrávač 061 je na trhu od roku 2006 (06 = rok výroby, 1 = chronologické určení pořadí v tom roce uvedených výrobků), přesto díky zajímavým technologiím dodnes neztratil na aktuálnosti. Model 061 se vizuálně dosti podobá téměř dvojnásobně drahému vyššímu sourozenci 089. Poměrně kompaktní šasi s rozměry 48,2 x 11,2 x 34 cm (š x v x h) váží 11 kg, což vypovídá o robustnosti jeho konstrukce. Lehce industriální design se nese ve znamení minimalismu, čisté hrany a linie narušuje jen minimum prvků. Čelní panel je přinýtovaný a tyto rozměrné nýty jsou cíleně využity jako oživení lesklého povrchu. Dominantou přední části je hlavně rozměrný displej se zelenými, velmi kontrastními znaky. Vedle něj najdeme informační LED diody, označující aktivní vstup (ano, Burmester 061 má i několik vstupů a může tak posloužit jako velmi dobrý D/A převodník). Další dvě LEDky jsou pak uvnitř oblasti displeje – ty dávají na vědomí jaký je operační stav přehrávače, mimo jiné jakou vzorkovací frekvenci zrovna používáte. Pod displejem je sada malých ovládacích tlačítek pro ty nejzákladnější funkce – vzhledem k pohodlnému dálkovému ovládání se jich pravděpodobně nikdy ani nedotknete. Zato spínací třípolohovou páčku vpravo si budete užívat – je radost s ní přístroj zapínat. Dává to jakýsi pocit sounáležitosti, blízkosti s přístrojem, ten přesný chod, to jemné cvaknutí a probuzení přehrávače po jemném pohybu.

Zadní panel pak nabízí širokou paletu vstupně-výstupních konektorů. Z přehrávače můžete signál vyvést buď digitálně či analogově – u digitálu je k dispozici jeden optický a jeden koaxiální výstup, u analogu dokonce dva páry RCA konektorů a jeden pár symetrických XLR výstupů. Připojit 061 tedy můžete spoustou cest k naprosto libovolnému řetězci. Pro vstup signálu z dalších přístrojů můžete využít dvojici koaxiální a jeden optický vstup. Poslední dva datové konektory pracují s protokolem BurLink ve formě RS232 a USB – díky tomu můžete celou svou sestavu Burmester snadno synchronizovat a připojit k inteligentním ovládacím systémům.

To zdaleka nejvíc okouzlující na fyzické stránce Burmester 061 (přehrávač je mimochodem kompletně skládán v Berlíně u Burmestera, tedy žádné masové výrobky) je ale určitě jeho mechanika na vrchním panelu. Je ukrytá pod čistě ručně posuvnými dvířky, zasazenými mezi trojici masivních hranolů. O preciznosti výroby svědčí fakt, že dvířka kloužou dozadu s dokonalou lehkostí a v pohybu nemají sebemenší vůli. Je to skutečně až fyzické potěšení vkládat disk do mechaniky a pokládat na něj masivní kovový puk. A pak ten okamžik, kdy dvířka poslední centimetr měkce doklapnou díky magnetickému poli. Jde opět o téměř fyzický pocit potěšení z práce s přehrávačem, ne nepodobný vinylovému rituálu.

Pod masivními dvířky nenajdete jako u vyšších modelů mechaniku s řemínkovým pohonem, je tu „pouze“ osvědčený špičkový Philips CD 2 Pro, považovaný za jeden z nejlepších dostupných transportů. Získaný signál je převzorkován na 24 bitů a 96 kHz pro co nejúčinnější odstranění jitteru, je možné si zvolit ještě frekvenci 192 kHz. Aby byla preciznost převodu co nejvyšší, pro každou vzorkovací frekvenci jsou k dispozici vlastní, teplotně stabilizované oscilátory. Celá konstrukce je plně symetrická. Pro každý kanál a pro každou polovinu vlny signálu je určen jeden digitálně-analogový čip převodníku.

Burmester 061 jsme zkoušeli s firemním sourozencem z řady Classic, integrovaným zesilovačem 082. Jelikož 061 je puristicky určen pouze pro přehrávání kompaktních disků (žádné MP3, žádné DVD, žádné SACD – což je popravdě skoro škoda, neb podpora tohoto formátu byla při vývoji ve hře, ale jeho minimální rozšíření nakonec vedle k odmítnutí této koncepce), bylo jeho alternování s univerzálním přehrávačem Marantz UD7007 ne zcela korektní, ale Marantz svou úlohu odvedl dobře. K dispozici byl ještě Pioneer BDP-LX71. Zesilovací část alternoval ještě Marantz SR7007. K napájení byly použity kabely Burmester, stejně tak jako pro symetrické propojení přehrávačů Burmester a Marantz. Nesymetrické propojení obstarávala kabeláž QUAD, Eagle Cable a Monster Cable. Signál k reprosoustavám pak vedl Neyton Berlin LS nebo ProAc Response Black Signature. Co se týká reprosoustav, kromě standardních Harbeth Monitor 30 jsme měli ještě velmi povedené KEF LS50 a Quadral Ascent 90.

Heslem Dietera Burmestera je něco, co bychom mohli volně přeložit jako „Dostatečnou kvalitu hi-fi poznáte podle toho, že ve chvíli, kdy jí dosáhnete, ztratíte potřebu řešit jakékoliv aspekty reprodukovaného zvuku a jen posloucháte“. Inu, nezní to nelogicky. A je pravdou, že 061 přes svou „základnost“ nechává vyznít hudbu právě takovým způsobem…

Šedesát jednička je vzorem kultivovanosti a nepřehnanosti – naservíruje vám přesně to, co jí vložíte do „chřtánu“. Stingův „Englishman in New York“ z alba „Symphonicities“ je perfektně vykreslený, jednotlivé nástroje jsou velmi přirozeně ohraničené a oddělené, navíc pod precizní kontrolou a tak působí velmi realisticky. Ať už jde o kontrabas, jehož jednotlivá brnknutí jsou tak čitelná, jako kdyby stál přímo u vás v místnosti, nebo dechovou sekci, v níž rozlišení přehrávače ukazuje snad i přiložení náustků ke rtům. Dojem absolutní pevnosti zvukové scény a bezmezného přehledu navíc vyznívá velmi relaxovaně, tak nějak naprosto samozřejmě.

Přestože 061 prodává svůj zvuk ve velmi transparentním balení, dobré vychování (tedy spíše naladění) mu nikdy nedovolí být k vám agresivní. Ani trubka Milese Davise v „So What“ z „Kind of Blue“ při vysoké hlasitosti neztrácí klid a pohodu, ačkoliv je hodně intenzivní. Drží si ale v každém okamžiku svou přirozenou barevnost. Živé podání podporuje také pocit, že trubku můžeme sledovat v každém okamžiku, tóny jsou precizně přednesené od svého vzniku až do tichoučkého vytracení, Burmester vás o nic (co se vešlo na nahrávku, pochopitelně) neošidí.

Svůj nadhled a plnou vládu nad informacemi v nahrávce prokázal Burmester 061 také u Gabrielovy „Darkness“, spleti mnoha vrstev drobných zvuků. Fenomenální rozlišení, neopomenutí žádné z dostupných informací a jejich přehlednost vás provede nahrávkou s pocitem, že chcete víc a víc a víc a víc. Zvuk plyne v rytmicky dokonalém proudu a prostě „je“ – každé pásmo má vyhrazen stejný prostor, všechny nástroje a umělé zvuky jsou prezentovány se stejnou péčí a čitelností.

Přehrávač nezaskočí ani dynamicky náročné pasáže velkých orchestrálních skladeb – svou pedantní kontrolou vás nechá prozkoumat i ty nejmenší podrobnosti nahrávky „Velké brány Kyjevské“ (Mussorgsky – „Crystal Cable Arabesque“). Přes veškerou kontrolu, přesnost a analytičnost, díky nimž se na papíře může zdát, že 061 je brutálním zvukovým chirurgem, zůstává ale zvuk příjemně vřelý a plný emocí. Není snad vysloveně muzikální (jako třeba Gryphon Scorpio z podobné kategorie), ale rozhodně nečekejte suchopárnou reprodukci, založenou výhradně na snaze zreprodukovat (s trochou nadsázky) i prach poletující v nahrávacím studiu. Kdepak – Burmester se přese všechno snaží obnovit hlavně atmosféru a příjemné pocity z hudby.

To si ostatně můžete ověřit třeba na „Where or when“ od Diany Krall („Quiet Nights“), kde úvodních zhruba 30 sekund velmi dobře prověří schopnost řetězce respektovat křehkou, intimní a něžnou atmosféru nahrávky. Systém v čele s Burmestery to zvládl na jedničku – úvodní part dechové sekce v kombinaci s jemnými dopady metliček na činely vás okouzlí a už patříte jen a jen Burmesteru, který vás s nadhledem mentora, spokojeného se svým žákem, zásobuje další a další dávkou atmosféry, pohody a reality v každém dalším taktu, v každém jednom tónu.

O Burmester 061 vlastně není mnoho co víc říct. Patří totiž již do kategorie, která otevírá ne okno, ale přímo bránu do reality. Klade přitom ale přes obrovské rozlišení důraz hlavně na příjemný poslech, na pohodu, na radost z poslechu, i když tak trochu po německy přesném a distingovaném způsobu. Je velké potěšení už jej jen zapínat a vkládat disk do mechaniky, precizní výrobní kvalita a mechanická robustnost budí důvěru a kladné pocity ještě před prvním bitem načtené informace. Plně pozitivní dojem pak dokoná svým zvukem a radostí, s jakou se k němu budete vracet s naprosto libovolným cédéčkem – dá vám sice přesně vědět, jakou technickou úroveň má na něm nahraná hudba, ale nikdy vás od ní svou upřímností neodradí. A to je na něm to okouzlující… No a co se týká exteriéru, pak si na strohou, technickou „burmesterovitost“ buď zvyknete…nebo ne. Zvukově ale všechny palce vzhůru…

Kč 216 000,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ je možné jej využít také jako velmi dobrý převodník

+ osvědčený a skvěl fungující transport CD 2 Pro

+ čistá radost z poslechu

+ přesný, čistý zvuk

ZÁPORY

- pokud vás neodradí vzhled a zvuková charakteristika, pak nic

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Robert Mayer Turntables

    Je to takový klasický příběh audiofila – nejprve objevíte kouzlo hudby, pak šarm hi-fi a následně zjišťujete, že právě pro ten váš úplně specifický vkus (protože každý máme maličko jiný)…

    22. duben 2024

    Kategorie: Značky Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies