2016 01 27 TST Onkyo A 9070 1

Ačkoliv vlajková loď mezi zesilovači firmy Onkyo (nepočítaje tedy poněkud "jinou" řadu Reference) s označením A-9070 už nepatří mezi horké novinky, přesto ani po několika letech díky své výbavě neztrácí na aktuálnosti, i když je fakt, že současný trend propojení s počítačem mu ještě uniká.

A-9070 patří mezi poměrně velké stroje (43,5 x 17,5 x 43,1 cm - š x v x h a 18,1 kg), jeho křivky jsou ortodoxní, ale čelní panel se drží naprostého minima viditelných prvků, čímž tak trochu připomíná spíše moderní A/V receivery. Přímo uprostřed je velký hliníkový ovladač hlasitosti, utvrzující vás v tom, že zesilovač má skutečně jen měnit hlasitost. V levé části najdete ještě elektronické spínací tlačítko, v pravé dvoupolohový páčkový přepínač pro vypnutí všech "nadbytečných" obvodů typu korekcí, displeje, digitální části apod., maličký a jednoduchý displej ukazující jen to nejnutnější a nakonec malý otočný ovladač, sloužící pro přepínání vstupů. Jediným indikátorem aktivního vstupu je ale zmíněný displej.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 2

Zbytek ovládacích prvků je skrytý za výklopným krytem, zabírajícím v podstatě celou spodní třetinu čelního panelu (opět tak trochu po vzoru A/V receiverů). Je tu jednak tlačítko pro výběr aktivních reproterminálů (A / B / A i B), jednak korekce basů, výšek a vyvážení kanálů a jednak tlačítko, kterým se dostanete k hlubším nastavením zesilovače. Jde o možnost změnit jména vstupů, nastavit úroveň sluchátkového výstupu nebo dobu automatického vypnutí. Za krytem najdete ještě doplňkový 6,3 mm výstup pro sluchátka.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 3

Zadní stěna je poměrně prostorná a konektory nepřeplněná. Po stranách najdete vertikálně orientované reproterminály, na každé straně čtyři. Jsou středně velké, ale rozumně bytelné a pojmou docela v pohodě banánky i holé vodiče, u vidliček to zase tak jednoduché soužití nebude. Uprostřed pak najdete signálové vstupy a výstupy. V horní části jsou to dva koaxiální a jeden optický digitální vstup, ve spodní pak celkem tři analogové linkové vstupy, které doplňuje vstup přenoskového předzesilovače se zemnícím kolíkem. Cinche jsou dostatečně pevné, byť by mezi nimi mohlo být o kousek více prostoru.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 4

Z méně standardních přípojných míst je tu ještě analogový linkový výstup, pre-out výstup a také přímý vstup do koncových stupňů, třeba kvůli aplikaci v sestavě domácího kina. Kromě obligátní napájecí zásuvky jsou tu už jen 3,5 mm jacky pro signál dálkového ovládání šířeného po kabelech.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 5

Vnitřní konstrukce stojí na firemním řešení AWRAT (Advanced Wide Range Amplifier Technology), které spojuje několik dílčích technologií pro dosažení optimálního zvuku. Hlavním je obvodové řešení DIDRC pro potlačení intermodulačního zkreslení. Slouží zejména k redukci artefaktů ve frekvenčním pásmu nad 100 kHz, které se poté nepřenáší do slyšitelného pásma a zvuk má díky tomu být výrazně čistší. Onkyo používá v obvodech také jen velmi malou zpětnou vazbu a každá část obvodového řešení má svůj vlastní přívod z napájecího zdroje. Výkonový stupeň pak zvládá proud až 100 Ampér a umí potlačit zpětný signál od reprosoustav. Koncová část zesilovače je také navržena plně symetricky, v podstatě jako dva monobloky.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 6

Napájení běží po tlustých měděných drahách, hladký průběh zajišťuje čtveřice filtračních kondenzátorů se souhrnnou kapacitou 60 000 mikrofaradů.

A-9070 využívá třístupňové zapojení Darlington, tranzistory pracují v push-pull zapojení, kdy umí dodat 75 Wattů na kanál do 8 Ohm, respektive 140 Wattů do 4 Ohm. Tlumící faktor činí 130, celkové harmonické zkreslení (THD+N) nepřesahuje 0,03% (1 kHz / 1 Watt). Odstup signálu a šumu na analogových linkových vstupech činí slušných 107 dB.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 7

Digitální část běží na čipu Wolfson WM8742, respektive jsou tu dva, na každém kanálu je připojen jeden a zpracovává signál paralelně ve dvou proudech, aby zajistil maximální možnou čistotu. Podporují PCM signál s rozlišením až 24 bit / 192 kHz.

Onkyo A-9070 jsme poslouchali proti sestavám Naim Nait XS / Naim CD5si, Gato Audio AMP-150 / Gato Audio CDD-1 a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, oba zdroje signálu sloužily i pro Onkyo. Jako další zdroje jsme měli k dispozici Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo VPI Scout přes Naim Stageline a Pro-Ject Elemental. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, ELAC BS 73 nebo OceanWay Sausalito, kde se srovnávalo ještě s Viola Crescendo / Concerto. Propojeno bylo kabely TelluriumQ Silver a Black sérií, případně ZenSati Authentica.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 8

Onkyo A-9070 vypadá už od pohledu robustně a tak se s ním tak nějak podvědomě pojít pocit, že by měl tenhle zesilovač vyprodukovat spoustu energie a zvuku by se neměl rozhodně bát. A že v basovém základu se toho určitě nebál. Kontrabas v Davisově "So What" ("Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) byl slušně razantní a pevný, energie je tu slušná dávka, byť objemu se zdálo být poměrově o něco méně a trochu přidat by reprodukci jako celku určitě slušelo. A-9070 se nicméně i tak nebojí prosadit, takže už se začíná dát i vyznat v jednotlivých polohách nástroje, zesilovač už začíná spodní frekvence vlastně i docela přehledně odstiňovat. A i přes lehký deficit objemu tu je cítit pronikající impuls, byť vás zesilovač určitě neutluče. Na poměry své kategorie ale patří k akčnějším.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 9

Hlasy Katie Melua a Evy Cassidy ve "What a Wonderful World" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD00040) dokázal zesilovač podat velmi čistě, zároveň ale s klidnou příjemností, s uvolněností. Je fakt, že hlasů bylo opět objemově o něco méně, působily tenčí, ale zato bylo jasně zřetelné kdy a jak zpívá která ze zpěvaček, hlasy se nepřekrývaly a zesilovač ve vcelku jemném přednesu umí vykreslit i docela dost detailů. Přednes jako celek je lehoučký, uvolněný, samozřejmý a je tu cítit kombinace slušné energie a harmonického souladu obou vokálů. Onkyo tak kombinuje určitou věcnost a techničnost (tenčí, ale přesný a čistý zvuk) s poměrně příjemnou, suchý přednes osvěžující harmonií a hladkostí.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 10

Činel v "Take Five" Dave Brubeck Quartet ("Time Out" | 2009 | Collumbia | 88697 39852 2) byl rozhodně velmi odvážný, znělý, až cinkavý a zvonivý. Kov činelu zněl pronikavě, až s lehkou dominancí a byl výrazný a rozhodně ne opatrný. Nebyl nicméně ani při vyšší hlasitosti útočný či vulgární, bylo ho objemově hodně, ale ne nesmyslně příliš a hlavně s sebou nesl díky výraznosti také snadnou čitelnost a pocit prokreslenosti, stejně jako poctivě kovový charakter. Dokonce byl slyšet i přesný okamžik dopadu paličky na tělo činelu, rezonance těla nástroje a dozvuk se slušnou délkou.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 11

V Brahmsově "Symfonii č. 1" v podání Berliner Philharmoniker s Herbertem von Karajanem (Deutsche Grammophon | 453 097-2) bylo znát, že Onkyo A-9070 má rozhodně dost energie i přes jen mírně nadprůměrný papírový výkon, dokonce na poměry své třídy až výborně ustojí i dynamické orchestrální špičky, i když pocit živoucí dynamiky a vnitřního dramatu vám tak úplně nepředá, raději se soustředí na organizaci, čistotu a udržení klidu a pohody. Tím pádem také nenabízí úplně velký zvuk, který by zaplnil každý volný krychlový centimetr prostoru, snaží se spíše udržet zaostřenost a kontrolu, což ústí sice nikoliv v efektní a kolena podlamující živost, ale zato v absenci dynamických nedostatků a dalších slabin, hudba plyne svým tempem a s čistotou a jistotou.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 12

V "Puer natus est nobis" v podání benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725) bylo cítit, že Onkyo svým klidným způsobem dokáže jít i poměrně hluboko, dokáže nechat vyjít na povrch dost informací, takže je slyšet, že ve sboru je mnoho hlasů (byť úplně suverénní rozkrytí jejich pozice a separace jednotlivých zpěváků stále ještě není úplně dotažená), rezonance prostoru byla vysloveně krásně podaná a díky tomu hudba také působila zasazená do realistického prostoru. Dokonce už bylo slyšet i nádechy mnichů, jejichž hlasy byly relativně plastické.

Podání prostoru v podstatě nebylo co vytknout, rozložení Stingových spoluhráčů v "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) bylo v pravolevém směru naprosto řádné, scéna byla jistá, pevná a přehledná, díky celkové čistotě nebyl problém sledovat jednotlivé nástroje a dokonce tu byla i citelná hloubka.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 13

V "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) prosakovala čistým zvukem (ne)kvalita nahrávky, ale dominanci měla přesto dostatečná energie a klid, kterými Onkyo A-9070 špikuje každou skladbu, takže ani horší nahrávka vám poslech neotráví. Rytmus a tempo nebyly sice úplně strhující, ale opět - vlastně reprodukci v kontextu kategorie nic neschází a plyne pohodově.

2016 01 27 TST Onkyo A 9070 14

Onkyo A-9070 není zesilovač, který by hrál nějak dramaticky, který by oslnil nějakou jednotlivostí nebo který by vás strhnul na první dobrou. Je to nicméně dobře provedený, dobře vybavený a dobře hrající stroj, který má svůj klidný charakter, v němž vlastně není v rámci cenové třídy žádná vážná chyba, díky čemuž si můžete poslechnout v podstatě cokoliv, v podstatě na jakoukoliv hlasitost a ono to pořád v klidu hraje, s dostatkem energie a s tím, že bez zjevné větší snahy udrží pořádek i ve složitějších orchestrálních kompozicích. Možná by celkovému dojmu ještě trochu prospěl větší objem, který by reprodukci mohl vybudit z jejího stálého klidu, ale jinak je A-9070 skutečný univerzál pro ty, kteří nechtějí řešit co, kdy, přes co a jak nahlas si budou pouštět a chtějí si naopak být jisti, že výsledek bude čistý a pohodový.

Kč 32 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkně vyrobený stroj

+ slušně čistý zvuk

+ slušná konektorová výbava

+ lehký, klidný zvuk

ZÁPORY

- chybí USB

- zvuk by mohl být objemnější

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cpt-praha.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Audio Happening 2024

    Malé lokální poslechové akce jsou něco, co je v celém světě poměrně běžnou věcí – nakonec čím větší země, tím menší šance lidí dostat se na některou z velkých centralizovaných…

    06. duben 2024

    Kategorie: Lokální akce Autor: Daniel Březina
  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

Powered by BreezingForms

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies