Že Pioneer býval pojmem v oblasti dvoukanálového high fidelity snad ještě neupadlo v zapomnění. Po ústupu z této oblasti si znovu vybudoval skvělé jméno jakožto výrobce skvělých receiverů, DVD a později Blu-ray přehrávačů a po jistou dobu též špičkových televizí. Znovuobjevení značky ve stereu (protože levné a velmi spotřební zesilovače nejnižší kategorie těžko počítat do high fidelity) se uskutečnilo prostřednictvím chválené, originálně designově pojaté série G-Clef. I její doba ale minula, byť jako vlaštovku věcí příštích je nutné ji pochválit. To zajímavé ale přichází s rokem 2013 – Pioneer dotvořil svou nabídku stereo komponentů, v níž se mu podařilo nabídnout sexy přístroje za sexy cenu.

Zesilovač A-70 je momentálně nejvyšším modelem z celkem pětičlenné rodiny. Vizuální stránka je sice ryze subjektivním měřítkem, ale dovolíme si tvrdit, že na první pohled působí celý nový dvoukanálový katalog japonského výrobce hodně šik, moderně a jakoby z vyšší ligy, než kde se cenově pohybuje. O A-70 to platí dvojnásob, však o poctivém provedení hovoří váha přes 17 kg při zcela běžných rozměrech 43,5 x 14,1 x 36,1 cm; takže pozor, s krabicí se pronesete.

Sedmdesátka se nese ve znamení rovných hran, minimalismu a jednoduchosti. Až strohý návrh zjevně snižuje náklady na výrobu, čímž umožňuje použít skutečně kvalitní materiály. Masivní hliníkový přední panel, robustnost celého těla a pocitově až „armádní“ úroveň provedení, to jsou hlavní dojmy při prvním osahání. A také podstatně maskulinnější, „svalnatější“ aura než u produktů z až zjemněle působící G-Clef série.

Hodnotné jsou i ty nejmenší prvky – masivní knob potenciometru je radost ovládat, hliník je příjemný do ruky a chod plynulý, přesný a příjemně citlivý. Nalevo od této dominanty je trojice stejně vypadajících „miniatur“, řešících nastavení korekcí v basovém a výškovém pásmu, potažmo vyvážení kanálů. Velmi podobný knoflík slouží i pro výběr aktivního vstupu, ten je však tužší a poskakuje po jednotlivých relátkách. Příjemný chod má i zcela vlevo umístěné spínací tlačítko; dokonce ani modrá LEDka nepůsobí agresivně (byť chvílemi máte kvůli mnoha modrým diodám pocit, že zesilovač svítí víc než ovládací pult vesmírné lodi). Maličkými tlačítky si pak můžete vybrat Direct mód (vynechá korekční obvody), zda budou aktivní pouze reproterminály A či B nebo oboje, aktivaci funkce Loudness (poněkud zahne konce křivky frekvenční odezvy a učiní tichý poslech atraktivnějším) nebo třeba vypnutí předzesilovače – A-70 tak může sloužit jako koncový zesilovač. Dvoupolohovým přepínačem si můžete určit i zesílení phono předzesilovače, respektive to, zda bude fungovat pro MM či pro MC přenosky. Na přední straně pak najdete už jen výstup na „velký“ 6,3mm jack a indikaci aktivního vstupu – opět pomocí modré LED.

Vlastně ještě jedno tlačítko tu je, to si navíc zaslouží zvláštní pozornost. Najdete ho těsně vedle regulace hlasitosti, spolu s nápisem „ATTENUATOR“. V dané cenové třídě nevídané (ale vítané) řešení vám umožní výrazně zjemnit chod hlavního potenciometru, takže se hlasitost zvyšuje a snižuje mnohem pomaleji, tedy v důsledku mnohem přesněji. Funkce je určena hlavně pro vylepšení tichého poslechu, kde se optimální úroveň hlasitosti odhaduje nejhůře; velmi vysokých hlasitostí se po jejím zapnutí tedy nedočkáte, smysl má od ultra tichého popůlnočního poslechu v paneláku až po běžný domácí poslech, při kterém při konverzaci není třeba zvyšovat hlas.

Na zadním panelu vás opět okouzlí zpracování, ať už se jedná o solidní konektory, jejich výborně navržené rozložení (všude je dost místa, například) a vůbec opět onen dojem účelné hodnotnosti. Najdeme tu celkem sedm vstupů (nepočítaje v to jeden pár analogových RCA konektorů pro přímý vstup do koncového stupně), tři z nich ve formě zcela standardního páru cinchů, jeden dovybavený zemnícím kolíkem (tento vstup vede do phono předzesilovače), další zase vede v páskové smyčce ven na linkové úrovni dalším párem RCA konektorů. Šestým vstupem je koaxiální RCA solitér, nad ním pak jako sedmý trůní USB vstup, díky němžu A-70 může sloužit jako externí zvukové zařízení pro váš počítač.

Reproterminály samy o sobě nejsou ničím zázračné, rozhodně to nejsou masivní WBT. Na danou cenovou třídu ale šroubovací konektory působí bytelně, snadno se s nimi pracuje, udrží i větší holý vodič, banánky a lopatky jsou pak samozřejmostí.

Specifikem dvou nejvyšších zesilovačů nové série je využití digitální koncepce koncových stupňů. Ve vlajkové lodi je zvuk ještě odladěný Air Studios, což by mělo zaručovat skutečný punc kvality. Jako jediný využívá A-70 také pro každý kanál jeden transformátor. Class D zesilovač v naladění pro vlajkový model dává celkem víc než dostatečných 90 Wattů na kanál. Vnitřnosti jsou rozděleny do tří vzájemně odstíněných sekcí. V signálové cestě najdeme výhradně elektrolytické kondenzátory, vyráběné speciálně pro Pioneer. Dosud jsme ale nezmínili to nejzajímavější.

Pioneer A-70 je totiž osazen také asynchronním USB převodníkem, který umí zpracovat signál s hloubkou až 32 bit / 192 kHz, načež jej předá výtečnému čipu ESS Sabre32, zvládajícímu práci se stejnou kvalitou signálu. Díky tomu se váš počítač může stát skvělým zdrojem kvalitního signálu, navíc v hodně přijatelné cenové kategorii.

A-70 jsme zkoumali spolu s firemním SACD králem PD-50, vedle toho byly k dispozici ještě nejnižší modely A-10 a PD-10. Kromě samozřejmých NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 jsme měli ještě předzesilovač Denon DN-500AV (jako koncový zesilovač fungovaly koncové stupně NADu). Poslouchali jsme přes Harbeth Monitor 30, Tannoy Revolution DC6TSE, KEF R300 a Xavian Bonbonus. Muziku tužil Bowers&Wilkins PV1D. Pro vyzkoušení sluchátkového výstupu jsme měli Audeze LCD3 a HiFiMAN HE-500. Symetrické kabely dodal Vincent, nesymetrické pak QUAD, Monster Cable a Eagle Cable, kvalitní napájení vyčaroval Xindak XF-2000B.

Již v první minutě je jasné, že A-70 je díky „digitálu“ jiný, než dosud poslouchané modely A-30 a A-10. Jde o pocit, který se s přibývajícími naposlouchanými hodinami jen a jen prohlubuje. Je také jasné, že A-70 se snaží (poměrně úspěšně) probojovat do první ligy mezi zavedená jména jako Denon, Marantz či Arcam.

Pioneer A-70 se předvádí jako velmi precizní stroj, který od perfektní kontroly zvuku neodradí úroveň hlasitosti ani složitost nahrávky, v „Bring It On“ (Nick Cave | „Nocturama“ | 2003 | Mute | LCDSTUMM207). Bicí zde jsou tvrdá, razantní, plná energie a dodávající až vojensky přesný rytmus celé skladbě, přestože nabízí svou údernost s lehce menším objemem. Dokonale to ale kompenzují skutečně pedantickou přesností, navíc díky mírně světlejšímu vyvážení ještě více vynikne vysoké rozlišení zvuku.

Ona razance a vše prostupující kontrola a přesnost se projevují i v ochutnávce lehoučkého jazzu ve skladbě „Limelight“ (Spyro Gyra | „The Very Best Of“ | 2002 | Verve | 543 55-2). Vibrafon je přímo tlačen směrem k posluchači, je ho všude plno, kovové údery přímo jiskří, aniž by překročily hranice agresivní ostrosti či se z nich ztratily informace o tónech. Naprosto báječný je pak bas, vznikající v nástroji Oscara Cartaya. Má razanci pneumatického kladiva, přesnost snipera, rychlost formule a sebekontrolu tibetského mnicha, pokud bychom to snad mohli pojmout s trochou nadsázky. Rychlé koncové stupně, pracující ve třídě D, tu každopádně odvádí znamenitou práci a zvukově jde o nesmírně precizní, byť opět objemově trochu stažený zážitek. Je ale znát i to, že Pioneer by „uživil“ trochu barevnosti, trochu více emocí - sází totiž hlavně na maximální dokonalost formy, aniž by se trochu uvolnil a užíval si obsah. Přesto není zvuk vysloveně chladný; pokud bychom to měli přirovnat k vizuálnímu umění, A-70 nabízí prostou dokumentační fotografii, aniž by se snažil výrazněji přesáhnout hranice směrem k umění.

Jsou ovšem skladby, kde je podobné zaměření vysloveně ku prospěchu věci – dominantní, pevný a energický, navíc zcela uměle generovaný bas v „The Expert“ od německých Yello (sampler s plnou dynamikou | 2010| Stereoplay | 520684) v podání Pioneer A-70 vyplňuje prostor do posledního krychlového milimetru, uchopí vás a nepustí, dokud skladba neskončí. Precizní timing, skvěle ohraničené jednotlivé zvuky, to vše tu jen přispívá k perfektnímu zážitku.

Důležitou charakteristikou A-70 je také pocit vyrovnanosti – v žádné oblasti se ani při delším poslechu nezdá, že by Pioneer jakkoliv akcentovat určité frekvence. Třeba v „Telegraph Road“ (Dire Straits | „Love over gold“ | 1996 | Vertigo | 800 088-2) jsou čistě vykreslené nástroje, stejný prostor má jak Knopflerova kytara, tak basa a bicí, vše má svůj dobře definovaný „koutek“; Pioneer si zkrátka i zde dává záležet na precizní kontrole.

Vysoké rozlišení oceníte při poslechu SACD.

Precizně si A-70 poradí i s klasickou hudbou, důkazem budiž Smetanova „Vltava“ z cyklu „Má vlast“ (Slovenský státní filharmonický orchestr | diriguje Reinhard Seifried | 1999 | Amadis | 6). Opakovat slova o sebevědomé kontrole a skvělé dynamice je nošením dříví do lesa, ale že přes určitý odstup a umí věrně zreprodukovat barevnou hudbu, měkkou něhu smyčců a to vše od dobře rozlišených jednotlivých nástrojů, až po harmonický a výborně soudržný celek. Zvláště na smyčcových nástrojích je pak znát záběr, energie a tlak, s jakými se Pioneer umí do reprodukce opřít. Potěší nádherná vzdušnost celé zvukové scény, naopak více by snad dojem vtáhl, bylo-li by zvuku o maličko více. Jinak ale na danou cenovou kategorii není příliš co vytýkat.

Pioneer A-70 nabízí v cenové kategorii 26 000,- poměrně nečekanou alternativu k zavedeným konkurentům. Robustní konstrukce využívá nečekaně strohé tvary a nadprůměrně kvalitní materiály, potěší nadstandard v podobě integrovaného D/A převodníku s vysokým rozlišením. Co je ale nejdůležitější, A-70 se odlišuje od konkurence i zvukovým pojetím. Jeho přesný, rychlý a dynamický zvuk využívá naplno možnosti digitálního zesilovače, byť se s vysokým rozlišením a precizní kontrolou pojí i jistá míra „odosobnění“. Určitě se ale nejedná o chladné či nudné zvukové pojetí. Naopak, i tak umí Pioneer A-70 nabídnout zábavnou, strhující a příjemnou reprodukci. Ideálním společníkem mu je pak SACD přehrávač PD-50; tato kombinace vám obzvláště při poslechu SACD, kde jde stranou dokonce i onen dojem lehké odtažitosti. Zkrátka a dobře, Pioneer A-70 se odlišuje a dost možná je to i tím, že je o krok napřed oproti současným konkurentům. Jak dlouho mu to vydrží, či zda je o ten krok napřed na vám vyhovující cestě, to je věc jiná. Rozhodně je to ale atraktivní kousek.

Kč 25 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ muskulaturní, moderní design

+ hodnotné výrobní provedení

+ USB D/A převodník

+ vysoký výkon

+ přesný, čistý, rychlý a detailní přednes

ZÁPORY

- maličko odtažitější výsledné zvukové podání

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

Audiohappening 2024

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Moon 641 & Moon 681

    V Boucherville na dohled Montréalu v provincii Québec sídlí společnost Simaudio (či úplně původně Sima Electronics) s více než 40 lety tradice. Přesto své „pravé jméno“ nepoužívá – její produkty…

    22. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Hegel Viking

    Pojmenovali byste svou norskou firmu podle rockové skupiny, v níž jste hráli na škole a která se (ta kapela, ne škola) zase nazývala podle idealistického německého filozofa? Bent Holter to…

    22. únor 2024

    Kategorie: CD přehrávače a transporty Autor: Daniel Březina
  • Cary Audio SI-300.2d

    Moje značka. Cary Audio. Mám je rád. Jistě, je to subjektivní náklonnost, kterou jsem si vykládal „naším společným vřelým vztahem k elektronkám“, ale v tomto případě uvedený argument neplatí, doba…

    22. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Jiří Petrák
  • Klipsch The Sevens

    Americký Klipsch vytváří reprosoustavy již od roku 1946 a v současnosti má v nabídce množství řešení včetně ozvučení pro „běžný lid“. Mezi ně patří i několik aktivních reprosoustav – The…

    15. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy regálové Autor: Daniel Březina
  • Bang & Olufsen Beolab 18

    Přestože se pravověrný audiofil dívá na produkty značky Bang & Olufsen lehce přivřenýma očima, nelze těmto Dánům odepřít fakt, že jsou úspěšnou značkou již od roku 1925 – tedy opravdu…

    15. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Crayon CIA-1 T

    Rakouská značka Crayon, statečně pojmenovaná po voskových pastelkách, sídlí ve Štýrském Hradci na jihovýchodě země a poměrně netypicky má v portfoliu (vyjma několika druhů kabelů) prostě a jednoduše dva integrované…

    05. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Naim NAIT 50

    Padesát let, to je kus historie. Zejména když se to týká firmy – takové jako je Naim Audio obzvlášť. Když Julian Vereker značku v roce 1973 zakládal, určitě se nenadál,…

    05. únor 2024

    Kategorie: Zesilovače integrované Autor: Daniel Březina
  • Heco Celan Revolution 9

    Sloganem „německé Hi-Fi od roku 1949“ se nemůže pyšnit jen tak někdo. Západoněmecké Heco ovšem ano… Téměř na vrcholu jejich velmi široké nabídky najdete řadu Celan Revolution, jejímž králem je…

    02. únor 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • ELAC Varro Reference RS700

    Jméno „varro“, které použil ELAC pro své nové portfolio prémiových subwooferů, odkazuje na latinský původ a značí něco jako „silný“ nebo „odolný“. Což je zhruba to, co od sub-basové jednotky…

    31. leden 2024

    Kategorie: Subwoofery Autor: Daniel Březina
  • Roth Audio Silver Gate Max

    Tradice výrobce kabelů Roth Audio (za níž stojí Miroslav Roth) je vlastně už poměrně dlouhá. Specializuje se na řekněme zakázkovou výrobu a v portfoliu vlastně nemá mnoho modelů – jakousi…

    31. leden 2024

    Kategorie: Kabely signálové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audiohappening 204

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies