Japonská korporace Yamaha, to je skutečný gigant s obrovským záběrem. U základů tohoto jména ale stály v roce 1887 jazýčkové varhany a kolem hudby se dodnes točí velká část činnosti korporace. Ať už jde o nahrávání, živou produkci, nebo právě pro nás zajímavou domácí reprodukci. Masově rozšířené jsou sice hlavně A/V receivery značky, nicméně pro trochu pokročilé posluchače je jméno Yamaha přiřazeno ke špičkové elektronice, k jejíž tradici se firma ve druhé dekádě 21. století úspěšně navrací.

Nejnovějším přírůstkem je série S2100, sestávající z SACD přehrávače a integrovaného zesilovače. V kontextu firemního katalogu jde o druhou nejvyšší řadu, která oproti první generaci (s názvem S2000) působí svým pojetím technickým i optickým citelně blíže vlajkové sérii S3000. Navíc se ale pohybuje v ještě realisticky zaplatitelných vodách.

Zesilovač Yamaha A-S2100 prošel největší změnou optiky, ta navíc rozplesá srdce každého milovníky tradičního pojetí hi-fi. Designéři Yamahy dokázali nepoužít snad ani jediný moderně vyhlížející prvek, aniž by ale celek působil nemoderně či dokonce historicky. Jde jen o vizuální poklonu klasickým strojům v tom nejlepším slova smyslu. Ač nevelký, nejvýraznější je skleněný průhled, za kterým je usazena dvojice měřáků, indikujících dle polohy jednoho z přepínačů využitý výkon, nebo úroveň v dB. Můžete si volit také intenzitu podsvícení, ale je škoda nenechat měkké žluté světlo svítit naplno. Jejich tanec při reprodukci je pak takovým tím příjemným způsobem hypnotický, ne nepodobně jako u mnohem dražší elektroniky typu Accuphase, Luxman či Pass Labs.

Z řady S3000 pochází také robustní dvoupolohové přepínače – možná byste místo měkkého dorazu očekávali spíše razantní cvaknutí, ale i tak je cítit dokonalá mechanická přesnost jejich chodu. Jeden zapíná celý přístroj, další volí mezi zesílením přenoskového předzesilovače pro MM či MC přenosky a poslední aktivuje ztišení výstupů. Ale čelní stěna je téměř přeplněná různými přepínači – důležité je, že všechny mají skvostné provedení, ve velkosériové výrobě se zjevně dokonale podařilo uhlídat mechanickou přesnost jednotlivých prvků. Ve středu přístroje jsou tři velké ovladače korekcí pro basy, výšky a vyvážení kanálů, v neutrální poloze jsou korekce vyřazeny ze signálové cesty, po otočení libovolného knoflíku v přístroji cvakne relé, zvuk se na chvíli odmlčí a signál se tedy vydá cestou přes navolenou korekci. Další tři maličké ovládací prvky volí aktivní výstup reprosoustav (žádný / A / B / A+B), co se bude zobrazovat na měřácích a poslední přizpůsobuje sluchátkový výstup různých impedančním úrovním. No a samozřejmě to nejdůležitější – je tu masivní ovladač hlasitosti a jeho zmenšená verze, vybírající aktivní vstup pomocí relátek. Oba ovladače mají velmi příjemný odpor a tak jako ostatní prvky jsou vyrobeny z velmi přesně opracovaného hliníku.

Z provedení A-S2100 dýchá kvalitní provedení bez jediného slabého místa – trochu designově specifické jsou boční panely z pravého dřeva, které si můžete poručit buď v černé, kdy téměř splývají se zbytkem přístroje, nebo naopak v některém dřevném dekoru pro zdůraznění jejich odlišnosti. Obě provedení jsou dostupná v hlubokém, krásně zpracovaném klavírním laku.

I zadní strana, plná konektorů, je dokonale zpracovaná. Zvláště luxusní jsou reproduktorové terminály – sice nedosahují masivnosti křídlových matic některých velkých koncových stupňů, ale jejich chytré tvarování usnadňuje jednak manipulaci, jednak i velmi pevné připojení banánků, holých vodičů i lopatek. Výškově asymetrické rozložení konektorů (je jich celkem osm pro dva páry reprosoustav) usnadňuje použití i opravdu velmi „audiofilských" (rozumějte rozměrných) konektorů. Přebytkem přípojných míst Yamaha určitě nehýří, zato ale všechny konektory pochází z nejvyšších kvalitativních pater. Jsou tu tři linkové v podobě nesymetrických RCA, jeden je pak jako symetrický v podobě XLR – tomu můžete dvojicí maličkých páček jednak otočit fázi, jednak jeho úroveň potlačit o 6 dB za pomoci dvoustupňového atenuátoru. Jsou tu ještě další páry RCA konektorů – vstup do přenoskového předzesilovače, dovybavený ještě zemnícím kolíkem, nahrávací vstup s výstupem páskové smyčky a nakonec poslední dvojice – výstup pre-out z předzesilovače a vstup main-in přímo do koncového stupně.

Yamaha A-S2100 sice postrádá konektor RS 232 pro snadnou integraci do systémů domácí automatizace, ale je tu jednak 12V trigger, jednak vstup a výstup pro externí přijímač signálu dálkového ovládání a také systémový konektor, díky kterému můžete celý set ovládat jednodušeji za pomoci navazujících příkazů. Jednoduchým přepínačem pak také zapnete funkci automatického vypnutí po nějakém čase bez signálu.

Konstrukce A-S2100 je promyšlena skutečně dobře – zajímavě řešené jsou totiž třeba i nožky přístroje. Jednak jsou mohutné, jednak si ale můžete vybrat, zda na jejich spodku ponecháte měkké polštářky, nebo je sundáte a využijete maličké hroty pro ještě lepší potlačení vibrací.

Podobně robustně jako zvenku je zesilovač A-S2100 proveden i uvnitř – při pohledu pod kryt objevíte symetricky rozložené komponenty. V centru pod robustním krytem (ale s vhodným průhledem na to důležité) leží poměrně rozměrné trafo na El jádře, zajišťující dostatečný přísun energie. Všechny komponent jsou uloženy v mechanicky skvostně pevné skříni a třeba trafo ještě na dalších antivibračních prvcích – přenos vibrací ke kritickým komponentům tak zůstává naprosto minimální. Obvody jsou navrženy plně symetricky – dokonce nejen zvukové, ale i kontrolní obvody. Komponenty předzesilovače a výkonového stupně jsou namontovány na obřích chladících profilech. Mezi nimi narazíte na opravdu obrovské filtrační kondenzátory.

Yamaha tuto verzi symetrického návrhu výkonových obvodů nazývá „plovoucí a symetrický zesilovač" – výkon zajišťují MOSFET tranzistory, princip spočívá v oddělení obvodů zpětné vazby a napájení, navíc na každé straně jsou prvky zdvojené a na kladné i záporné části mají stejnou polaritu. Ve výsledku jde o plně symetrické push-pull zapojení s minimální možností průniku rušení a velkým odstupem kanálů. V pozici bez tónových korekcí prochází signál také jediným obvodem se zcela diskrétním provedením. To by mělo dle výrobce zvýšit rychlost přeběhu a také přesnost reprodukce. Minimální zásah do obvodů znamená také použití regulace hlasitosti v podobě odporů, změna úrovně je pak řešena elektronicky v digitální doméně.

Yamaha A-S2100 nabízí také propracovaný přenoskový předzesilovač a sluchátkový zesilovač. Ten první je také plně diskrétní a jak už bylo naznačeno, nabízí zesílení pro signál MC i MM přenosek. Diskrétní provedení bez operačních zesilovačů je ale vlastní i sluchátkovému výstupu, pracuje v čisté třídě A a umí se přizpůsobit různé zátěži pro různá sluchátka.

A-S2100 nabízí trvalý výkon 160 Wattů do zátěže 4 Ohm, špičkový výkon pak vystoupá až na 220 Wattů do 2 Ohm, kde je zesilovač stále stabilní. Dobrou kontrolu reprosoustav zajišťuje tlumící faktor 250. V toleranci +0 / -3 dB pracuje zesilovač ve frekvenčním rozsahu 5 – 100 000 Hz a v pásmu 20 – 20 000 Hz nepřekročí celkové harmonické zkreslení 0,025%. Odstup signálu a šumu je určen velmi slušnou hodnotou 103 dB.

Zesilovač Yamaha A-S2100 jsme poslouchali hlavně s SACD přehrávačem CD-S2100 a firemními reprosoustavami NS-F901, porovnávali jsme s T+A DAC 8 a T+A AMP 8, Naim Nait XS a Naim CD5si, také s ASUS Xonar Essence One MUSES a to vše přes napájení IsoTek Sigmas EVO3. Poslouchalo se i přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus. Jako kabely posloužily Kubala-Sosna, Naim, QUAD, Vincent, ProAc či KrautWire.

Už když na tenhle zesilovač saháte a stavíte ho na místo, máte z něj jednoznačně prvotřídní dojem. Povrchové zpracování je skvělé, celý stroj je robustní a je radost se ho dotýkat, jednoho každého kousku. Už od pohledu prostě máte pocit, že tohle bude dobré – a také je. Autorita a definice, s jakou zní kontrabas Charlieho Hadena v „Body and soul" z výběrové desky „The Best of Quartet West" (2007 | Verve | 530 210-7) je naprosto nečekaná. Precizní kontrola dokonce zprvu vypadalo jako tenčí, nepříliš objemný bas, ale když se uvolníte, zjistíte, že je jednoduše přesný a naprosto adekvátní. Kontrabas je také úžasně konkrétní a musíme říct, že tu obzvláště dobře působí synergický efekt kombinace zdroje, zesilovače a reprosoustav Yamaha. Za podobnou jistotu by se nemusel stydět ani stotisícový stroj.

Stačí nedlouhý poslech, aby vás Yamaha A-S2100 přesvědčila, že v sobě nese punc opravdového high endu. Hlas Hugh Laurieho v „St. James Infirmary" („Let them talk" | 2011 | Warner Bros. | 2564674078) provází nádherně čisté a znělé piano, sám vokál je pak úžasně přirozeně srozumitelný a jistý a i když opravdu drahý high end zvládne ještě hlubší prokreslení a ještě jaksi klidnější podání, už tady se dostáváte do úrovně, kdy se dá jen nekriticky vychutnávat. Hlas je provázen pocitem tělesnosti, skoro vidíte hrudník, krk a hlavu Hugh Laurieho, kterak se pohybují a rezonují. Zvuk je snad celkově o něco maličko zmenšený, Yamaha tak neosloví milovníky „americky" rozmáchlého zvukového podání. Jinak je ale čistá radost nechat se pohltit hudbou s tak suverénním podání.

„Indian Summer" od (pop)jazzového uskupení The Yellow Jackets („The Millenium Collection" | 2006 | Verve | B0008426-02) znovu potvrdil hodně nadstandardní rozlišení, navíc je jasné, že informace přichází s naprostou samozřejmostí a energií a jistotou. Ševel metličky na činelech nesplývá, je jasně znát, že jde o sérii navazujících zvuků, můžete poznat, jak metlička dopadá, zvuk se zesiluje a pak zase se zvedající se metličkou pomalu utichá. Zvuk Yamahy je úžasně transparentní, jednotlivé informace jsou křišťálově čisté, byť nemáte pocit, že by vše někdy sklouzlo k neosobní analytičnosti. Ale ano, analytický, to je správné slovo pro popis A-S2100. Moc se nám líbilo, že detaily zůstaly zřetelné a čitelné i při večerních poklidných hlasitostech. Výšky jsou také pěkně znělé, lehké a perfektně vyvážené, takže neřežou a neskřípou, i když umí být pronikavě jasné.

Jedním z důvodů, proč Yamaha A-S2100 hraje tak působivě, je i nebývalá dynamická rezerva. Popravdě řečeno, neznáme zesilovač v této cenové kategorii, který by disponoval takovou suverenitou, jakou má A-S2100. Brahmsův „Koncert pro housle, violoncello a orchestr op. 102" (Oistrakh, Rostropovič | „Concertos" | 2002 | EMI | 7243 8 26659 2 2) dokázal, že zesilovač umí skutečně perfektně zabrat. Ano, třeba 10x dražší soulution 540 nebo i 3x dražší Pass Labs INT150 jsou ještě znatelně preciznější a rychlejší, ale svižnost a skutečně živoucí dynamika A-S2100 je za dané peníze jednoduše bezkonkurenční. Vulgárně řečeno – tohle je nářez. Zvláště cello bylo úžasně přesvědčivé, vyvedené s perfektními konturami a hlavně byla cítit jeho hloubka a plasticita, vykreslené s odzbrojující jistotou. Každý pohyb ruky Mstislava Leopoldoviče Rostropova byl vskutku mistrně provedený – přesný a pocitově neomezený, nedržený zkrátka limity elektroniky. Bylo to prostě krásné, plné a živé.

Reedův „Perfect Day" („Transformer" | 2002 | RCA/BMC | 07863651322) obsahuje spoustu na první poslech trochu zapadlých informací, Yamaha je umí velmi pěkně zorganizovat a lehce můžete sledovat třeba i smyčce na pozadí – i ty totiž mají velmi pěknou kresbu, není to jen zvuková „stěna" kdesi vzadu, ale plnohodnotná součást zvuku. Živě působí také Reedův hlas, bohatě prokreslený a živý.

Hudební scéna ve slavných „Flamenco Sketches" z „Kind of Blue" Milese Davise (1997 | Columbia | CK 64935) je snad trochu kompaktnější, trochu zmenšená, ale zato velmi jistá a přehledná v pravolevém směru, také plasticita není vůbec špatná na danou cenovou třídu. Zvuk je čistý, takže snadno lokalizujete obzvláště Davisovu trumpetu, ale i ostatní nástroje, A-S2100 dobře zreprodukuje také pocit spojitosti zvukové scény, vzduchu v prostoru; i to vše lze připsat na vrub excelentnímu rozlišení.

Zesilovač Yamaha A-S2100 nemá tendenci jakkoliv zvuk zabarvovat – naopak, je skvostně vyrovnaný. Asi tak nepadne do noty milovníkům vřelosti, ani těm, kdož mají rádi studenější analytiku. A-S2100 je jednoduše uprostřed, věrný a věcný, naštěstí ale ne odtažitý – ba naopak. „Telegraph Road" od Dire Straits („Love over gold" | 1996 | Vertigo | 800 088-2) se jednoduše dobře poslouchá, je plná hutné atmosféry a je radost se uvolnit a jen tak si užívat. Poslouchat A-S2100 je naprosto nenáročné, nic po vás nevyžaduje a servíruje hudbu na stříbrném podnose.

Yamaha A-S2100 prostě hraje bez okolků a přímo k věci, s tím souvisí i velmi solidní drajv a plynulost reprodukce – jako třeba u „The Lamb Lies Down on Broadway" ze stejnojmenného alba od Genesis (2007 | Virgin). Zvuk je výjimečně „rychlý", reaguje pružně a lehce na každou změnu signálu, precizní je také timing – jednoduše není tomuto zesilovači co vytknout.

Líbilo se nám i to, jak se zesilovač Yamaha vypořádal s barvami nástrojů – třeba piano v „Garden Party" od Mezzoforte („Surprise surprise" | 1996 | ZYX | 10024-2) je velmi přirozené, barvy jsou věrné a nezkreslené, piano je jednoduše neefektní, přirozené a pěkně vykreslené.

Co je na celkově spíše mírně analytičtějším projevu Yamaha A-S2100 výjimečně dobré, to je i tolerance k méně kvalitním nahrávkám – „Rock´n´roll Soul" z alba „Love Enough" českých Abstract Essence překypuje sebejistotou a energií, docela se v tomto dojmu ztratí i pocit přeci jen nijak veliké dynamiky. Naopak – když začne „sypat" dvojitý kopák, udrží mezi tóny zřetelný předěl a přitom neztrácí ani rychlost, ani konkrétnost. Je to jednoduše šikovný allrounder.

Nová série S2100 od Yamahy je úžasně přesvědčivá. Nese v sobě nezpochybnitelně high endovou charakteristiku, je nádherně zpracovaná, má sice strohý, ale přesto promyšlený design a bohatou výbavu. Jde o puristicky pojatý komponent, který neřeší blížící se třetí dekádu 21. století, ale hraje na hodnoty, na kterých bylo dávno, dávno založeno high fidelity – tedy na věrné reprodukci zvuku. Je neuvěřitelně pozitivní a potěšující, dokonce osvěžující, potkat finančně ještě dostupný komponent, který hraje skvěle a i když vyšší patra high endu nabízí více klidu, komplexnější přednes, ještě více jistoty, ještě o něco větší porci detailů nebo větší důraz, už zde jsem v kategorii, kdy vlastně nic neschází. Tohle je prostě high end pro každého a je to bez přehánění výjimečná nabídka – být na předním panelu logo některého z „více lifestyle" nebo "více high-end" výrobců, dost možná by cenovka vystoupala klidně až někam na 80 000,-, nebo třeba ještě výš. Pointa je v tom, že Yamaha A-S2100 je prostě a jednoduše skvělý zesilovač, s nímž je radost být (a to zvláště pokud k němu máte Yamaha CD-S2100 a Yamaha NS-F901, s nimiž tvoří excelentní set).

Kč 54 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ takhle má vypadat skutečný high end „pro smrtelníky"

+ skvostná kontrola basu

+ prvotřídní poměr ceny a výkonu (obzvláště s NS-F901)

+ čistý, přesný zvuk s výborným rozlišením

+ talent pro všechny žánry a situace

+ fantastická kvalita zpracování

ZÁPORY

- za tuhle cenu vůbec nic

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Yamaha | www.yamaha-hifi.cz  | facebook-icon

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies