Nová základní řada 600 od Bowers&Wilkins se honosí nenápadným přídomkem S2 v názvu a velmi nápadnou změnou estetiky i zvukové kvality. Obé bylo katapultováno směrem vzhůru o hodný kus. V této sérii byl vždy populární hlavně velký sloupek 683 a velká regálová reprosoustava 685. První jmenovaný z nové generace jsme tu již měli, je tedy čas se podívat na novou velmi dostupnou reprosoustavu 685 S2.

Už od prvního pohledu je z 685 S2 cítit posun do moderny – i když ani původní model rozhodně nevypadal špatně ani v kontextu dnešních trendů, 685 S2 tyto trendy spíše přímo vytváří. Je až zvláštní, jak moc lze za pomoci minimalistických prvků na přísně pravoúhlém půdorysu ozvučnice vykouzlit fungující estetiku. Zvláště s nasazenou průzvučnou mřížkou mají 685 S2 (a vlastně celá nová řada 600 S2) velmi vysoký WAF (Wife Acceptance Factor).

Čelní panel v matném provedení působí opravdu hezky, stejně jako zakrytý výškový měnič a vůbec celkové rozložení prvků. Vlastně každý jednotlivý detail působí jednoduše, ale v celkové kompozici velmi funkčně. 685 S2 vás také překvapí svou štíhlostí – přestože na výšku vystoupaly na 34,5 cm a do hlouby jdou 32,4 cm, jejich šířka činí velmi kompaktních 19 cm. Váží přitom na daný rozměr průměrných 6,8 kg.

Vzadu je evoluce nejméně výrazná – v plastové vaničce na „schodech" natočené směrem vzhůru nachází čtveřice bi-wiringových / bi-ampingových terminálů, jejichž vzhled vám rozhodně bude povědomí, měli-li jste někdy tu čest s jakoukoliv reprosoustavou značky B&W.

Nač dlouho otálek venku, kde jsou změny v designu vesměs kosmetické (byť velmi povedené), když zásadní posun nastal hlavně uvnitř, tedy v samotném zvuku a výbavě 685 S2. Výškový měnič se nyní skrývá za napevno nainstalovanou mřížkou, sloužící jak k ochraně reproduktoru, tak k lepší distribuci zvuku do prostoru. Výškový měnič se (typicky pro Bowers&Wilkins) nachází ve vlastní, dozadu se zužující trubici typu Nautilus, ta je navíc po vzoru třeba nového modelu B&W CM10 oddělena od zbytku ozvučnice a tedy nedochází k přenosu nežádoucích rezonancí do citlivého tweeteru. Membrána je vyrobena z hliníku a má průměr tradičních 2,5 cm. Pro větší pevnost se kolem nachází kroužek z tvrdšího kovu, díky tomu je membrána schopna čistší, přesnější reprodukce – podobné řešení najdeme také na CM10.

O kousek níž najdeme charakteristický žlutý měnič – jeho membrána o průměru 16,5 cm, určená středobasovému pásmu, je vyrobena z Kevlaru (B&W tento materiál používá téměř všude již od roku 1974), má průměr 16,5 cm a působí velmi efektně i díky přítomnosti klasického robustního závěsu. Nevyužívá se tu tedy technologie FST jako 683 S2. I tento reproduktor doznal ale vývoje – překvapivě třeba v oblasti centrální krycí kopulky, která prý zajišťuje přesnější a volnější pohyb cívky v pohonném ústrojí. Basové pásmo doplňuje ještě typický Flowport, po vzoru golfového míčku proudící vzduch zklidňujícími jamkami vybavený bassreflexový nátrubek z masivního plastiku. Tudy také můžete nahlédnout dovnitř na bohaté vytlumení vnitřního prostoru.

Za pozornost stojí také nová koncepce výhybky; oproti minulé generaci byla značně zjednodušena, například ve výškové sekci je vlastně jen jeden jediný kondenzátor. Přechodová frekvence mezi pásmy je položena na úroveň 4 000 Hz.

Bowers&Wilkins 685 S2 nabízí na svou cenovou třídu velmi slušné psané parametry. V referenční toleranci +/- 3 dB umí zahrát ve frekvenčním rozsahu 52 – 22 000 Hz, uvolníme-li toleranci až na -6 dB, dosáhnout až na 45 Hz dole, respektive 50 000 Hz nahoře. Citlivost je lehce nadprůměrných 87 dB (2,83 V / m), jmenovitá impedance 8 Ohm s přiznaným poklesem na hranici 4 Ohm.

B&W 685 S2 hrály v tradiční společnosti dvou sestav, ozvláštněných ještě gramofonem Pro-Ject Elemental s phono předzesilovačem Pro-Ject Phono Box. Prvním setem byl Naim Nait XS / Naim CD5si, druhým NAD C370 / ASUS Xonar Essence One MUSES. Chvíli B&W fungovaly v naprosto nepoměrné sestavě s Perreaux eloquence 250i a streamerem Marantz NA-11S1. Kabeláž nesla značky Naim, TelluriumQ, Eagle Cable, Monster Cable, KrautWire a QUAD.

Ačkoliv jsou Bowers&Wilkins 685 S2 mezi regálovými reprosoustavami vcelku velikány, zůstávají stále v kategorii maloobjemových ozvučnic. I proto je jasné, že varhany v „Orgelmusikken fra de USYNLIGE" Iver Kleiveho nejdou pěkně od spodu v plné síle, 685 S2 ale už umí vykouzlit zvuk, který není plochý a prázdný, umí předat nejen informaci o velkých, plných varhanních notách, ale umí je i naplnit energií. Až máte pocit, že výrobcem udávaných cca 50 Hz je zbytečně pesimistický popis nástupu (ale jde opravdu hlavně o subjektivní dojem). Spodní tóny umí firemní středobas také skvěle kontrolovat, kmitá rychle a snadno a basy tak zůstávají pod dobrou kontrolou, konkrétní a definované.

Vlastně stejná charakteristika by se dala použít i pro pásmo střední – však jej ostatně spravuje tentýž měnič. „Misery" od Dave´s True Story je velice transparentní nahrávka, dobré reprosoustavy naplno ukazují její otevřenost, lehkost a čistotu. Vokál Kelly Flint má v podání 685 S2 spoustu prostoru k vyniknutí, je čistý a dobře čitelný, bezchybně zapadá do zbytku reprodukované hudby, nijak se nevyděluje, byť je možná až příliš klidný a zasloužil by o dýchnutí prezentnější přednes. B&W 685 S2 jsou však výjimečně klidné a nekonfliktní reprosoustavy, respektující laskavý, neuspěchaný projev zpěvačky.

Když jsme u respektu, tyhle Bowersy umí velmi dobře vystihnout i vlasově tenoučké kovové perkuse v úvodu „Wichita Lineman" od Barb Jungr. Nejsou to pronikavé, řízné tóny, jako se občas objeví u reprosoustav, které hrají sice přesně, ale zato nacinkaně; tyhle jsou tenoučké, ale zato stále jemné. Abychom použili dostatečně audiofilské přirovnání, výšky v podání Bowers&Wilkins 685 S2 jiskří s poklidem padajícího sněhu, nenásilně, ale přesto jasně. Pravdou je, že podobnou charakteristiku bychom od kovového měniče ani nečekali, více svým poklidem připomíná jemné hedvábné kopulky. O něco později ve skladbě zazní tamburína s chřestítky, jejich charakter je velmi dobře trefený, opět velmi poklidný, ale čistý. V kontextu velikosti reprosoustav je tu pak skutečně impozantní kontrabas s probublávající energií a autoritou.

Haydnův „Smyčcový kvartet op. 76, #5" byl podán s naprosto bezproblémovou dynamikou, s pocitem, že 685 S2 zvládnou ještě víc a že reagují na jeden každý výkyv signálu s obdivuhodnou samozřejmostí a jistotou, celková dynamika, i dynamika jednotlivých nástrojů je jednoduše parádní, nejen s ohledem na to, že posloucháme reprosoustavy jen za necelých 20 tisíc. Smyčce kloužou po strunách s velkou lehkostí, zvuk je bezprostřední, rychlý a jistý, i když zůstává i zde sebejistě klidný. Pravdou je, že čím lepší, silnější a energičtější zesilovač připojíte, tím plněji využijete kapacit těchto bedniček. Možná si zaslouží pro plné zvládnutí dynamiky až cenově neadekvátní elektroniku (třeba i 2x – 3x tak drahou), ale umí toho poté předvést hodně.

Vzorová skladba s vysokým rozlišením od LessLoss, Lisztův „Mephisto", skutečně prověřil rozlišení a kresbu těchto reprosoustav. Jednotlivé stisky kláves jsou na danou cenu až neuvěřitelně suverénně oddělené, obzvláště v nejvyšších polohách piana je cítit při jeho reprodukci již „dospělá" jistota a kultivovanost. Vykreslení jednotlivých tónů mají 685 S2 pevně v rukou (respektive v membránách). Tyto regálovky hrají s monitorovou přesností, transparentní zvuk otevírá čistou cestu každé notě a každý tón, ač jasný a znělý, prezentujíc Bowers&Wilkins s nadhledem. V tomto ohledu patří ve své třídě 685 S2 na špičku.

Středně velké monitory nejsou ani nijak zvlášť náročné na umístění v prostoru. Pevnou stereo bázi získáte poměrně jednoduše, stačí skříně natočit trochu směrem k sobě a nechat jim vzadu alespoň třicet, raději až padesát centimetrů prostoru a je to. Ve velkém prostoru nad 40 m2 už se přeci jen ztrácely, byť zachováte-li délku strany rovnostranného poslechového trojúhelníku pod 2 metry, budou fungovat i tam. „If I could sing your blues" Sary K. z povedeného výběru „Chesky Ultimate Demonstration Disc" se vyznačuje výjimečně dobrou lokalizací zpěvačky a její kytary, prostor jde pocitově směrem za reprosoustavy a to vcelku hluboko, v pravolevém směru jej pak ohraničuje osa výškových měničů, alespoň pokud je tedy nedáte příliš daleko od sebe. Lokalizace a prostor jsou ale jednoduše přesvědčivé.

Bowers&Wilkins 685 S2 umí dobře zrekonstruovat také atmosféru nahrávky, což můžeme připsat jejich věrnosti a přesnosti. „Maiden Voyage" od Leny Andrade z výše zmíněného sampleru Chesky má sytý zvuk, autoritativnější o něco víc v pásmu středů a basů, díky čemuž zůstávají ale výšky pocitově naprosto neútočné, byť ne zapadlé či nevýrazné. Jednoduše se hudba dobře poslouchá, dokonce i při vyšších hlasitostech, neb ani tam neztrácí svou čistotu, otevřenost a jistotu. Zvukové podání vás nechává jednoduše se vpít do hudební produkce, ničím neruší a neotravuje.

Titulní skladba alba „If summer had its ghosts" Billa Bruforda šlape jako hodinky, přesně, jistě a s precizním timingem. Hudba má rytmus, kterým si vás získá, který rozhýbe vaši nohu a přiměje vás si s úsměvem pokyvovat. Vše také probíhá nedramaticky, s příjemnou plynulostí a lehkostí – Bowers&Wilkins 685 S2 se rozehrávají s vhodným, silným partnerem s velikou jednoduchostí a svižností.

Vivaldiho „La Stravaganza", jíž najdeme na výběrovém disku „Crystal Cable Arabesque", představuje schopnost B&W 685 S2 respektovat barvy nástrojů, byť toto tvrzení je poplatné cenové třídě těchto monitorů. Zvláště na houslích poznáte, že jim k dokonalosti z absolutního hlediska něco schází, že zvuk je opatrnější a ne tak brilantní, ale stále je jasné, že hrají housle. Perfektní jsou pak větší nástroje, velmi impozantně plné a energické.

Nová řada 600 od Bowers&Wilkins, navenek vybavená novým designem a přídomkem S2, uvnitř však zcela „překopaná", se skutečně povedla. Jako kdyby někdo vzal řadu CM, nakreslil jí lifestylové rysy, zjednodušil její nároky, zlevnil ji a s tím spojil jen ty nejnutnější kompromisy. Výsledkem je nebývale dobrá kvalita reprodukce při zachování dostupných cenovek. Větší z regálových modelů, 685 S2, pak nabízí monitorovou přesnost, ale také celkový klid, lehkost a samozřejmost přednesu. Pravdou je, že neočekávaný klid potřebuje k probuzení vnitřního života poměrně výkonné, energické zesilovače, ale to platí více či méně pro celý výrobní program firmy. Hledáte-li tak už „dospělý" charakter, nicméně potřebujete ozvučit menší, maximálně pak středně velké prostory a máte opravdu dobrou elektroniku, nebojte se B&W 685 S2. Jsou sice decentnější a kultivovanější, než byste patrně očekávali, ale jak zjistíte po nějaké chvíli, vlastně jim vůbec nic neschází a spojuje se v nich konzervativní snaha o věrnou, čistou reprodukci s moderní potřebou efektního, hodnotného vzhledu a provedení.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Naměřené hodnoty jsou v podstatě korektní v rámci chování kompaktní reprosoustavy s cenou do 20 tisíc. Vidět je tu silný nástup, dokonce i dříve než na výrobcem udávané hodnotě. Pokles nad úrovní 1 kHz pak koresponduje se subjektivně velmi klidnými výškami. Až právě na tento pokles řádově o 3 – 4 dB je křivka velmi rovná a není si nač stěžovat. Jak vidno, přechodová frekvence na hranici 4 kHz je naprosto hladká a neznatelná.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 18 380,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fajn cena

+ stylový, moderní design

+ klidný projev

+ dobré rozlišení

ZÁPORY

- výšky mohou být v některých kombinacích až příliš pasivní

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Eurostar Ostrava | www.eurostar-ostrava.cz 

200 200 xavian 200 200 soundstyle 200 200 rpaudio 200 200 tykon 200 200 psg

200 200 hifiguide 200 200 cptpraha 200 200 basys 200 200 naimstudio 200 200 horn

200 200 aq 200 200 voice 200 200 yamaha 200 200 htp 200 200 kasaudio

1024 200 audio video show praha