Kde leží hranice high fidelity přístrojů? Těžko říct… Poslední dobou přichází na trh čím dál tím zajímavější přístroje i v té skutečně levné kategorii a nutí nás poněkud přehodnotit měřítka. Lze si za pouhých sedm a půl tisíce koupit zesilovač, který bude skutečně hrát hudbu? Takový, který vám dá ochutnat, co to znamená věrná reprodukce zvuku? Pioneer si to myslí a tak svou starší řadu velmi základních přístrojů poměrně agresivně inovoval, oblékl do nesmírně luxusního kabátku a se skutečně drtivou cenovou politikou poslal do světa s poselstvím, že levně neznamená špatně. Uvidíme…

Model A-30 je střední třídou (i když v současnosti je nejvyšším modelem v produkci) v základní řadě zesilovačů „pro každého“. Po vybalení z krabice na vás vykoukne zesilovač, jemuž byste po vzhledové a výrobní stránce cenu do osmi tisíc korun absolutně nehádali. Konstrukce je masivní a nese se ve znamení ostrých hran. Vizuální dojem stojí hlavně na masivním hliníkovém čelním panelu, který svým zpracováním evokuje podstatně vyšší třídu. I když to vlastně platí pro celkové, decentní zpracování.

Dominantním prvkem přední části je masivní regulátor hlasitosti. Čtveřice menších ovladačů pak slouží pro korekci basů, výšek a vyvážení kanálů, posledním z nich vybíráme aktivní vstup signálu. Drobnými tlačítky pak vybíráme buď „Direct“, neboli mód, při němž zesilovač zcela vynechá korekční obvody, režim „Loudness“, mající za úkol zlepšit tichý poslech zdůrazněním okrajových pásem nebo také aktivní pár reproduktorů – A-30 umí obsluhovat celkem až čtyři reprosoustavy. Poslední selektor z třicítky vytvoří koncový zesilovač. Skoro samozřejmostí je v této kategorii sluchátkový výstup, realizovaný velkým pozlaceným jackem. Spínací tlačítko je masivní a při stisku poskytuje slušný odpor. Celkově by podobná vizáž a zpracování nezapadla ani v kategorii mezi 20ti a 30ti tisíci.

Zadní panel je absolutně jednoduchý, ale nabízí vše, co bychom mohli čekat. Pětice vstupů, z nichž jeden patří gramofonovému předzesilovači pro MM přenosky, doplňuje pásková smyčka. Pro domácí použití asi není co víc si přát. Poslední vstup vede přímo do koncového stupně. Hned vedle najdeme čtyři páry reproterminálů. Jejich provedení patří spíše do kategorie A/V receiverů, jednoduché terminály ale naprosto odpovídají cenovce. Sestavu doplňuje ještě vstup a výstup dálkového ovládání a napájecí konektor.

Dálkové ovládání si zaslouží svůj vlastní odstaveček, protože vychází z řady G-Clef a svým hliníkovým provedením stanovuje nové standardy třídy. Přehledné a ergonomické rozložení prvků má jediný drobný problém – majitelé masivnějších prstů by mohli mít občas tendenci stisknout špatné tlačítko, vychází zjevně z drobných rukou japonských techniků. Ale to nevadí…

Osmi kilogramový zesilovač je po technické stránce zcela klasickým tranzistorovým kouskem. Přesto nabízí na svou cenovou úroveň několik nečekaných libůstek. Jednou z nich je třeba plně symetrická koncepce koncové zesilovače. Skoro samozřejmá se pak zdá separace digitální a analogové části obvodů. Zesilovač pracuje v obvyklém A/B režimu. V něm dává do zátěže 8 Ohm solidních 70 Wattů na kanál. To je vlastně vše, oč bychom se mohli v dané kategorii zajímat a vše, na čem v podstatě záleží. Jasné je, že použité součástky patří do základní kategorie, i přesto je celkový výsledek při jen o trochu málo vyšší ceně podstatně dále, než byl třeba předchozí Pionner A-307R. A-30 patří do úplně jiné ligy a v dostupné třídě stanovuje hodně vysoké standardy.

Integrovaný tranzistorový zesilovač Pioneer A-30 jsme poslouchali ve společnosti jiných podobných modelů, hlavně pak NAD C370 a Rotel RA-12, ale také receiver Arcam AVR360. Zdrojem signálu byl Pioneer BDP-LX71, Rotel RCD-12, Arcam BDP300 či KingRex UD384. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak, kabely pak nesly značky Eagle Cable, Monster Cable a QUAD a ProAc. Zvuk se linul z Harbeth Monitor 30 a Quadral Ascent 90.

Jaký tedy vlastně je velmi levný integrovaný zesilovač s více než dospělým, byť trochu technicistním vzhledem? Od prvního pohledu budí důvěru a velká očekávání. Zůstaneme-li nohama na zemi (respektive budeme mít stále na paměti cenovku), budeme dokonce překvapeni, že A-30 už není jako mnohé zesilovače do deseti tisíc jen tím nejzákladnějším nástrojem pro tvorbu zvuku, ale skutečným prvním schůdkem do high fidelity.

Začali jsme s Dave´s True Story a jejich „Sex Without Bodies“. Razantní údery do bicích mají dost energie, třicítka snad jen trošku šetří na objemu a hutnosti zvuku. Být zvuk jen trochu uvolněnější, Pioneer by mohl díky slušnému rozlišení konkurovat i zesilovačům kategorie kolem patnácti tisíc. I tak ale odvádí velmi slušnou práci, jednotlivé údery jsou pod solidní kontrolou. Když pak přijde na pořad skladby ženský vokál, i v něm nacházíme na danou třídu víc než dost detailů a hlavně oceníme velmi dobrou přirozenost. Častým problémem levných komponentů je tvorba jakéhosi stejnozvuku, v němž jako kdyby vše splývalo v plochém a stejně zabarveném stylu. Pioneer A-30 dokáže ve zvuku příjemně rozlišit jednotlivé instrumenty a právě díky tomu si zaslouží označení high fidelity.

Sedmdesát Wattů výkonu je naprosto dostatečný výkon, takže Pioneer dokáže rozhýbat i méně citlivé reprosoustavy i do vysokých hlasitostí a udržet nad nimi kontrolu. Nejlépe se mu pak hraje někde ve střední úrovni hlasitosti, kdy už je příjemně otevřený (v tichých hlasitostech je velmi rozumné užít berličku v podobě Loudness), ale ještě nenaráží na lehké ztvrdnutí zvuku jako při koncertních úrovních. Dobře je to znát u Metallicy a „Enter Sandman“, kde tolik nezáleží na dynamice (neboť skladba jí zrovna nepřetéká) a důležitá je energie a schopnost razantně se prosadit. Na levný zesilovač odvádí A-30 slušnou práci. Kytary jsou ostré, bicí pevná a všechny nástroje jsou dobře rozpoznatelné a definované. Základní nutná charakteristika, řeklo by se, ale v dané cenové kategorii věc, kterou je nutné pochválit.

Eva Cassidy s „True Colors“ je příkladem perfektně nahraného ženského hlasu. Pioneer se snaží, seč může a je pravdou, že se mu daří v projevu minimalizovat nádechy umělosti a vokál tak ve finále působí poměrně realisticky, rozhodně nečekaně na poměry třídy. Je tu trochu méně emocí a nevstanou vám při vypjatých pasážích chloupky na rukou, tak jako to nastává u skutečně skvělých zesilovačů, ale i tak je potřeba snahu vychválit.

Dech zesilovači i přes všechen výkon trochu dochází při reprodukci komplexních symfonických děl, jako je Mussorgského „Velká brána Kyjevská“. Ačkoliv tonalita je trefena rozumně a na zesilovači je opět znát snaha o co nejpřirozenější reprodukci, součástková základna je tu logickým limitem. Ve vypjatých situacích přesnost maličko polevuje, přesto stále můžeme najít dost informací o jednotlivých nástrojových sekcích, aby skladba dávala smysl a navíc byla „poslouchatelná“.

Na druhou stranu informace o prostoru umí A-30 předat velmi dobře. Dokazuje to Diana Krall s „Where or when“, která sice trpí trochu chladnější atmosférou, ale jednotlivé nástroje jsou přesně lokalizované a dobře konturované. Vše je zobrazeno poměrně kompaktně, Pioneer nedbá tolik na šířku a hloubku scény s reálnými velikostmi nástrojů, vše balí do homogenního celku, ale určitě se mu daří rekonstruovat informace mnohem lépe, než třeba již zmiňovanému A-307R.

Sedm a půl tisíce korun je ve světě high fidelity v podstatě směšná částka. I leckterý průměrný propojovací kabel přeci stojí více. Leckterý vášnivý sběratel dokonce neváhá podobnou částku investovat do zajímavého vydání svého oblíbeného alba. Dokonce i jednotlivá součástka může leckdy stát víc. Může tedy kompletní přístroj s touto cenovkou hrát? Ale ano… Pioneer A-30 to jasně dokazuje. Rozhodně od něj nesmíte čekat zázraky a dokonalost, ale chcete-li dostat (třeba na začátku své hifistické „kariéry“) rozumný zvuk za minimální investici, navíc ve skutečně báječně střiženém kabátku, pak je třicítka skutečně skvělým kouskem, stanovujícím nové standardy ve třídě do deseti tisíc. Kdyby každý levný stroj hrál a vypadal takhle, věrná reprodukce zvuku by se mohla dostat do každé domácnosti…

Kč 7 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ nádherné výrobní zpracování, zvláště vzhledem k ceně

+ slušná, vyrovnaná reprodukce

+ živá, celkem detailní reprodukce

ZÁPORY

- zvuk přeci jen trošku zaostává za vizuálním dojmem

- A-30 maličko šetří na objemu zvuku

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

BaSys CS

www.basys.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 234 706 730

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies