Model Evolution 5350 anglických klasiků z Creek Audio by se dal označit za většího bratříčka entry level integrovaného zesilovače Evolution 2. Už od pohledu poznáte, že má oproti „Dvojce" něco navíc, působí tak trochu dojmem zdivočelého gentlemana, který začal brát steroidy a pořádně cvičit. Za relativně nenápadnou, byť muskulaturní fasádou se tak skrývá pěkně divoká, ale stále ušlechtilá krev. Však rodokmen tohoto zesilovače je úctyhodný.

Creek Evolution 5350 je uzavřen v jednoduše střiženém těle, z nějž i přes absolutně minimalistické pojetí snadno poznáte rukopis Michaela Creeka. Jednoduchý, jen decentně zalomený masivní čelní panel je vyroben z broušeného hliníku, všechny prvky na něm mají své jasné místo, vše působí organizovaně, čistě a logicky. Dominantou je bezpochyby velký knob pro regulaci hlasitosti, za nímž v jeho svislé ose vede „průřez", sloužící jako vizuální oživení. Napravo od něj už najdeme jen drobné spínací tlačítko, výstup pro sluchátka o průměru 6,3 mm a velmi decentní logo výrobce. Přes veškerou nenápadnost zabírá Evolution 5350 dost prostoru s rozměry 43 x 9 x 34 cm a vcelku se i pronese díky hmotnosti 10,5 kg.

V levých čtyřech pětinách čelní desky (zhruba v tomto poměru „průřez" čelo dělí) pak najdeme o něco méně masivní knob pro výběr aktivního vstupu, do vyfrézovaného kroužku uzavřená čtyři tlačítka pro ovládání aktivního výstupu (zapnutí / vypnutí reprosoustav A či B, nastavení páskové smyčky a celkové umlčení výstupu) a malý, ale dostatečně sdílný displej. Evolution 5350 vás neobtěžuje zbytečnou plejádou tlačítek, vystačí si s přehledným a ergonomickým dálkovým ovladačem a pár nejnutnějšími prvky – u Creek totiž ví, že stejně dáte přednost pohodlnému ovládání z křesla místo osaháváním svého naleštěného miláčka.

Pohled na zadní panel vás dozajista potěší – tak jak působí Evolution 5350 bytelně a fortelně již od pohledu, tak komfortně a užitečně pojatý je i co se týká vstupně / výstupních možností. Zmiňovali jsme možnost přepínat nezávisle reprosoustavy A a B, logicky tak zde najdete úplnou sadu osmi reproterminálů právě pro dva páry reprosoustav. Velmi solidní šroubovací terminály pojmou bezpečně naprosto libovolný kabel, snad jen nějaké velké, ne úplně standardní lopatky by mohly být problematické. Opravdu nadstandardně vybavené konektorové pole najdeme mezi reproterminály pro levý a pravý kanál. Ukazuje se, že pojetí integrovaných zesilovačů Creek je anglicky konzervativní, ale nezapomíná na to nejdůležitější, tedy váš komfort.

Najdeme zde celkem osm párů analogových RCA konektorů, umožňujících propojit i ten nejširší domácí systém. Základem je trojice linkových vstupů, čtvrtý si můžete vybavit v základu zase jako linkový, případně ale může sloužit i jako phono vstup pro gramofon (je-li zesilovač vybaven adekvátní obvodovou deskou). Podle nejklasičtější možné koncepce (kvůli které tu najdeme třeba i již zmiňovaný výstup na sluchátka, kterých u moderních integrovaných zesilovačů valem ubývá) tu máme ještě vstup a výstup páskové smyčky. Příjemné je i rozdělení zesilovače, takže můžeme vyvést signál předzesilovače z pre-out výstupu, případně dovést (třeba v aplikaci domácího kina) již zkorigovaný signál rovnou na obvody koncových stupňů. Je prostě vidět, že filozofií Michaela Creeka je omezit zbytečnosti a nabídnout maximum pro uživatele.

Creek se chlubí tím, že pro tuto generaci modelu 5350 vyvinul zcela nové, modulární koncové stupně. Jejich součástky jsou namontovány na oboustranných PCB deskách a ty jsou pak uchyceny k masivním blokům chladičů. Oba kanály jsou zcela identické, celý blok i s chladičem lze snadno vyměnit, což jednak snižuje výrobní náklady (a proto se může Evolution 5350 pochlubit atraktivní cenovkou vzhledem k parametrům), jednak to maximálně usnadňuje případný servis. Jde o další příklad chytrého, praktického řešení. V koncových stupních se setkávají jak MOS-FET, tak čtyři bipolární tranzistory. Oddělení DC složky není řešeno kondenzátory jako tradičně, použito je DC servo. V předzesilovací části najdeme regulaci hlasitosti od Texas Instruments, jde o modul PGA2320, digitálně kontrolující poslechovou úroveň v analogové doméně.

Imponující jsou i výkony, kterými Creek Evolution 5350 disponuje. Nabízí masivních 200 Wattů na kanál do zátěže 4 Ohmy, respektive 120 Wattů do zátěže dvojnásobné (ve třídě A/B, indikovaná spotřeba 500 Wattů ale naznačuje značné otevření do třídy A) nebo také solidní zisk x48. Pořádný zátah odspodu zajišťuje kvalitní 350 Wattový toroidní transformátor s oddělením vinutím pro pravý a levný kanál a digitální okruhy spolu s předzesilovačem.

Creek Evolution 5350 jsme měli možnost porovnávat s nižším modelem Evolution 2 (a i když je sám o sobě velmi dobrý, po vzájemném porovnání není co řešit), k tomu jsme měli CD přehrávač opět pojmenovaný Evolution 2. Připojené jsme měli ještě integrované zesilovače NAD C370 a Audiomat Opéra Reference 12, z alternativních zdrojů signálu jmenujme Pioneer BDP-LX71 a KingRex UD384. Napájení komponentů zajišťoval Xindak XF-2000B. Zvukový výstup měly na starosti rozličné reprosoustavy, mezi jimi třeba Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Epos Elan 15 nebo krátce též Quadral Signo Avantgarde 80. Kabeláž všech druhů nesla značky InAkustik, QUAD, ProAc, Monster Cable a Eagle Cable.

Nejzajímavější a všeříkající se nám zdálo přímé srovnání s nižším firemním sourozencem, protože ten, i když sám o sobě vynikající, ve srovnání s 5350 prostě a jednoduše bledne. Pokud trochu poskočíme, můžeme rovnou říct, že nutnost výrazně vyšší investice je bohatě, bohatě vyvážena zvukovým přínosem a pro jednou o polovinu dražší znamená rozhodně i o polovinu lepší.

Set živelných skladeb „Singles Collected" (R.E.M. | 1994 | EMI | 7243 8 29642 2 3) v čele s „Radio Free Europe" má energie na rozdávání. Creek Evolution 5350 umí být hutný, solidní a důrazný, maličko tak sice ubírá na oné dravosti bicí a zpěvu, ale dodává jim výměnou hloubku, úžasně pevný, hebký basový základ a rytmickou preciznost a plynulost, díky které skladba šlape s přesností švýcarských hodinek a důrazem chrámových zvonů u Svatého Víta. Zpěv Michaela Stripa má až analogový, elektronkový charakter, tak tonálně bohatý se jeví.

Sytý, barevný styl přednesu vás svou něhou nikdy neunaví. Pokud jsme si u „Dedicated to..." Allana Taylora („Closer to music vol. 2" | 2009 | Stockfish Records | SFR 357.4009.2) při poslechu přes Creek Evolution 2 napsali poznámku, že vyvážení je maličko světlejší a spodek ne tak hutný a důrazný, Evolution 5350 tuto charakteristiku zcela dokonale naplňuje. K přirozenému, uvolněnému stylu „dvojky" tak přidává svou mohutnost a barevnou nasycenost – výsledkem je krásně hebký, přirozený zvuk strun na kytaře, s opravdu jen maličko vřelejším laděním. Díky tomu ale můžete poslouchat při (fyzicky únosné) libovolné hlasitosti (Creek umí reprodukovat velmi čitelně a energicky už při překvapivě nízkých úrovních), navíc po libovolně dlouhou dobu – ani po celém odpoledni vás zvuk neunaví a neotráví.

Robustní zvukovou stavbu a plnou kontrolu nad velkým zvukem oceníte u nástrojů typu kontrabasu. Chambersův instrument v Davisově „So What" („Kind of Blue" | 1997 | CK 64935) si plyne v úžasně relaxovaném, ale tak dobře načasovaném tempu, že máte v kombinaci s důrazem a objemem zvuku dojem, že interpret stojí přímo před vámi. Sametově měkké tóny nepostrádají razanci a hlavně precizní kontrolu, přes veškerou vřelost tu neschází autorita a množství informací o texturách a barvách – jednoduše řečeno, projev Evolution 5350 je báječně komplexní.

Nemusíte se tak bát ani divočejších hudebních kousků, Creek Evolution 5350 prostě vždy působí, jako kdyby měl nad vším obrovskou výkonovou, dynamickou a vůbec celoplošnou rezervu a nadhled až buddhistických rozměrů. Když se tak do divokého reje pustí dobrý půltucet elektrických a akustických kytar všeho druhu v kouzelných rukou Mika Oldfielda a přidá se k nim ještě rytmická sekce („Outcast" | „Tubular Bells 3" | 1998 | Warner Music | 3984243492), nevznikne v poslechovém prostoru slitá koule kytarových efektů, ale můžete v pohodě poslouchat linky jednotlivých, dobře odlišených nástrojů. Zůstává tu „creekovsky" živý, otevřený a maličko dopředný charakter, kombinovaný s analogovým citem pro barvy a více než dostatečným objemem. Při vyšší hlasitosti tak máte skutečně pocit jako na dobře nazvučeném koncertě.

Ačkoliv se možná občas zdá, že oproti světlejšímu kolegovi v podobě Evolution 2 je 5350 naopak spíše pro příznivce temnějšího vyvážení, výšek je tu dost a svůj právoplatný prostor si rozhodně hlídají. Jejich podání nese stejný základní charakter jako celé pásmo – žádný nepřirozený nátlak, dynamická rezerva, pohodový a průzračný charakter, bohatost na barvy i detaily. Ukazuje to dobře elektronická klasika „Vienna" od Ultravox („Vienna" | 1994 | Chrysalis | 0946 3 21296 2 8). Tam, kde u výše zmíněného nižšího modelu syntezátory při vyšších hlasitostech balancovaly až na hraně agresivity, v případě Evolution 5350 je něco takového jen stěží představitelné. Tóny sice jsou řízené, ale ne řezavé, aktivní, ale ne agresivní, na to jsou schopnosti padesát-tři-třicítky příliš naddimenzované.

Creek Evolution 5350 je silným hráčem střední ligy. Za ne již úplně malých 37 tisíc nabízí ochutnávku kvalit high endového světa, skvostné zpracování a typicky anglický přístup k hudební realitě. Vysoce muzikální, na bohatství tónů a barev postavený (a analogové řetězce tím evokující) zvuk jako kdyby měl v libovolném okamžiku alespoň 100% rezervu. Přes svůj klid a vyrovnanost umí být Creek dostatečně důrazný, aby vás neochudil o přitažlivý zážitek v žádné chvíli, u žádného žánru, žádné hlasitosti a velmi pravděpodobně také u žádné variace reprodukčního řetězce. Nenásilný, radostný zvukový projev je snadno nakažlivý, jakmile si na něj jednou zvyknete, stane se naprosto přirozenou součástí vašeho bytí a můžete ho tak poslouchat pořád, pořád, pořád, pořád a pořád – i díky tomu, že je totálně neúnavný. Za své peníze dostanete od Angličanů přesně to, co byste si představovali – muzikální realitu, kterou je radost poslouchat a která staví hudbu na první místo.

Kč 36 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ jednoduché, bytelné provedení

+ uživatelsky velmi komfortní (počet vstupů, ovládací prvky,...)

+ nádherně plný zvuk

+ dost síly pro libovolné reprosoustavy a hudbu

ZÁPORY

- zvuk nepatří k nejrychlejším, pokud dbáte právě na to (celkově to dojmu nijak nevadí)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

High-End Audio Studio

www.highend.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 224 256 844

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • EverSolo AMP-F2

    Komponenty EverSolo jsou krásným příkladem toho, že lze (pravda, za podmínek nastavených ekonomickou realitou Číny) vyrobit audio zařízení dobré, vlastně spolehlivé a komfortní a finančně dostupné zároveň. K portfoliu streamerů…

    03. duben 2024

    Kategorie: Zesilovače výkonové Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies