2017 08 11 TST Jamo DS7 1

Pamatujete nepřehlédnutelnou vlajkovou loď dánských Jamo, model R909 s otevřenou ozvučnicí? Jeho čas už sice pominul, ale koncepce žije dál - trochu paradoxně na úplně opačném konci firemního katalogu, v podobě stolního lifestyle modelu DS7, který je miniaturou R909, byť kvůli opravdu malé velikosti musí být doplněný subwooferem, který ale slouží vlastně jako kompletní centrum pro tento aktivní 2.1 systém.

Satelity tohoto systému nesou známé tvary - ozvučnici tvoří vlastně jen deska, kterou na základně a v mírném záklonu drží skobovitě zahnutý prvek v zadní části. Na základně jsou dva maličké šroubovací terminály a to je vše. Na pohled vypadají dobře, při bližším osahání tu vládne plastik, ale na danou třídu s naprosto dostatečným vkusem,tedy bez problémů.

2017 08 11 TST Jamo DS7 2

Satelity DS7 jsou skladné - 30,5 cm na výšku, 10,2 cm na šířku a 8,9 cm do hloubky, každý přesto váží 1,7 kg. Podle vzoru velkého modelu tu najdete tři měniče - pro výšky měkkou kopulku o průměru 2 cm, pro středy a basy dvojici papírových membrán o průměru 8,7 cm. O pohon se starají neodymové magnety.

Tyto kompaktní satelity doplňuje subwoofer, v jehož ozvučnici kraluje do strany mířící woofer s průměrem 20 cm. Ozvučnice je elegantní, lesklý přední povrch indikuje svítícím logem Jamo stav systému, bohužel tu není třeba žádný ukazatel hlasitosti nebo navoleného vstupu, což vám může trochu zkomplikovat život.

2017 08 11 TST Jamo DS7 3

Skříň o hmotnosti 7,9 kg má rozměry 25,4 x 30,5 x 38,1 cm a skrývá nejen elektroniku pro subwoofer, ale celé zázemí systému. Jsou tu také uloženy tři zesilovací moduly - 60 Wattů pro basy, 30 Wattů pro každý ze satelitů. Na zadní straně skříně je i konektivita - optika a klasický analogový pár cinchů. Dost možná primárním připojením ale bude dostupný Bluetooth. Jsou tu samozřejmě i drobné, ale solidní terminály pro každou reprosoustavu, pomocí dvou otočných prvků můžete regulovat celkovou hlasitost i podíl basů - velký problém je, že ani jeden z prvků nemá limit "od - do", takže jimi můžete libovolně točit kolem dokola, čímž bez ukazatele v praxi nikdy nevíte, kde zrovna jste a nastavit kýženou hlasitost je prostě k vzteku, stejně jako vyladit adekvátní podíl basů. Krom toho, že kroky hlasitosti jsou zoufale nekonzistentní (buď systém šeptá, nebo řve), když do hry pak v reálu vstoupí dálkové ovládání (mimochodem, krom jisté plastikovosti pěkné a přehledné), reguluje hlasitost ještě jinak nastavenými kroky, které ale také zdánlivě postrádají "normální úroveň" a umí nastavit buď potichu nebo nahlas. Než si systém sladíte, bude to prostě chvíli trvat.

Výrobce udává jen jednoduchý údaj o frekvenčním rozsahu 20 - 20 000 Hz, bez udané tolerance, nicméně pro takto koncipovaný systém toho vlastně asi ani mnoho vědět netřeba.

I když jsme malé satelity zkusili tak trochu "ze sportu" připojit i ke klasickému zesilovači, je cítit, že DS7 je odladěný celek, který není dobré dělit - jednak kompletně ztratíte basovou složku, jednak máte stále pocit, že plný výkon běžného zesilovače satelity nemůžou dlouho ustát.

2017 08 11 TST Jamo DS7 7

Díky dedikovanému subwooferu byla basová linka v Zimmerově "Wheel of Fortune" ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) celkem hromová a na danou kategorii dostatečně hluboká, ale vlastně bylo objemu i hutnosti spíše akorát. Nečekejte důrazný, soustředěný bas, je to spíše měkčí, trochu nadýchaný a uvolněný bas, který ale zaplní dobře prostor, byť definice je poplatná dané třídě. Výbušnost je nicméně díky aktivnímu pohonu s ohledem na kategorii v pohodě -

Ve středním pásmu už přebírají hlavní roli satelity a jejich projev je překvapivě čistý, civilní a "rovný" - hlas Toma Jonese v "Did Trouble Me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records) byl hladký, příjemně kultivovaný, netlačící, ale už živý a hlavně čistší, než je v dané hladině zvykem. Jaksi lehčí a konkrétnější, než je běžně v této kategorii k dostání, dobře se poslouchal a i když vás neohromí detaily a tak trošku mu schází ona typická "hrudníková" rezonance, nicméně je tu energie a je tu již slušná nesvázanost a agilita.

2017 08 11 TST Jamo DS7 11

Stejně tak u výšek v "Crying" z "Live at the Bayerischer Hof" Jamese Blood Ulmera (1994 | In+Out Records) je cítit příjemná kombinace jakési civilnosti a bezkonfliktnosti se slušným objemem a energií. Samozřejmě se nedočkáte takových těch delikátních jemnůstek v dozvuku činelů nebo možnosti zkoumat vznik tónu probíhajícího plochou činelu, ale není to žádné éterické šumění ani ostré údery - je to dobře vybalancované a příjemné i pro delší poslech.

Jakkoliv dynamiku vydatně živí subwoofer, tak velké bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music) zněly sice živě, ale ne dost úderně ani dost výbušně - měkčí, klidnější projev vás do křesla nepřibije, nicméně v kontextu cenové hladiny a zjevné snahy o bezkonfliktnost to není špatné. Zejména když se vám podaří doladit vhodnou hlasitost - protože nahlas jsou dynamické limity prostě jasné; reprodukce už není mrtvá a je jedním slovem civilní - neohromí vás, ale rozhodně nenudí ani po pár hodinách.

2017 08 11 TST Jamo DS7 6

V "My right eye" Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) bylo také znát, že rozlišení je samozřejmě poplatné cenové kategorii, byť satelity hrají ve svém frekvenčním rozsahu čistěji a transparentněji, než většina v této kategorii dostupných regálovek, to vůbec není špatné. Není to nijak tvrdý a zdůrazňující zvuk, přesto jsou informace dobře načrtnuté a prokreslenější hlas byste asi nenašli - není to audiofilsky delikátní přednes, ale snad právě ona civilnost a nepřikrášlenost vede k dobré srozumitelnosti.

Vlastně solidní je i podání prostoru, byť je poplatné tomu, že musíte sedět blízko a ne v každé pozici díky energii vyzařované dozadu prostor působí optimálně spojitě. Musíte trochu dbát na to, kam satelity postavíte, asymetrické rozložení s různými vzdálenostmi překážek za reprosoustavami vede k mírně rozhozené prezentaci. Ve volném prostoru nicméně vykreslily prostor v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG) dobře, hloubka tu sice není a šířka je limitovaná roztečí ozvučnic, ale pro očekávané nasazení na poslech z relativní blízkosti je to fungující.

2017 08 11 TST Jamo DS7 8

Jamo DS7 mají kultivovaný charakter a dobře se poslouchají a je vcelku jedno, jestli jde o komorní jazz, lehkou klasiku nebo dunivé elektro jako je "Deeply Disturbed" od Infected Mushroom ("Converting Vegetarians" | 2003 | YoYo Records). Samozřejmě to není tak, že by vás temné syntetické tóny rozklepaly svou energií, je tu cítit měkčí, možná i trošičku vřelejší přednes, nicméně zvuk nemá tendenci se rozpadat a ve svém klidu si tak plyne a dobře se poslouchá bez únavy.

Kompaktní 2.1 systém Jamo DS7 je - pochopitelně - spíše zajímavostí pro ty, kteří chtějí ozvučit buď prostor designově "jiný" nebo patrně hlavně svůj pracovní stůl či jiný malý prostor. Protože právě tam budou malé satelity s hezkým, čistým a na danou cenu obecně velmi dobrým přednesem fungovat nejlépe. Přibrukuje jim subwoofer zjevně měkčí a laděný spíše na nadýchaný přednes, ale to ničemu nevadí - je škoda, že tu není decentnější, jemnější regulace hlasitosti, která má příliš příkrý chod a prostě chvíli trvá, než vyladíte vše jak má být. Pak ale - jako dostupný a přitom velmi stylový - Jamo DS7 funguje příjemně.

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 08 11 TST Jamo DS7 m1

Na to, že jde o miniaturní a dostupný systém, není naměřená křivka vůbec špatná - červená linka ukazuje frekvenční charakteristiku satelitů, kde za zvláštním chováním na úrovni kolem 2 kHz nestojí místnost, ale skutečně chování reprosoustav - větší či menší "vlnku" jsme naměřili ve třech různých místnostech. Jinak ovšem klobouk dolů - tak maličké měniče v otevřené ozvučnici měří od 180 do 20 000 Hz (s výjimkou excesu na 2 000 Hz) naprosto rovně. Černá linka pak ukazuje subwoofer, jen lehce energičtější v pásmu "hezkého" basu kolem 60 - 80 Hz a s nástupem na hladině kolem 40 Hz - to je na takhle koncipovaný systém vlastně výtečné, součet obou křivek pak zajistí navázání bez propadů a hrbů. Vlastně je to na lifestyle systém této třídy bez aktivní kompenzace akustiky pomocí DSP vynikající.

2017 08 11 TST Jamo DS7 m2

Impedanční křivka (červená) patří pochopitelně jen pasivním satelitům; je vidět, že se v pásmu kolem 200 Hz drží jen tak tak nad hranicí 3 ohm, nicméně vzhledem ke spojení s aktivním subwooferem, který je napájí je to vlastně trochu jedno. Od 200 Hz je vlastně kultivovaný a nenáročný i průběh elektrické fáze.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 13 990,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné

+ překvapivě čistý a rovný přednes

+ výtečná cena za takový systém

ZÁPORY

- při vysoké hlasitosti trpí jistými limity

- regulace hlasitosti je občas k zešílení

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz 

XAVIAN Virtuosa Anniversario & Riviera Labs Levante

Perfect Sound Group

Denon PerL Pro - True Wireless sluchátka do uší

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Akustik Design | prostorová akustika pro náročné

Audiofeel | LAB12

 

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

Monitor Audio Hyphn

  • Musical Fidelity Nu-Vista Vinyl 2

    Antony Michaelson od prvních krůčků značky Musical Fidelity v roce 1982 chtěl vytvářet přístroje, které kombinují kouzlo elektronek a zvuku čisté třídy A. Po nějakém tom roce (fakticky po 15…

    03. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Burmester 217

    Dieter Burmester byl rozhodně vizionář, navíc obdařený notným obchodním talentem. Vybudoval tak pod svým jménem skutečně luxusní značku, ač je nutno říci, že zároveň rozhodně neošidil ani technickou stránku věci.…

    01. duben 2024

    Kategorie: Gramofony a analog Autor: Daniel Březina
  • Pro-Ject Tube Box DS3

    Rakouský Pro-Ject se snaží předefinovat sortiment, který pomáhal takzvaně „dostat do světa“ – tedy dostupné vinylové sestavy. K tomu, že firma začíná přesvědčovat širokou audiofilskou veřejnost o důležitosti celkové symetrie…

    01. duben 2024

    Kategorie: Phono předzesilovače Autor: Daniel Březina
  • Synergistic Research HFT 2.0

    Synergistic Research ze slunné Kalifornie patří k průkopníkům řekněme alternativního pohledu na hi-fi – konkrétně na doplňky všeho druhu od v nabídce dominujících kabelů, přes napájecí řešení až po roztodivné…

    01. duben 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Estelon AURA

    Estonský Estelon nabízí skutečně luxusní reprosoustavy už nějakých 14 let a za tu dobu se ustálil jak na nezaměnitelném tvarovém i materiálovém rukopisu. A pak, relativně nedávno, se Alfred Vassilkov…

    26. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS520

    Jižní Korea patří mezi technologické velmoci a proto i počet tamních výrobců audio / video techniky není nijak zanedbatelný – jedním z nich, který je momentálně rozhodně na vzestupu, je…

    21. březen 2024

    Kategorie: All-in-one systémy Autor: Daniel Březina
  • HiFi ROSE RS150B

    Jihokorejští HiFi ROSE patří mezi firmy mladé, stavící stejnou měrou na efektním vnějším designu v čele s velikánskými displeji, jako na příjemných zvukových charakteristikách s maximem „analogového feelingu“. Vrcholem firemní…

    21. březen 2024

    Kategorie: Streamery Autor: Daniel Březina
  • AudioSolutions Figaro L2

    Příběh litevské firmičky AudioSolutions začíná v roce 2011 v litevském Vilniusu neúnavnou chutí Gediminase Gaidelise „něco vyrábět“ – prošel rychle a účinně výrobou reprosoustav, nápadně připomínajících ikonické světové modely různých značek…

    18. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina
  • Carbide Base Diamond

    Wikipedia říká: „Karbidy jsou sloučeniny uhlíku s elektropozitivnějšími prvky s výjimkou vodíku. Karbidy mají významné použití v průmyslu: karbid vápníku CaC2 je výchozí surovinou pro řadu výrob chemického průmyslu a…

    14. březen 2024

    Kategorie: Příslušenství a doplňky Autor: Daniel Březina
  • Gershman Acoustics 30th Anniversary Grand Avant Garde

    Kanadští Gershman Acoustics patří k neortodoxním značkám, respektive těm, které si příliš nelámou hlavu s tím, co si o nich kdo myslí. Nevyrábí designové hračky, ale to, co považují za…

    14. březen 2024

    Kategorie: Reprosoustavy podlahové Autor: Daniel Březina

Felix Sit Annus Novus

Posledních 365 dní poněkud uteklo... Jako by to bylo každý rok rychlejší a rychlejší. Možná je to však i tím, kolik věcí se děje a kolik se jich stalo právě i v roce 2023.

Číst dál...

RYCHLÝ DOTAZ

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies