Jestli se nějaké zboží v hi-fi třídě dá označit za nejběžnější, půjde patrně o dostupné integrované tranzistorové zesilovače. V této třídě je tak extrémní přetlak a mainstreamoví výrobci se snaží být vidět čím dál tím širší nabídkou funkcí v čím dál tím příznivějších cenových kategoriích. V praxi je ovšem podobná technologicko-cenová válka benefitem pro koncového uživatele – u integrovaných zesilovačů v kategorii 20 – 30 tisíc se tak čím dál častěji objevují zejména technologie, otevírající svět počítačového audia, jinými slovy integrované D/A převodníky.

Výjimkou není ani evoluce úspěšného entry level modelu A18 z britského Cambridge. Ta sice přes mírné zvýšení ceny oproti předchůdci nenabízí USB vstup (ani pro připojení disků, ani pro funkci v roli externího zvukového zařízení) nebo DAC, ale jde cestou široké řady přídavných „modulů“, ovládaných přes spínací / napájecí konektor. Můžete díky tomu v jeden okamžik k A19 připojit až dva kusy zařízení z r Series. Tam je na výběr klasický DAC, USB DAC, BlueTooth DAC, dok pro Apple zařízení a nově i základně / DAC pro SONOS zařízení. Vzhledem k cenám těchto modulů se výsledná kombinace integrovaného zesilovače s vybraných rozšiřujícím produktem pohybuje na úrovni konkurence, jen vám dává trošku volnější ruku (což může být vykoupeno nutností někam umístit další krabičku). My jsme měli možnost zkoušet zesilovač s rLink a i když to znamená trochu kabelů navíc, problém to nečinilo.

Arcam A19 je typicky britským nenápadným gentlemanem. Nízká stavba jej obzvláště v černém činí až přehlédnutelným, neb dle firemní tradice nenajdeme ve vzhledu žádné excesy. Až stroze střižený styl sdílí třeba s novými Pioneer, ovšem na rozdíl od nich nepůsobí muskulaturně, ale spíše jemně a uhlazeně. Dominantou čelního panelu je velký regulátor hlasitosti s velmi příjemným a plynulým chodem. Displej s typicky zelenými znaky s velmi dobrou čitelností poskytuje jen dvě základní informace – navolený vstup a úroveň hlasitosti, můžete jej dle libosti ztlumit či vypnout. Tlačítka přímého výběru vstupů pod displejem jsou poměrně malá a blízko u sebe umístěná. Zcela stejná jsou pak ještě v levé části, ta zesilovač ztišují, ovládají již zmiňované tři stupně svítivosti displeje a umožňují přístup k jediné přítomné korekční funkci, kterou je vyvažování kanálů. Pravou stranu panelu ovládá velké spínací tlačítko, AUX vstup a sluchátkový výstup, oboje ve formátu 3,5 mm jacku.

Zadní panel je v podstatě jen prostorem pro devět pár analogových RCA konektorů, dva standardní páry poměrně natěsnaných reproterminálů a napájecí zásuvku. Zcela běžnou sestavu doplňuje maličký 3,5 mm jack podobný spínacím 12V zásuvkám. Má na starosti napájení až dvou zařízení řady r díky dodávanému kabelu (6V / 1A). Z devíti párů konektorů jich sedm patří vstupům (jeden pak MM přenoskovému předzesilovači), dva výstupům (regulovaný pre-out a linkový record out). Jednoduchost sama.

V základní vnitřní koncepci A19 se toho oproti předchozí generaci mnoho nezměnilo. Značná část 8,5 kg hmotnosti (což není při rozměrech 43,2 x 27,5 x 8,5 cm úplně málo) připadá na rozměrný toroidní transformátor. Co se – dle vyjádření výrobce – změnilo velmi, to je hlavně předzesilovací část. Nabízí hlavně extra propracovaný výstup pro sluchátka (Arcam toto dokonce prezentuje jako jednu z hlavních výhod nového modelu). Nyní nabízí podporu sluchátek od 16 do 2 000 Ohm, takže by A19 měl zvládnout s klidem i „profi“ a high end modely. Bohužel jsme neměli možnost vyzkoušet poslech s opravdu high endovými modely typu HiFiMAN HE-500 nebo Audeze LCD3, ale na dostupnějších Sennheiser IE8 či Bowers&Wilkins C5 byl zvuk opravdu velmi příjemný. Myšlenku o připojení nejnáročnějších sluchátek maličko sabotuje 3,5 mm jack místo „plnoformátového“.

Že Arcam A19 patří do dostupné třídy, to nám napoví i výkon 50 Wattů do 8 Ohmů, který zesilovač dodá ve smíšené třídě A/B. Výkon může stoupnout až na hranici 90 Wattů do jednoho kanálu při zátěži 4 Ohmy. Pro potřeby běžných hlasitostí v typických českých poslechových prostorách jde o výkon nepřehnaný, ale plně dostačující. Zajímavá je i velmi nízká hodnota celkového harmonického zkreslení (při 80% výkonu a zátěži 8 Ohm), činící pouhých 0,003%.

Slovo navíc si zaslouží dálkové ovládání, estetikou připomínající mobilní telefony pro seniory. Maličké rozměry, žádná zbytečná tlačítka; zato rozměry ovládacích prvků jsou skutečně velkomyslné a pohodlné i pro ruce zápasníků sumo. Pokud se smíříte s tím, že rozhodně nejde o luxusně vypadající „dálku“, pak vás ergonomie určitě potěší.

Arcam A19 (mimochodem, exkluzivně jsme dostali první kus v České republice) jsme poslouchali ve společnosti Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384, ale také D/A převodníku rLink. Pro srovnání jsme měli k dispozici ještě sestavu Firestone Audio (DAC I Love Taiwan, předzesilovač Mass a monobloky Big Joe IV, o čistý signál z USB se staral izolátor Green Key) a NAD C370. Čistotu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B. Poslouchali jsme přes redakční Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.

Je třeba hned na úvod říci, že za danou cenu vlastně není A19 příliš co vytýkat. Snad jen je třeba si uvědomit, že to není zesilovač svým charakterem vhodný paušálně ke všem reprosoustavám. Přestože neměl sebemenší problém s ovládnutím Harbeth Monitor 30, citelně příjemnější výsledné ladění zvuku předvedl s Xavian Bonbonus. Snad je to proto, že k optimálnímu vyniknutí se u něj hodí spíše barevné a muzikální, než studiově „rovné“ reprosoustavy.

Arcam A19 ale umí nabídnout hodně zajímavý zvuk – velký a „zaplavující“, přitom však sám o sobě je velmi (možná právě až příliš, proto ono hledání ideálních reprosoustav) klidný. FMJ A19 má na danou třídu velmi solidní, zdravý basový základ s velmi slušnou kontrolou. Objem nepřehání, dodá ale spodním oktávám potřebnou pevnost a kontury, aby jich bylo subjektivně dost. I díky tomu se nemusíte bát, že by zesilovač neuměl zvukem vyplnit celou místnost. Basa v „Billy Jean“ (Michael Jackson | „HIStory“ | 1995 | epic | EPC 474709 2) je silná, dostatečně autoritativní, aby udávala zvuku tak a tempo, přitom ale zůstává kulatá a příjemná.

Stejně tak Arcam umí přinést spoustu informací o smyčcové smršti v úvodu „Aprés Moi“ (Peter Gabriel | „Scratch My Back“ | 2010 | REALWorld | PGCD12). Rozlišení je solidní, ačkoliv vás zesilovač vysloveně nedrtí a nezahlcuje detaily – ty vyplývají na povrch velmi nenuceně, nepodbízivě, takže se musíte snažit koncentrovaně poslouchat, nechat se vtáhnout hudbou, nikoliv zvukem. Arcam A19 vám je, tak říkajíc, neotluče o hlavu. Umí ovšem udržet v náročné zvukové lavině tolik kontroly, že můžete vnímat celek i jeho části a tím se řadí k těm povedenějším zesilovačům z cenové třídy 20 – 30 tisíc.

Stejně tak patrně žádný z jeho soupeřů v této kategorii nenabízí tak velký zvuk – stačí hlasitost pozvednout jen mírně nad úroveň půlnočního poslechu a hudby je všude plno. Splašené hodinářství v „Time“ (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon“ | 1993 | MFSL | UDCD 517) se rozlije do celé místnosti; není to ale divoká zátopa jako u rozvodněné řeky, ale kontrolované naplnění jako u napouštěného rybníka. A19 není zjevně stavěn na to, aby vás ohlušil při koncertní hlasitosti, ale v rozsahu běžně tiché až běžně hlasité reprodukce vládne perfektně.

Zahrát s plnou grácií masivní buben ve „Velké bráně Kyjevské“ (Modest Mussorgsky | „Obrázky z výstavy“ | Crystal Cable Arabesque | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) nepřísluší žádnému zesilovači s podobnou cenovkou, nicméně i zde Arcam svým umírněným, kontrolovaným stylem nabízí barevné tóny, díky mocnému objemu zvuku pak údery působí velmi živě, stejně jako úder nepůsobí zkresleně, dokud se nesnažíte otočit hlasitost tam, kde už reproduktory páchají sebevraždu skokem z ozvučnice. Vůbec celá skladba vyznívá příjemně čistě a přehledně, pro plnou živost ale musíte k A19 najít živější reprosoustavy.

Tonální věrnost prokazuje Arcam A19 na Stingově vokálu v „If I Ever Lose My Faith In You“ („…all this time“ | 2001 | A&M RECORDS | 493 156-2). Hlas je velmi uvolněný, přirozený a barevný, možná mu maličko schází energie, ale to se opět dostáváme k volbě adekvátních reprosoustav. Celkově ovšem nabízí A19 dobrý vhled do hudební scény, servíruje tóny s přirozeností a nepřehnaností, ústící ve velmi uvěřitelné podání.

Arcam A19 je entry level zesilovačem, na to nesmíme zapomínat. Je konkurentem zesilovačům „profláknutějších“ značek, které za ně chtějí většinou kolem 25ti tisíc, ale zase nabízejí funkce, za které si u Arcam musíte zaplatit v podobě kostiček r Series. To vám ale zase na oplátku dává naprosto volnou ruku v tom, jaké funkce vlastně chcete u svého zesilovače mít. Suma sumárum, jde jen o přístup, který vám více vyhovuje. Zvukově je Arcam FMJ A19 kouzelný, byť si k němu musíte najít cestu. Jeho decentní, neútočný zvuk vyžaduje pečlivé spárování s živějšími reprosoustavami, pak nabídne krásně barevné tóny v transparentním a nesmírně precizně kontrolovaném balení. Pokud je navíc jedním z vašich požadavků to, aby zvuku bylo skutečně hodně, A19 ve své třídě dost možná vede a vyplní s nenuceností každý krychlový centimetr poslechového prostoru. Spojte tento zesilovač se zdrojem signálu, který je trochu analytičtější, s reprosoustavami, které jsou živé a umí „kopnout“ a máte velmi zajímavou sestavu. V podobě Arcam A19 získá vaše sestava skálopevné základy pro věrnou reprodukci a za rozumné peníze vám otevírá kromě bran dospělého high fidelity také budoucnost v podobě digitálních skříněk r Series.

Kč 21 500,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nevtíravý design

+ nad očekávání přesná a spořádaná reprodukce

+ zajímavý koncept modulární „dostavby“ funkcí pomocí r Series modulů

+ arcamovsky plný, sytý zvuk

ZÁPORY

- s některými reprosoustavami vás zvukově tolik nestrhne

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Perfect Sound Group

www.perfectsoundgroup.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 272 658 390

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Moon 641 & Moon 681

    V Boucherville na dohled Montréalu v provincii Québec sídlí společnost Simaudio (či úplně původně Sima Electronics) s více než 40 lety tradice. Přesto své „pravé jméno“ nepoužívá – její produkty…

    22. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Hegel Viking

    Pojmenovali byste svou norskou firmu podle rockové skupiny, v níž jste hráli na škole a která se (ta kapela, ne škola) zase nazývala podle idealistického německého filozofa? Bent Holter to…

    22. únor 2024

    Kategorie: CD přehrávače a transporty Autor: Daniel Březina
  • Cary Audio SI-300.2d

    Moje značka. Cary Audio. Mám je rád. Jistě, je to subjektivní náklonnost, kterou jsem si vykládal „naším společným vřelým vztahem k elektronkám“, ale v tomto případě uvedený argument neplatí, doba…

    22. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Jiří Petrák
  • Klipsch The Sevens

    Americký Klipsch vytváří reprosoustavy již od roku 1946 a v současnosti má v nabídce množství řešení včetně ozvučení pro „běžný lid“. Mezi ně patří i několik aktivních reprosoustav – The…

    15. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Bang & Olufsen Beolab 18

    Přestože se pravověrný audiofil dívá na produkty značky Bang & Olufsen lehce přivřenýma očima, nelze těmto Dánům odepřít fakt, že jsou úspěšnou značkou již od roku 1925 – tedy opravdu…

    15. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Crayon CIA-1 T

    Rakouská značka Crayon, statečně pojmenovaná po voskových pastelkách, sídlí ve Štýrském Hradci na jihovýchodě země a poměrně netypicky má v portfoliu (vyjma několika druhů kabelů) prostě a jednoduše dva integrované…

    05. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Naim NAIT 50

    Padesát let, to je kus historie. Zejména když se to týká firmy – takové jako je Naim Audio obzvlášť. Když Julian Vereker značku v roce 1973 zakládal, určitě se nenadál,…

    05. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Heco Celan Revolution 9

    Sloganem „německé Hi-Fi od roku 1949“ se nemůže pyšnit jen tak někdo. Západoněmecké Heco ovšem ano… Téměř na vrcholu jejich velmi široké nabídky najdete řadu Celan Revolution, jejímž králem je…

    02. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • ELAC Varro Reference RS700

    Jméno „varro“, které použil ELAC pro své nové portfolio prémiových subwooferů, odkazuje na latinský původ a značí něco jako „silný“ nebo „odolný“. Což je zhruba to, co od sub-basové jednotky…

    31. leden 2024

    Kategorie: Subwoofery Autor: Daniel Březina
  • Roth Audio Silver Gate Max

    Tradice výrobce kabelů Roth Audio (za níž stojí Miroslav Roth) je vlastně už poměrně dlouhá. Specializuje se na řekněme zakázkovou výrobu a v portfoliu vlastně nemá mnoho modelů – jakousi…

    31. leden 2024

    Kategorie: Kabely signálové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies