2017 07 18 TST ProAc Response DB3 1

Anglický ProAc (neboli Professional Acoustics) patří do zlatého fondu nepříliš velkých ostrovních firem, které stále udržují naživu zvuk Albionu tak, jak se etabloval ve zlaté éře hi-fi - ProAc (původně Celef) vznikl už v roce 1973. Za vším stojí dlouhodobý ředitel a hlavní návrhář v jedné osobě - Stewart Tyler. Právě on navrhuje vše od tvaru a velikostí ozvučnic, přes topologii výhybek až po materiály a parametry měničů.

Firma stále zůstává věrná tomu, že vyrábí jen a pouze reprosoustavy a dnes již dokonce ve čtyřech řadách - druhou nejvyšší pak je série s tradičním jménem Response, jejímiž nejnovějšími přírůstky jsou modely DB, oba v regálovém provedení. DB3 (stejně velký a vizuálně podobný jako DB1, jen s pevnější ozvučnicí a lepšími měniči) je dost dobře zpodobněnou představou o tom, jak má vypadat anglický monitor.

Response DB3 jsou klasicky pravoúhlé a bytelné - ozvučnice z klasických MDF s dýhovaným povrchem je pěkně, byť účelně zpracovaná a i díky několika vnitřním výztuhám váží 8,8 kg při nevelkých rozměrech 32 x 18,2 x 28 cm (v x š x h).

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 2

Při pohledu zepředu zaujme tweeter v mělkém zvukovodu, posazený mimo vertikální osu (i to je poměrně "anglické") a středobas, který zabírá téměř celou šířku skříně. Vizuálně působí reprosoustavy jednoduše a maximálně účelně.

Zadní strana odhalí přeci jen trochu obyčejně působící výdech bassreflexu zhruba v úrovni vysokotónového měniče (ale vycentrovaný), pod ním je pak vanička s dvěma páry velkých a hlubokých reproterminálů. Jsou pevné, dostatečně odsazené a je vidět, že někdo přemýšlel i o nutnosti pohodlně s kabely manipulovat.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 3

Oba osazené měniče pochází v ProAc navrhli i vyrobili. Vyšší tóny vyzařuje měkká hedvábná kopulka o průměru jednoho palce, středobasový kónus má průměr pět palců a membránu z blíže neurčeného drceného materiálu, potaženého na závěr vrstvou elastomeru.

Výhybka je uvnitř usazená na desce plošných spojů, prokabelování je řešeno klasickými kabely z kvalitní bezkyslíkaté mědi. Jak vidno, ProAc se nesnaží o aplikaci nějakých vesmírných technologií, ale naopak o pragmatické udržení solidní kvality při použití prověřených řešení.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 6

Na poměrně malé reprosoustavy hrají Response DB3 od 38 do 30 000 Hz (byť bez udané tolerance), mají mírně nadprůměrnou citlivost 88,5 dB / W / m a impedanci udává výrobce osmiohmovou.

ProAc Response DB3 jsme poslouchali zejména na kombinaci ASUS Xonar MUSES MKII s Norma Revo IPA-70B v blízkém poli, ale také na bi-amp sestavě Naim Nait XS + Naim FlatCap XS / Naim NAP 250, kde zdrojem bylo OPPO BDP-105D nebo gramofon VPI Scout. Porovnávalo se tak hlavně s Harbeth Monitor 30, Xavian Premio, Xavian Perla nebo Fischer & Fischer SN70 - další součásti sestav viz pravý sloupec -->.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 10

Vzhledem ke kompaktnímu půdorysu Response DB3 od nich patrně nikdy nebudete žádat reprodukci varhanního recitálu, ale na svou cenu a svůj objem odvádí zcela adekvátní a bezproblémovou práci v basovém spektru - pravda, nedají ji zadarmo a hodí se mít agilní a v basech energický zesilovač, který podtrhne monitorový charakter těchto reprosoustav. Pak i svižné hluboké tóny ve "Wheel of Fortune" z Zimmerova soundtracku k "Pirátům z Karibiku - Truhle mrtvého muže" (2006 | Walt Disney) mají strukturu a hlavně tu správnou údernost - pravda, ta se s rostoucí vzdáleností poměrně rychle vytrácí, Response DB3 jsou naprosto skvělé z jednoho dvou metrů maximálně. Moc se nám líbilo, s jakým gustem a jistotou se pouští do basů.

Protože už jsme použili sousloví "monitorový charakter", mohlo by sečtělejšímu čtenáři již problesknout, že právě takové reprosoustavy umí výtečně - ač to opět platí pro spíš bližší poslech v menších prostorách - propracovat střední pásmo. Hlas Toma Jonese v "Did trouble me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) je pak tak krásně otevřený a jasný, silný jako zvon, že z něj až mrazí. Response DB3 ale ani tohle nedají zadarmo a je nutné je poměrně "postrčit" dobrou opavdu elektronikou. Se zesilovačem za 15 - 20 000,- (jakkoliv by jim plně cenově příslušel) rozhodně zase tak nezazáří, respektive přesnější možná je, že "snesou" výrazně lepší elektroniku, než je v jejich třídě zvykem. Ani v sestavě za sto tisíc pak nepůsobí nepatřičně - navíc ten krásně plastický vokál, který umí vykreslit do prostoru, tak pevně ohraničený, autoritativní a výbušně energický, to je prostě paráda. Přes určité tendence k hutnosti ale neztrácí transparentnost.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 11

Nejvyšší tóny sdílí onen pevný, profesionálně pragmaticky realistický a neupejpavě přímý charakter, s nímž jdou Response DB3 do boje. Cinkot činelů v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) je tak ryzí, jasný, znělý a objemově velmi zřetelný, ale ne přehnaný - čistota je výborná, ač co do rozlišení nejsou Response DB3 takovými těmi puristicky high-endovými hráči, kteří rozpletou nuance až na samou dřeň nahrávky a u nichž slyšíte i to, jak muzikanti dýchají. Response DB3 se drží konkrétní a velmi dobře prokreslené reprodukce bez přehánění. Chce se říct "prostě to je činel".

Na tak malé reprosostavy s poměrně omezenou plochou membrán umí ProAc Response DB3 pěkně živě "bouchnout" - tedy dynamika, samozřejmě opět za předpokladu dostatečně agilní elektroniky, je velmi slušná. nečekejte pompézní makrodynamiku, pochopitelně, ale v lehce zmenšeném měřítku umí i velkým bubnům v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) dát razanci, důslednost a hlavně pevnost jako hrom. Rozhodně nečekáte, že vám při správné hlasitosti ozvěny úderů začnou tlouct v hrudi jako další srdce - malé Response DB3 jsou velmi autoritativní a tóny vyzařují neostýchavě a energicky. Velice dobrá je také rychlost a lehkost, s níž Response DB3 vykrouží jeden každý tón.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 12

ProAc Response DB3 jsou monitory a jako takové jsou velmi příjemně přehledné, jisté a organizované - přesto v "My Right Eye" od Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) zůstávají ty nejjemnější ruchy v pozadí nevyřčené či spíše upozaděné. Rozlišení plně odpovídá dané cenové kategorii a dojem celkové přehlednosti je výtečný, vlastně nic nechybí, jen taková ta úplně high endová patina, která vám dává takový ten dokonale živý pocit. Response DB3 jsou spíše analytičtější, nicméně netlačí na pilu a agresivitu neznají ani u horšího materiálu. Tam prostě jen hudba není taková zábava. V praxi si ale vlastně nejde na nic stěžovat, zejména zblízka jsou totiž super.

Co se týká podání prostoru, soustředěnost přednesu a celková organizovanost vytváří velmi přesvědčivou trojdimenzionální scénu s výtečnou lokalizací a famózním oddělením jednotlivých nástrojů, které jako kdyby vykvetly přímo před vámi, má to však svá "ale" - konkrétně dvě. Jedno ale značí proporce zvuku a nástrojů - malé reprosoustavy, menší proporce. Nicméně žádný problém. Druhé ale značí fakt, že tyto dojmy jsou poplatné blízkému poslechu - ještě ze dvou metrů v dobré akustice fungují, pro ozvučení velkých místností ale prostě nejsou. Pokud si je správně postavíte, nástroje v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-All" | 1992 | BMG Music) si pěkně sednou a jsou prostě před vámi, bez nutnosti po čemkoliv pátrat. Jakmile se od beden vzdálíte, obraz začne řídnout a ve velkém prostoru z víceméně běžných tří metrů už to není úplně ono. Response DB3 prostě slouží k vytvoření své vlastního malého světa hudby ve svém okolí.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 14

ProAc Response DB3 mají svým charakterem poměrně blízko k pomyslné (a trochu nicneříkající) neutrálnosti. Se sebejistou pevností hrají prostě všechno, co jim předložíte - dáte-li jim čistou, nezkreslující, dynamickou elektroniku, pak je fuk, jestli posloucháte komorní klasiku, klubový jazz, stadiónový rock nebo obskurní suterénní death metal. Všechno hraje - co je nahrané dobře, hraje dobře, co je nahrané špatně, hraje špatně. Tečka, vlastně to nemůže být férovější. Když tak do Response DB3 pustíte rytmické syntetické izraelské duc-duc "Deeply disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records), má mnohovrstevnatá elektronika řád a jistotu, solidní, byť ne zemí otřásající fundament a dost energie, aby si vás poslech získal.

Jakkoliv ProAc měl svá skvělá i trochu hluchá léta s trochu obyčejnějšími modely, s novými mini-monitory Response DB3 se vrací v plné síle k té pravé anglické tradici věrného a výjimečně dobře poslouchatelného hi-fi. Malé reprosoustavy si nehrají na hogo-fogo high-end a ostatně by jim to nikdo s jejich tvary a celkovým feelingem jako ze sedmdesátek asi nikdo ani neuvěřil. Ale o to stranou - v tradičním hávu se totiž skrývá poctivě zkonstruovaná, přímá a informativní, živá a čistá reprosoustava. Je pravda, že díky své střední ceně (a ve světě vlastně vcelku dostupné ceně) a svým rozměrům trochu klamou tělem - neztratí se totiž ani ve společnosti stotisícového zesilovače a pokud posloucháte poměrně zblízka (metr a půl je ideál, dva metry jsou ok, ale i půl metru přímo na stole funguje skoro zázračně) a jste příznivci věcné realističnosti a nepotřebujete k životu mámivou delikátnost muzikálnosti high-endového světa, pak jsou Response DB3 zkušeností, kterou byste si možná měli dopřát...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 m1

Response DB3 jsou kompaktní a přesto umí nabídnout zřetelné vyšší basy, snad právě i díky lehkému zdůraznění pásma 80 - 150 Hz. Vidíme také naladění bassreflexu někam na 55 Hz a plný nástup od cca 60 Hz, což není špatné. Je nicméně vidět, že dominantní je tu středobasový měnič, jakkoliv je v reálném kontextu dané velikosti a cenové třídy naměřená křivka ok a odpovídá temnějšímu poslechovému dojmu.

2017 07 18 TST ProAc Response DB3 m2

Impedanční křivka (červená) neklesá pod úroveň 5 ohm, zátěž pro zesilovač není úplně nejpřátelštější, ale ani drastická, přesto k Response DB3 vybírejte rozhodně pevné, autoritativní a proudově schopné zesilovače.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ × ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 44 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi "monitorový", soustředěný a dobře čitelný zvuk

+ v malém prostoru či zblízka jdou akorát do hloubky

+ pevný a rychlý přednes

+ dobrá dynamika

ZÁPORY

- ve více než 20 m2 se bas relativně rychle ztrácí

- estetika trochu zůstala ve zlatém věku anglického hi-fi

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies