Schválně... Víte, co se již od roku 1978 nachází v německém městečku Herford kdesi mezi Hannoverem a Bielefeldem? Ne? Firma Theory and Application, produkující vynikající elektroniku pro věrnou reprodukci hudby. Že takovou společnost neznáte? Pravdou je, že častěji uvádí pouze zkratku T+A. Název jako u prestižního vědeckého ústavu není náhodný a zavádějící – tamní dámy a pánové skutečně sází hlavně na hluboké znalosti fyziky, na maximálně intenzivní vědu a výzkum.

V T+A si také bez ostychu říkají vědci a sází na ne úplně obvyklý způsob práce – produkty dlouho vyvíjí a ty pak zůstávají v produkčním katalogu dlouhá léta. V jejich katalogu se dopátráte (tak trochu typicky pro high endové německé producenty) kompletní a perfektně sladěné reprodukční systémy – všechno od napájení, přes zdroje signálu, zesilovače, veškerou kabeláž, až po reprosoustavy. Po téměř deseti letech výzkumu a vývoje uvedli v T+A na svět novou sérii HV (pánové jsou zjevně milovníci zkratek). HV značí High Voltage a netradičně vysoké napětí uvnitř přístrojů je tím, co odlišuje novou řadu nejen od starších kousků firmy, ale v podstatě od čehokoliv dalšího napříč celosvětovou produkcí. Ačkoliv někteří výrobci pracují ve svých konstrukcích s vysokými proudy, napěťovou stránku dosud (neklame-li nás paměť a stručná rešerše) neřešil takto nikdo.

Ale začněme s vnějším provedením integrovaného zesilovače PA 3000 HV, který se k nám dostal společně s univerzálním přehrávačem MP 3000 HV. Už samotné tělo zesilovače je imponující. Je mohutné, intenzivní. Vlastně až monumentální, svalnaté, je jako spartský voják v nejlepší kondici, je jako rozjetý tank nebo blok jaderné elektrárny – prostě sálá sílu a energii. Imponující jsou ostré rysy, ale také bez dvou kil 40 kg čisté hmotnosti – přemisťovat tenhle stále poměrně kompaktní integrovaný zesilovač je opravdu výzva. Přitom zabírá relativně standardní čtvercový půdorys 46 x 46 cm a vyrostl do rozumných 17 cm – třeba oproti integrovanému soulution 530 nebo výkonové Audia Flight Strumento No 4 jde v podstatě o kompaktní stroj.

Fascinující je čelní panel – tam, kde ostatní končí na nějakých dvou centimetrech, tam v T+A vyfrézovali masivní, v nejužším místě 4 cm desku. Má to svůj účel – uvnitř je umístěná elektronika, která by mohla jinde překážet, nebo je jednoduše citlivá a masivní hliníková deska poskytuje bezpečný a nerušený přístav (nerušený doslova – třeba elektromagnetickým zářením). V případě nouze lze čelní desku odmontovat a použít jako útočnou zbraň nebo neprůstřelný štít, je prostě oslňující. Jednoduché rysy stroje vyniknou i díky masivnímu černému displeji uprostřed čela, na němž jsou jak dotykové prvky, tak hlavně velmi přehledně zobrazené dostupné informace s možností volby toho, co chcete vidět. Dvě masivní knoby pak jednak volí vstup a jednak regulují hlasitost – obojí je tak perfektní a přesné, jak byste u přístroje za statisíce právem čekali. Regulace hlasitosti je hladká a plynulá, nicméně nedává takový ten pocit fyzického blaha z pouhého dotyku jako některé zesilovače (jmenovitě to umí moc hezky třeba Accuphase a Luxman, ale třeba i Pass Labs, MBL a samozřejmě i někteří další). Ale to vůbec nevadí – T+A PA 3000 HV je vysoce technicistní kousek a právě tohle se k němu hodí. Blaho se pak dostavuje ve chvíli, kdy začnete přístroj ovládat.

Zpracování celkově je jednoduše fantastické a minimálně vnější schránka PA 3000 HV jistojistě přečká vnější schránku nás všech. O bezpečné usazení na libovolném povrchu se stará čtveřice velký antivibračních nožek s možností lehkého výškového nastavení k dosažení vodorovné polohy.

Obejdete-li tento stroj (protože otáčet si ho jen kvůli pohledu určitě nebudete chtít) a bije-li vaše srdce pro hudbu a hi-fi, určitě zaplesáte. Celý panel se doslova ježí luxusně působícími konektory a jen stěží najdete volné místečko. I tady je patrná dokonalá a účelná organizace prostoru. Samozřejmostí je plně symetrické rozložení. Horní řada hostí čtyři hlavní vstupy (číslo 4 lze nastavit jako průchozí pro domácí kino), u nichž máte na výběr buď symetrické XLR, nebo nesymetrické RCA zapojení, na vnějších okrajích je pak stejně provedený výstup pre-out pro připojení dodatečného koncového zesilovače. Druhá řada vstupů je již pouze v podobě nesymetrických RCA konektorů, jeden ze tří je v podobě nahrávací smyčky, druhý je určen signálům z přenosek (tedy je možné ho tak přiřadit a jde o volitelné příslušenství). Ve třetí, nejnižší úrovni pak najdete křídlové, spolehlivě působící reproduktorové terminály pro dva páry reprosoustav. Mezi nimi pak ethernetový konektor, zemnící kolík vstup spouště v podobě 3,5 mm jacku, napájecí zásuvku, do níž patří 20 A kabel (však je také pod ní decentně napsáno, že spotřeba dosahuje vrcholové úrovně 1,5 kW), vstup Hlink (tedy firemní ovládací sběrnice) a další 3,5 mm vstup pro infračervené ovládání.

Za pozornost ale stojí také pohled na horní stranu. V centrálním prolisu najdete veliké prosklené kolo s velkými mléčnými písmeny T+A, skrz které je vidět do vnitřností zesilovače. Jde ale spíše o namlsání, protože to důležité vidět není, k tomu byste museli celý stroj důsledně odstrojit zdola i shora. Obzvláště fascinující je pohled zespod – zhruba 2/3 plochy zesilovače zabírá GIGANTICKÉ toroidní trafo, byť psanou kapacitu má ne úplně neobvyklých 1 000 VA. Stejně tak oko potěší 12 modrých filtračních kondenzátorů o kapacitě 120 000 uF. Na každé straně najdete také osm tranzistorů. Uvnitř přístroje vše působí poněkud zahuštěně, ale stále kontrolovaně a organizovaně. Jen pro připomenutí, vše je opravdu důsledně rozloženo v dual mono konfiguraci a jediným styčným bodem je tedy ono obří trafo, byť i to má oddělená vinutí.

Když už si výrobce dal i do názvu HV jakožto High Voltage, je dobré si říct, co to vlastně znamená. Předzesilovací část pracuje s napětím 80 Voltů, koncové stupně pak dokonce 360 Voltů. To je pro představu násobek běžných hodnot, byť je těžké paušalizovat. Takhle vysoko ale dosud v sériové výrobě tranzistorových zesilovačů nesáhl pravděpodobně nikdo. Vysoké napětí je totiž rozhodně typičtější pro elektronkové konstrukce. S tím souvisí i fakt, že se využívá pouze zhruba 20% z nejlineárnějšího průběhu výkonových tranzistorů a je tu minimální modulace od vstupu až po výstup. Jinými slovy, vysoké napětí výrazně zlepšuje linearitu zesilovače.

T+A PA 3000 HV je také solidně rychlý stroj – pracovní pásmo výstupní části je 1 – 150 000 Hz, předzesilovač má pracovní rozsah dokonce 0,5 – 450 000 Hz. Rychlost přeběhu v koncovém stupni výrobce udává na 60 V / uS, odstup signálu a šumu na více než 115 dB, separaci kanálů na více než 90 dB a zkreslení menší, než 0,03% (v předzesilovači 0,001%). Zesilovač trvale dodává výkon 300 Wattů na kanál do zátěže 8 Ohm, do poloviční je to pak 500 Wattů s tím, že špičkově umí i 700 W. To by rozhodně mělo pokrýt jakékoliv nároky (my jsme mimochodem i při extra hlasité reprodukci nepřekročili ani hranici 10 - 15 Wattů, snad až na jednu či dvě výjimky u extrémně dynamických skladeb; za běžných okolností při tišším až středním nastavení hlasitosti si zesilovač sáhl někam mezi 0,5 a 1 Watt – o aktuální hodnotě informuje mimochodem elegantní digitální měřák v podobě vodorovných linek; to není sice tak hezké, jako klasické „budíky", ale poslouží to stejně dobře). Výrobce uvádí v parametrech překvapivě nízkou hodnotu tlumícího faktoru „více než 65", což na jednu stranu působí v dnešní konkurenci, která se honí za stovkami, tisíci a třeba i desítkami tisíc (viz třeba již zmiňované soulution 530) trochu netypicky a opět je to o hodně blíže světu elektronek (a o to při posunutí sinusoidy směrem vzhůru šlo především). V praxi si na to ale ani nevzpomenete...

Integrovaný zesilovač T+A PA 3000 HV jsme poslouchali primárně s jeho firemním kolegou, tak trochu „all-in-one" zdrojem signálu T+A MP 3000 HV. Náhradními zdroji signálu byl Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES nebo Pro-Ject Elemental, alternativními zesilovači Naim Nait XS či NAD C370 a vše hrálo přes Harbeth Monitor 30 a pro trochu legrace i s Xavian Bonbonus (a že by jeden nevěřil, co se v malých reprosoustavách skrývá).

Už od prvních not je jasné, že T+A PA 3000 HV hraje jednoduše „jinak". Špatně se to definuje, ale tak trochu reprodukci provází pocit, že v každém okamžiku může do hry vstoupit několik výkonných jaderných reaktorů a dodat jakékoliv množství výkonu, které bude zrovna potřeba. Tak jako je výmluvné ticho před bouří, tak výmluvné je i ticho na pozadí hudebního signálu. Prostě z něj bezhlučně sálá síla a autorita. Ta má vliv ale i na velmi subtilní tóny. Kovové perkuse s až vlasově tenkými, jiskřícími tóny v úvodu „Wichita Lineman" od Barb Jungr (2013 | Naim Jazz | FLAC | 24 / 192) v sobě nesou nesmírný klid a zároveň prvotřídní kontrolu a energii. Nejsou tak třpytivé jako na některých zesilovačích, přesto jejich znělosti a čistotě není co vytýkat. Zato uvolněný, procítěný hlas a basa, přesná a neúprosně přesná, to bohatě vynahradí. Přednes PA 3000 HV je vysoce muzikální a nádherně sytý, aniž by cokoliv přeháněl.

Rychlý zvuk zesilovače je jedinečně transparentní, a co je nejbáječnější – díky velmi tichému pozadí signálu jsou snadno čitelné i extrémně drobounké detaily. Na nahrávce „Perfect Fit" od Gwyneth Herbert („Clangers and Mash" | 2010 | Naim Edge | naimcd137) tak najednou vystupuje z pozadí zpěv ptáčků. Navzdory tomu, že právě tyhle zvuky jsou velmi tiché a většinou nejsou vůbec slyšet, umí je T+A PA 3000 HV přednést s úžasnou sebejistotou – zůstávají tiché, jen švitoří v pozadí (asi tak jako ptáčci za oknem) a přitom se na ně lze jednoduše soustředit a sledovat jen tuto hudební linii, nebo se zase vrátit zpět k celku. U popisu vokálu už slova jako „živoucí" nebo „přirozený" začínají být nedostatečná – budete prostě nadšeni a uchváceni tím, co všechno vlastně ve vaší nahrávce zůstává skryto. Tento efekt má patrně na svědomí hlavně umění podat prvotřídní rozlišení jakousi absolutně nenásilnou formou.

Více než dostatečná výkonová rezerva a pečlivé oddělení pravého a levého kanálu pomáhají též špičkovému dojmu prostorovosti. „Flamenco Sketches" z „Kind of Blue" Milese Davise (1997 | Columbia | CK 64935) sestává z nástrojů skvostně usazených v prostoru, tak uvolněných a přirozených. Lokalizace a separace instrumentů, to je jednoduše lahůdka. Prostor v pravolevém i předozadním směru je plastický a smysluplně propojený. Trubka je skutečně brilantně znělá, naprosto excelentní a prvotřídní, pevná jako skála a dravá jako peřeje. Hudba živě bublá a protéká kolem, plná barev, hloubky a detailů. Síla, s jakou si pobrukuje kontrabas, je stejně nezastavitelná a konkrétní jako ta, která hýbe zemskými deskami. Je nevyčerpatelná a cítíte ji prosakovat každou notou.

T+A PA 3000 HV sice disponuje poměrně jasně vnímatelným charakterem, přesto nechává hudbu samotnou netknutou, alespoň co se týká dynamiky, barev nástrojů a vůbec všech základních charakteristik. I proto jsou vokály mnichů z benediktýnského kláštera Santo Domingo de Silos předány nesmírně sugestivně a přesvědčivě, nevnímáte celkový sbor, ale množství jednotlivých hlasů v nádherné a komplexní harmonii. Je těžké to popsat, tu záplavu detailů, díky níž úžasně snadno kloužete mezi vokály, velkým celkem, rezonujícím nahrávacím prostorem s myriádami odrazů, odumírajících až po úžasně dlouhé době. Zážitek je to natolik intenzivní, že z něj úplně vstávají chlupy na rukou, tolik atmosféry a energie třítisícovky vykouzlí – hlavně využijete-li synergický efekt s univerzálním přehrávačem MP 3000 HV.

Muzikální nátura tohoto zesilovače vykřesá výtečný zážitek i z technicky poměrně průměrných nahrávek – velmi kultivovaně tak zní například i poprocková „Night of the Hunter" od 30 Seconds to Mars. Nová série od T+A zvládá vykřesat zábavnou jiskru. Fantastická kontrola a výtečný drajv umně zamaskují sem tam přítomný ostřejší činel, nebo příliš důraznou sykavku – ani při vysokých hlasitostech není reprodukce v žádném okamžiku agresivní. Přes veškeré detaily, které zesilovač zvládne vydolovat, nemusíte zanevřít ani na starší či jednoduše horší nahrávky – takovou toleranci najdete jen u nemnoha skutečně špičkových zesilovačů.

T+A PA 3000 HV je po německém způsobu maximálně korektní – integrace a vyrovnanost pásem je luxusní, nezpochybnitelná. Janáčkova suita z „Lišky Bystroušky" („Rok české hudby" | 2004 | Panter | TU 0002-2) tak dává stejný prostor všem nástrojům, žádný nepřichází zkrátka ani co do porce energie, ani co do čitelnosti a rozlišení. I tady nelze než nazvat přednes „normálním", tedy velmi přirozeným, barevně korektním a bohatým, konkrétním, dynamickým a hlavně klidným, neuvěřitelně klidným. Zesilovač jako kdyby ve všech parametrech disponoval nevyčerpatelnou rezervou. Tak organizovaný a živý zvuk se jen tak neslyší.

Nakonec nezbývá než zmínit bas, který by snad někdo mohl po přečtení hodnoty tlumícího faktoru předem zavrhnout. To by ale byla chyba. Třeba velký buben v Knopflerově „Privateering" ze stejnojmenné desky (FLAC | 24 / 96) se po úderu paličky do blány rozezvučí s úchvatnou energií a silou, přitom se však ani na setinu sekundy nevymyká autoritativní kontrole. Bas má také impuls a výbornou definici, ale zůstává měkký a volně dýchající. Věru nádherné je tu nicméně opět podání vokálu – nejde to říct jinak, než že „je tu". Přednes je tak sugestivní, že téměř vidíte tvář a krk Marka Knopflera, jak se při zpěvu zformuje v dokonalém prostředku, dokonce i s precizně definovanou výškovou informací. Žádné příkrasy, žádný efekt, pouze měkký, hebký a naprosto přirozený vokál. Jednotlivosti by ale určitě neměly takové kouzlo, kdyby zesilovač úžasně nezvládal také jejich propojení – nádherná je totiž i celistvost zvuku, jeho organické propojení a život, který jím nezpochybnitelně proudí. Je to jako dívat se ne na reprodukci obrazu, ale přímo oknem na původní zachycovanou scénu.

T+A PA 3000 HV po celém světě strhává euforické vlny u každého, kdo se s ním (a vlastně s celou řadou 3000 HV) dostane do styku. Velké proudy v obvodech mají na efekt zvláštní vliv, celkový charakter nese jakýsi těžce definovatelný nádech jinakosti. Své k tomu možná přidává také fakt, že zesilovač má pocitově až neuvěřitelně obrovskou rezervu a sílu, přitom ale zvládá vydolovat z nahrávek také ty nejsubtilnější drobnosti, aniž by však zapomněl na celek a jeho souvislosti. Zesilovač však funguje jako celek, dokonale provedený od prvního do posledního prvku – neprůstřelná a pocitově snad i nezničitelná stavba, famózní možnosti propojení, rychlost, transparentnost a čistota přednesu, nesmírné rozlišení, dokonalá integrace a v dané cenové kategorii v jednotlivostech i celku jednoduše prvotřídní zvukový výkon. I kdyby snad v T+A nastavili cenu ještě výš, stále by uhrančivý charakter PA 3000 HV stál za tu investici. Protože můžete-li si ho dovolit, patří už do sfér možných „konečných řešení".

Kč 332 900,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vyrobeno tak, aby vydrželo opravdu dlouho

+ podmanivá samozřejmost a hebkost zvuku (ne ve smyslu zkreslení či „rozmazání")

+ ještě jednou – je mechanicky okouzlující jako máloco (cvakání relátek, přesný chod regulátorů...)

+ dokáže protlačit zvuk skrz jakékoliv reprosoustavy v parádní harmonii a kontrole

+ naprostá samozřejmost a gigantická výkonová rezerva

+ vzhledem ke kvalitám vlastně velmi dobrá cena

ZÁPORY

- nic, pokud přijmete lehkou „jinakost" zvuku

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies