Jaký zesilovač si asi můžete koupit za 5 490,- Kč? Pioneer se svou novou řadou a jejím základním modelem A-10 snaží dokázat, že rozhodně lepší než dřív. Na první pohled se to nezdá tak úplně nepravděpodobné. Právě na první pohled se totiž téměř ve všem podobá svých vyšším bratříčkům, mimo jiné i o 20 000,- dražšímu A-70. A přestože jde pouze o prvotní dojem, zůstává desítka bez diskuse krokem kupředu v nejlevnějších vodách.

Stačí se podívat na soupis parametrů, porovnat fotku třeba s doslouživším A-109 a máte jasno. Tohle není jen jiná liga, ale spíše jiný sport. O moderně střiženém kabátku a dobrém pocitu z exteriéru jsme básnili u modelu A-70, desítka je sice viditelně na opačném konci spektra, přesto ani u entry level modelu nebyla výrobní kvalita vysloveně ošizena.

Ano, ovládací prvku jsou z plastu, nemáte ale pocit, že by se vám měly rozpadnout pod rukama při trochu méně šetrném zacházení. Ano, čelní panel ani tělo nejsou z luxusních hliníkových panelů, přesto jde o kov a tedy výraznou evoluci oproti plastikovému standardu starších sourozenců.

Přední strana hostí celkem pět knobů, čtyři menší slouží pro regulaci korekcí (výšky + basy + balance) a výběr aktivního vstupu, největší je pak určen pro regulaci hlasitosti. Vybrat si pomocí maličkých spínačů můžete ještě vypnutí korekcí, zda budou aktivní reproterminály A, B nebo A i B a nakonec ještě to, zda chcete využívat Loudness. Ta „přiohne“ kraje pásma a díky tomu při nejnižších poslechových hlasitostech zvuk lépe vynikne. Trochu překvapí, že Pioneer zvolil pro podsvícení tlačítek a indikaci aktivního vstupu červené LED, přestože u vyšších modelů je barva sytě modrá; tu najdeme jen u spínacího tlačítka (snad je to proto, že právě tenhle prvek sdílí celá řada v rámci nižších výrobních nákladů).

Zadní strana nám připomene, v jaké cenové třídě se pohybujeme, byť ani tady není důvod ke stížnostem. Snad jen celkem osm reproterminálů ve dvou sadách má základní rozumnou kvalitu, nic víc – svůj úkol, tedy udržet vše od holého vodiče, přes lopatky až po banánky, nicméně bezproblémově plní. Najdeme tu šest analogových vstupů v podobě RCA konektorů – čtyři jsou standardní linkové, jeden patří přenoskovému MM předzesilovači a poslední páskové smyčce, je tedy doplněn ještě o jeden pár RCA konektorů pro výstup signálu. Na rozdíl od vyšších modelů je také napájení vyřešeno „neaudiofilním“ malým konektorem.

Vnitřní stavba A-10 spoléhá na koncept Direct Energy, ověřený již mnoha dřívějšími modely. Jde v podstatě o zesílení pomocí MOSFET tranzistorů, kombinované s plynulou regulací biasu a minimalizací nevyváženosti energie v obou kanálech. Kvitovat je určitě nutno i fakt, že cesty koncových zesilovačů jsou plně symetrické. Tranzistory ze sebe vydají solidních 50 Wattů do 4 Ohmové zátěže, přičemž pracují celou dobu ve třídě A/B.

Desítku jsme zkoušeli v kombinaci s firemním SACD PD-10, vedle toho také s PD-50 a A-70 ze stejné stáje. K dispozici byl ještě NAD C370, Pioneer BDP-LX71 a Denon DN-500AV. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30, Tannoy Revolution DC6TSE, KEF R300 a Xavian Bonbonus. Spodnímu pásmu dodával šťávu Bowers&Wilkins PV1D. Sluchátkový výstup jsme potrápili pomocí Audeze LCD3 a HiFiMAN HE-500, zatímco kvalitu napájení si vzal na starost Xindak XF-2000B. Kabeláž pak nesla značky Vincent, QUAD, Monster Cable a Eagle Cable.

Že Pioneer se zvukem v dané cenové třídě příjemně pohnul směrem kupředu (rozuměj směrem k naplnění hodnot high fidelity), to je jasné už při prvních tónech „So What“ (Miles Davis | „Kind of Blue“ | 1997 | Columbia | CK 64935). Už se nenacházíme v oblasti zařízení, sestavených „aby hrála“, ale A-10 předvádí snahu „hrát dobře“. Za dané peníze samozřejmě nelze pořídit zázrak, ale každý posun kupředu by se právě v téhle třídě měl vyvažovat zlatem, neb otevírá širší a širší náhled od světa high fidelity široké veřejnosti (a budeme-li extrémní optimisté, pak této veřejnosti možná kvalita zachutná a časem se v důsledku toho třeba i zlepší kvalita nahrávek…). Je pravdou, že reprodukci trochu schází vykreslení pozadí, zde konkrétně šumění pásku, stejně jako nástroje jsou spíše jednodušeji vykreslené, ale celkově jde o výkon, který nám byl dosud znám z přístrojů o tisíc či spíše dva dražších (což je v této kategorii s trochou nadsázky „balík“). Hlavním atributem je poměrně velká živost a dravost zvuku.

Rozumně si poradí nejlevnější Pioneer také s reprodukcí lidského hlasu. Sladký vokál Michaela Bublé v „Georgia On My Mind“ („Crazy Love“ | 2009 | Reprise | 9362-49707-7) sice postrádá onu skutečně uvěřitelnou hloubku a komplexnost, neselhává však (až překvapivě) ve schopnosti udržet si naši pozornost a příjemně hladit. Ano, ve vypjatých momentech, obzvláště pokud hrajeme na vysoké, tak říkajíc koncertní hlasitosti (tam to obecně A-10 nesluší), se vyskytne sem tam nepříjemná sykavka, za normálních okolností jde ale o velmi slušnou práci, hlas je srozumitelný a uvolněný.

To samé lze říci i o akustické kytaře, uvozující album „This Is Where I Came In“ a stejnojmennou píseň (Bee Gees | 2000 | Polydor | 549 626-2). Nemůžeme si sice užívat prokreslenou hru celého těla nástroje, nicméně jednotlivé struny, jakožto dominantní prvky, zůstávají slušně vykreslené, co se týká detailů, příjemně atraktivně „prodané“, co se týká energie a příjemně tonálně umírněné, aby bylo jasné, že jsou vyrobeny z kovu. Tóny zní přiměřeně dlouho, rozlišení je – jak již bylo řečeno – slušné a v cenové kategorii 5 500,- Kč by se spíše toto podání mělo označit za skutečně skvělé. Pioneer přitom vytváří směrem k posluchači vazbu, snaží se nabídnout zábavný styl reprodukce; to pro srovnání s obvyklým přístupem těchto ultra levných přístrojů, kdy se ze systému často nakonec line – upřímně řečeno – nudný a prázdný zvuk.

A-10 se i přes svůj nevelký výkon snaží zvuk náležitě prodat a dát o sobě vědět. Energicky tak působí reprodukce „Time“ (Pink Floyd | „Dark Side of the Moon“ | 1973 | MFSL | UDCD 517), úvodní drnčení má dokonce přiměřený řád a přehlednost, byť opět platí poučka, že nad určitou mírou hlasitosti nemusí být vše vždy úplně příjemné. Při vysloveně tichém poslechu (i je-li aktivována funkce Loudness, která pomáhá, avšak zázraky neumí) pak zvuku schází trocha průraznosti navíc. Nutno ovšem říci, že Pioneer A-10 buduje v běžných poslechových podmínkách dojem solidní prostorovosti, zvládá udržet přehled nad oním drnčících chaosem a navíc nám celkem jasně říká, že to zvoní kov o kov. A vzpomeneme-li si, že máme v ruce zesilovač za 5 500,-, mávneme nad všemi nedostatky s klidem rukou.

Desítka maličko šetří na objemu zvuku ve spodním pásmu, jak nám ukáže basa Johna Deacona v „Another One Bites The Dust“ (Queen | „Greatest Hits“ | 1994 | Parlophone | 0777 7 89504 2 4). Drama bychom v ní našli, razanci též (na energii zase Pioneer rozhodně nešetří), objemově jí je ovšem trochu méně. V dané třídě ale patrně většina posluchačů prostě sáhne po ovladači basových korekcí a dle libosti si přidá…

Pioneer A-10 je sympatický přístroj. Ne ani tak tím, že se snaží celkem úspěšně předstírat, že svou výrobní kvalitou patří k přístrojům aspoň trojnásobně dražším, ne tak ani absolutní kvalitou zvuku, která je odpovídající zařazení do entry level kategorie. Jde o to, že za dané peníze dosud nikdo tak dobrý zvuk nenabízel, jde o to, že dosud jste museli zaplatit o tisíc či dva více, což jsou v dané kategorii více než důležité rozdíly (jinými slovy, Pioneer nabízí stejnou kvalitu jako ostatní, ale za o cca 35% nižší cenu). Je to chvályhodný krok, který otevírá dveře k ochutnání high fidelity hodnot i široké veřejnosti, která dosud u nejlevnějších modelů v této úrovni dostávala spíše stroj, který hrál, než přístroj, který hrál dobře. Pokud hledáte nejlevnější možnost, jak si zreprodukovat zvuk na úrovni, která má alespoň nějaké pojítko s realitou, kde už můžete věřit jednotlivým tónům, pak Pioneer A-10 nabízí hodně atraktivní cenovku, byť hvězdou zůstává v relativním kontextu dané třídy…

Kč 5 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadá dobře – na první pohled působí jako výrazně dražší produkt

+ posouvá v dané cenové kategorii přístup „hraje zvuk“ na „nehraje zvuk špatně“

+ bohatá konektorová výbava, adekvátní výkon…prostě všeho je akorát

ZÁPORY

- kompromisy ve výrobní kvalitě

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies